Protestáns Szemle, 1943

Könyvek és írók - Gönczy Gábor: Török Gyula: A porban

utolsó alkalmat is, a sors különös rendeléséből, mikor még visszavehet­né, az időközben Spángli Katóból Splényi Katalin énekművésznővé avanzsált, első és igaz szerelmét. Nem tud megbékülni és beleilleszkedni a keretek közé. Éppen abban a pilla­natban lövi magát főbe, amikor kis­fia megszületik és az újszülöttnek, utolsó szavaival, legnagyobb ellensé­ge, a józan, brutálisan egészséges Bakos Pista keresztnevét adja: hadd váljék olyanná, mint az, mint a töb­biek: a nagymarkúak, az erősek s nem olyanná, mint ő és pusztuló osz­tálya. Ez az ároktői és suhatagi Kender Pál egy kissé udvarhelyszéki és zete­laki Török Gyula, az elszegényedett és bárói rangjukat már generációk óta nem viselő konczházi Konczok sarja. Csakhogy Török nem volt egé­szen ilyen elesett, ez a Kender Pál­figura kissé variáns, akitől minden­képpen különbözni akar, mert fél, hogy végül ilyenné válik. Ki kellett írnia magából az eredendő hajlamot. Sokszor állott azon a ponton küzdel­mes pályája folyamán, hogy éppúgy összecsuklik, mint ez a falusi Ham­let. Kender Pál gyenge ember, még annyi erő sincsen benne, hogy szen­vedélyei szerint merészeljen élni, nemhogy szembeszegülni azokkal. — Báb, akit az események rángatnak ide-oda, de csodálatosképpen ez a báb gondolkodik is, mégpedig igen tisz­tán, hűvösen és okosan. Csak éppen a cselekvéshez nincsen elég ereje. Mindenről, amit lát, világosan számot ad önmagának, fenntartás nélkül. Végzetesen nincs akaratereje, hiába próbálkozik bármivel, végül is más akaratának kell alávetnie magát. Ez a falura kényszerített fiatalember ijesztő pontossággal látja magát, osz­tályát és környezetét, csak éppen tenni nem tud semmit ellene. Az ú. n. gentry éppen ezidőben fejlődik ki teljesen. Mesterségesen megkomponált társadalmi osztály, mely heterogén elemekből áll össze. Magába foglalja a leszegényedett fertálymágnást, köz­nemest, sőt honorációt­ vagy bármi­lyen más ivadékot is, ha megfelelő birtokkal rendelkezik, vagy legalább­is át tudja venni az újonnan kiala­kuló rend külsőségeit. Török Gyula gentry-szemléletének semmi köze az operettek bricsesznadrágos, tü­kröt be­verően duhaj bretli-szemléletéhez. Lá­tásmódjának gyökerei Tolnai Lajos­hoz és Justh Zsigmondhoz nyúlnak vissza. Viszont, megváltoztathatatla­nul, a magyar úr mentalitásában él. Nagyúr, akit a formátlan világ leg­feljebb fölbosszant, de megmásítani nem tud. Amint a „porváros" silány és értelmetlen életét, szánalmas figu­ráit leírja, nem nehéz felismerni ma­gatartásában a nagyúr okos, jogos és megokolt gőgjét. Vegyük példának a parasztból lett nagybirtokos Bakos Pista figuráját. Micsoda pokoli gúny és szörnyű, maró epe minden mon­dat, mellyel jellemzi. Török mágnás volt, a szónak abban az igazi és el­orozhatatlan értelmében, hogy nem bírta elviselni az emberi érzés, élet­mód és gondolkozás alantasságát. Gőgös volt s ezt műve is mutatja, valósággal az igény hőse, de a leg­magasabb zsinórmértéket éppen ön­maga számára szabta. A kedves, könnyelmű Ágotai-fiúknak, minden szellemi gyengeségük ellenére is, könnyebben bocsát meg, mert érzi, mégis van bennük valami öröklötten nemes, úri, tehát magasrendű. Az egész regény legnagyobb érde­me az atmoszféra megteremtése. Mintha az egyébként realista eltö­kéltségű író valami varázseszközhöz nyúlt volna. A kisváros levegője nyomott, habár sehol sem írja, de érezzük, a házakat alacsonyra é­s egészségtelenül építették. Amit más­hol természetesnek, sőt néha talán mulatságosnak is tartunk, ebben a regényben félelmetes. Az emberi egy­ügyűséget, silányságot és végzetes ér­telmetlenséget aligha lehetett volna jobban példázni. Ilyen tragikusan sűrű, okvetlenül tragikumba fúló légkört talán csak E. T. A. Hoffmann és Julien Green tudtak megvalósítani a világirodalomban, ha másként is fojtó náluk a levegő. (Itt az inten­zitás fokát akarjuk a hasonlattal le­mérni, illetve szemléltetni.) Egyéb-

Next