Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1874 (17. évfolyam, 1-52. szám)
1874-10-18 / 42. szám
PROTESTÁNTS EGYHÁZI ÉS ISKOLAI LAP. Szerkesztő- és Előfizetési dij: Hirdetések díja Kiadóhivatal: Mária-utca 10-dik sz., első emelet. Helyben házhozhordással s vidékre postai küldéssel félévre 4 ft. 50 kr, egész évre 9 frt.Előfizethetni minden kir. postahivatalnál; helyben a kiadóhivatalban 4 hasábos pettt sor többszöri 5 kr., egyszeriért 7 kr. sorja, külön 30 kr. beiktatásnál — Bélyegdij együttlét nélkül sem anyagi, sem szellemi előmene- A prot. egyetem kérdéséhez. t el nem képzelhető. A nagy eszmék természetében fekszik, hogy a Ezeket tartva szem előtt, bármikép gondolkodjék mely mértékben lélekhódítók első fellépésükkor, azon is valaki a reformatió vallási öcséről, azt senki mértékben lesznek később erőszakosak és kizárólasem tagadhatja, hogy a tolerantia fejlesztésére döntő gosak. Ez ép ugy áll a politikai, mint a vallási lökést adott, s ez által a socialis viszonyok eszmékről, mely utóbbiakra nézve elég legyen ugy a alakulására jótékony befolyást gyakorolt, keresztyénség, mint a muhamedanismus terjedésének A keresztyénség kezdete óta ugyanis jelen kortörténelmére utalni. tek kebelében olyanok, kik az uralkodó nézetekkel Amint ugyanis idő multával az alkotás gyömegelégedve nem lévén, azok ellen protestáltak. De nyerővel az első lelkesedés is lelohadván, az eszme ezek bárűk üdvös nézeteikkel is többségre vergődni biztosítására megállapított formák jutnak érvényre, nem tudván> szakadároknak, eretnekeknek címeztets az emberek többsége a lényeg helyett formát ölel, tek, kiket mint iveket üldözni üdvösségbeli deakkor a lelkek hódolatát a forma számára is kezdik lognak tekintetett. — A reformatió végre oly hakövetelni, és előáll ennek folytán azon végzetes talmat fejtvén ki, hogy az uralkodó egyházzal diaállapot, hogy a formaságnak okvetlen nyomába lépő Almásán megmérkőzhetett, a fölmerült eltérő tanokat lelketlen türelmetlenség feldúlja a társadalmat. Az érvényre emelte, és a paritási államok lassanként előtérbe lépő vallási intolerantia pedig nemcsak odakényszeríttettek, hogy a különböző felekezetek annálfogva csapás, mert az emberek békés együtt- számára modus vivendiről kellett gondoskodtak. A élhetését akadályozza, a visszavonást szentesíti, ha protestantismus ekkép már puszta létezése által megnem különösen azért, mert a lelket elidegeníti a törte a türelmetlenséget, s ebben fekszik annak szellemi élet egyik fő mozgatójától, a vallástól, úgy társadalmi mély jelentősége, hogy határozottan mondhatjuk, hogy minden időben Csakugyan mindenütt, hol a reformatió jogszerű a merev dogmatismus melletti „törik-szakad" karlétet nyert, közvetve a más hitfelekezetűeknél is az doskodás volt a legerősebb terjesztője a vallástalan emberi elme felszabadítását s az emberek egymásságnak. Az emberek, mintha csak a jóltevő véleménye iránti kölcsönös tiszteletét eredményezte, tüzet okolnak a pusztító károkért, melyeket ez a Nálunk Magyarországon pedig ezekhez még egy gondatlanság folytán ejt, a vallással való visszaélés különös politikai momentum is járult, mely a proáltal okozott szenvedélyekért a vallást teszik fele testantismus ügyének kiváló súlyt kölcsönöz, lőssé, és saját bűnök szülte csapások miatt meghi- Azon harcok elején születve, melyet a nemzet hegednek az iránt, mit az ég legbecsesebb ajándékul közel négy századon keresztül az idegen német uraadott a szenvedő emberiségnek. lom ellen vivott, a protestáns egyház mind elejétől Szerencsére az eszmék fejlődésével járó hala fogva a pápaságra támaszkodó német ellen a nemdásnak egyik főirányzata abban áll, hogy mindazt hett ügyhöz csatlakozott, s ennélfogva socialis viszolassanként útjából elhárítsa, mi az emberi társaságaiban ugy, mint politikában a nemzeti szellem együttélhetés rendjét megzavarja, miután társas föltétlen ápolója lett.