Reformátusok Lapja, 2011 (55. évfolyam, 1-52. szám)

2011-09-11 / 37. szám

LV. ÉVFOLYAM, 37. SZÁM A MAGYARORSZÁGI REFORMÁTUS EGYHÁZ HETI LAPJ­A 2011. szeptemberi 1.. Ára: 145 Ft Kárpát-medencei református tanévnyitó A meg nem érdemelt ajándékA­o­r ! • •• " f I "a virágzó jövő­tele." 71 „»Azért a hit hallásból van.« ... bár­hol van is a hit, ott már előbb jelét adta Isten az ő kiválasztásának." (Kálvin János, A Rómaiakhoz írt le­vél magyarázata) Többször volt fülgyulladásom az utóbbi időben, sőt a hallójáratok is bedugultak. Csak annyit tud­tam meg, hogy borzasztó kelle­metlen érzés. És talán annyit, hogy jobban megértem azokat, akik hosszú ideje nem hallanak tisztán vagy éppen semmit. A szokásostól eltérő szolgálatom is volt, nagy templomban, sok em­ber előtt. Végig bizonytalan vol­tam: hogyan prédikálhatok így, hogy magam sem hallom? Ráadásul a hit hallásból van. Összefügghet a fülünk épségével. Mintha hiába volna a bizonyság­­tétel. Nem hallják meg a rám bí­zottak. Nem jut el talán a fülükig sem. Még inkább elkeserít az ön­vizsgálat: a saját bizonyságtétele­met sem hallom, nemhogy máso­két. Pedig óriási a tét! Szüksé­günk van arra, hogy higgyünk. És ez hallásból van. Nagyon sok mú­lik rajtunk. Kálvin igemagyarázatát így próbáltam megérteni, de ő teljesen másról beszél. Máshonnan közelít, és ez megnyugtat. Nem a meghal­­lást hangsúlyozza, hanem Isten megelőző kegyelmét, figyelmem­től független jelenlétét. Szól az Ige, tehát Isten velünk van. A bizony­ságtételem Isten hatalmának esz­köze, amely által hitet ébreszthet bárkinek az életében. Amelyet fel­használ arra, hogy az én megcson­tosodott gyakorlatomat is élővé te­gye. És végre hálát tudok adni Is­tennek azért is, hogy újra rádöb­benhettem: nincs Igétől független hit, nincs Jézus nélkül kegyes élet. Talán újra meg kell hallanom, amit Isten értem már régen megtett... Kálvin szerint ebben van a lé­nyeg. Sokszor gondolom, hogy a kapcsolat a döntésemtől lett vala­mi, attól, hogy meghallottam. De most már látom: kezdettől fogva az övé vagyok. Régen egy csen­deshéten csak ennyi történt: ezt meghallottam, erre rádöbbentem, ezt elfogadtam. Gyógyul a fülem, nincs kifogás... Újra meghallani Isten régi döntését a sokra nézve: úgy szerette ezt a világot, hogy Jé­zust adta­­ reménység gyülekeze­temre nézve. Döntését saját éle­temre nézve, hogy ha hiszek ben­ne, nem veszek el soha. ALFÖLDY-BORUSS DÁNIEL KÁLVIN EMLÉKÉVEK A rimaszombati református templom adott otthont a második Kárpát-meden­cei református tanévnyitónak. A Tompa Mihály Református Gimnázium épületé­től a templomig vonultak a félszáz refor­mátus oktatási intézmény képviselői... »» Református szemmel, 3. oldal Az őszi presbiterválasztás jegyében tar­totta meg országos konferenciáját a Magyar Református Presbiteri Szövet­ség. A presbiteri szolgálat lehetőségei­vel kapcsolatos kérdésekre keresték a válaszokat az előadásokon... » Közösségben, 6. oldal Közösségi vezetést, csapatmunkát sze­retne megvalósítani a Károli Gáspár Re­formátus Egyetem régi-új első embere, Balla Péter rektor. Célja az is, hogy a fel­sőoktatási intézmény minél több szálon kötődjön a református egyházhoz... » Közösségben, 7. oldal Református álom Veresegyházán: az új iskolaépületért adtak hálát a közösségben, ahol a templom és az iskola közös udvarát Kálvin János szobra vigyázza. Az átadó ünnepségről az 5. oldalon számolunk be. FEKETE KÁROLY A hetedik nap azért különleges, mert Isten megszentelte azt. A Szentírás nagy jelentőséget tulajdonított ennek a napnak. A munka és megnyugvás közötti törvényszerű váltakozás biz­tosítását Isten vette a kezébe, s a Szentírás szerint az nem emberi ha­táskör, mert az e fölötti rendelkezést Isten magának tartotta fenn. A hete­dik nap az Istené. Az ember nyuga­­lomnap-igényének nem az ember szerzett érvényt, hanem Isten ajándé­kozta azt kegyelemből mindenkinek. Kálvin a Genfi Kátéban ezt így taní­totta: „Minthogy Isten a világ terem­tését hat nap alatt végezte be, a hetedik napot munkája megfontolására szán­ta. Hogy minket erre annál jobban ösztönözzön, a maga példáját állítja elénk. Mert semmi sem kívánatosabb, mint hogy mi az ő képmására formál­­tassunk.” Amikor a negyedik paran­csolatot megtartja az ember, akkor azzal különösen is Istent követi (Imi­tatio Dei). A nyugalom napja arra emlékezteti Isten szövetséges népét, hogy ő nem hagyja el őket, hanem sorsközösségben van velük, és ők is sorsközösségben lehetnek vele. A szombatnap (sabbat) felléleg­zést, megkönnyebbülést jelent. A te­remtés művét véghezvivő Istenre em­lékeztet ez a nap. Az ember hat na­pon át munkálkodik, a hetedik na­pon pedig engedi, hogy Isten mun­kálkodjon benne. A hétköznapi kö­rökből kikapcsolódva bekapcsolódik egy másfajta körbe, ahol az Isten cse­lekedete a hangsúlyos. Isten ezt any­­nyira fontosnak tartotta, hogy válasz­tottai még azt a csodát is átélhették, amiről a kultúrfilozófus Achad Haam azt mondta: „A sabbat erősebben meg­tartotta a zsidó népet, mint ők a sab­­batot.’’Isten meg akarja szentelni né­pét. Isten ünnepel, s ebbe be akarja vonni az embert. Az Isten lényegéhez tartozik az ünnep és az öröm. A keresztyénség nem a szombatot üli meg, hanem a vasárnapot. Ennek az az oka, hogy mi a hét első napján feltámadt Krisztusra emlékezünk, aki megváltotta az ember által megron­tott, bűnös világot. Kell-e annál na­gyobb befejezés a nagy műnek, a megváltás művének, mint amely elvé­geztetett, és ami után jött a feltáma­dás felszabadító ereje, amely a legnyo­masztóbb elmúlásérzetet akarja fellé­legzéssé tenni? Krisztusban úrjá lett minden, s a vasárnap hirdeti az új ég és új föld korszakát, a Krisztus ural­mát, amely az ő visszajövetelével tel­jesedik majd ki. Ezért tartotta Kál­vin is a legfontosabb keresztyén ün­nepnek a vasárnapot, amely a Krisz­tus váltságművének megkoronázásá­ra és a kiterjesztett szabadításra em­lékeztet, hogy az örökkévaló szom­batot már itt a földön elővételezzük. A keresztyénségben nemcsak a szombat lett vasárnappá, hanem a nyugalomnap üzenetében is megje­lenik egy új vonás, ami még inkább gazdagítja a bibliai negyedik paran­csolat üzenetét. A keresztyén szem­léletmód szerint az ember nem a munkából megy a pihenés felé, ami­ért megdolgozott, amit teljesítmé­nyével törvényesen kiérdemelt, s jár neki a szabadnap, hanem Krisztus váltságműve fellélegzést adó ünne­péből indulhat el a munkába. Előbb erőt meríthet az evangéliumból, hogy aztán erőt tudjon kifejteni. Az istentiszteletet nem helyettem gyakorolja valaki, aki hivatalos szol­gálattevő, ez nem megrendelésre tör­ténik, hanem én magam élek vele cse­lekvő részvétellel. Az Isten gyermeke tanul az elhangzottakból, s engedel­mességre váltja a Jó Pásztor hangját. Az istentisztelet jó ízét érző és élő emberek remélhetik, hogy kisugár­zásuk hatással lehet a profán hétköz­napokra, és rajtuk keresztül meg­­szentelő-átalakító ereje lehet az anyaszentegyháznak. Az egyéni keresztyén élet rendjé­hez hozzátartozik a templomba járás, az igehallgatás, a sakramentumokkal élés, az Úr nyilvános segítségül hívása és megvallása, a keresztyénhez illő adakozás, amely részvétel a gyüleke­zet anyagi fenntartásában. Egybefog­lalva: a gyülekezethez tartozás a fent említett módon tehető láthatóvá. „Az nem biztos, hogy akik a kegyességben a fenti módon gyakorolják magukat, hí­vők - de az egészen biztos, hogy akik hívők, azok cselekszik ezeket a dolgo­kat. A hit nem tud meglenni az Ige hallgatása, az úrvacsorával való élés, az adakozás, a gyülekezet nélkül." (Vá­­lyi Nagy Ervin) Egyszerűen úgy szok­tuk mondani: gyakorló keresztyén az, aki rendszeresen látogatja az isten­­tiszteleti alkalmakat. A gyülekezet nem közönségként, hallgatóságként, nem az igehirdető statisztájaként, nem liturgiai díszítőelemként van je­len az istentiszteleten, hanem mint aktív tényező vesz részt. Gyülekezeti tagok részvétele nélkül nincs refor­mátus istentisztelet. Az istentisztelet az egész megjelent közösség ügye, feladata, küldetése. Minden vasárnap felidézi a ke­resztyén emberben, hogy neki kettős állampolgársága van, mert éppen a földi istentisztelet emlékezteti őt ar­ra, hogy van mennyei polgársága is, és a földi istentisztelet bekapcsoló­dás a mennyei istentiszteletbe. Czeg­­lédy Sándor klasszikus szavaival élve: „Amíg a földön vagyunk, egész életünk a be- és kilégzés ritmusát követi: szük­ségünk van különleges istentiszteletek­re, hogy egész életünk istentisztelet le­gyen; szükségünk van istentiszteleti he­lyekre, templomokra, hogy az egész föl­dön az Ő dicsőségét szolgáljuk; szüksé­günk van vasárnapokra és ünnepna­pokra, hogy életünk minden idejét az Úrnak adjuk, és szükség van a »vá­lasztott nemzetség« papi szolgálatára, hogy könyörögjünk az egész világért és előre nézzünk a beteljesedésért, amikor minden térd meghajol a Jézus nevére és minden nyelv vallja, hogy Jézus Krisz­tus Úr az Atya Isten dicsőségére. Amíg el nem jutunk a templomnélküli város­ba, ez a gyülekezet istentiszteleti élete; az istentisztelet az egész keresztyén élet lélegzetvétele.” « (A szerző a Debreceni Református Hittudományi Egyetem rektora, lapunk főmunkatársa) A vasárnap megszentelése

Next