Renaşterea Bănăţeană, august 2016 (Anul 28, nr. 8070-8095)

2016-08-02 / nr. 8071

2 Renașterea bănățeană Actualitate marți, 2 august 2016 Ploaie de stele Creșterea exponențială a gradului de acuratețe a observațiilor astronomice, mai ales datorită plasării pe orbita circumterestră a supertelescopului Hubble, a făcut ca semnalarea unei comete să intre în banalitate, din simplul motiv că numărul celor detectate este foarte mare. în această lună, spre exemplu, în vecinătatea planetei noastre își vor face apariția, rând pe rând, cometele 9P/ Tempel - astăzi, PanStarrs (2014 R3) - în 7 august, P/Barnard (1884 Ol) - în 10 august, 225P/Linear -în 16 august,43P/Wolf-Harrington-în 19 august, 33P/Daniel - în 22 august, P/Catalina (1999 VI) - în 30 august și, respectiv, 144P/Kushida - în ultima zi a lunii. De trecerea unei comete, și anume Swift-Tuttle, este legat și cel mai important eveniment astronomic al lunii: ploaia de meteori Perseide, care va fi la apogeu în nopțile de 12/ 13 și 13/14 august, când va atinge un maximum de 60 de meteori (bucăți de coadă cometară) intrați în atmosferă într-o singură oră. Faptul că, în aceste două nopți, Luna se află în faza de prim pătrar va înlesni observarea, cu ochiul liber - desigur, dacă o vor permite și condițiile meteorologice sau de smog urban - cei interesați neavând altceva de făcut decât să găsească un loc de belvedere spre nord-est, după miezul nopții, cât mai departe de luminile artificiale nocturne. L. NISTORESCU Facultatea de igrasie Surprize după ploaie Astfel, domnul Plavoșin a observat că, după fiecare ploaie mai serioasă, se trezește cu igrasie pe pereții camerei de la demisol cea mai apropiată de clădirea facultății, lucru de care se face vinovat doar prestigiosul său vecin. De ce? Pur și simplu pentru că până și la una dintre cele mai respectate instituții din Timișoara și nu numai, Universitatea Politehnica, acționează păgubosul principiu "las că merge și-așa". Altfel cum se explică faptul că, dacă în curtea betonată a respectivului imobil de pe strada Remus sistemul de scurgere a apelor pluviale este foarte bine pus la punct, cu burlane noi și conducte subterane, în partea de curte clasică, cu pământ, iarbă și copaci, același sistem pare desprins din Evul Mediu, cu un burlan din care apa cade de la doi metri pe pământ și cu un altul fixat pe sol, din care apa se infiltrează în terenul de lângă casa vecinului Florin Plavoșin?! Cum de într-o parte a clădirii s-a putut lucra nemțește, inginerește, iar în cealaltă s-a făcut o improvizație tipic românească? Culmea este că, până să fie renovată clădirea, și burlanele din stânga se opreau în afara imobilului, apa de ploaie scurgându-se firesc în canalizare... Dus cu zăhărelul Bun, trecând peste faptul că este impardonabil ca tocmai Institutul Politehnic să accepte ca în propria lui gospodărie să existe asemenea improvizații jenante, ajungem la partea a doua a poveștii și la o altă meteahnă a societății românești. Convins că, odată ce va semnala problema conducerii respectivei instituții de învățământ, lucrurile se vor remedia rapid, Florin Plavoșin l-a vizitat, în toamnă, pe directorul general administrativ al Universității Politehnica, Florențin Staicu, căruia i-a expus situația. Domnul Plavoșin ne-a mărturisit că profesorul Staicu s-a dovedit a fi deosebit de receptiv și că l-a asigurat că va dispune rezolvarea problemei, doar că promisiunile respective nu s-au concretizat nici până în ziua de astăzi. De la vizita din toamnă, Florin Plavoșin a mai făcut încă trei drumuri până la biroul din centru al directorului general administrativ, de fiecare dată fiind întâmpinat cu amabilitate și cu promisiuni. Ultima oară, în urmă cu vreo cinci-șase săptămâni, Florin Plavoșin ne-a relatat că profesorul Staicu i-a chemat pe cei responsabili cu remedierea problemei și, de față cu reclamantul, i-a avertizat să rezolve situația în maximum două săptămâni: "altfel ne dă omul ăsta în judecată!"... De câți ingineri e nevoie să se mute un burlan? Cele două săptămâni s-au făcut șase, iar la fața locului nu s-a schimbat absolut nimic, motiv pentru care, săturându-se de promisiuni și vorbe goale, domnul Plavoșin ne-a contactat la redacție și ne-a rugat să facem publică maniera în care o asemenea instituție respectabilă înțelege să rezolve lucrurile. După ce am fost la fața locului și am făcut fotografiile alăturate, am luat, la rândul nostru, legătura cu directorul general administrativ al UPT, profesorul Florențiu Staicu, rugându-l să ne ofere un punct de vedere. Contrariat că lucrurile nu s-au rezolvat, domnul Staicu l-a sunat imediat pe subalternul său care ar fi trebuit să se ocupe de problemă și, pe un ton imperativ, i-a fixat ca termen de soluționare sfârșitul acestei săptămâni: "Nu plecați în concediu până nu rezolvați problema omului!". Directorul UPT ne-a explicat apoi că, pe de o parte, sunt probleme cu canalizarea din zonă, iar pe de altă parte, sistemul de achiziții publice se mișcă greoi și durează foarte mult până ajungi să cumperi ceea ce ai nevoie. OK, suntem conștienți că pentru orice există o explicație, doar că, unu la mână, în momentul în care s-a renovat clădirea facultății, burlanele alea nu trebuia să rămână așa, unul suspendat, iar altul abandonat pe iarbă, pe principiul "lască merge și-așa", și, doi la mână, ne batem cu pumnul în piept că suntem o universitate tehnică de elită, iar de câteva luni bune nu găsim soluția să ducem un burlan până în stradă... Un burlan la înălțime și altul abandonat pe iarbă Facultatea de Management în Producție și Transporturi în cealaltă parte a clădirii facultății, sistemul de scurgere a apelor pluviale este ireproșabil Camera de la demisol a domnului Plavoșin, cea mai apropiată de clădirea facultății, este afectată în mod vizibil de igrasie CIPRIAN BRINDESCU