Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1890 (33. évfolyam, 1-52. szám)

1890-01-05 / 1. szám

ból egész írói gárdát nevelhetne. Az újévr­e a rákövetkező újévek ezzel az anyagi és szellemi erő-tömörítéssel és erő­gyarapítással tartoznak a múlt évben működésbe lépett Irodalmi Tár­saságnak. Papjainkra és tanárainkra vár a szel­lemi munka oroszlán-része, de művelt vilá­gjaink csatlakozása, anyagi erejük latba vetése nélkül mélyre­hatóbb, üdvösebb átalakulás nem igen várható. A régi nagy Maecenások irodalom­pártoló munkásága most a nagyszámú kis Mae­cenások között tartoznék megoszlani. Jelentősebb eseménye a múlt évnek a Károli­mozgalom megindulása is. Annak az «istenes vénember»-nek emléke sokunknak szívében fel­ébresztette a köteles hála lerovásának ke^lele­o­­­tes érzését s a gyászos mult idők kényszerült mulasztása helyrepótlásának halaszthatatlan köte­lességét. .. . Voltak, kik nemes hévvel karolták fel az emlék­állítás és alapítvány-gyűjtés élet­képes eszméjét s gyűlt is össze valamicske ös­­szeg a kettős szép célra; de mily elszomorítóan kicsiny az eddig elért eredmény! mily kevesen és kevéssel járultak a kegyeletes cél előmozdí­tásához! mily sokan vannak, épen műveltjeink között, kik a mozgalomról alig vettek még tudomást, hozzájárulásukkal pedig boszantólag késlekednek! Miért? Nem csupán közönyből, hanem főként amiatt, mert a mi hazai gyüleke­zeti életünk mellett, a lelki közösség és együtt­érezés ez ismeretlen világában, műveltjeink leg­nagyobb része még csak nem is értesült a Károli-mozgalomról. Hol vannak a mi városi gyülekezeteinkben azok az épületes összejöve­telek, melyeket a francia (cconference»-nak, az angol (cmeeting»-nek nevezve, az egyházi köz­szellem ápolására oly üdvösen gyümölcsöztet ? H­ol vannak azok a számtalan és sokféle nevű egyházi egyesületek, prot. körök, nőegyesületek stb., melyekben a fejlettebb egyházi társadal­mak hite érvényesül, buzgalma ténylegesül, szeretete munkálkodik, ereje impozáns kifeje­zésre jut ?... Az újévben s a rákövetkező többi esztendőkben mireánk az egyházi társadalom ki­építésének fontos feladata várakozik, hogy ébred­jen fel valahára köztünk is az az egyházi köz­szellem, mely nélkül élő és virágzó egyház nem állhat fenn. Fontos mozzanata a múlt évnek a két evangélikus egyház zsinatra való előkészületé­nek megkezdése. Nagy és sokoldalú kérdés ez mindkét egyházra­ nézve. Részleteinek kellő meg­beszélésére sajtóban és zöld asztalnál, nem tudom, elég lesz-e ez az esztendő ? Én csak arra kérem mindkét hitvallású hitsorsosimat, hogy készü­letlenül ne fogjanak zsinatba, érettlen eszméket ne vigyenek zöld asztalra, mert keserves lakó­ I lás a vége minden elsietett reformnak Az újesztendő nagy tartozása, az eszmék beható megvitatása. Mi teljes készséggel nyitunk tért minden illetékes felszólalásnak, eltérő nézetek előtt sem vonjuk le a sorompót, hadd győzzön a mi jobb, többen jelezték is már hozzászó­lási szándékukat mindkét hitvallású hitsorsosaink sorából. De kérve-kérjük az egyház minden igaz barátját, hogy kiki a maga köréből vonja bele az előkészület eszme­mozgalmaiba a befolyásra hivatott világi elemeket is, hogy érdeklődé­sük mellett megfelelő egyházi tájékozottsággal jelenhessenek meg ezek is az egyházi törvény­hozás termében. Az egyháziasság öntudatos szellemének kell ott dominálni, ha üdvös alkotá­sokat akarunk létesíteni a közegyháznak. Szomorú jelenségeket is kell regisztrálnunk a múlt év egyházi történetéből. Egyházi ön­tudatunk hanyatlásának aggasztó tünetei ezek. A­mit eddig egyházunk legféltettebb kincsének tartottunk, a­mit más keresztyén felekezetek tagjai tőlünk irigyeltek, a­mit a hazai katholi­cizmus nem-klerikális eleme épen napjainkban oly hévvel sürget: az önkormányzati jogot lát­juk mi fenyegetve a lefolyt év két eseménye által. Iskolai autonómiánk körébe vág az egyik a középiskolai tanárok állami nyugdíjazása által. Érdekelt tanáraink hozsannával fogadták az eszmét, s én nem csudálkozom rajta, nem hibáz­tatom őket érte: az egyház által ki nem elégí­tett jogos érdekük kergeti őket az állam egyedül üdvözítő iskolai aktába; aztán ők különben sem annyira «ecclesiasticus» «belső emberek», mint a papság. De azon már csudálkozni tudok, hogy az egyház vezetői a tanárok részéről jött sok­szori figyelmeztetés és kérés dacára oda enged­ték mérgesedni a nyugdíjazás és gyámolítás kér­dését, hogy most már csak az egyház erejét felül­múló áldozatokkal tudnák ezt a szekularizáló nítust feltartóztatni, s akkor is nagyon kétsé­ges, vájjon javára válnék-e az egyházi iskola­ügynek, hogy ily kifelé gravitáló tanári kart oly nagy áldozatokkal magához fűzni akarjon ? Egy­házias lélek nélkül keveset ér az egyháznak az iskola, s most ott állunk, hogy ennek a gyen­gülő léleknek tápláló csatornáit is kénytelenek vagyunk kevesbíteni és szűkíteni engedni. De ez még csak hagyján. Az iskolai auto­nómia lazulása utoljára is nem lényeges kára a protestantismusnak, mely a művelt külföldön sehol sincs a középiskolával összeforrva; se az angol, se a francia, se a német protestantismus sehol sem tart fenn középiskolákat s mégis — vagy tán egyikért épen ezért — szépen zik. Hanem az már valóságos árulás az virág­auto­nomia ellen, mit egyik legújabb egyházi lap >

Next