Repülés, 1966 (19. évfolyam, 1-12. szám)
1966-11-01 / 11. szám
«( Feladat: 105 km-es háromszögrepülés Orel— Dobrovodi — Kraszno Szergijevszkoje — Orel útvonalon. Újvári Gyurka jól felismerte az adott időjárási helyzetben követendő taktikát, bolyról-bolyra repülve ért be a célba. Csépán Jancsi nem gondolta át a helyzetet, nem az időjárásnak megfelelően repült. Későn vette észre, hogy alacsonyan és egyedül nem lehet biztonságosan haladni, a cél előtt 8 km-rel földet ért. Standard osztály: 1. Kempka 36,6 km/ó, 1000 pont, 2. Finescu 34,4 km/ó, 996 pont, 4. Újvári 33,7 km/ó, 984 pont (összesítésben 4.). Szabad osztály: 1. Filipcsuk 62,8 km/ó, 1000 pont, 2. Wróblewski 60,5 km/ó, 982 pont, 6. Csépán 97 km, 462 pont (összesítésben 6.). Nők: 1. Afrikanova 47,2 km/ó, 1000 pont, 2. Garmute 35,2 km/ó, 871 pont, 6. Csépánné 86 km (összesítésben 6.). AZ ÖTÖDIK VERSENYSZÁMRA, kétnapos moszkvai kirándulás után, július 10-én került sor. Feladat: 182 km-es törtvonalú céltávrepülés. Útvonal: Orel—Livni—Kolpni— Maloarhangelsz. Jégesővel párosuló zivatarfront előtt ment el a mezőny. A startsorrendben utolsó gépek már esőben startoltak. Így járt Újvári is. Helyben nem lehetett várni egy percet sem, igyekezni kellett az összeálló felhőzet alól a még napsütötte területek fölé. Csépán és Újvári meglehetősen nagyot kerültek, de a célt a fronttevékenység miatt nem tudták elérni. Az összmunka és a küzdő szellem meghozta gyümölcsét, Csépán Krollkowskival holtversenyben az első helyen végzett. Újvári szereplésének csúcsára érkezett, megérdemelten a harmadik helyre került. Csépánné rövid távrepüléséért a minimális pontszámot sem kapta meg. Standard osztály: 1. Kempka 143 km, 1000 pont, 2. Nolte 130 km, 913 pont, 3. Újvári 129 km, 906 pont (összesítésben 3.). Szabad osztály: 1—2. Csépán és Krulikowski 143 km-rel, 1000—1000 pont, Csépán összesítésben 5. Nők: 1. Majewska 135 km, 1000 pont, 2. Afrikanova 129 km, 956 pont, 7. Csépánné 0 pont (összesítésben 6.). JÚLIUS 11. A HATODIK VERSENYSZÁM repülhetőségét általános kétkedés fogadta. A nehezen kialakuló időjárás miatt senki sem bízott a feladat teljesíthetőségében. Feladat: kétszer 105 km-es háromszögrepülés, az előző napi útvonalon. Meglepetésre az idő váratlanul megjavult, a mennyiségű Cu felhőzet nem állt össze és nem is tornyosodott, a 270°-ról fújó szél a talajon és a magasban is élénk volt, 10— 11 mmp, amely a nap folyamán fokozatosan csökkent. Az emelések elég erősek voltak ahhoz, hogy a széllel nehezített feladatot végül is végre lehessen hajtani. A mezőnynek több mint a kétharmada megrepülte a kétszer száz km-es háromszöget. Versenyzőink sajnos, a néhány kintmaradó között voltak. Az összmunka hiánya és a feladat át nem gondolása miatt nemcsak ebben a versenyszámban kerültek rossz helyre, hanem ezzel a korábban megszerzett jó helyezésnek is búcsút mondtunk. Standard osztály: 1. Kempka 53,3 km/ó, 1000 pont, 2. Finescu 44,6 km/ó, 893 pont, 9. Újvári 103 km (összesítésben 5.). Szabad osztály: 1. Maros 59,4 km/ó, 1000 pont, 2. Wróblewski 58,0 km/ó, 988 pont, 7. Csépán 105 km (összesítésben 6.). Nők: 1. Afrikanova 50,8 km/ó, 1000 pont, 2. Majewska 42,7 km/ó, 955 pont, 7. Csépánné 35 km, 6 pont (összesítésben 7.). JÚLIUS 12. AZ UTOLSÓ VERSENYSZÁM a várva-várt 500 km-es távrepülés volt. A hangszóró szünet nélkül kérte a csapatokat, hogy minél hamarább álljanak fel a startra. Útvonal: Orel—Talica—Jeleckaja—Lescsplota —Orel. Az első startok időpontjában még csak Cu pamacsok voltak az égen. Később Cu felhők helyenként Cucongá, sőt zivatarfelhővé fejlődtek. Legnagyobb nehézséget jelentette az, hogy helyenként felhőmentes nagy „lyukak” voltak, amelyeket csak kockázattal lehetett keresztül repülni. A célba egyedül a világbajnok Wróblewski ért, ahol nagy teljesítményét pezsgővel ünnepelték. Versenyzőink okulva az előző napi kudarcból, mintaszerűen összedolgoztak és a középmezőnyben végeztek. Standard osztály: 1. Kempka 482 km, 2—3. Sami és Maljutyin 462 km, 5—6. Újvári és Blauert 451 km. Szabad osztály: 1. Wróblewski 507 km, 61,9 km/ó, 2. Szvoboda 486 km, 6. Csépán 462 km. Nők: 1. Afrikanova 462 km, 2. Majewska 440 km, 7. Csépánné 185 km. A verseny végeredményét megelőző számunkban ismertettük. Most néhány szóban még a verseny rövid értékelésével kívánjuk teljessé tenni ismertetésünket. A lengyel versenyzők nagy sikert értek el. A tehetségen túlmenően ez a verseny is igazolta a párosrepülés szükségességét és alkalmazását. Versenyzőinkre ez nem volt jellemző. Eddigi értékelésünk szerint nem volt szerencsés a Fóka és az A-15 indítása, talán eredményesebb lett volna a két Fóka-4-el való részvétel. Mindenesetre a verseny kimenetelét döntően a párosrepülés hiánya, navigációs zavarok, állóképesség hiánya, az időjárási helyzet késői felismerése határozta meg. A verseny lefolytatásában és rendezésében hiányosság volt a napi eredmények késői publikálása. A vakrepülés kategórikus korlátozása megnehezítette a szereplést, különösen azért, mert sok volt a zivatar és ilyenkor szinte a szerencse határozza meg a versenyszám kimenetelét, nem pedig a képesség. A meteorológiai szolgálat nagy apparátussal kiválóan látta el feladatát. A rendezést és a vontatópilóták jó munkáját dicséri a gyors visszavontatás. A július 13. záróünnepélyen gazdagon megjutalmazták nemcsak az összesítés szerinti első három helyezettet, hanem az egyes versenyszámok győzteseit is. Csépán az 5. versenyszám első helyéért tranzisztoros zsebrádiót kapott emlékül. A hivatalos zárást bankett követte. A verseny elérte azt a célját is, hogy a résztvevő szocialista országok sportolói barátságukat elmélyítették, nemzetközi repülési kapcsolataink tovább fejlődtek. SZALMA JÁNOS Újvári György az új Fóka-4-gyel repült A győztes lengyel csapat. Balról: P. Majewska, M. Krolikowski, J. Wróblewski, F. Kempka. (Szalma J. és Újvári Gy. felvételei) A szovjet csapat. Balról a második: Csuvikov A német Ilrinicki I.mellével repült Nolte, az NDK fiatal versenyzője , kapitánya P. Rolf A jugoszláv M. Dimitrij Meteorjával 6