Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1874 (17. évfolyam, 1-52. szám)

1874-01-04 / 1. szám

s a kép felett e felirat olvasható: con­currunt ut alant. A történel­m efféle tanulságain okaiva, figyel­münket mind elejétől fogva oda irányoztuk, hogy mellőzve mindazt, mi elválaszt, mi az apostollal szólva „vitatkozásokat támaszt inkább, hogy nem mint istenben való épülést," az egyházi elem­ek mind ama közhuman­tási mozzanatait érvényesítsük, melyek sze­retetben egye­­tlítek. Belmissió, a könyörület művei, a szellemi munkások helyzetének javítása, protestáns irodalom áj­ulása, a tudomány népszerűsítése, s mind­ezek nagyobb mérvű eszközlése a különvált k­rületek egyesített közremű­elése által : ezek voltak a célok, melyek elérésére törekedtünk. Eleintén a viszonyok kezünkre dolgoztak. A hatalom, mely a nemzet öss­z< jogát confiskálta volt, utoljára a protestáns egyházra is rákerítette a sort. E i­dézés címe alatt hatalmi tény á­tal a magyar protestantismus százados létalapjainak fel­forgatása vétetett célba. — Az önkény minden emeltyűi mozgásba hozattak és Béc­ben percig sem kétkedtek, hogy miután a hatalmas katholikus egyház békéül tűrte történelmi jogainak erőszakos bolygatását, a s­kkal gyöngébb és szegény protestáns egyház még köszönettel is fogja fogadni oly rend­szer behozatalát, mely a szereplőknek hatalmat, rangot, a szegényeknek ném­i segélyt biztosított. Annál biztosabban hittek pedig sikerre számithan­, m­iután nem egy coup­rit nagy testülettel, három különvált györge csoportokkal volt dolguk. Azonban félreismerték a protestantismus szellemét és a testületi élet ön­­ntartási törvényét. A­mit a nyu­galom napjaiban a leghőbb törekvés nem bírt kivinni, meghozta a közös veszedelem: felköltötte az együvé­tartozás tudatát, és mint egy varázsü­ésie megérlelte minden protestáns emberben azt a meggy­ő­ző­dést, hogy istenen kívül nincs másban menekvés, mintha egymás mellett állunk, együtt és egymásért cse­lekszünk. Oly napok jöttek azután, midőn az isten mint­egy közelebb jővén az emberi lélekhez, abba bátor­ságot és tettre kész önzetlenséget önt. A közfellán­golásban, mely a sziveket egy akaratban egyesítette oly jelenetek tüntek föl, melyek a több mint tiz éven keresztül hallgatagon tűrő nemzet kebelében az önkény eml­éreit megdél­ben tették és szándékuk megváltoztatására bírták. A pátens vissza lett vonva és megkezdődött a restitutio. Semmi sem tanulságosabb mint e restitutio tör­ténete. A válságos percek multával, a veszély sze­rencsés leküzdése után egyideig a fölébredt testvéri szellem utórezgései még érezhetők voltak ; ezek behatása alatt történt, hogy a lezajlott me­galon vezérférfiai Debreczenben 1860. sept. 25 én egybegyűlvén, az egyházi gyűlések képviseleti alapra fektetését, és e rendszer minden fokozatokon át történendő keresz­tülvitelét rövid tanácskozás után elfogadták, és ké­sőbb az egyes superintend ntiákkal is elfogadtatták. Lapunk, mely a pátens ideje alatt a mozgalom egyik főeszközét s a szereplőknek találkozási pont­ját képezte, a vihar lezárása után mint oly dolgo­kat sürgetett, melyek képesek legyenek az elszige­telt, gyakran egymáss­al ellenkező, egymást paraly­záló részek közt köteléket alkotni s egységet megállapitani. A sok mindenféle üdvös dologból, melyet pen­gettünk, valami csak megfogamzott mindég. Missió­ügy, árvaügy, takarék-magtárak, papi értekezletek s több ilyfélek felkarolása megindul, s uj életre köl­tötte az egyház minden rendű és sorsú tagjait. Időközben az 1861 iki rövid alkotm­ányosdit felváltott­a a bécsi kamarilla forralta utolsó beolvasz­tási kísérlet. Egy uj provisorium a S>aoh-korszakbeli kényuralom minden időtlenségeit felújította. — Külső látszat szerint ott álltunk ismét, hol az ötvenes években, de aki a dolgok mélyére pillantott, hamar észrevehette, mily nagy horderejű a két helyzet közti különbség. 61 előtt a kamarilla a maga győzelmét tel­jesnek és biztosítottnak hitte, a n­ézet pedig resignatióval tűrve, csak az európai viszonyok valamely véletlen constellitiójától várta üdvan; 61 után ellenben a nemzet Deák felírásában jövő­jének oly biztos program­mját birta, melyben minden hazafi megegyezett, s épen ez egyért­elmüség bizto­sitotta neki a békés és törvényes ellentállás diadalát, mig Bécsben csak a­ bureaukratikus rövideszüség adhatta Schmerling at­jára a büszke kifejezést; a csak kicsit is messzebblátó „várhatunk" politikus észrevehette már akkor az észak és dél felől felvo­nuló vihart, mely utoljára is oda kényszeritette a dynastiát, hogy sz. István koronájának aegise alatt keressen menedéket.

Next