Renaşterea Bănăţeană, ianuarie 1991 (Anul 3, nr. 260-279)

1991-01-17 / nr. 268

PAGINA A 4-A NATATIE s Perth 1991 — Roma 1994 Recent încheiatele campionate mondiale de natație de la Perth au devenit, poate, dintr-un punct de vedere, etalon pentru viitoarele competiții de amploare în această ramură sportivă. S-au regrupat și au apărut puteri noi ale natației. Dacă pînă acum natația germană (R.F.G. în probe masculine și R.D.G. în cele feminine) a fost o „superputere", acum, la unificarea și pe plan sportiv, s-au schimbat datele Germania coboară pe un loc IV în clasamentul pe națiuni și nici vestitul „albatros“ Michael Gross n-a putut salva onoarea. Și parcă este valabil proverbul „unde-i unul, nu-i putere“. Unele înotătoare din fosta R.D.G. au abandonat activitatea sportivă, altele au fost lăsate la „vatră“ de noua federație, pentru a aplana, poate, un posibil conflict pe tema dopajului precompetițional. U.R.S.S. coboară și ea multe trepte ale valorii, trecînd în poziția a 7-a, devansată de Olanda, care mereu a cochetat cu performanța, încet, dar sigur, a urcat pe locul 5 o fostă glorie, Australia. Primele 3 locuri pe națiuni găsesc o cu totul altă configurație față de cele obișnuite pînă nu demult. Ungaria, cu cele 9 medalii, dintre care 5 de aur, trece pe locul 8, iar aceste cinci medalii sunt cucerite de numai trei înotători, Cristina Egerszegi (100 și 200 m spate), Tamas Darny, 200 m mixt (primul înotător sub 2 minute) și 400 m mixt, ambele cu un nou record mondial, și Norbert Rozsa, tot cu un nou record mondial, la 100 m bras. Locul doi poate va surprinde pe mulți, dar valoarea per ansamblu a echipei Chinei nu poate fi pusă la îndoială. Din totalul de 13 medalii, cele 8 de aur au fost împărțite în mod egal de înotătoare și săritorii de la trambulină. Superioritatea la femei — de fapt niște fetițe de 12-14 ani (trambulina de 1 și 3 m, ca și platforma de 10 m) este zdrobitoare. Săritoarele Gao Min, Xu Yanmel Mingxia au obținut toate titlurile, gi Fu ca la „bărbați“, de fapt, un băiețel de 14 ani, Sun Shuwei, care a obținut victoria la trambulina de 10 m. Și acum locul întîi, pe care revine după o lungă perioadă, echipa S.U.A. Americanii au fost, de fapt, animatorii tuturor probelor din cadrul campionatului, de la înot, la înot sincron, sărituri, chiar și polo, iar ca noutate proba de 25 km (fond) in apă curgătoare. Din cele 34 de medalii, 17 de aur au avut tot atîția performeri, încît este greu să-i amintim pe toți, dar înotătoarea Summer Sanders a fost totuși capul de afiș, iar ștafetele (exceptînd descalificarea fetelor, datorită unei neatenții, la 4X100 liber) au fost cîștigate în totalitate de S.U.A., reunind în cadrul lor tot ce era mai valoros în natația americană. Dacă prezența noastră, de data aceasta, a fost mai numeroasă, performanțele au lipsit și simțim regretul că echipa de polo, în care ne-am pus mari speranțe. In urma rezultatelor din 1990, a ratat calificarea la Jocurile Olimpice, de la Barcelona, dar ne consolăm, dacă o putem spune, cu faptul că finalistele (Iugoslava și Spania) au fost singurele care ne-au învins în acest turneu, iar Vlad Hagiu a devenit, cu cele 25 de goluri marcate, golgeterul campionatului mondial. Am prezentat la aceste campionate înotătoare, unele dintre ele încă junioare, care prin competițiile ce vor urma pot realiza mai mult, experiența acumulată fiind un bun cîștigat, care poate pune în valoare pe viitor și natația românească. GH. POPESCU a dat rezultate și eu am impresia că e cel mai sănătos să creștem aici, pe plan local, jucători. Să-i formăm și ca sportivi și ca oameni. Avem copii talentați, pe care i-am luat acum în pregătire cu noi. — Numiți-i. — Avem pe Florin Bătrînu, care a mai jucat, pe Ivan, care a terminat armata; e un jucător talentat, sperăm ca într-un an să ajungă să aibă un bun randament, mai avem un tînăr talentat, Velica, îl consider foarte înzestrat, un mijlocaș de talent, pun mare bază pe el, e titular la echipa de juniori. Cît de curînd va debuta în prima echipă. — Care este starea dumneavoastră de spirit? Vi s-a întimplat ceva mai puțin plăcut? — Sunt mai multe probleme. Nu doresc acum să le discut, nu are rost, mai importantă este echipa. Cu o altă ocazie o să discutăm și problema mea. Plecați în cantonament. La Băile Herculane, am auzit — Da. Plecăm în 20 ianuarie, timp de aproape două săptămîni. La Herculane, totdeauna am avut condiții bune de pregătire, refacere și odihnă. Ni se pune la dispoziție un teren bun. — Dintre elevii dumneavoastră nu e niciunul blntuit de gîndul să joace pe alte meleaguri ? — Nu. Nimeni nu a ridicat o problemă de acest gen. Sînt jucători tineri, ridicați de această echipă. Anul trecut, șase jucători au reușit la Facultatea de educație fizică, un lucru deosebit, și sperăm ca în acest an să intre și alții. Așa vor fi legați sufletește de echipă, de oraș și județ. — Nu-i greu de presupus, dar dacă o spuneți dumneavoastră e altceva. Ca și-a propus echipa în acest retur de campionat? — Să se pregătească bine, cît mai bine. Consecința rezultatelor să fie calitatea jocului și atunci, desigur, vor veni și satisfacțiile. N-am umblat niciodată după rezultate de moment, pentru că nu sunt trainice. Jocul nostru să determine scorul și, bineînțeles, locul în clasament. Sperăm să rămînem o echipă de cupe europene. DUMITRU OPRIȘOR „SPERĂM să rămînem în CUPELE EUROPENE“ Dialog cu dl. Costică Rădulescu, antrenorul echipei de fotbal Politehnica Timișoara — Domnule Costică Rădulescu, suporterii Politehnicii vor să știe ce e nou la echipă.— Nu putem să ne lăudăm cu noutăți, pentru că, se știe, clubul nostru cu posibilitățile financiare și materiale »tä destul de modest. Noi avem un principiu care, deocamdată. Șirul știrilor după ureche continuă cu o frecvență neliniștitoare. Vorbind, că la asta avem modesta pretenție că ne pricepem cît de cît, de știrile sportive apărute într-o serie de publicații (sau pe ecranul televizorului). Să fim înțeleși, nu-i vorba de polemică, pur și simplu, verificînd o știre dubioasă la sursele autorizate (cel puțin două, este regula, pe care ne-o impunem), avem conștiința împăcată că dăm, de fapt, o știre adevărată. Concret, cel mai proaspăt cotidian bucureștean ne anunță că antrenorul român Constantin Grigore a fost angajat de la 1 ianuarie de Clubul marocan „L'Etoile du Sahel“, la concurență cu francezul Pierre Chay „și... un alt antrenor român, V. Mărdărescu“ (nu ni se precizează dacă este vorba de tată sau fiu, ambii stabiliți la New York de mulți ani). Cu mai bine de trei săptămîni în urmă, „France Football“ insera următoarea informație: „L'Etoile sportive du Sahel intenționează să sesizeze FIFA și să denunțe modul de a acționa al antrenorului român Constantin, care, după ce a semnat un contract care îl lega de clubul tunisian (sic ] — nji.) pentru restul sezonului, a preferat în ultimul moment să opteze pentru clubul turc Zütinburu, unde și-a și început lucrul“. Gare-i adevărul? Ne-am adresat pe rînd președintelui Federației Române de Fotbal, domnul Mircea Sandu, și secretarului cu probleme internaționale, dl. Cristian volaru, și am aflat că este vorba șide fostul antrenor principal al naționalei, Gheorghe (care Grigore ?) Constantin, care a semnat pentru„steaua sportivă a Sahelului“ și a plecat în Turcia, împreună cu Zahiu de la F.c. Farul Constanța. Ultimul oficial consultat îmi spunea că se pare că nici la formația turcă nu s-ar mai afla tehnicianul român. „ • Pe lîngă îndoielile privind posibilitatea ca bugetele federațiilor să poată acoperi nevoile diferitelor discipline, culoarele comune ale numitelor organisme și Ministerului Turismului și Sportului sunt neliniștite de foarte recenta hotărîre a Ministrului învăți RENAȘTEREA BANATEANA mîntului și Științei de a nu acorda scutiri de frecvențe decit limitate (20 de zile pe an) și numai pentru membrii loturilor naționale, în ce privește elevii sportivi performeri. In plus, s-a prevăzut un sistem de pregătire intensivă a „subiecților“ la locul cantonamentelor. In fapt, ne aflăm în fața unor confruntări între două concepții: una a titularului învățămîntului, care nu vrea să patroneze eventuale rebuturi școlare, gîndind totuși îngust, iar cealaltă a comodității celor din sport, care scuteau cu nemiluita, numai în ideea de a avea oricînd la dispoziție cît mai mulți prezumtivi sportivi de performanță. Rezolvarea este acum tranzitorie, undeva la mijloc. Cu tot regretul, ca unul care mă consider de-ai lor, de-ai celor din sport, ei sînt mult prea în urmă, comozi, anchilozați. Iar ministrul instrucțiunii, prea înainte, fără să țină seama de realitățile actuale, adică lipsa posibilității de a da „examene în particular“, de a plăti institutori special pentru elevii sportivi, de a acorda burse sportive, neținînd în plus seama de diversitatea situațiilor de viață, concrete. Negocierile, să sperăm, vor continua. LUCIAN OPREA VOLEI DIVIZIA A, feminin TURUL II Etapa a 17-a în 16. 01. 1991 (miercuri) Libertatea Sibiu — Farul Constanța Dacia Pitești — Braiconf Brăila Știința Bacău — Metalotehnica C.S.U. Galați — G.I.G.C.L. Brașov Oțelul Tîrgovișe — Oltcit Craiova Etapa a 18-a în 19. OL 1991 Farul Constanța— Oțelul Târgoviște Oltcit Craiova — C.S.U. Galați G.I.G.C.L. Brașov — Știința Bacău Metalotehnica — Dacia Pitești Braiconf Brăila — Libertatea Sibiu TURUL III Etapa a 19-a in 26. 01. 1991 Braiconf Brăila — Farul Constanța Metalotehnica — Libertatea Sibiu" G.I.G.C.L. Brașov — Dacia Pitești Oltcit Craiova — Știința Bacău Oțelul Târgoviște— C.S.U. Galați Etapa a 20-a in 12. 02. 1991 Farul Constanța — C.S.U. Galați Știința Bacău — Oțelul Târgoviște Dacia Pitești — Oltcit Craiova Libertatea Sibiu — G.I.G.C.L. Brașov Braiconf Brăila — Metalotehnica Etapa a 21 a în 06. 02. 1991 (miercuri) Metalotehnica — Farul Constanța G.I.G.C.L. Brașov — Braiconf Brăila Oltcit Craiova — Libertatea Sibiu Oțelul Târgoviște— Dacia Pitești - C.S.U. Galați — Știința Bacău Etapa a 22 a în 09. 02. 1991 Farul Constanța — Știința Bacău Dacia Pitești — CJ.U. Galați Libertatea Sibiu — Oțelul Târgoviște Braiconf Brăila — Oltcit Craiova Metalotehnica — G.I.G.C.L. Brașov Etapa a 23-a în 16. 02. 1991 G.I.G.C.L. Brașov — Farul Constanța Oltcit Craiova —• Metalotehnica Oțelul Târgoviște — Baiconf Brăila C.S.U. Galați — Libertatea Sibiu Știința Bacău — Dacia Pitești Etapa a 24-a în 20. 02. 1991 (miercuri) Farul Constanța — Dacia Pitești Libertatea Sibiu — Știința Bacău Braiconf Brăila — CîS.U. Galați Metalotehnica — Oțelul Târgoviște G.I.G.C.L. Brașov — Oltcit Craiova Etapa a 25-a în 23. 02 1991 Oltcit Craiova — Farul Constanța Oțelul Târgoviște — G.I.G.C.L. Brașov C.S.U. Galați — Metalotehnica Știința Bacău — Braiconf Brăila Dacia Pitești — Libertatea Sibiu Etapa a 26-a în 22. 03. 1991 Farul Constanța — Libertatea Sibiu Braiconf Brăila — Dacia Pitești Metalotehnica — Știința Bacău G.K G.C.L. Brașov — C.S.U. Galați Oltcit Craiova — Oțelul Târgoviște Etapa a 27-a în 06. 03. 1991 (miercuri Oțelul Târgoviște — Farul Constanța C.S.U. Galați — Oltcit Craiova Știința Bacău — G.I.G.C.L. Brașov Dacia Pitești — Metalotehnica Libertatea Sibiu — Braiconf Brăila Turul IV se desfășoară în sistem retur, cu etape săptămînale, la datele de: 16.03.1991 ; 23.03.1991 ; 30.03.1891 ; 03. 04.1981 (miercuri) ; 10.04.1991 (miercuri); 13.04.1991; 17.04.1991 (miercuri); 20 04. 1991 ; și etapa a 36-a 27.04.1991. DIVIZIA A: masculin TURUL II Etapa a 17-a în 16. 01. 1991 (miercuri) Viitorul Bacău — Rapid București C13.M. Suceava — Electro București Bistrița — A.S.A. Electromureș Calculatorul București — C.S.U. Galați Retonul Săvinești — Poli Timișoara Etapa a 18-a în 19. 01. 1991 Rapid București — Calculatorul Buc. C.S.U. Galați — Retonul Săvinești Politehnica Timișoara — Bistrița A.S.A. Electromureș — C.S.M. Suceava Electro București — Viitorul Bacău TURUL III Etapa a 19-a în 26. 01. 1991 Electro București — Rapid București A.S.A. Electromureș — Viitorul Bacău Poli Timișoara — C.S.M. Suceava C.S.U. Galați — Bistrița Calculatorul Buc. — Relonul Săvinești Etapa a 20-a în 02. 02. 1991 Rapid București — Relonul Săvinești Bistrița — Calculatorul București CS M. Suceava — C.S.U. Galați Viitorul Bacău — Poli Timișoara Electro Buc. — A.S.A. Electromureș Etapa a 21-a în 06. 02. 1991 (miercuri) A.S.A. Electromureș — Rapid București Poli Timișoara — Electra București C.S U. Galați — Viitorul Bacău Calculatorul Buc. — CS.M. Suceava Retonul Săvinești — Bistrița Etapa a 22 a în 09. 02 1991 Rapid București — Bistrița C.S.M. Suceava — Retonul Săvinești Viitorul Bacău — Calculatorul Buc. Electro București — C.S.U. Galați A.S.A. Electromureș — Poli Timișoara Etapa a 23-a în 16. 02. 1991 Politehnica Timișoara — Rapid Buc. C.S.U. Galați — A.S.A. Electromureș Calculatorul Buc. — Electra Buc. Relonul Săvinești — Viitorul Bacău Bistrița — C.S.M. Suceava Etapa a 24-a în 2002. 1991 (miercuri) Rapid București — C.S.M. Suceava Viitorul Bacău — Bistrița Electra București — Relonul Săvinești A.S.A. Electromureș — Calculatorul Politehnica Timișoara — C.S.U. Galați Etapa a 25-a în 23. 02. 1991 Calculatorul Buc. — Poli Timișoara C.S.U. Galați — Rapid București Retonul Săvinești — Electromureș Bistrița — Electro București C.S.M. Suceava — Viitorul Bacău Etapa a 26-a în 02. 03. 1991 Rapid București — Viitorul Bacău Flacăra București — C.S.M. Suceava A.S.A. Electromureș — Bistrița C.S.U. Galați — Calculatorul Buc. poli Timișoara — Relonul Săvinești Etapa * 27 a, în 06 03.1991 (miercuri) Calculatorul Buc. — Rapid Buc. Relonul Săvinești — C.S.U. Galați Bistrița — Politehnica Timișoara C.S.M. Suceava — A.S.A. Electromureș Viitorul Bacău — Electro București Turul IV se desfășoară în sistem retur cu etape săptămînale, la datele de: 16.03.1901 ; 23.03.1991 ; 30.03.1991 ; 03. 04.1901 (miercuri); 111.04.1901 (miercuri); 13.04.1901 ; 17.04 1901 (miercuri) ; 20.04. 1901 și ultima etapă, a 36 a, în data de 27 04.1991.