Rajzolatok a társas élet és divatvilágból, 1835. január-június (1. évfolyam, 1/1-52. szám)
1835-01-01 / 1. szám
a mai adák , hogy Zsuzsika a’ gazdag ’s ven Őszéhöz menend. — Isten tudja mások mint juthatnak házassághoz , de rám nézve ez egy veszélyes nyaktörő munka, mellyet merni többé nem fogok. A’ SPÁRTAI NEVELÉS. A’ történetek’ könyve azon varázs tükör, mellyben az ősz régiséget egész tarka szépségében bámulhatjuk embereivel, népeivel, országival , nemzeteivel, mint azok keltek, virágoztak és elenyésztek, mint egymást váltogaták, emelték, alázták. Ezen tükör azt mutatja, hogy az emberek egyenkintes csapatonkint ollyakká váltak , millyekké mások által képeztettek. Ez emberképzés , ember idomzás nevelésnek mondatik, melly nevezetes tárgyról mi időnkint megszólamlandunk’s kezdetét a’ spártai neveléssel teszük. Spártában mihelyt egy gyermek született, mindenik nemzetség’ nagyai (öregei) megnézték azt, ’s ha őt jól képzettnek, erősnek, vidornak találák, táplálást rendeltek neki ’s örökséget jelöltek ki számára. Ha ellenben a’ spártai munkás élet’ foglalatosságira rosztíl idomzottnak, gyöngének és erőtlennek lelék, embertelen szokásukkint, meghalásra kárhoztaták ’s a’ Taigetoszra tevék ki. Leggyöngébb ifjúságtól a’ polgárok arra szoktak, hogy finnyások és kényesek eledelek körül ne legyenek; ne tartsanak sötétségtől és magánytól; részkedvbe ne merüljenek; a’ kiáltást, panaszt, siralmat ne ösmerjék; keményen ’s néha a’ földön aludjanak; ugyanazon ruhát hordják télen nyáron, hogy hideg és meleg ellen egyiránt keménykedjenek. Hét éves korukban osztályokra szakasztattak, hol ugyan azon fenyíték alatt együtt neveltettek. Nevelésük, tulajdonkép szólva, nem volt egyéb engedelmesség’ tanulásánál, jól tudván a’ törvényhozó, hogy legbiztosabb út a’ törvénynek és felsőségnek engedelmes polgárokat szerezni, ha már gyermekségükben megtaníttatnak tökéletesen engedni. Azonközben , míg asztalnál voltak, a’ tanító kérdéseket tőn az ifjak elébe. Kérdezé tőlök p. o. ki legerényesebb ember a’ városban ? Mit mondatok ez vagy amaz cselekedetről ? A’ feleletnek gyorsnak, értelmesnek, súlyosnak, kevés szóból állónak kellett lenni, ’s az illyen beszédet laconiainak mondák. Szép tudományokra csak igen keveset ügyeltek. Tartományukból minden tudomány, úgy szólhatva, száműzve volt. Tanulásuk czélja, az engedni tudás és viadalbeli győzés vala. Neveltetésükre egy fedhetetlen, méltóságra emelt polgár vigyáza, ki ismert bölcsességű és jó erkölcsű tanítókat választa ki számukra. Azon czélból, hogy az egészen hadra szánt ifjakba több merészlet öntessék, hogy megtanittassanak maguk’ eltartására, törvények’ és polgárok’ megegyezésével csendettek. Mondják, hogy egyikök egy fiatal rókát csípett el, azt ruhája alá rejté , és föl nem kiáltva hagyta a’ róka fogaival hasát kivágatni, mígnem álló helyén halva esett le. A’ lacedemoni ifjak’ tűzedelme leginkább az Orbia mellék nevű Diana’ ünnepén tünt elő , midőn a’ gyermekek, szüleik ’s egész város’ szeme előtt vérig verettek ez embertelen istenaszszony’ oltárán , ’s néha a’ verés alatt még csak föl sem fohászkodva haltak meg. Az csudálatos, hogy Sparta, királyaira nézve, lágyabbságot enged e fenystékében, — de ez intézet’ hiányos voltát Agesilaus’ példája megmutatta. Minthogy a’ királyság bátyját, Agist illeté, Agesilaus csak polgári életet vala élendő ’s ezen okból, mint a’ többi gyermek, közönséges spártai fenyíték alatt nevelteték, ’s így e fejedelem engedelmeskedni tanulás után lővén uralkodásra, Sparta’ minden királya között alattvalói őt szerették és becsülték leginkább , minthogy természettől kapott tulajdonihoz a’ nevelés új erényeket adott. UJ VISELET. Hogy kell legújabb divat szerint a’játékszínbe lépni ? — Ha a’játék tán 7 órakor kezdődik, — a’ kocsis legalább egy fertályra készen várjon. — Ez által sokat nyer az ember. — Először is: nem untatja magát a’ darab’ hosszas elejével ; másodszor alkalom nyuttatik ez által az észélesítésére , mivel a’ dolog’ kimenetelén tusakodik a’ néző, a’ nélkül hogy az elejét látta volna ; ha ez sem sülne el, tehát harmadszor: egy olly darabról tamil az ember ítélni, mellyet nem is ösmér ; és ez nem csekélység-------minekutánna ezen mesterség annyira divatban van. Ha a’ páhojhoz ér a’ néző — jó előre adja tudtára a’ páhoj - nyitónak, hogy a’ kulcsokkal ne bánjék igen csöndesen, hogy ez által a’ közön