Repülés, 1965 (18. évfolyam, 1-12. szám)
1965-09-01 / 9. szám
ményt ért el Kunsági István, aki 03,14 km/ó átlagsebességgel első lett. Négy versenyzőnek balszerencséje volt és csak távolsági pontot kaptak. A nemzetközi versenyben Csépán János 77,73 km/ó átlagsebességgel első, az összesítésben második lett. JÚLIUS 24. Az időjárás frontjai egymás után vonultak át Európán. Az ország felett egy kis anticiklon képződött, amelynek frontlassító és zivatar mérséklő hatására számított a sportbizottság. A déli órákra helyben, illetve a Dunántúl felől felvonuló zárt felhőzet azonban már kétségessé tették a feladat végrehajtását. Utoljára eltek indult el. A versenyzők túlnyomó többsége bolyokba tömörülve tette meg az utat. Dunakeszi- Gyöngyös között közepes erősségű termékek képződtek. Gyöngyös és Cegléd között a 0—1/2 m/s-os emelésekben nagyon nehezen lehetett előre jutni. Megnehezítette az előrejutást az időközben felerősödő szél is. Sokan a Cegléd—Dunakeszi — útvonalszakaszt a kurzuson repülve reménytelennek találták és a háromszög közepe felé kerestek jobb emeléseket. Az eredménylistán látható, hogy a „kisgépek” hasonló eredményeket értek el, mint a nemzeti kategória résztvevői. A nemzeti versenyben Suhajda János nagyon szép teljesítményt nyújtott. A kimondottan nehéz időben 187 km-t repül, s ezzel a szám győztese lett. A nemzetközi kategóriában Witek az Indulástól kezdve végig jó tempóban repült, taktikailag kiválóan oldotta meg a feladatot és célbaérkezéséhez sem sok hiányzott. 170 km-rel az első helyen végzett. Hasonlóképpen jól szerepelt a nemzetközi versenyben Csonka Ferenc, s a nemzetközi kategóriában Tury Kornél is, aki csak egy km-rel repült kevesebbet, élteknél. JÚLIUS 25. Az időjárás nem sokat változott. Hideg frontátvonulás és zivatar képződés volt várható. Feladat: Dunakeszi—Kecskéd—Győr—Kecskéd—Dunakeszi hurokrepülés, sebesség értékeléssel, mindkét kategóriában. Dunakeszi—Kecskéd között 1,5—3 m/mp-es emelések alakultak. Kecskéd után a felhőzet rohamosan fejlődni kezdett sok Cu Cong felhő képződött, majd rövidesen egy zivatar vonallal találta magát szemben a mezőny. A vonalba rendeződött zivatarok az ország nyugati részéből keleti irányba haladtak és az ország középső részén dél-keleti, illetve észak, észak-keleti irányba kettéváltak. A jelentések szerint a viharok nagy pusztítást végeztek a Temesközben. A zivatar front (Swall line) mögött a termikképződés azonnal megszűnt, így a zivatar előtt, illetve a zivatar alatt szerzett magasságból egy siklással mindenki leszállt. Az élmezőny elérte Győrt, visszafordulni azonban már nem tudott. A nemzeti verseny résztvevői közül Kovács Pál és Neuwelt Róbert értek el Győrbe, mindketten 1000 pontot kaptak. A nemzetközi kategóriában Tury Kornél, Ujváry György és Csépán János értek Győrbe, és mindhárman 1000 pontot kaptak. JÚLIUS 27. Az utolsó versenynapon teljesen borult, versenyzésre kilátástalan napra ébredt a tábor. Egyesek hitetlenkedve fogadták a hírt: gép kirakás és start felállás! A sportbizottság az időjárási helyzet tanulmányozása után adta ki ezt a biztató utasítást. Az éjszaka folyamán áthaladt hideg front gyors mozgású volt és várható volt, hogy 9—10 óra körül a frontális felhőzet feloszlik, illetve elvonul. Erős 8—10 m/s-os észak-nyugati szél fújt. Feladat: a nemzeti kategória részére: Dunakeszi—Szolnok 97 km-es céltáv, a nemzetközi kategória részére: Dunakeszi—Békéscsaba 188 km-es céltáv repülés. Startnyitás 12 órakor volt. Tekintettel az erős szélre, kötetlen bejelentkezési idővel. Mindkét útvonalon kitűnő idő volt és az erős emelésekkel, valamint az erős hátszéllel a mezőny fele 90 km/ó feletti átlagsebességet ért el. igazi sebességi verseny alakult ki és több versenyzőnél a napi helyezést a tizedpontok különbsége határozza meg. A nemzeti kategóriában Simó Willy repült 102,11 km/ó átlagot. A nemzetközi kategória első helyezettje Tury Kornél 111,13 km/ó átlagot és mindketten a vele járó 1000—1000 pontot. Ezen a napon két rekord született. A versenyen kívül induló Csépán Jánosné a női együléses kategóriában 100 km-es céltávon a régi 79,70 km/ó átlagot 92,38 km/ó-ra javította meg. A második rekord a versenyrendezésben született, ugyanis ez volt az első versenyünk, amelynek során 9 értékelt versenynapot tartottunk. JÚLIUS 29-én záróünnepély és díjkiosztás volt. Az összesítések alapján az 1965. évi nemzeti bajnok CSONKA FERENC 6579 ponttal. A nemzetközi kategóriában is magyar győzelem született, TURY KORNÉL A—15-tel páratlan sikert ért el, a verseny során mindvégig megtartotta első helyezését. A versenydíjakat és az ajándékokat Rónai Rudolf elvtárs nyújtotta át, amelyek között ott volt a MALÉV, nagydíja és Rónai elvtárs vándordíja. A versenyszámok túlnyomó többsége távolsági értékeléssel zárult. Ennek oka egyrészt a kedvezőtlen, időjárás volt. Ezzel kapcsolatban felvetődött annak szükségessége, hogy a távolsági értékelés alá eső számokban az első helyezett 1000 pontnál kevesebb pontot kapjon. A régi pontozás hibájának kiugró esete volt a Dunakeszi—Gyöngyös hurok értékelése, amikor is az első helyezett 65 km-es repülésért kapott 1000 pontot. Ennek tanulságaként a következő évre új pontozási rendszert dolgozunk ki. Első ízben jelentettük meg a Verseny Újságot, amellyel a verseny élményeit, mozzanatait kívántuk megörökíteni. A szerkesztők úgy vélik, hogy ezt a célt el is érték. Első ízben használtunk nagyobb számban rádió adó-vevőt, amely tapasztalataink szerint az eredményes versenyzés nélkülözhetetlen eszköze lett. SZALMA JÁNOS Rónai Rudolf elvtárs, a központi repülőklub elnöke átadja a két kategória helyezettjeinek a díjakat. Balról: Csonka Ferenc (MÁV) átveszi a MALÉV Vezérigazgatóságának díját. A második Neuwelt Róbert (KIM), harmadik Kovács Pál (ITRK). Jobbról: Thury Kornél első helyezett, második Csépán János, harmadik Miroslaw Królikowski lengyel versenyző. Az NDK „Favorit” típusú nagyteljesítményű gépe. Érdekessége, hogy a szárnya és törzse papír méhsejt-szendvics szerkezetű Csépán János a Postás repülőklub versenyzője 6. szám után átveszi a nap legjobb helyezésért járó díjat. A képen: Szalma János sportbiztos gratulál Csépánnak. (CSECSEI IMRE felvételei)