Reform, 1996. május-auguszus (9. évfolyam, 18-33. szám)

1996-07-09 / 27. szám

Taxitarifaklusza utakon A káosz állítólag a fu­varozóknak sem jó, mégis elsősorban az utasokat sújtja. Mármint azokat a bátrakat, akik egyál­talán be mernek ülni egy ko­csiba A nyolcféle tarifa beve­zetése óta azt az alapdíjat ka­pcsolja be a taxis, amelyiket akarja. Az utas meg fizet, mert fizetnie kell, amennyit a taxióra mutat, ha tájékozta­­lansága miatt volt olyan me­rész, hogy nem alkudott, nem állapodott meg előre a végösszegben. Dúl az anarc­hia, s a szabályozatlanságot az ököljogra emlékeztető esetek tarkítják. Ennek tart­hatatlanságát felismerve kezdeményezik a taxis ér­dekképviseletek, hogy a fő- _____ ■ * 1 A szabad(os)ságnak talán vége: a kö­zeljövőben megszűnhet a taxi viteldí­jának szabtui ára. A javaslat kezdemé­nyezői szerint az új ,,hatósági kilomé­terár" a mindenkori legdrágább ben­zin egy literének árával lesz egyenlő. l Menetiránynak háttal Taxis körökben legen­dák keringenek egy hölgyről, aki miután másodszor érkezett Bu­dapestre, a hátsó ülésen a menetiránynak háttal, szemét lesütve helyez­kedett el, s csomagjait is maga köré pakolta. Be­jelentette: nem kér sem fűtést, sem zenét, így próbálta elkerülni a ko­rábban megtörténteket: a panoráma-, a zenés és egyéb felárakat, sőt hogy még a csomagtar­tó használatáért se kell­jen külön fizetnie... Próbaút - szöveges kísérettel Rövid időn belül a harmadik kocsiba ülök be. Ugyanarra az útra (Budapest III., Flórián tér - Budapest XIV., Népstadion út) először 800 forintot, 10 perc múlva egy másik taxival visszafelé 1500 Ft-ot fizettem. Hja, a nyolctarifás szabadár. A sofőrt a várható fix árról próbálom faggatni, de ingerülten rám mozdul. - Miért? A kenyér vagy a tej mindenütt ugyanannyiba ke­rül? Néhány főokos odafenn megint kitalált valamit, hogy beszéljenek róluk. A következő kérdésed biztos az lesz: mennyit keresek, s megéri-e még taxizni. - Honnan tudta, hogy szeretném, ha tegezne? De tényleg megéri-e még? - Miután fizettél, megmondom... Azt persze senki sem kérdezi meg, mennyi a kiadásom. Van, hogy egy jobb fuva­rért két-háromezres pacsit kell adnom, egy hotelportársnak pedig 30 ezer forint a havi tarifája De akad szállodaigazgató is, aki 300 ezret kér egy nyári szezonra, s csak néhány kiválasz­tottat hívnak hozzájuk. Most dobtuk össze a pénzt néhány komálóssal. Ha kifizetem, kapok utast, ha nem, állhatok be harmincadiknak valami kültelki drosztra A jobbakat, a belső kerületieket rég lefoglalták... De miért pislogsz folyton arra a vacak órára? Megbeszéltük, hogy egy darab ezresért utazol. Még ha én nézném, megérteném. Belekerült több mint 60 ezerbe: beszerelés, beállítás, hitelesítés, pecsételés, aztán hidd el, bármelyik taxis azt csinál vele, amit akar. Ez is nagy buli volt valakinek... Bécsben olyan órákk­al járnak a kocsik, ami­lyeneket velünk kidobattak... - A maguk cége 80 forintos kilométerenkénti árat ígér hirdetésében... - Hát persze! Ők könnyen ígérgetnek. Nem győznek egy­más alá menni, mi meg éljünk meg belőle... - A reptérre kijár? - Minek? Kéregetni? Ha kiviszek egy utast, jöhetek be üre­sen. A drosztra nem állhatok be. Az kisajátított, magánterv­- Hogyhogy? Ki akadályozza meg? - Bárki. Az ottani taxisok, s végső esetben még a rendőrség is bírságolhat s elzavarhat Tudod, apukám... - s két ujját összedörzsölve mutatja a pénz nemzetközi egyez­ményes jelét. »'»Г FÜGGETLEN POLITIKAI HETILAP reform­ek

Next