Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1874 (17. évfolyam, 1-52. szám)

1874-10-18 / 42. szám

PROTESTÁNTS EGYHÁZI ÉS ISKOLAI LAP. Szerkesztő- és Előfizetési dij: Hirdetések díja K­iadó­hivatal: Mária-utca 10-dik sz., első emelet. Helyben házhozhordással s vidékre postai küldéssel félévre 4 ft. 50 kr, egész évre 9 frt.Előfizethetni min­den kir. postahivatalnál; helyben a kiadóhivatalban 4 hasábos pettt sor többszöri 5 kr., egyszeriért 7 kr. sorja, külön 30 kr. beiktatásnál — Bélyegdij együttlét nélkül sem anyagi, sem szellemi előmene- A prot. egyetem kérdéséhez. t el nem képzelhető. A nagy eszmék természetében fekszik, hogy a Ezeket tartva szem előtt, bármikép gondolkodjék mely mértékben lélekhódítók első fellépésükkor, azon is valaki a reformatió vallási öcséről, azt senki mértékben lesznek később erőszakosak és kizáróla­­sem tagadhatja, hogy a tolerantia fejlesztésére döntő gosak. Ez ép ugy áll a politikai, mint a vallási lökést adott, s ez által a socialis viszonyok eszmékről, mely utóbbiakra nézve elég legyen ugy a alakulására jótékony befolyást gyakorolt, keresztyénség, mint a muhamedanismus terjedésének A keresztyénség kezdete óta ugyanis jelen kor­történelmére utalni. tek kebelében olyanok, kik az uralkodó nézetekkel Amint ugyanis idő multával az alkotás gyö­­megelégedve nem lévén, azok ellen protestáltak. De nyerővel az első lelkesedés is lelohadván, az eszme ezek bárűk­ üdvös nézeteikkel is többségre vergődni biztosítására megállapított formák jutnak érvényre, nem­ tudván> szakadároknak, eretnekeknek címeztet­s az emberek többsége a lényeg helyett formát ölel, tek, kiket mint iveket üldözni üdvösségbeli de­akkor a lelkek hódolatát a forma számára is kezdik lognak tekintetett. — A reformatió végre oly ha­követelni, és előáll ennek folytán azon végzetes talmat fejtvén ki, hogy az uralkodó egyházzal dia­állapot, hogy a formaságnak okvetlen nyomába lépő Almásán megmérkőzhetett, a fölmerült eltérő tanokat lelketlen türelmetlenség feldúlja a társadalmat. Az érvényre emelte, és a paritási államok lassanként előtérbe lépő vallási intolerantia pedig nemcsak odakényszeríttettek, hogy a különböző felekezetek annálfogva csapás, mert az emberek békés együtt- számára­­ modus vivendiről kellett gondoskodtak. A élhetését akadályozza, a visszavonást szentesíti, ha­ protestantismus ekkép már puszta létezése által meg­nem különösen azért, mert a lelket elidegeníti a törte a türelmetlenséget, s ebben fekszik annak szellemi élet egyik fő mozgatójától, a vallástól, úgy társadalmi mély jelentősége, hogy határozottan mondhatjuk, hogy minden időben Csakugyan mindenütt, hol a reformatió jogszerű a merev dogmatismus melletti „törik-szakad" kar­­létet nyert, közvetve a más hitfelekezetűeknél is az doskodás volt a legerősebb terjesztője a vallástalan­ emberi elme felszabadítását s az emberek egymás­ságnak.­­ Az emberek, mintha csak a jóltevő véleménye iránti kölcsönös tiszteletét eredményezte, tüzet okolnak a pusztító károkért, melyeket ez a Nálunk Magyarországon pedig ezekhez még egy gondatlanság folytán ejt, a vallással való visszaélés különös politikai momentum is járult, mely a pro­által okozott szenvedélyekért a vallást teszik fele­ testantismus ügyének kiváló súlyt kölcsönöz, lőssé, és saját bűnök szülte csapások miatt meghi- Azon harcok elején születve, melyet a nemzet hegednek az iránt, mit az ég legbecsesebb ajándékul közel négy századon keresztül az idegen német ura­adott a szenvedő emberiségnek. lom ellen vivott, a protestáns egyház mind elejétől Szerencsére az eszmék fejlődésével járó hala­ fogva a pápaságra támaszkodó német ellen a nem­dásnak egyik főirányzata abban áll, hogy mindazt hett ügyhöz csatlakozott, s ennélfogva socialis viszo­lassanként útjából elhárítsa, mi az emberi társas­ágaiban ugy, mint politikában a nemzeti szellem együttélhetés rendjét megzavarja, miután társas föltétlen ápolója lett.

Next