Regélő Pesti Divatlap, 1844. január-június (3. évfolyam, 1-52. szám)

1844-02-25 / 16. szám

243244 De a’ szenved­élytársak Vi­dik Károlyhoz folyamod­tak. Ő felsége a’ dolgot látni kívánta saját szemeivel, ’s meglátván annyira elragat­taték, hogy az előadások­ra kizáró szabadalmat adott. A’ szenvedély­társak te­hát most rendes színházat építettek, ’s azt Szent­­háromság’ színházának“ nevezték, „Th­éá­­tre de la Trinité.“ Később azonban a’ bibliai tárgyak csakugyan eltűntek a’ színpadról, világiaknak csinálván helyet. A’ színház’ valódi jelentősége Parisban ezelőtt 200 évvel kezdett észrevétetni, — Moliére’ korában, ’s ek­kor a’ nemzet annak ügyét csak hamar magáévá is tet­te , ’s azt egyik orgánumává rendelte. Az úgy nevezett Franezia-szinház (Théá­­tre Francais) ezelőtt 170 évvel jön királyi, vagy nem­zeti intézetté , ’s legelőször Moliére’ özvegyének szi­­nésztársulatára bízatott. Ezen intézet most olly tökélle­­tes , eszközeiben olly gazdag, hogy a’ világ’ legelső színházának méltán tartatik. Fő kormányát a’ belügyek’ minisztere viszi egy választmány’ segélyével, melly a’ színház’ elsőrendű tagjaiból áll, kik az intézetnek rész­vényes tulajdonosai egyszersmind. E’ tagok a’ nyeresé­gen osztakoznak, és nyugdíjazandók. Ők fogadják fel az intézet’ többi tagjait, kiket csak jelesség, és kitar­tó szorgalom emelhet a’ részvényes és nyugdíjas tagok’ sorába, bizonyos számú évek’ múltával. Jelenleg Parisban négy nemzeti színház van: ket­tő drámai, kettő dalnoki. Ezeken kívül egy olasz ope­ra , 16 népszínház és még mintegy 20 apró zugszín­­h­áz. Mind a’ négy nemzeti színház a’ status’ pártfogá­sa alatt áll; összes alaptőkéjük nem kevesebb mint nyolc ,­van millió frank. A’ legelső színháznak csak 200 ezer frank évi segélyre van szüksége; a’ nagy dalháznak 900 ezerre ; a’ víg dalháznak 200 ezerre. A’ színészek és színházi foglalkozók’ száma Paris­ban összesen hat ezerre tehető. Esténként egész Páris­­ban mintegy 50 színmű játszatik ; hónaponként 1,500; évenként 18,000, mennyi a’ pesti magyar színházban 50 év alatt adathatnék. Azon tizennyolcz ezer színmű, mennyi Parisban évenként játszatik, mind eredeti! — talán tíz’hí­ján. Volt ugyan időszak, melly az idegen színművek­nek a’ franczia színházakat megnyitotta; de ezen idő­szak mulékony volt, miként oka, melly azt előidézte; csaknem egyszerre tűntek el: ok és okozat. Restaura­­tio után ugyanis, a’ visszahelyzett Bourbon-dynastia’ el­lenében egy rendszeres drámai oppositio keletkezett. Az udvar a’ classical színköltészetet akar­ván mindenkép egyeduraságra tolni: az oppositio már csak ezért is egy új tan mellé nyilatkozott. Shakspea­­­re, Schiller és Goethe nyakra főre fordítattak, szín­padra hordattak, és felségeseknek, dicsőknek találtat­tak. Boileau’ czopfos tana a’ régiségek’ tárába utasit­­taték, ’s helyette Shakspeare’ iskolája állíttaték fel, mellyet párthívei regényes iskolának keresz­teltek. I]]] ekként támadt a’ classica és ro­­manticai tanok közötti híres háború, melly­­ben a’ regényesek’ táboráé lön a’ diadal , hol a’ zászló­vivők Hugo Vic­torok és Dumas Sándorok valának. Egy rendkívüli erőnek feltűnése Rach­el­ben, a’ harcz’ végső kimenetelét csupán felfüggesztő egy időre, mert ama’ diadalt kétessé tenni nem az ő ha­talma’körébe tartozik. Az ifjú szinköltészet most már eléggé megizmo­sodván, saját erejével is kiállhatni a’ tusát, ’s elláthat­ni hazai szükségeit: a’ segítségre hivott idegen hősö­­i ket előbb háttérbe, utóbb színpadjáról is annyira kiszo­rító , hogy Bernard színigazgató , ki felbátorítva a’ re­gényesek’ győzelme által, idegen színművek számára színházat nyitott, hihetetlen rövid idő múlva tönkre jutott. De a’ franczia még sem hálátlan. Színügyének ama’ kiszolgált bajnokait díszes hadastyáni öltözetben járatja, ápolja, tiszteli, fényes csarnokokban, olvasó termekben és könyvtárakban mutatott ki számukra iro­dalmi telepet, és­­ nyughelyét. A’ párisi színházak, irány’ tekintetében úgy oszt­­vák el, hogy a’ legmagasabb dynastiától kezdve, min­den sorsunkon keresztül le az utolsó napszámosig saját színháza legyen minden elvnek, felekezetnek, értelmi és érzéki fokozatnak, szóval minden polgári helyzetnek. Az ezeroldalú színházvilág e­­szerint minden érdeket fe­lölel , hogy benne kiki feltalálhassa mit keres : önma­gát. A’ belépti árak: 10 franktól le egész az ingye­nig. Igenis, vannak kávéházi színházak, minő a’Pa­lais royal’földalatti csarnokaiban levő ,,Vakok’ kávéhá­za“ (Café des aveugles); hol a’ napszámos légszesz világnál, bársony padokon 1. pihenést, 2. egy pohár sört vagy égett bort, 3. zenét, és 4. színjátékot élvez­het — h­á­r­o­m g­arasért, ha többet költeni magára nem akar; sőt ezen három garassal még jóltevője is lesz a’ nála nyomorúbb emberiségnek, mert a’ színpa­di zenekar itt világtalan zenészekből áll, kik innen élnek. A’ franczia statusnak 60 év óta van már szülésze­ti és zeneiskolája (conservatorium). Az egész világon csak négy illynemű oskola van: Franczia, Orosz, Dán és Csehországban. Legjelesebb a’ párisi, csak az kár, hogy a’ vizsgálatok és próbatételek nem elég nyilváno­san történnek. A’ napokban is volt próbatét, de csak akkor tudtuk meg , mikor már elmúlt, miért a’ Natio-

Next