Repülés, 1965 (18. évfolyam, 1-12. szám)

1965-09-01 / 9. szám

res ree­p­t­i­­ő­g­ép­e­k XVII. DE HAVILLAND DH—89A „RAPIDE” Geoffrey de Havilland volt az első angol pilóták, repülőgépépítők, majd repülőgépgyár alapítók egyike. Gyá­rából számos világhírű gép, így pl. a harmincas évek kétmotoros gyors fu­tárgépe, a „Comet”, majd a sugárhaj­tású vadászgép, a „Vampire”, legutóbb pedig az első, angol — s a világon utas­­szállítóként ugyancsak első — három­gázturbinás „Trident” került ki. A híres cég azonban nem tudott el­lenállni az angol repülőipar tőkekon­centrációjának, s beolvadt a Hawker- Siddeley szuper­ trösztbe, így a gépek ma már nem a híres DH, hanem HS jelzéssel épülnek, de még az eredeti számsorozattal, — pl. a HS—125 két turbinás törpe utasszállító. De Havilland számos konstrukciója közül is kiemelkedik a DH—89A „Ra­pide”. Ez a gép a leghosszabb ideig üzemben állt, legutolsóként épített és legnagyobb számban megépült faszer­kezetű, kétmotoros, kétfedelű utasszál­lító. Eredetileg négymotorosnak tervezték, első változata DH—86 típus­jelzéssel re­pült. De később, a 200 lóerős, ugyan­csak de Havilland gyártású Gipsy-Six motorokból kettő is elegendőnek bizo­nyult üzeméhez. Teljesen faépítésű tör­zse szekrényszerkezet, a szárny kétfő­­tartós, kívül egy, belül két dúccal és huzalokkal merevített. A borítás a homlokfelületeken rétegelt lemez, egye­bütt textil. Az alsó szárnyra épített motorok kétágú légcsavart forgatnak, s a motorgondola aljára erősítették a „gatyás” burkolatú futóművet. A „Rapide’-on számos de Havilland jellemzőt találhatunk, így az oldalkor­mány és magassági kormány formáját, az ívelten karcsúsodó szárnyat, az egyenes vonalban lejtő homlokfalat a pilótakabinon és a törzsrács átlós tar­tóihoz igazodó ablakozást. A gépet a Hatfield-ben levő gyár ké­szítette, mely később, a háború során a „Mosquito” építésére tért át. Az első példány 1933-ban készült el s a gép 1945-ig maradt a gyártmánylistán. Eköz­ben 737 darab épült belőle. Ilyen nagy számban egyetlen kétfedelű, faszerke­zetű utasgép sem épült. (Egyetlen két­fedelű konkurrense lehetne, de az egy­motoros, jóval „fiatalabb” és fémépí­tésű, — az An—2.) A két fő személyzetet és hat utast vivő gépet főleg rövidebb távolságú út­vonalakon vetették be. Szerte a világon jól ismert, de különösen az angol gyar­matokon, szűk repülőtereken bizonyult sikeresnek. Angliában pedig az anya­sziget és a környező, kis szigetek kö­zötti gyors „kompforgalmat” bonyo­lítja le, néhány példánya még ma is! Budaörsön a háború előtti években többször is megfordultak ilyen gépek, Magyarországon az utolsó 1956 őszén bécsi vöröskereszt-szállítmánnyal járt Pótlásáról — csakúgy, mint a De—3- aséról — évek óta hiába igyekeznek gondoskodni. Talán most a Britten- Normann BN—2 „Islander” veszi át szerepét. (Lásd múlt számunkban.) A kétfedelű mohikán” adatai: Fesztáv 14,63 m hossz 10,52 m magas­ság 3,20 m nyomtáv 3,51 méter. Üres súly 1465 kg, terhelés 920 kg, max. fel­szállósúly 2385 kg. Csúcssebesség 250 km óra, utazó 210 km/óra, gazdaságos utazó 180 km/óra, leszálló 130 km/óra. Nekifutás 15 m-es akadályig 468, kigurulás 384 méter. Legjobb emelke­dőképesség 4,5 m/sec, csúcsmagasság 5800 m, hatótáv 900 km. A pilóták a kis gépet rendkívüli for­­dulékonysága, jó vezethetősége miatt különösen kedvelték. Különösen azután, hogy az alsó szárnyra — bár kismé­retű — ívelőlapokat szereltek, mellyel a gép leszálló tulajdonságai kiválóra alakultak SZ. .1. Jobbra a De Havil­land háráranézett rajta. Feltűnik, hogy a felülnézet hosszú idő után is modern — a mai gépekkel nagyjából megegye­ző formát mutat. Lenti képünk a szép vonalú gépet mutat­ja. A jól hasznosított utastér kb. a gép hosszának felét teszi ki. 11

Next