Reform, 1998. április-június (11. évfolyam, 14-26. szám)
1998-04-14 / 15. szám
hogy egy produkciónál pontosan meghatározzák azt a célcsoportot, amelynek el fogják adni a „művet”. Ez például a Dopeman esetében, akit bizton lehet a rap nagymesterének nevezni, s aki rassznyelven és ezerrel nyomta a kicsit tablettaízű szöveget, meglehetősen nagy feladatnak bizonyult. Végül az 1 G Records kiadta a lemezt, és óriási siker lett. Joós és Pásztor szerint a sztároknak több kategóriája ismert: a beat-pop hőskorban meghonosodott stabil sztárok, a későn élők s a fiatalok, akikről azonban aligha lehet tudni, húsz év múlva lesznek-e olyan erősek, mint például Zorán. S ma nehéz sztárrá válni, nagy a felhozatal és kevés a vásárlóerő. - Szent meggyőződésem, hogy menőnek lenni nem könnyű dolog - mondja István. - Az allűröket félelemből veszik fel. Kegyetlen szakma ez, mindenki fél, hogy elveszíti a sikert, s félnek az újabb megmérettetéstől is. Jönnek hát a pótcselekvések, testőröket rendelnek, erőn felül koncertet vállalnak, s ádázul figyelik a másikat, mert a pozícióvesztés életveszélyes. Legenda Mondják, Vamus Xavér a kezdet kezdetén a rádióban azzal szórakozott, hogy egy hétig felhívta önmagát a Pagodában, a telefonos kis hölgy pedig szorgalmasan kiabált a sok művész előtt: Varnus Xavér, telefon! Aztán a hetedik napon megkérte egy barátját, telefonáljon neki, s amikor az akkor már igen rongált idegzetű lány újra Varnus Xavért kereste, szerényen felállt: én vagyok. Szempárok meredtek rá mindenhonnan, óh, hát igen, fontos ember lehet, hiszen már egy hete keresik! Hiszem, hogy Rózsit a tenyerén hordozza az Isten! Iparos munkának gondolom, hogy nálunk muszáj egy énekesnek évente kiadnia egy lemezt Eltértünk hát a megörökölt hanglemezgyári szokásjogtól, s azt akartuk: legyen a művésznek olyan lehetősége, hogy ne kényszerüljön akkor is stúdióba vonulni, ha nincs felkészülve. A szponzorok segítségével a lemez kiadási költségeit nullszaldósra vihettük, s minden eladott lemez hasznot hozott. A Rózsa Records a „Nagy visszatérők” kiadója. Itt jelent meg Charlie lemeze, ami többszörösen is kuriózum. Az Öreg - ahogyan Horváth Károlyt becézik - húsz évet töltött külföldön, zenélt az araboknál és Amerikában, énekelt a német kancellár szilveszteri buliján, ám aligha hitte, hogy 45 évesen hazájában is sztárrá válhat. Pedig megtörtént. Öt évvel ezelőtt Zánkán volt az első élő fellépés, most pedig, május 9-én Birminghamben Charlie képviseli hazánkat az Eurovízió-fesztiválon. A harmadik nagy visszatérő Cserháti Zsuzsa. Két év sem kellett hozzá, hogy a fantasztikus hangú énekesnő a Kongresszusi Központban önálló estet tartson. Elborong a negyvennyolcas generáció mindezen, s tapsol is egy kicsit, hiszen azt látja, a tehetség átsüt minden bűn, bajon és vizualitáson, s egyszer bizony látványosan megismerszik. Rózsa, tövis nélkül A Rózsa Records főnöke, Rózsa István ebben a szakmában már mindent elért, amit el lehetett, s a jövőben már nem vállalkozik lemezkiadásra. Cége 1990-ben alakult, a sikert lényegében egymásnak köszönhették Demjén Rózsival. Az énekest ugyanis a Hungaroton mellőzni igyekezett, s Rózsa István volt az, aki vállalkozott egy új lemez kiadására. FÜGGETLEN POLITIKAI HETILAP |¡01O|¡|]] | [■| CíM LAPSZTORI A LEGJOBBAT A sztárcsinálók legfontosabb feladata, hogy a lehető legjobbat igazolják le a csapatba, vagy ha erről lekésnek, a magyar körülményekhez képest sztárt csináljanak egy harmatos ifjúból vagy akár egy visszatérőből. Ennek a fokmérője a rockszakmában az, hogy a kiadott lemez arany legyen, s a művész bejusson a Budapest Sportcsarnokba (BS), s töltse is meg azt. Az etalon: Demjén Rózsi, aki kamikadze módjára vállalt koncertet 1991-ben a BS-ben, hét év után az elsőt, ahol magyar volt a sztár. Bolondnak nézték, bukást jósoltak. Nem így lett.