Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1874 (17. évfolyam, 1-52. szám)

1874-11-08 / 45. szám

EGYHÁ PROTESTA1TS SKOLAI LAP. K­iad­ó­h­i­v­a­t­a­l : blső emelet, Szerkesztő és Mária utca 10-dik sz., Előfizetési­­ k­i­s Hirdetések díja Helyben házhozhordással s vidékre postai küldéssel félévre 4 ft. 50 kr, egész évre 9 frt.Előfizethetni min­den kir. postahivatalnál; helyben a kiadóhivatalban 4 hasábos petit sor többszöri 5 kr., egyszeriért 7 kr. sorja, külön 30 kr. beiktatásnál — Bélyegdij A perikopák. „Legyen nékik szabadságok az életnek fáján." Ján. Jel. XXII. 14. Az egyház avarján szétszórt száraz levelekből egyet újra asztalomra futt az őszi szél, s azon biz­tos reményben, hogy vannak még, akiket a vallás ügye, ez az ötödik kerék a mai ujdivatu világ sze­kerében, igazán érdekel, ezennel ideirom, mi olvas­ható e levélen. A kapott irás így hangzik : „ A teljes irás is­tent­­ ihlet tt és hasznos a tanításra a feddésre, a megjobbításra, a fenyítékre, mely igazságban vagyon.* (2 Tim. III. 16.) A teljes írásról mondja ezt az apostol. Nem is jut eszünkbe, hogy ezt kétség­be vonjuk, mégis az evangelikus lelkészek nagy része a gyakorlatban, perikopázás által, voltaképen, akaratlanul is, a ezt teszi. Elmondják hiven, évről-évre, hogy az egy­ház által k­i­r­e­n­d­e­lt szent igék a mai napra itt és itt vannak megírva, s prédikálunk évről-évre ugyanazon textus fölött. Zsidó zsinagógák, nagy Gergely pápa, nagy Károly és Luther, jertek és bámuljatok ! az, amit veletek nagyrészben a kényszerűség tétetett, még mai nap is fennáll, habár nincs ok, mely fennállása mel­lett, de igen is van, mely az ellen szól. Nézetem szerint mai napság, midőn minden lelkész jártas lehet, és ezért jártasnak is kell lennie az irásmagyarázásban, nem az egyház határozhatja meg, hogy melyik nap miről prédikáljunk, hanem azon tapasztalati igazság szerint, hogy minden jő prédikáció alkalmi prédikáció, az illető gyülekezetnek viszonya, állapotja, szüksége, s ehez képest a pas­toralis prudentia. Ha az írást p. o. gyógyszertárhoz hasonlítjuk, tévesztett dolog, előre megszabni, hogy ez és amaz orvosság használtassák; bízzuk az orvosság lasztását magára a lelkek orvosára, a lelkészre. megvá­ A perikopázás mellett a prédikálás vagy nagyon is könnyű, vagy nagyon is nehéz, de egyik sem építő és vigasztaló. Könnyű, ha az évi esetben prédi­kációt zsinórra fűzzük s elmondjuk évről-évre, kön­­nyü de nem lelkiösmeretes munka. Nehéz, ha ugyan­azon egy textusról több éven át jó prédikációt aka­runk készíteni. S ha talán még ez sikerülne is, hol marad az alkalom, hogy szavunk csakugyan jön a velőknek oszlásokig", mert jól mondja „elhas-Salamon, hogy „minden dolognak rendelt ideje bölcs va­gyon." Vagy ha az alkalmat megragadjuk is, mire való a kénytelen textus? Bizony a legtöbb esetben csak arra, hogy mottóul szolgáljon. Nem tudom, mások hogyan gondolkoznak e tárgyról, de azt az egyet tudom, hogy Jézus nem igy tanított, s nem igy vívta ki azon elismerést, hogy „hatalmas vala beszédekben." 6, amint tudjuk, min­denkor megragadta az alkalmat, s talán minden szava alkalom- ez időszerű volt. Dicsérjük s bámuljuk p. o. az irgalmas samaritánusról szóló történetet; de mennyivel nagyobb lesz bámulatunk és a hatás, ha magunkat a törvénytudó gondolkozásába képzeljük, ki alkalmat adott ez isteni tanításra. Ez az eset áll a tékozló fiúról vett megható példázatnál is. A sama­riabeli nőben így kelti föl Jézus az örökélet vizére a szent szomjúságot, a bűnös asszony előtt igy ir ujjával a földön, Jeruzsálem felett igy ejt könye­ket s prófétai megrázó szavakat. S igy tovább. Az ő beszédei el nem múlnak soha, s egyenként is egy­egy örökbecsű egészet képeznek; mindazáltal a ha­tást mindenkor az alkalomszerűség fokozta és fo­kozza a végtelenig még ma is. Ezt kell szerintem nekünk is prédikátoroknak szem­nünk­ előtt tartanunk, s ezért a teljes írást forgat­ott idő- és alkalomszerűen hirdetnünk, ha 99

Next