Renaşterea Bănăţeană, aprilie 2013 (Anul 25, nr. 7061-7086)

2013-04-08 / nr. 7067

□BANATEANA Director onorific prof. dr. Josif Constantin Dragan Nr. 7067- luni, 8 aprilie 2013-16 pagini - 2 lei Optimism nervos pe piața românească O creștere de 0,7 la sută a produsului intern brut, iată ce a reușit, potrivit statisticii, economia românească în cursul lui 2012, tendința accentuându-se pe ultimul trimestru al anului precedent, când s-a atins chiar 1,1 la sută. Creșterea este simbolică și e bine că guvernanții nu s-au lansat în discursuri de genul "suntem pe calea cea bună" ori "am lăsat în urmă recesiunea" - dar nu putem să trecem cu vederea faptul că acest rezultat s-a obținut pe fondul acutizării crizei economice din zona euro și al unui război politic total pe scena internă. Ca atare, acest 0,7 la sută în plus indică cel puțin faptul că economia națională răspunde la stimuli, deci că indiferent de etichetele pe care i le pun o serie de comentatori și de organisme de evaluare (mai ales dintre cele care se întreceau în laude la adresa unor economii precum Grecia ori Cipru), piața românească este funcțională. Continuare în pagina 5 Avalanșa de hârțoage este principala frână în calea finanțărilor europene Un dosar pentru o finanțare europeană este oricum extrem de voluminos, mai ales dacă include proiecte tehnice, alături de avize, autorizații, bilanțuri financiare, planuri de afaceri și celelalte documente prevăzute în ghidul solicitantului. După ce un proiect a reușit să treacă prin toate ochiurile sitei, iar beneficiarul a semnat și contractul de finanțare, acesta se poate gândi să modifice câte ceva, legat de achiziții. Acest lucru este permis, numai că în cele mai multe situații necesită un act adițional care nu e o simplă foaie, ci un dosărel cu câteva zeci de file. De pildă, dacă inițial întreprinzătorul a optat pentru un utilaj de un anumit tip, dar între timp a apărut pe piață altul mai performant, pe care și-l dorește, întocmește actul adițional de rigoare. Continuare în pagina 3 Capra cu cinci iezi, o minune bănățeană Capra nu este, de regulă, o mamă prolifică. Abia la vârsta de doi ani dă naștere primilor iezi și în mod obișnuit face unul sau doi. Foarte rare sunt fătările cu trei progenituri. Dar atunci când face patru iezi, capra este privită ca o adevărată ciudățenie a naturii, de către cunoscătorii problemei. Noi muncim cu spor, așa că și leafa merge în luna februarie, câștigul salarial mediu nominal brut al românilor a fost de 2.144 lei, cu 0,3 la sută mai mare decât în ianuarie. Câștigul salarial mediu nominal net a fost de 1.553 lei, în creștere și el față de luna precedentă cu cinci lei (0,3 la sută). Continuare în pagina 4 Titlurile zilei Băsescu, la restaurant cu Mișcarea Populară Pagina 7 Așteptări mari, realizări mărunte Pagina Coroană de spini pentru Polii Pagina Săptămâna cafenelelor, gata de start www jenastereaxoJ