Protestáns Szemle, 1942

Könyvek és írók - Vajda Endre: Ködlovagok

varázshegyének klímájával átitatott kor­szakot értik. A művészi alkotások alap­hangjának közös volta kétségtelenül olyan egységet ad egy ilyen korszaknak, hogy szinte nem is napnak érzi már az ízek kémiájára rájött utókor, hanem csak „múló pillanat"-nak, a divatos­ kí­nai író, Lyn Ju Tang történelmi kivetí­tésével élve, vagy talán annál is tarta­lomnélkülibb prousti idő-kristálynak. Ezek a lebegő elvontságok érzékeltetik legjobban azt a tudomány ellenében szü­letett ihletet és tendenciát, melynek je­gyében a Ködlovagok kötete született. Nem tudósok demonstrálnak benne közös munkával, dolgozva egy a századelő kon­cepciójára emlékeztető tudományos pira­mison, inkább egy nagyarányú írói ön­képzőkör — távol a szó minden pejoratív jelentésétől — fog össze benne, hogy kö­zös nyelvet dolgozzon ki magának, ha úgy tetszik, egyfajta tolvajnyelvet, mely­nek szófordulatai azonban épp annyira nyílt titkok, mint azé a másik populá­risabbé is, melyet nem vettek ugyan fel a szótárakba, de alvilági tenyészettel min­den iskolás ápolás nélkül is terjed. Mert a tanulmányok szerzői közt alig van egyműfajú essay-író. Legnagyobb ré­szük belletrista és ha essayizmusukat valaki körül akarná írni, azt mondhatná, hogy a mesterség tisztelete és szeretete. Legtöbben úgy jutottak el az irodalmi jelenségek vizsgálatához és ábrázolásához, hogy kivetítették saját problémáikat ob­jektív síkba, vagy belső tendenciák szá­mára modellt kerestek, akin keresztül szenvtelenné érik a manifesztum. Márai Sándor előszava különben nyílt kifejezése a lappangó mondanivalónak, apológiája annak az írótípusnak, mely szándékos vagy önkénytelen magába zárkózása által egyedül maradt a nagy közönségben és gyakran eltűnt a múlt süllyesztőjében. A ködlovagok közül igen sokat utalt a köztudat az elefántcsonttoronyba, mely­nek látványa az írástudók árulása le nem zárható vitájának feliratát könnyen vál­toztathatja át az „írástudók hűségévé". A ködlovagok egy része „don­ quijotei" útján kétségtelenül elveszett a ködben, de hogy lényük értékes része nem kallódott el, hogy az utókor kutatói elindulnak nyomaikon, hűségük mellett bizonyít. Mert kik voltak ezek a ködlovagok? Egy irodalmi nemzedék, mely a jelenlegi írói gárdával az apa-fiúi viszonyt tartja. A nemzeti­ klasszicizmus letéteményeseitől már őket is két őrségváltás választotta el Az, ami Reviczkyben, Komjáthyban, Tolnay Lajosban, Zilahy Károlyban, Gozsduban, Justh Zsigmondban stb. mint világnézeti nyugtalanság, új nézőpont keresése, átértékelési szenvedély, tájéko­zódó ösztön, témagazdagítás és téma­forradalom, egy szóval mint modernség jelentkezik, sokszor rögösen és egybefo­lyó, színtelen masszában, igen gyakran csak a jószándék sürgető hevével, az a ködlovagokban éretté, differenciálttá, színpompássá, árny­alttá, művészivé vá­lik. írjuk ide névsorukat, úgy ahogy a kötetben egymás után következnek, a születési évszámok láncára fűzve: Ambrus Zoltán, Gárdonyi Géza, Gholnoky Viktor, Andor József, Jovik Károly, Zu­boly, Harsányi Kálmán, Szini Gyula, Tormay Cecília, Krúdy Gyula, Cholnoky László, Kaffka Margit, Babits Mihály, Juhász Gyula, Kosztolányi Dezső, Tóth Árpád, Gláth Géza, Karinthy Frigyes, Török Gyula. Első pillantásra a névsor elég önkényesnek látszik. Bizonyára vi­lágnézeti szempontok okolják meg, hogy kimaradt Bródy Sándor vagy Somlyó Zol­tán, kiknek alkati rokonsága a ködlova­gokkal kétségtelen, másrészt a felsorolt lista néhány tagját csak igen vékony szálak kötik az együtteshez. De túlságo­san messzire vezetne felfejteni annak a gazdag szövedéknek szálait, mely magá­ban foglalja a háború előtti irodalmat. Csak egy megjegyzést: kimaradt Ady Endre, nem tévedésből, még kevésbbé rossz szándékból; ködlovagok és ügyes élni tudók között ő képviselte az átütő erejű zsenit, aki nem fér el kortársai ka­tegóriáiban. Babits irodalomtörténete is

Next