Rádióélet, 1937 (9. évfolyam, 40-52. szám)

1937-11-19 / 47. szám

Tíz darab története Szín: Az egyik pesti filmszínház pá­holya. A nézőtéren a megszokott kép, ugyanazok az ismerős arcok, mint a töb­bi úgynevezett díszibemutatókon. A vásznon szintén­­a megszokott kép, amerikai recept szerint elkészített limo­nádé. Elmenni nem lehet, mert feltűnő, de annál inkább behúzódni a páholy mélyébe és beszélgetni. Szerencsénkre Vitéz Miklóssal ültünk együtt, akinek jövő héten játsszák a mikrofon előtt B. Nagy Gergely című életképét. — Újabban elhanyagolja a darab­írást. — Igen, — feleli Vitéz Miklós — mert áttértem a filmre. — Nem is csodálom, a Meseautó, meg az Elnök kisasszony si­kere valóban elcsábíthat­ta a színpadtól Pedig ott is volt jó néhány sikere, úgy­ e. — Vagy tíz darabomat játszották. — Melyik volt az első? — Azt mint kecskeméti gimnáziumi tanuló írtam. »Becstelen« volt a címe és ikiérződött rajta Ibisen ha­tása. Irodalmi értékét is ez a cím fedte legjobban. Ezt megelőzőn rövid ideig cirkuszigazgató voltam. Névjegyemen szóról szóra ez állt: »Vitéz Miklós cir­kuszigazgató, bűvész, lég­tornász és bélyeggyűjtő.« A helyiség pedig, a­ nagymosás kivételével, ren­delkezésemre bocsátott mosókonyha. Rajtam kívül­­tagja volt még a társu­latnak a Puli kutyám. Amikor, úgy éreztem, hogy már kiáll­hatok a nagy nyilvánosság elé, behirdettem az elő­adást, amelyen szép számmal jelent meg a­­környékbeli gyereksereg, hűsé­gesen befizetve a krajcárokat. Sajnos az­­akkori publikum nem értett meg. Unalmasnak találta mutatványomat, megvertek, a krajcárokat visszaszedték és azonfelül még anyámtól is kaptam három hatalmas nyaklevest. — Az első komolyabb darab? — Szegény Ábris megdicsőülése. A Demibinszky­ utcai munkásszínház mu­tatta be. Itt tanultam meg, hogy az írónak sok mindenért kell a hátát tar­tani. A színfalak mögött ugyanis nagy hévvel súgtam a darabot, amikor rám­­szakadt a mennyezet. Egy­­kicsit elcso­dálkoztam, de aztán eszembe jutott, hogy ha nem tartom a hátammal, tel­jesen összeomlik, botrány lesz, az elő­adás abbamarad, írói karrieremmel együtt. Súgtam tehát tovább, mind­addig, amíg a színpadi munkások fel nem fedezték, hogy a mennyezet egy kicsit alacsonyabb a kelleténél. — A következő darabomat, a Gyász­t a Király Színházban mutatta be a Magyar Színház vendégtársulata. A főpróba után odajött hozzám Beöthy László, átölelt és azonnal rendelt nálam egy darabot. Úgyszólván még le sem ültem az íróasztalomhoz, amikor kitört a háború és egy időre toll helyett kar­dot forgattam. A harctérre kézbesítet­ték ki a Nemzeti Színház értesítését, amelyben tu­datták velem, hogy a »Csend­­ várni!« című színművemet az ezerkoro­nás Halmos-pályázattal tüntették ki. — Egyszer, néhány év után, három hétre hazajö­hettem. Ezt az időt fel­használtam arra, hogy megírtam az »Akiknek egy a sorsuk« című dara­bomat, amelyet jóval ké­sőbb a Madách Színház mutatott be. — A háború után­­sor­rendben a »Tiszta dolog«, a »Szent a béke« és az »öregesen, rangosan« következtek. — Ezután írtam meg »B. Nagy Ger­gely« című életképemet, amelyet jövő héten visz a rádió mikrofon elé, míg utána a »Békesség«-et, amelyet mind mai­ napig a legkomolyabb és legérde­kesebb munkámnak tartok. — A tizedik színrekerült darabom a »Túlbuzgó fiatalember« volt. Eredeti­leg egy felvonásban írtam meg a tör­ténetet, Salamon Béla számára Ami­kor elkészültem vele, odaadtam olvasni Beöthy Lászlónak, aki kijelentette, hogy ebből okvetlenül háromfelvonásos vígjátékot kell írni, mégpedig úgy, hogy a meglevő darabhoz írjak egy első és egy második felvonást. Vissza­felé kellett tehát írnom egy darabot és talán ez az oka annak, hogy bár valamennyi közül ez aratta a legna­gyobb sikert, mégis a legkevésbbé sze­retem.

Next