Regio - Kisebbség, Politika, Társadalom, 2001 (12. évfolyam, 1-4. szám)
2001 / 3. szám - SZEMLE - Bíró Béla: Zavarba ejtő "egyöntetűség": szubjektív észrevételek egy konferencia
Zavarba ejtő „egyöntetűség” 243 Mindez az első, Közép-Európa politikák változása című, témakör információ-gazdag, de főként történeti tárgyú előadásait (Ablonczy Balázs, Varannai Zoltán, Eiler Ferenc) kevésbé érinthette. Az Önismeret és mítosz témakörében tartott előadások hangvételét azonban már komolyabban befolyásolta. Sajnos, a témakör utolsó három előadására (Hamberger Judit, Gombos Gyula, Losonc Alpár), az időzavar miatt nem jutott elegendő idő, az előadók még a téma kifejtéséhez föltétlenül szükséges időminimummal sem rendelkeztek. Az előadások megítélése tehát felelőtlenség lenne. Trencsényi Balázs (aki - a témakör első előadójaként - még teljes előadását megtarthatta) Lucian Boia történelemfelfogását elemezte (Lucian Boia mítosz-értelmezése és a kortárs román historiográfia dilemmái). Boia posztmodern megalapozottságú, a nemzetállamot világosan és félreérthetetlenül elutasító történelemképét - a mára már Nyugaton is egyértelműen meghaladottnak tekinthető állampolgári nacionalizmuson iskolázott román liberálisokhoz hasonlóan - korszerűtlen, a Mircea Eliade-féle esszencialista hagyományokat folytató gondolatrendszerként tüntette fel. Tette ezt annak ellenére is, hogy Boia szóban forgó könyvei abban a francia tudományos nyilvánosságban jelentek meg, melyre (a romántól eltérően) mindinkább a nemzetállam elutasítása a jellemző. Az esszencializmus vádját ráadásul a szerző Boia azon állítására látszott alapozni, hogy a társadalmi valóság nem demitizálható, a közösségi tudatot mindig végső lényegiségeket megjelenítő mítoszok szervezik meg, s a mítoszok között pusztán funkcionális szempontokra alapozva tehetünk különbséget. Bota szerint azokat a mítoszokat kell elfogadnunk, melyek segítenek bennünket a társadalmi konfliktusok feloldásában (azaz a társadalom tényeihez való alkalmazkodásban) és azokat kell elutasítanunk, melyek gátolnak ebben. Trencsényi (az előadásban csak implicite megfogalmazódó) felfogásában azonban a tudomány és a mítosz élesen elválnak egymástól. Az igazságot csupán a racionális és tapasztalatilag megalapozott tudomány birtokolhatja. Akik az egyedül érvényes (individualista, antieszencialista, popperiánus) tudományosság sáncain belül találhatók, azok birtokában vannak egyetlen és örök érvényű igazságnak, akik e sáncokon kívül szorultak, azok legjobb szándékaik ellenére is tévelyegnek. Boia (a posztmodern történelemelmélet legjelentősebb képviselőivel, Hayden White-tal, Paul Weyne-nel és másokkal összhangban) úgy véli,