Reform, 1991. május-augusztus (4. évfolyam, 18-35. szám)

1991-05-03 / 18. szám

1991. MÁJUS 3 Ötmilliárdba kerül a v visszaforgatása Nem pazaroltunk még eleget? Építsünk meg egy Duna-alagutat a visegrádi kanyarban? Beszédesek a nagymarosi Duna-meder­­ben 15 milliárd forintért kialakított holdbéli táj adatai! Az 54 hektárnyi, gáttal védett gödörnek, a félbehagyott vízerőmű mun­katerületének - úgy is, mint az elmúlt rendszer emlékművének­­ a puszta fenn­tartása évi 140 millió forintba kerül, a helyrehozatal, a Duna medrének visszate­relése pedig ötmilliárd forint is lehet. Az idő sürget, a bős-nagymarosi vízerőmű­­rendszer egészének építésére érvényben lévő magyar-csehszlovák államközi szer­ződés megszüntetéséig azonban a diplo­matáké a főszerep. A pillanatnyi patthely­zetben most a parlament döntött: felszólí­totta a kormányt, hogy dolgoztassa ki Nagymarosnál és környékén a helyreállí­tás terveit. Ily módon ugyanis - a jogi akadályok elgördülése után­­ azonnal hozzáláthatnak az építők a környezetben okozott károk helyrehozatalához. A helyreállítás azonban bonyolultabb szakmai feladat, mint maga az építés volt, annál is inkább, mert ez precedens: sehol a világon ilyen jellegű „visszaforgatást" még nem végeztek. Pedig a laikusnak po­fonegyszerűnek tűnhet a teendő: át kell vágni a gátat, és a Duna visszahömpölyög régi medrébe. Csakhogy ez nem így van. A helyenként tíz méter mély gödörbe elő­ször vissza kell hordani a kirobbantott sziklákat - vagy betonnal kitölteni azt -, ellenkező esetben a vízáramlás iránya megváltozna, s egy hosszú szakaszon olyan sekéllyé válna a víz, hogy a hajók elakadnának. Márpedig a Duna-Rajna- Majna-csatorna megépülése után az eddi­gieknél is fontosabb vízi út lesz a Duna, így mindenképpen égetően fontos a hosz­­szú ideje amúgy is csak halogatott meder- és partrendezés egészen Rajkáig. Dr. Sámsondi Kiss György, a Dunatáj rende­zésének kormánybiztosa mindenesetre országos és nemzetközi versenypályáza­tot hirdet majd a helyreállításra. Termé­szetesen meglódult a szakemberek fantá­ziája, hogy miként lehetne a szükségből erényt kovácsolni. Olyan javaslat is el­hangzott, hogy Nagymaros és Visegrád között a Duna alatt - felhasználva a göd­röt - építsenek alagutat. Ez más vélemé­nyek szerint műszakilag ugyan kivitelez­hető lenne, ám többe kerülne, mint egy hagyományos híd, és az ide terelődő for­galom megbontaná a Dunakanyar nyugal­mát. Ami biztos: Visegrádnál a gát miatt elkeskenyedett Duna sodrása olyan erős, hog a felfelé igyekvő hajóknak be kell se­gíteni. A Széchenyi vontató teljesít itt szol­gálatot, felhúzza az erőlködő hajókat, s ez önmagában napi több százezer forintos költséget jelent. Egyelőre kérdés, mi lesz a Nagymaros­nál már elkészült vagy félkész felvonulási épületekkel, amelyekben az erőművet épí­tő osztrákok laktak volna. A 70-80 lakás - Visegrádra néző kilátással - és egy 240 személyes, pazarul berendezett szálloda ajtajait jelenleg pókháló lepi, üresen áll. Értékük felmérése megkezdődött, hogy azután hasznosításukra pályázatot írja­nak ki. Jelentkezőkben nincs hiány: a he­lyi önkormányzat, az egyházak, svéd cé­gek és bankok is igényt tartanának az iskoláknak, turistaközpontnak, lakásnak egyaránt alkalmas épületekre. Ugyancsak tervpályázatot írnak ki az egész Dunakanyar fejlesztésére. Az or­szág legszebb tája ugyanis hátrányos helyzetű terület, az elmaradott csatorna-, víz-, úthálózat építését az erőmű-beruhá­zással együtt pótolták volna, ám most egyelőre ez is kútba esett. A lemaradást most úgy kell behozni, hogy a Pilis és a Ha mégiscsak bekövetkezne az ösz­­szeomlás, van már túlélési segédle­tünk. A VOSZ még idejében receptet ad, mit is csináljanak a magánvállal­kozások krízis esetén. Igaz, hogy szemlélete nem túl vidám és nem túl optimista, mégis egyfajta derűlátás jellemzi a dolgozatot. Hogy miért? Mert ki lehet lábalni ugyan bármiből - sugallja az írás de a jobbik megoldás az, ha bele sem lábalunk... Kormánytagok és tisztviselők! Dob­ják egyenesen a szemétkosárba a fo­galmazványt, ha úgy vélik, inkább a vállalkozásélénkítő, vállalkozásbarát politikán fáradoznak. Aki viszont úgy tartja, jobb félni, mint megijedni, az most figyeljen ! Azt kell megtanulni ugyanis, mi az a legkisebb rossz, amivel egy válsá­got menedzselni lehet. Mert kérem, ez is tudomány! Kérdés, hogy mikor gyanakodjunk: itt az idő, a rossz mégiscsak bekövetkezett. Ha az inf­láció évi rátája eléri vagy meghaladja az 50 százalékos szintet és ezzel le­hetetlenné válik minden gazdaságos­­sági kalkuláció? Amikor a munkanél­küliség eléri a 8-10 százalékot, s a reáljövedelmek évről évre csökkenő tendenciát mutatnak, s e lefelé hala­dó grafikon eléri a két számjegyes értéket?... Ezek csak az első jelek Ne tessék ennyire összerezzenni Sőt, ezen a ponton a válság még ke­zelhető - mondják az okosok. No de nézzük a túlélés techniká­jának első paragrafusát, a be nen Börzsöny adottságait kamatoztatni lehes­sen. Az összesen 70 ezer hektárnyi, erdő borította hegyek tele vannak történel­münk kulturális értékeivel, így a Buda­­pest-Bécs világkiállításra az egész vidék már egy nemzeti emlékparkká léphet elő, ahol a sport- és az ifjúsági turizmus is helyet kaphat. Korábban a Budapest tüde­jeként számon tartott dunakanyari erdők hatásfokát „a gondos” várostervezők min­denütt rontották. A békásmegyeri lakóte­lep például egy óriás gát a Pilis—Budapest természetes széljárás elterelésére, s en­nek is „eredménye", hogy a benzingőz megüli az utcákat, fuldoklik a város. Az egykori szakembereknek - ezúton is - köszönet! Kruppa Géza A túlélés – A be nem ruházás gazdaságtanától­­ a több lábon állás művészetéig

Next