Reformátusok Lapja, 1981 (25. évfolyam, 1-52. szám)

1981-12-06 / 49. szám

is. Előre nem látott lehetőség adó­dott számomra arra, hogy részt vehettem a kanadai magyar re­formátus lelkészegyesület kétna­pos csendesnapján egy közeli konferencia telepen. A Csendes­óceán partján levő Vancouvertől a keleti részen levő Torontóig, egymástól nagy távolságban levő gyülekezetek lelkipásztorai jöttek itt össze, hogy evangéliumi lég­körben, igaz meleg testvéri közös­ségben tárgyalják meg gyülekeze­tük és munkájuk kérdéseit. Egy­ben teológiai továbbképzés alkal­ma is volt ez, amikor meghallgat­tuk a nem régen nyugdíjba ment dr. Vatay László magas színvo­nalú előadását a korunkat mozga­tó szellemi áramlatokról. Megható volt tapasztalni közöttük, hogy mennyire szemmel tartják és szí­vükön hordják az európai és dél­amerikai magyar reformátusok helyzetét s tőlük telhető segítséget is juttatnak egy-egy templomot, parókiát építő, az építésért anya­gilag megküzdő, kis gyülekezetnek arra a bibliai parancsra gondolva, hogy „cselekedjünk jót, kiváltkép­pen hitünk cselédeivel” —, pedig nekik is van elég anyagi terhük. Pár nap múlva ismét autóban robogtunk utunk egyik fő célpont­ja, az Egyesült Államok-beli Daisytown felé, Pittsburghtól dél­re vagy 60 kilométer távolságra, ahol magyar bányászok között már 1910 körül elindult a kiván­dorolt magyar reformátusok kö­zött a lelkigondozó munka. 55 évvel ezelőtt itt volt első önálló lelkipásztori munkám, első gyüle­kezetem. — Mivel most a Monon­­gahéla folyó partján levő brownsvillei gyülekezet lelkésze, Balsó Sándor szolgálja be Magyarok Daisytownt, először őt kerestük fel, hogy tájékozódjunk a másna­pi program felől, amikor ameri­kai magyar református gyüleke­zet és magyarországi — egykori lelkipásztoruk —készültek 55. évi találkozóra. Vasárnap reggel a brownsvillei gyülekezet magyar nyelvű isten­­tiszteletén volt első szolgálatom s azután öt vasárnapon át szolgál­hattam magyar gyülekezetekben hol magyarul, hol angolul, ami különös öröm és izgalom is volt számomra. Míg utánam — az an­gol nyelvű istentiszteleten — Jal­só lelkipásztor szolgált, az udva­ron s a gyülekezeti teremben al­kalmam volt találkozni több régi hívemmel, akik közül némelyek 600 km távolságról jöttek el erre a találkozóra. A folyón túl levő kis bányászközség, Vestaburgh, ma is szórványa Daisytownak, ahol az angol templomban tart­hattuk az istentiszteletet. Micsoda meglepetés volt talál­kozni azzal az ápolónővel, aki az én időmben 5 éves kisleány volt, s akik a folyóparti lakásukban szál­lást adtak ottani szolgálatai­m al­kalmával. De eljöttek a Pethő-lá­nyok is Clevelanditól több m­int félnapi autóút után, újságolva, hogy megvan még édesanyjuk is, s most van 100. esztendejében, s mivel a mamával csak magyarul lehet beszélni, állandóan gyako­rolták a magyar beszédet s nem felejtették el. Ők is, a Lorsain-i lá­togatók is mind e napig megma­radtak­ hűséggel hitükben, ma­gyarságukban s áldozatos és mun­kás tagjai magyar református egy­házuknak. Mielőtt tovább men­tünk volna legfőbb célpontunk fe­lé, kezembe került a helyi angol újság vasárnapi száma, s csodál­kozva láttam benne a magyar gyülekezet lelkipásztora által an­gol nyelven írt „sermonett”-jét, rövid prédikációját, melyet öröm­mel közöl a szerkesztő lapjában, így az otthonmaradtaknak is és az angol közönségnek is szolgálhat az Igével. Amint átrobogtunk a Monongahéla folyó feletti hosszú hídon, előjött emlékezetembe az a folyó­parti pirostéglás ház, mely­ben Charles Szép. Szabolcs me­gyéből ide telepedett református bányász lakott, aki hétvégi szolgá­lataim alkalmával szeretettel há­zába fogadoa. Magam előtt láttam a szénportól fekete édesapát, amint szaladtak hozzá gyermekei s átkutatták ételhordóját, hogy hozott-e nekik haza valami „bá­nya látta” maradékot. Felesége meg­várta egy dézsa melegvízzel, hogy a dézsa mellé térdelt férje hátáról lecsutakolja a szénport. Mert félszáz évvel ezelőtt még csak ilyen volt a bányászéletben a higiénia. Már az előző, szombati nap dél­utánján az autót vezető fiammal nagy izgalommal kerestük a kacs­­karingós völgyben szinte őserdei sűrűségben rejtőző utat, amelyik a végén is bevezetett abba a he­­gyek-völgyek között elrejtett tele­pülésbe, melynek Daisytown (margaretta város) a neve. Az 1900 utáni években ide települt magyarok Ung és Szabolcs megyé­ből valók s főleg reformátusok voltak, s már 1909-ben Magyaror­szágról kiküldött református lel­kész gondozta őket, s a környéken, bányában dolgozó magyar refor­mátusokat. 1918-ban már presbi­tériumuk van és az angol presbi­­tériánusok egyházmegyéje kéré­sére a bányatársaság a település közepén, a dombtetőn templomot épített a számunkra, melyet a ke­vés létszámú angol gyülekezettel közösen használtak. Tiszta vizű kis patak partján elsőrendű autóúton érkeztünk a helységbe, s alig akartam hinni a szemeimnek. Micsoda változás tör­tént itt 55 év alatt. Az akkor ko­pár dombokat lombos erdők bo­rítják. Amikor pár évtizede a bá­nyát lezárták, mert már e helyen kitermelték a szenet, s bányatár­saság olcsón eladta a házakat, me­lyeket a családok szépen rendbe­hoztak, kívül-belül kitataroztak, összkomforttal láttak el. Az akkor élvezhetetlen kénes kútvizek he­lyett egészséges, tiszta vízzel látja el a vízmű a kanyargós völgy, s a dombok lakóit. Annak idején csak egy-két embernek volt­ autója, ma úgyszólván mindenkinek. Az ak­kori apák gyermekei, unokái, a második és harmadik nemzedék tag­jai már nem a bányában ,dol­­goznak, hanem a környék városai­ban. De szeretik ezt a szép és csendes jó levegőjű vidéket, főleg pedig itt tartja őket az a meleg közösségi szellem, melyben itt él­nek immár 70 éve nemcsak a ma­gyarok, hanem a szlovákok és len­gyelek is. Kerítetlen házaikat mindenütt szépen ápolt zöld gyep veszi körül. (Budapest) között Észak-Amerikában STOW ‘ 9 «t mi l i ifi H'lZXi/.p' \S U­V* AY V./ Kanadai magyar kultúrközpont: Magyar Ház, Toronto 1 Dobos Károly Lehet egy kérdéssel több? Ha a középkor misztikus vallá­sosságát, az egyház abszolút­ te­kintélyét, s a hívek alázatos el­fogadó készségét magam elé kép­zelem, akkor Anselmusnak (1033— 1109) az a kérdése, hogy „cur Deus homo”, miért lett Isten em­berré —, még akkor is káromlás­számba ment, ha a maga skolasz­tikus módján kifejtette és meg­magyarázta, hogy miért is tulaj­donképpen. Századok óta szuny­­nyadó kérdést vetett fel. S amit a szívek titkon kérdőjeleztek meg, ő kikiáltotta. Mert bizonyos va­gyok abban, hogy az apostoli korban, de az apostolok tudatá­ban sem volt olyan kézenfekvő, magától értetődő igazság, hogy „az Ige testté lett”. A szívekben parázslott a vágy, feltörni a titok burkát, választ kapni az örök kérdésre: cur Deus homo, mivégre az inkarnáció. Anselmus, Canterbury érseke ki­hívóan felvetette s megpróbált választ adni önmaga és a hívők számára. Tulajdonképpen a karácsonyi kérdéssel állunk szemben. S nem igaz, hogy korunk hívő embere nem veszi elő a homályból, s nem próbál hitének és ismeretének fokozata szerint választ adni rá. Mint ahogyan az embrió az em­beriség fejlődésének minden fá­zisán keresztülmegy, a ma hívő embere is átesik azokon a fej­lődési fokozatokon, amelyen az apostoli kortól napjainkig keresz­tülment az egyház. Nyilvánvaló, hogy a kérdések kérdése éppen karácsonykor, az inkarnáció tit­kával kapcsolatos. S ha már korunk emberét em­legettem, a homo sapiens-t, aki­nek feje csordultig tele tudomány­nyal és ismerettel, aki kilép a világűrbe, aki úgy ismeri a mak­ro- és mikrokozmoszt, mint tu­lajdon tenyerét, akinek a szá­mára kiszámították a lét feltéte­leit, s komputereivel már a jö­vendőjét is, hogy meddiglen elég a kenyere, vize, levegője, energiá­ja, az alighanem kétszeres he­vességgel és kétellyel veti fel a misztikus anselmusi kérdést: ak­kor miért lett Isten emberré? Belefér-e egyáltalán korunk vi­lágképébe az inkarnáció? Ebbe a logikusan és atomjaiban meg­magyarázott és megértett (?) világba. Nem utasítjuk-e­­ egy­szerűen a „kis herceg” mesevi­lágába? . De nekem volna még egy kérdésem.­ S ha a középkor kel­lős közepén az egyház nagy teo­lógusa fel merte vetni ezt az eget a földet meg-megrázó kér­dést, amibe, ha piár nem is áll módomban lemérni, csak felté­telezem, hogy beleremegett a hi­vő világ, akkor szerényen a mai ember kérdését így fogalmaznám meg: Lett abból valami, hogy Isten emberré vált? Mert amikor a pásztorok hódolni mentek Betlehembe, a pásztorbojtárok képtelenek voltak a nyájat meg­védeni a farkasoktól. Heródes a történetek ellenére lemészárol­­tatta egy ártatlan falu kisdedeit, — szegény aprószentek! —, s az emberré lett Istennek el kellett viselni Júdást, a farizeusokat, főpapokat, Pilátust, ármánykor­saikat és ítéleteiket. Lett abból valami, hogy az Ige testté lett? Megváltozott a világ? Szelídeb­­bek lettek az emberek? Keve­sebb vér folyt, megszűnt a gyű­lölet, a harag, a bosszú? Többé nem háborúskodtak és nem öltek tömegméretekben? Lett abból valami, hogy könyörgött, bocsás­sunk meg egymásnak? Megbo­csátottunk? Megértettünk? Elvi­seltünk? Eltűrtünk? Izgalmasab­­bak lettünk? Egyszóval, van nekem is egy kérdésem: Lett-e mindebből va­lami? Abból, hogy Isten azon a titokzatos éjszakán emberré lett. Lett abból valami?. S választ kell adnom önma­gamnak, sok-sok embertársam­nak, akiknek mellét feszíti a kí­nos kérdés. S úgy érzem, nem, biztos vagyok benne, sőt hiszem, hogy igen, lett belőle valami! Mert attól a könnycsepptől, amely Isten szeméből hullott a tikkadt Földre azon az éjszakán, megtermékenyült a Föld. Az iz­galom és szánalom könnycseppje valami csodálatos változást idé­zett elő. Mert éppen ez a könny­csepp, amely vércseppé lett a Golgota keresztjén, indította bűnbánatra a benne hívőket. Igen, lett belőle valami! Mert azóta valahányszor látunk embe­reket önzetlenül szeretni, megbo­csátani, szánalmat és jóindulatot hordozni, mindig az inkarnáció csodájával állunk szemközt. És figyeljük meg, ha látunk ellensé­get tárgyalóasztal mellett ülni, ha kettétörnek kardokat, ha si­mogatnak és ölelnek, ha könnyet törölnek, ha felemelnek eleset­tet, ha csak egyetlen szalmaszá­lat félrelöknek a másik útjából, ha melegség gerjedezik a szí­v tájékán, ha jószándék és jóindu­lat van a kinyújtott kézben, az emberré lett Isten szorgoskodik az emberben. 1 . Hát hogyne lett volna belőle valami! Hány embert segített fia a nyomorán, vergődésén, hány em­ber zarándokolt szomjas lélek­kel Betlehembe vagy a Golgo­tához, s nyert lelke számára vi­gaszt és békességet. Igen, mind­ez az inkarnáció csodájából fa­kadt. Kedey Pál ADVENT EZ IS Advent ez is: ismeretlenekért imádkozom. Emberekért, kik velem egy kupéban utaznak fázva, kamaszokért, kik kurjongatva jönnek szembe az úton, a rendőrért, aki világító bottal fáradtan hadonászik. Bimbózó és hervadó nőkért, magzatokért, féliglövőkért, voltakért és eljövendőkért. Erősekért, erőtlenekért, esendőkért, elesettekért, nagyok alázatáért, kicsik reménységéért, betegek gyógyszeréért, éhezők kenyeréért, népek békességéért, világunk öröméért, mindenki egy­­ igaz karácsonyáért. Ámen Füle Lajos A felsőszabolcsi egyházmegye november 9-én Kisvárdán tartot­ta évi közgyűlését. Birtha István egyházmegyei lelkészi főjegyző igeolvasása és imádsága után a szavazatbontó bizottság jelentése alapján esküt tettek az újonnan választott tiszt­ségviselők. Telkes György espe­­resi jelentésében hálaadással gon­dolt vissza az elmúlt év örven­detes eredményeire, amelyek ál­tal az egyházmegye gyarapodott. Az egyházmegye lelkiképpen is gazdagodott az egyházközségek­ben tartott evangélizációk, pres­biteri találkozók, ifjú lelkészek találkozója, lelkésztestületi érte­kezletek által. Megemlékezett az esperesi jelentés az egyházmegye személyi állományában bekövet­kezett változásokról. Fájdalommal emlékezett meg Telkes György esperes az elhunytakról. Az egyházmegyei közgyűlés vendégei is hozzászóltak a jelen­téshez. Arató Ferenc egyházkerü­leti főjegyző az egyházmegye „csa­ládi légkörét” méltatta, dr. Kocsis Elemér kollégiumi főigazgató az egyházmegye sokfajta segítsé­gét, mellyel a Kollégiumot segíti. Ugyancsak köszönettel illette az egyházmegyét Gaál Botond kol­légiumi főigazgató-helyettes, gim­náziumi igazgatóhelyettes, vala­mint Fekete Károly nyírségi es­peres, a Magdaléneum nevében. Bongó Bertalan az evangélizációk áldásáról szólott, majd az egy­házmegye előadói olvasták fel jelentéseiket: Oroszlán Sándor missziói, Nagy Kálmán diakó­­niai, könyvtárosi, Birtha István tanulmányi, Lőrincz Gáspár köz­alapi, számvevői, Komolay Sándor békeügyi, ökumenikus, Gacsályi Károly sajtóügyi, Móré László énekügyi, Csiszár Ákos műemléki, Révész János tűzrendészeti, Ke­­menessy Tibor levéltári jelenté­süket. Berencsi Géza ismertette az egyházmegye 1080. évi záró­számadásét és 1982. évi költ­ségvetését. Gacsályi Károly A Theologiai Szemle 81/5. számáról ökumenikus folyóiratunk ta­nulmányainak rovatát három keresztyén egyház úrvacsorata­nának vizsgálatával nyitja. Az orthodox eucharisztia (úrvacso­ra) dogmatikai tanítását, litur­gikus gyakorlatát, kánoni vonat­kozásait dr. Berki Feriz esperes­adminisztrátor foglalja össze. Az úrvacsora baptista tanítását és mai gyakorlatának gondjait dr. Nagy József vizsgálja, az adven­tista úrvacsoratant és istentiszte­leti rendet Szilvási József mutat­ja be. A Magyarországi Evangélikus Egyház hitvallásának az Ágostai Hitvallásnak és a magyarorszá­gi reformátusoknak történeti kapcsolatait dr. Bucsay Mihály értékeli tanulmányában, amely­ben rámutat e hitvallás hídsze­repére, a protestáns egyházak, sőt az egész keresztyénség egye­sülési kísérleteiben. Dr. Békési Andor kiváló Kálvin-kutatónk legújabb cikkében Kálv­in meg­térését helyezi új megvilágításba. Az újabb igehírdetéselmélet­­i kutatás behatóan vizsgálja, hogy mik az akadályai a prédikáció­ban az evangélium hirdetésének. E problémakört dr. Baross Géza vázolja, majd ugyanő folytatja a katolikus katechézis világhelyze­tét taglaló tanulmányát. Az idén 100. évfordulóját ün­neplő 18­11. évi Debreceni Zsina­tot dr. Csohány János méltatja. A keresztyénség jelen századát szokás az ökumenizmus korsza­kának nevezni. A mozgalom út­törőinek sorából Nathan Söder­­blom svéd evangélikus érsek ötven éve hunyt el, munkásságáról Tóth-Szöllös Mihály emlékezik meg. II. János Pál pápa ebben az évben tervezett látogatást Svájcban, ami az ellene elköve­tett merénylet miatt elhalasztó­dott. A látogatásra a Svájci Evangéliumi Református Egyházi Szövetség memorandumot készí­tett, amely a Világszemle rova­tában olvasható. A Hazai Szemlében a levelező teológiai oktatás tapasztalatait Pásztor János professzor foglal­ja össze. A Kulturális Krónika, a Tartózgatás teológus szemmel és a Könyvszemle rovat a mű­vészeti és tudományos élet ke­resztyén szempontból jelentős eseményeire irányítja az olvasó figyelmét. D. F. A HITNEK nem egyforma mérté­kével van mindenki megáldva. Mentől jobban kitűnik valaki a Szentlélek adományaival, annál inkább tartozik példájával elöl járni. Nincs azonban olyan hívő, kiről Isten Fia ne akarná, hogy Néki tanúja legyen. (Kálvin)

Next