Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1874 (17. évfolyam, 1-52. szám)

1874-10-18 / 42. szám

madik Nem csoda tehát, hogy a midőn e század hat­tizedében a nemzeti ébredés megkezdődött, protestáns eredetű eszmék befolyása alatt kellett azon mozgalomnak fejlődni, mely 48-ban a szabad­ságharcot, 67-ben pedig azt a compromissumot hozta létre, mely a magyarnak rég óhajtott nemzeti kormányát adta meg. A maga urává lett nemzet pedig önfenntartása érdekében sem tehetett máskép, mint hogy tért nyisson azon szabadsági eszméknek, melyek a reformatió kezdeményezése folytán mai kifejlésükre az összes művelt emberiség háromszá­zados munkája által jutottak el. Az ország azóta mindenféle testületi érdekek, kiváltságok mellőzésével rendületlenül halad a di­cséretesen megkezdett pályán, s nincs néposztály e haza területén, melynek a fenntebbiekből folyólag inkább állana tisztében az országot jelzett törekvéseiben segíteni, mint a protestánsoknak. iránya Túlfelől, ha áll, a­mit soha senki sem vont kétségbe, hogy nemzet csak egység által lehet erős, akkor nálunk Magyarországon, hol annyi a szerte­huzó elem, elsőrendű életszükség minél több erőt hatalomra segiteni, mely egyesit, s elfojtani minden törekvést, mely elválaszt. A vallásfelekezetek egyenjogúsítása, mely külö­nösen a viszonossági törvényben, a zsidók emanci­patiójában és a népiskolai törvényben szépen nyilatkozott, kétségen kívül nagy tényleg oly lépés volt már eddig is ez egyes;fő irányban. Azonban minden törvény írott malaszt marad, ha alapjául oly köz­szellem nem szolgál, mely parancsainak segítségére lévén, azt az életbe viszi át. E közszellemet ápolni, tovább fejleszteni, ebben áll szerintünk a magasabb tudomány sociális fel­adata, nem pedig abban, hogy egy vallásfelekezet primitív kizárólagossága alapján kibivó állást fog­lalva, új táplálékot adjon a felekezeti féltékenységnek és visszavonásnak. Mentől erősebb hitünk a protestantismus cul­turalis missiójában, annál inkább óhajtandónak ta­láljuk, hogy, ledöntetvén a válaszfalak, melyek az egy­haza polgárait egymástól elkülönítették, a protestáns szellem — a szorosan vett egyházi dol­gai körül történő eljárásait kivéve — többé testületi elzárkózottságában ne maradjon. Ha van a protestantism­usban a tudományt oly irányba terelő szellem, mely az emberiség sociális céljaihoz közelebb elvezet — s szerintünk van, — akkor ne zárkózzék el külön intézetbe, mi az érte­lem és akarat ama cél felé való irányzását szűk körre szorítaná, hanem lépjen ki a közélet terére, és hasson ott, a hol azelőtt nem volt alkalom ama szellem nyilatkozatait hallani és működése hatását tapasztalni. Mindezeket tekintve,miután egy protestáns egyetem már pusztán neve által is ellenkező irány­zatra mutatna, inkább helyén találjuk ugyancsak a tiszántúli egyházkerület utolsó közgyűlésén tett azon indítványt, mely szerint ha az országos pesti egye­temen katholicus theologia van, legyen ott protes­táns theologia is. E kívánalom teljesen jogosult, föltéve, hogy az annak létesítésére szükséges pénzalappal rendel­kezhetünk. Mert azt kivánni, hogy állíts­o az állam számunkra theologiai facultást, sem az osztó igaz­sággal egyezőnek, sem egyházunk féltékenyen őrzött autonómiájával összeférőnek nem tarthatjuk. Az egy­etemen létező katholikus theologiai fa­cultás merőben katholikus, e célra tett alapítványok jövedelmeiből t­rtatik fenn, s így a méltányosság azt kívánja, hogy ha mi is theologiát akarunk az egyetemen, adjunk össze e célra annyit, amennyi en­nek tisztességes fenntartására okvetlenül szükséges. Boldogult Eötvösünk terve szerint állam­költségen lett volna az universitásban minden ha­zánkban élő nagyobb vallásfelekezetnek külön theo­logiai facultás állítandó. Akkor autonómiánkat az­által óván meg, hogy a tanárok kinevezési joga a felekezeteknek tartatott volna meg, mi nemzeti ma­gasabb tekintetekből e tervet az ország belbékéjére szolgáló legbiztosabb eszköz gyanánt melegen üdvö­zöltük. — Most már országos financiánk bomlott állapota mellett olyasmire gondolni sem lehetvén, nem marad egyéb, mint ha az országos universitáson protestáns theologiai facultást akarunk, legyünk készek tetemes áldozatokat hozni, hogy azt létesít­hessük. Ennyiből áll a protestáns egyetem kérdését il­lető nézetünk közelebbi okadatolása. S ez szolgáljon válaszul a „Pesti Napló ” vasárnapi számában ellenünk irt cikkre, melynek minden okoskodása abban találja cáfolatát, hogy mit első cikkünkben teendőül kije­löltünk, az nem mint az e kérdésre vonatkozó saját nézetünk, hanem csak úgy volt odaállítva, mint közgyűlésen történt indítvány kivihető első stádiuma, a­mely legalább vallásfelekezeti szempontból jogosult-

Next