Repülés, 1966 (19. évfolyam, 1-12. szám)
1966-11-01 / 11. szám
MOTORNÉLKÜLI TECHNIKA... S_____________________| Ezúttal nem a termikfogás technikájára gondolunk, hanem két, újszerű szerkezeti megoldást mutatunk be. A képsor önmaga helyett beszél. Az Obermeier „Nlerschwalbe” típusú, 15 m-es fesztávú, motorral felszerelten is 30-at sikló és 255 kg súlyú gép 25 lóerős Hirth Solo segédmotorját teljesen a törzsbe lehet billenteni. A gép saját motorjával is fel tud szállni, a motor repülés közben ki-be billenthető és megindítható-leállítható. * Az idén először történt, hogy a kétévenként megrendezésre kerülő farnborough-i angol repülőbemutatón jelentős számban szerepeltek idegen építésű gépek, — így közöttük az amerikai—olasz kooperációban épülő Piaggio-Douglas Pd-808 Vespa-Jet. A gép és az angol repülőipar között a kapcsolatot a Bristol-Siddeley Viper-526 típusú gázturbina alkotja. — Ilyen ugyanis a kis gép két sugárhajtóműve. (Pontosabban annak 52S típusjelzésű, a géphez „igazított" változata.) A faépítésű, Morelli CVT-1 „Vetro”, 35-öt sikló és mindössze 0,5 m rop legkisebb merülésű olasz standard teljesítménygép technikai érdekessége a gumirugózású és két, kis segédkerékkel felszerelt behúzható futó, melyet nagyon egyszerűen, hajtókarral lánccal mozgathat üléséből a pilóta. Ábránk a futó szerkezetét, képünk magát a gépet mutatja. Ábrajelek — A — gumi lökéscsillapító, B — közlőkar, M — hajtókar, O — törzskeret, P — csúszótalp és T — lánc. 9