Reform, 1992. január-április (5. évfolyam, 1-18. szám)

1992-01-02 / 1. szám

2 Évtizedes „lődörgők” nyomában • Tragikus utánpótlási kérdés • Mit kell 100 milliárdra beszámítani? • Felpör­getni a lakásépítést • Segély mellé keresetet? • Földhi­telintézet régi módi szerint • Schamschula György: A munkaügy stratégiai ágazat • Nagyon magányosan... Schamschula György államtit­kárnak vannak barátai, vannak ellenfelei és haragosai. Idők jele, hogy a valaha oly békésnek tűnő munkaügyi tárca képviseletében kemény csaták adok-kapokjának szereplője a parlamentben épp­úgy, mint az Érdekegyeztető Ta­nács fórumán vagy szakszerve­zeti konzultációk alkalmával. Re­méli, hogy idén nem éri el a mun­kanélküliség a borúlátó jóslatok­ban szereplő 600 ezres csúcsot, s bízik benne: az év utolsó hó­napjaiban lassan süllyed e társa­dalmi-gazdasági lázgörbe. De nem hurráoptimista: úgy gondol­ja, hogy valahol a mostani szint körül alakul esztendők múlva is az állástalanok száma. Csakhogy... Erről a csakhogyról nyilatkozott munkatársainknak, Füzesi Ró­­bertnek és Vincze Péternek . Ezt a minisztériumot annak idején, még Szabadság téri bezárása előtt akár Munkaerőhiány-ügyi Minisztéri­umnak is nevezhettük volna. Most rá­­akaszthatónak tűnik a Munkanélküli­ség-ügyi cégtábla. Persze, ez durva egyszerűsítés... - Nem durva. Buta. Sajnos közkele­tű. Ugyanis mindkét dolog tünet - a gazdaság igazi bajainak azonban nem tüneti kezelés az orvossága Olcsó érv - sajnos, drága tanulság ha arra hivat­koznék, hogy a mai helyzet tekintélyes részben az irreális túlfoglalkoztatásnak, a munkaerkölcsöt züllesztő „vatta­emberek” alkalmazására szorító politi­kának „köszönhető”. Inkább beszéljünk arról, hogy épp ezért a legfontosabb stratégiai feladat: megteremteni azt a munkaerőbázist, amelyik nem jut ilyen helyzetbe, s ami nélkül elképzelhetetlen a gazdasági fejlődés. Ma Magyarorszá­gon tíz gyerekből legalább egy nem végzi el az általános iskolát sem, a töb­biek harmada-negyede lemorzsolódik a középszintű vagy szakmai oktatásból. Tehát a felnövekvő korosztályok leg­alább húsz százaléka garantáltan sem­mihez sem ért. Ez korábban sem volt másként­­ azzal a rendkívül „precíz” tervezgetéssel súlyosbítva, miszerint íróasztal mellett üldögélő okos emberek már tíz éve tudták, hogy 2005-ben hány esztergályos vagy baromfikeltető szak­munkás szükségeltetik. Ez persze so­ha, már a következő évben sem volt igaz. Ez az az állat, ami nincs... Van viszont nagyon szűk ismeretekkel - vagy azokkal sem - rendelkező embe­rek hada akik évtizedeken át „máshoz szoktak”. Csak két példa a napokból: Gödöllőn épített gyárat a United Tech­nologies leányvállalata. A cég színvona­lára jellemző, hogy egyik üzemében gyártják azokat a Patriot rakétákat, amikkel lelődözték az iraki Scude­­okat... Itt, Magyarországon ötszáz em­bernek kínálnak egyszerű, könnyű, jól fizető munkát. És nincs ötszáz ember! Mert ott valóban nyolc órát kell dolgoz­ni, és nem lehet elkéredzkedni kapálni. Egy másik: a válság mélypontján lévő Borsodban azért szüntettek meg helyi üzemegységet, mert az egy alkalma­zottra jutó ledolgozott éves munkaidő nem volt több 1200 óránál... Tehát százötven munkanapnál - miközben megrendelés lett volna! • Azért ne dobjuk vissza a „labdát” a bizonyára nem hibátlan tízezreknek...­­ Ellenkezőleg! E helyzet kialakulá­sa is munkaadói, közvetve felső irányí­tói felelősség. Egyebet ne mondjak: „vezetők” százai évtizedeken át lődö­rögtek úgy a munkahelyeken, hogy a munkások csak arra ügyeltek, el ne üs­se a daru azt a marhát... • Térjünk „vissza a jövőbe”. Épp mostanában vagyunk tanúi a vitatha­tó értékű, tartalmú, de mégiscsak meglévő szakképzés összeroppaná­sának.­­ Igen, egy végveszélyben lévő gyár bezárja a tanműhelyt, felbontja a képzési szerződést... A halálos betegtől nem lehet elvárni, hogy arra gondoljon, mit sportol tíz év múlva. A szakképzési alapból iszonyatos erőfeszítésekkel szorítjuk ki a legszükségesebbeket. Más gond az, hogy az oktatás normatív támogatásait az önkormányzatokhoz utalják át - egy kisváros „háztartásá­ból” adott esetben akár egyharmad egy nagy intézet költségvetése. Túl nagy tehát a csábítás, hogy ebből lecsipeges­senek. Ebben végső soron a parlament­nek kellene rendet csinálni. Ezt javasol­tam képviselő barátaimnak. Bűnös mu­lasztás lenne „újratermelni” a jövő mun­kanélküli-rétegeit. • Éppen a távlatosság az, amit a foglalkoztatáspolitika mai kritikusai szóvá tesznek. Röviden: kifogásolják - s ha igazuk van: joggal - e kérdés szociális üggyé való redukálását, melynek kezeléséből, úgymond, egy­re inkább visszavonul a kormányzat.­­ Hogy kinek mire van szeme és füle, az manapság nemcsak alkati adottság... 1992-ben például közvetlenül vagy átté­telesen mintegy 100 milliárd forint szol­gálja a munkahelyteremtést vagy védel­met. Nagyon tréfás dolog az, hogy olyas­fajta gazdaságirányítási filozófiát kérnek sokan számon, amit „liberálisak” lévén, keményen elutasítanak - de ezek szerint csak „általában”. Az állami beavatko­zást.. Az említett 100 milliárdba külön­ben kis utánagondolással be kell számí­tani az exporttámogatások egy részét, a területfejlesztést, a legkülönfélébb ked­vezményrendszereket a foglalkoztatási alapon kívül. Vagy mi más lenne, mint munkahelyteremtő, a külföldi autógyári beruházásokért vállalt állami garancia? A jövőben egyébként nagyon fontos­nak tartom - amiről mostanság nem di­vat beszélni - a lakásépítés felpörgeté­sét. Ha valóban mérséklődik az infláció, akkor elviselhető, különleges hitelkonst­rukciókkal - meggyőződésem - ez le­hetséges. Egyszerre orvosol lakás- és munkahelyhiányt. Arról nem beszélve, hogy a bankbetét vagy az értékpapír­vásárlás voltaképpen elhalasztott keres­let - ennél jobb, ha építkezik a lakosság. Jó lenne erről meggyőzni majd a pénz­ügyet is. Más dolog: családi farmergaz­daságokról beszélünk, egyszóval tőke­igényes kistermelésről. Valamikor volt egy földhitelintézet, amely állami kötele­zettségvállalás mellett nyújtott fizethető kamatokkal hitelt a termelőmunkához. Tájékozatlan naivitás ugyan feltételezni azt, hogy a munkaerő-felesleget a mező­­gazdaság bármikor is felszívhatja, de az nem naivitás, hogy növekedjék a vidék lakosságmegtartó képessége. Kárpótlási jegyekből önmagában nem lesz munka nem lesz áru... Az öröklött struktúra és az alapjaiban elhibázott ipartelepítési politi­ka következtében pedig most a „kétlaki­­ságra” vagy ingázásra kényszerített tíz­ezrek a munkanélküliség legreménytele­nebb áldozatai. • A munkanélküli-segély feltételei­nek módosítását egyesek szociális ér­zéketlenséggel, mások pénzügyi diktá­tummal magyarázták...­­ Kemény tények és politikai érzés A „segélycsaló, adómentes svarco­­lók” vérmérsékletük szerint hófe­hérré vagy bíborvörössé válnak a dühtől, ha állásvesztői státusuk anyagi körülményeiről érdeklődünk. Ők azok, akik nem mennek ki a látványos és sajtóberkekben köz­kedvelt emberpiacokra, hanem csöndben, szégyenkezve hajszol­nak minden fillért. Technológus, 42 éves, nős, egy gyermek atyja: „Jó nyaram volt. A Balatonnál trógeroltam meg pul­­toztam egy távoli rokonnak. Se­gélyt nem kértem októberig, res­telltem. Most muszáj volt, írtam, mit sikerült felhajtanom feketén. Október: 8500 forint, hat napszám betonozásnál, egy műszaki rajz volt kolléga egyetemista lányának. November: 12 ezer, fele víz- és gázszerelő kisiparostól, a többi kertásás, kerítésjavítás, néhány száz forintos lótifutik. December: egy hét belső szerelés, de még nem fizették ki.” Lakatos, forgácsoló, hegesztő, 46 éves, elvált, gyerektartás ön­ként fizetve, havonta 10 ezer. „Most már ismernek iparosok, vál­lalkozók többen, tudják, hogy min­dent meg tudok csinálni. Van, ahol egyben fizetnek, van, aki 40-50 forint órabért ad. Összejön úgy 15-20 ezer, 1992. JANUÁR 2. ... akkor ezt a mi dózerolni... Állásv

Next