Reform, 1998. január-március (11. évfolyam, 1-13. szám)
1998-02-24 / 8. szám
MAGAZIN A középkori babák és az apáca A huszonnégy órán át könnyűzenei programot sugárzó tv-csatorna nézői a távirányító után kaptak, amikor a Madonna- és az Elton John-klipet követően a képernyőn tizenkét, hófehér ruhába öltözött lány jelent meg. Az angyalokhoz hasonló ifjú hölgyek ruházatának kiegészítői akár azt is sugallhatták volna, hogy egy vadonatúj rockbandát látunk, de amikor dalra fakadtak, a nézőknek már semmi kétségük nem maradt afelől, hogy csakis adáshibáról lehet szó... A félkör alakban felsorakozott lánykórust mindössze egy dob és egy tamburin kísérte, s menynyei hangon olyan dalokat adtak elő, melyek érezhetően nem egy posztmodern angyal szerzeményei voltak, hanem inkább középkori ihletésűek. A Medieval Babes együttes különleges, spirituális hanganyaggal jelent meg a nagyközönség előtt, annak a Virgin lemezkiadónak a jóvoltából, amely annak idején útjára bocsátotta a Spice Girls csapatot is. De ők - elődeikhez, a Santo Domingo-i bencés kórushoz hasonlóan - valamennyi korosztály figyelmére érdemesek, s noha meglehetősen telített a piac, első CD-jük két nap alatt hatvanezer példányban fogyott el. Dalaik zömében 12. és 16. századi egyházi énekek feldolgozásai s középkori dalok ugyan, de egyáltalán nem olyan hangzásúak. A lányok szerint ruháik színválasztásakor egyáltalán nem a szűziességüket akarták hangsúlyozni, hanem dalaik és hangjuk tisztaságát, s ruházatukban a szexualitás nem annyira hangsúlyos, mint ahogyan azt a fanyalgók állítják. Szerintük a több száz esztendős zeneművek mai interpretálásához nem feltétlenül szükséges zárdái szigorúságú jelmezbe bújni... A világon manapság nagyon kevés ember ért latinul vagy egy adott nyelv középkori változatán, de a gregorián énekek a szövegek lefordítása nélkül is bármilyen nemzetiségű emberek számára - ha nem is érthetőek - átérezhetők. Ha valaki olyan zenére vágyik, amely átjárja lelkét és megnyitja szívét, akkor a Medieval Babes zenéjét meg kell hallgatnia, akiket közönségük - más mai zenekarokkal ellentétben - mély csendben, mondhatni áhítatban hallgat végig. Hangjukkal és zenéjükkel a kritikusok is elégedettek, csupán az öltözetükbe tudtak belekötni, mondván, hogyan illik az angyali repertoárhoz a csípőig felsliccelt ruha, az imitt-amott igencsak mély dekoltázs, a majdnem öt centi vastag talpú, ezüst színű cipő vagy a western csizma?! Az együttest Katherine Blake alapította, aki az egyetemen középkori történelmet, a zeneakadémián pedig klasszikus zenét tanult. Társaival ellentétben ő most főfoglalkozásban a zenekart menedzseli, a többiek különböző munkahelyeken dolgoznak - van közöttük számítógépes programozó és divattervező is -, s mindannyian rendelkeznek valamilyen zenei alapképzettséggel is. Minden valószínűséggel nagy jövő elé néznek, ennek egyik jele, hogy az egyes számú sztárvendégnek számítanak azon a rendezvényen, amelyet a német apáca, látnok és gyógyító Hildegard von Bingen születésének 900. évfordulója alkalmából rendeznek Németországban. Az apáca számtalan próféciát, verset és tudományos teóriát, szent éneket vetett papírra, s halála után egyházi és feminista jelképpé vált. Bingenben, aprócska szülővárosában hatalmas ünnepségsorozattal emlékeznek meg a jeles évfordulóról, az internet oldalakkal tiszteli meg, s könyv alakban is kiadják speciális gyógy- és ételreceptjeit. Ezen kívül megjelentetnek egy, a Szent Ursulához ( kedvenc védőszentjéhez) írott szerzeményeit bemutató lemezt is. Egyházi énekei közül jó néhányat a Medieval Babes is előad második, Salva Nos című lemezén, mely stabilan a második helyen áll a brit klasszikus lemezek listáján. Alighanem itt volt az ideje egy kis lélekemelő zenének is a Spice Girls csapat idiotizmusa után... F.Gy. ■ A Medieval Babes, az angyalok modern kórusa ■ Hildegard von Bingen, a zeneszerző apáca Az egykori apáca dalainak szintetizátoros átdolgozását 1994-ben már kiadták Vision címmel, mely abban az évben platinalemez lett. reform FuGaETLENpouT'KAiHET'LAr‘