Repülés, 1962 (15. évfolyam, 1-12. szám)

1962-12-01 / 12. szám

G­ AZ I­T­A­K A LEGJOBB A repül­őklubok egész évi versenye véget-­­ ért. A hivatalos értékelés szerint az ipari­­ tanulók repülőklubja lett a verseny győz-­­­tese. A klub együttes munkája, a jobb erőd­­ít­ményekért tett erőfeszítései sikert hoztak. Erről beszélgettünk a klubban az együttes­­ ,,vezérkarával”. Az ipari tanulók különleges gonddal szervezett kollektívában élnek é­s készülnek az életre. Nem kis feladat és nem­­ kevesebb szív és hozzáértés kell tehát a klubban nevelésükhöz. A lelkes, fiatal „ve­zérkar” felelősségének tudatában ennek ma m­­­radéktalanul eleget tesz. Az eredményeik­­ tehát nem csoda folytán születtek, mögötte­­ jól átgondolt, célratörő munka áll. Thuri Kornél a klub elnöke és Sajti János­­ klubtitkár egyöntetűen mondják el, hogy az­­ év elején a repülési osztály által kiadott ér-­­­tékelési alapelvek nem késztették a klub­­ vezetőit arra, hogy mindenáron az elsők­­ legyenek. Inkább azt a törekvést váltotta ki­­ belőlük, hogy a klub munkájának jó és biz- t tos alapjait megteremtsék. Magyarán — nem , ha,ihászták az eredményeket. A klub vezetői nagyon helyesen a szerve-­­ zeti erősítést, és a nevelőmunka hatékonysá-­­ gát növelték. Új kezdő növendékeket vontak­­ be a kiképzésbe és az oktatók ezekkel a fia-­­­talokkal foglalkoztak. Például Duzs István I vés Kovács Pál egy-egy ekipázst vettek kézbe­­ és elvitték őket egészen az ,,A­" és ,,B" vizs- I­gáig. Mindezt­­ az oktatás hatékonyságára­­ ügyelve — az előírt felszállási számok mel- I lett végezték el, tehát a kiképzés gazdasá- I gosságára is ügyeltek. Az alapvizsgákon ki-­í vül a teljesítmény repülést sem hanyagolták­­ el. A klub fiatal oktatói eljutottak az arany- I koszorú küszöbére. A kiképzés másik fontos követelményére is­­ figyelemmel voltak.. Az új kétüléses Góbé­val­­ a legnagyobb biztonság mellett tanították­­ repülni a növendékeket. Meg akarták és meg­­ is őrizték az évek óta fennálló balesetmen-­­ tességüket. Ezeket nem csodákkal és ráolva- í­rással érték el, hanem olyan hétköznapi dol- j­gokkal, mint a repülőtéri fegyelem követke-­­ zetes betartásával. Erre oktatták és nem uta-­­ sították a növendékeket! Az év folyamán nem­­ is fordult elő fegyelmezetlenség, vagy veszé- l lyes repülési helyzet. A csörlésre és a kötél-­­ beakasztásra különösen ügyeltek, mert ezek | körül leselkedik legtöbbször a baleset ve­ | szélye. A fiatalok oktatásával a nevelési csoport | jeleskedett. Dobos János oktató szerint a | legfontosabb, hogy az oktatási programot­­ minden körülmények között betartsák. A 8 klub összmunkája attól függ, hogy a növén- | dékek megértik-e a közös erőfeszítések szük­­­­ségességét. Az ipari tanulók klubjában ez a | munka jól sikerült. A klubtagság megértést | tanúsított a közös munka iránt. Egyöntetű | véleményük szerint is mindent együtt és egy­ | mást segítő ellenőrzése alatt kell megtanulni.­­ Kovács Pál oktató nagyon találóan mond- | ta, hogy az intézetekben lakó ipari tanulók | a táborokban kapják meg azt az indítékot,­­ ami a két vagy három hét alatt a tanulmá- | nyi idő után konkrét repülési vizsgákban | mutatkozik meg. Természetesen ez más klu- | boknál is így van, csak az ipari tanulók | szervezeti élete munkahelyeiken, és az ott- | honokban ezt erősebben érvényre juttatják. | Sajti elvtárs klubtitkár szerint az elsőség- | hez nemcsak jól kellett repülni, hanem a fi szövetség más irányú követelményeit is | szem előtt kellett tartani. Szerencsénkre —­­ mindkét dologban erősítettünk az év folya­­p­mán — mondta. Az ipari tanulók repülőklubja fennállásá­nak 10 éves jubileumát ünnepli. Nem lenne teljes a kép, ha elhallgatnánk azokat a ki­váló teljesítményeket, amelyeket a klub fej­lettebb tagjai értek el és amiért is az ITRK megérdemelten került az élre. Sok értékes jelképes trófea függ a klub falán, olyan eredmények, amelyek a hétköznapok mun­kája gyümölcseként értek be. Thuri Kornél és Kovács Pál két gyémántot szereztek arany jelvényükhöz. (Kovács Pali 5000 m magasság­gal szerezte a gyémántot.) Thuri először az or­szágban törtvonalon megrepülte az 500 km-es távot és megnyerte a Román Nemzeti Vitor­lázórepülő Versenyt. Tóth József a műrepülő világbajnokság egyéni győztese. Schaller Ti­­hamérné 3 új női nemzeti rekorddal öreg­bítette klubja hírnevét (200 km-es hurok, 100 km-es céltáv 82,58 km/óra átlagsebességgel és egy 372 km-es szabad távrepülés). Az ipari tanuló repülők ez évben dicsére­tes munkát végeztek. Reméljük, hogy az egészséges utánpótlás folyamata nem szakad meg, s ha a repülésben a munka gyümöl­csei évek múltán érnek is de az ITRK-nak nem kell majd később sem lemaradnia. S. Gy: Az ITRK teljesítmény­­repülői minden alkal­mas, jó időt kihasznál­tak. Akinek hétközben ideje volt kiment a re­pülőtérre, s az előre megtervezett feladatát repülte, így érték el, hogy a fiatal oktatók már az aranykoszorúk ajtaján kopogtatnak. A képen: felkészülés tel­­jesítményrepillésre. A háttérben a „Mokány” A klub fiatal mérnökei új, könnyű szállítóko­csit terveztek. A vonta­táshoz elegendő egy Moszkvics is. Az új szál­lítókocsi kibírta a te­reppróbát is. A magyar versenyzők Lengyelor­szágba is ezzel szállítot­ták a nemzetközi repü­­­lőversenyre repülőgé­püket. Lesznóig és visz­­sza minden baj nélkül tette meg a kis kocsi az utat. A képen a be­pakolt szállítókocsit lát­hatjuk Ejtőernyő hajtogatás! Az alagi repülőtéren ugrottak a klub ejtőer­nyős,­ növendékei. Előtte közösen hajtogatták be ernyőiket. Az ugrás így biztonságos, mert a haj­tást többen ellenőrzik. (Kovács Pál felvételei) FELAVATTÁK GYULA­ GYÖRGY SÍREMLÉKÉT Egy év múltán újra a sír körül álltak a barátok, tisztelők és az ifjú ejtőernyősök százai, hogy megem­lékezzenek a tanító­­mesterről. — Ígére­tünket, amelyet ha­lálodkor tettünk, most újabb eredmé­nyekkel gyarapítjuk. Szavaid — miszerint az élet minden má­sodpercének értelme van — ma is eleven valóságként él az ej­tőernyősök között. E szavak kíséretében borították el virág­gal és koszorúkkal a szeretett Gyurka sírkövét. (Litauszki Pál felv.)

Next