Rádióélet, 1937 (9. évfolyam, 40-52. szám)

1937-11-19 / 47. szám

SEGOVIA Hétfőn, november 22-én 20.45 órakor közvetítés a Zeneművészeti Főiskola nagyterméből­ Andres Segovia a Grana­da melletti Jaenben szüle­tett 1896 február 28-án. E­­lső hangversenyét a gr­an­adai művészkörben adta 1909-ben és azóta rengeteg koncertet adott úgy Európában, mint Aimierakéban. Most tanár a genfi Zeneakadémián,­­ahol a gitárművészetet ta­nítja. A gitár spanyol nemzeti hangszer, amelyen kezdet­ben csak spanyol nemzeti táncokat és románcokat játszottak, Segovia azon­ban nemzetközivé tette e hangszert azáltal, hogy n­emzetközi zeneműveket ad elő rajta. A gitár nem hiányozhat a spanyol ne­mesek szerenádjainál, sem pedig a trianai tán­coknál. Innen származik a mondás »Gitár nélkül éne­kelni Sevillában? Hamar észreveszik, hogy idegen vagy.« A gitár Spanyolor­szágban már a XIII. szá­zad derekán nagy népsze­rűségnek örvendett, ebből az időből maradtak ránk miniatűrök, melyek a gi­tárt még mór formájában mutatják. A gitár fejlő­dése a századok folyamán nagyon változatos volt, néha egyéb hangszerek egy időre kiszorították és csak a századfordulón ér­te el imiagint népszerűsége tetőpontját. A XVIII. század nagy gitármesterei Carulli, Carcassi, P. Ba­­silio, Moret­ti, a XIX. szá­zadban pedig a két nagy rivális és barát, a barce­lonai Sor és a madridi Aguado. Az előbbi ujjai­val játszott a hangszeren, míg az utóbbi meghonosí­totta a körömmel való játszást. Berlioz és nem­sokára Gounod is lelkese­dik a gitárért, Paganini ezzel a hangszerrel kezdi művészpályáját. A fele­dés időszaka most csak rövid ideig tartott, nem­sokára Tarrega (1854— 1909) a gitárnak talán leg­nagyobb zsenije újból fel­támasztja e hangszert ha­zájában, Spanyolország­ban. Ettől fogva az ösz­­szes zeneszerzők foglal­koznak e hangszerrel, ma­ga Beethoven is ír műve­ket gitárra, így aztán nem csoda, hogy Segovia válogathat a legnagyobb zeneszerzők művei között, mert nemcsak gitárra írt műveket, hanem hárfára, sőt hegedűre írt műveket is ad elő, nem beszélve Bach és Mozart clavecin­re írt műveiről. Ezek a zeneszerzők éppúgy, mint a maiak is, nem elnéző ro­­konszenvből írnak gitár­­zeneműveket, hanem mert felfedezték a gitár nagy kifejező erejét Segovia minden hangversenye el­ragadtatást kelt, annyi művészettel és érzéssel tudja előadni, úgy a klasz­­szikus, mint a modern ze­neszerzők szerzeményeit. Emilio Pujol, a nagy Francesco Tarrega tanít­ványa, aki maga is a leg­kiválóbb gitárművészek közé tartozik, azt mondja Segoviáról, a »különleges művészről«. Hangverse­nyei mindig magukban hordják a zene álmának csíráját«. B. J.

Next