Repülés, 1970 (23. évfolyam, 1-12. szám)
1970-11-01 / 11. szám
A VILÁG LEGIDŐSEBB PILÓTANŐJE, a 80 esztendős Marion Hart egyedül átrepülte az Atlanti-óceánt. Az amerikai pilótanő útja 15 órát vett igénybe, egy közbeeső leszálással Izlandban. Marion Hart a repülőszakszolgálati engedélyt 66 éves korában szerezte meg és azóta 4500 órát repült. Teljesítménye talán fel sem tűnt volna senkinek, ha Luxemburgban a vámőr meg nem kérdezi tőle, hogy hol van a pilótája, és nagy meglepetéssel vette tudomásul a választ: ,,Én magam vagyok a pilóta.” A SZOVJET IPAR REPÜLŐGÉPEIT ÉS HELIKOPTEREIT eddig 54 esetben mutatták be külföldön: Algériában, Burmában, Indiában, Kanadában, Iránban, Ausztriában, Norvégiában, Magyarországon, Svédországban, Szíriában, Csehszlovákiában, Tunéziában, Finnországban, Lengyelországban és még egy sor más helyen. Az 54 bemutató során összesen 26 állam repülőszakemberei ismerkedtek meg az IL—62, TU—134,TU—154, AN—24, JAK—40, Be— 30, Mi—6, Mi—8, és a Ka—26 típusú gépekkel. * * * AZ ÁRVÍZ ELLENI KÜZDELEMBEN KITŰNŐ, ÖNFELÁLDOZÓ MUNKÁJÁÉRT — Nagy Béla őrnagyot, az MHSZ repülési osztályának vezetőjét, Kis Lajos vezérőrnagy az MHSZ főtitkára, a ,,Haza Szolgálatáért Emlékérem” arany fokozatával kitüntette. HOLDÚT ÉS EMBERI JÓLÉT. A Time című magazin a következőket írta: ,,Mikor Harlem és Watts háztetői fölött látjuk felkelni a Holdat, csak keserűséget érezhetünk ha arra gondolunk, hogy a holdút milliárdokat emésztett fel és hatalmas erőfeszítésekbe került, anélkül, hogy egyetlen emberi élet körülményei megjavultak volna, vagy csak egyetlen jobb lakás is épült volna a világ gettóiban”. • * • TEKINTETTEL, A GYAKORI REPÜLŐGÉP SZÖKTETÉSRE, az USA hadügyminisztériuma törzstiszteknek megtiltotta a polgári utasgépek igénybevételét. A törzstisztek csak földi járműveken közlekedhetnek, vagy sürgős esetekben katonai gépet igényelhetnek. FONTOS FELHÍVÁS OLVASÓINKHOZ! Kérjük. Olvasóinkat, hogy a szerkesztőségbe küldött leveleiket a következő címzéssel lássák el: REPULES szerkesztősége, Postafiók (p. f) 5603. Erre azért van szükség, mert a szerkesztőség postafiók bérlő, és az ettől eltérő címzéssel küldött levél eltévedhet, másrészt a Posta Üzletszabályzat ezt kötelező érvénnyel előírja. A más módon címzett leveleket a Posta tízszeres porto büntetéssel sújtja! Előre is köszönjük szíves figyelmüket — a szerkesztő — SZTRÁJK AZ EL—AL MŰHELYEIBEN. Szeptemberben a Tel Aviv-i légikikötő műhelyeiben kitört 24 órás sztrájk miatt le kellett mondani az izraeli EL— AL légiforgalmi társaság néhány járatát. A sztrájkolók béremelést követeltek. AEROFLOT ÉS OLAJFELTÁRÁS. A. I. Szemjonkov, a szovjet polgári légiforgalmi miniszter helyettese közölte, hogy Tumeny vidékén felfedezett olajlelőhelyek feltárását az Aeroflot gépei nagymértékben elősegítik. Mi—6 és 8 típusú helikopterek, valamint AN—12-es szállítógépek fúróberendezéseket, építőanyagot és élelmiszert visznek az olajvidékre. A PÁRIZSI ORLY LÉGIKIKÖTŐBEN a minap egy Caravelle egyetlen utas nélkül szállt fel és repült Tuniszba. A gépet előző nap egy ismeretlen telefonáló jelzése miatt visszatartották, mert bombát jelzett a gépen. De az alapos vizsgálat nem talált robbanó szerkezetet, a járatot azonban le kellett mondani. Másnap néhány utas észrevette, hogy ugyanahhoz a géphez vezetik, amelyet előző nap el kellett hagyniuk, így nem voltak hajlandók beszállni, s a gép egyetlen utas nélkül repült Tuniszba. A KÖZLEKEDÉSI MÚZEUM 1970. október 17-étől bemutatta a ,,Szovjet Űrkutatás” c. kiállítást. A kiállítást megnyitották — dr. Csanádi György akadémikus, közlekedés- és postaügyi miniszter és F. J. Tyitov, a Szovjetunió rendkívüli és meghatalmazott magyarországi nagykövete. A WASHINGTON POST SZERINT AZ USA folyamatosan szállítja Izraelnek a Phantom típusú vadászbombázókat. Mint annak idején jeleztük, havonta négy darabot szállítanak. Az első négy szeptember végén megérkezett Izraelbe. * * * MASSACHUSETTS EGYETEMÉNEK TUDÓSAI még idejében figyelmeztetnek a sugárhajtású repülőgépek klíma-megváltoztató veszélyére. Azt állítják, hogy a szuperszonikus repülőgépek már a legközelebbi jövőben évente többmillió tonna gázzal szennyezik a légkör 18— 22 km-es tartományát. Az égéstermékek akár három éven át is a légkörben maradhatnak, aminek következménye a sztratoszférikus szmog. Ez gyengíti majd a földünkre érkező napenergiát és ezzel a Föld légkörének lehűlését előidézi. * • * AZ AMERIKAI LOCKHEED GYÁR ,,GLOBAL LINER” néven négy hajtóműves óriás utasszállító gép terven dolgozik. Az új gép fesztávolsága 60,65 m, hoszsza 106 m, teljes súlya 386 tonna lesz, 600 személyt, vagy 59 tonna árut szállít majd interkontinentális útvonalakon. MEGSÉRTETTÉK AZ NDK LÉGTERÉT. Egy Cessna L típusú motoros gép négy utasával megsértette a Német Demokratikus Köztársaság légterét. A gépet leszállásra kényszerítették. Személyi vagy anyagi károk nem keletkeztek. * * • AZ EGYESÍTETT LÉGIIPAR TÖRÉSJELZŐT fejlesztett, amely bizonyos lökések igénybevételeinek megállapítására szolgál. Ilyen igénybevételek a leszállás során a repülőgépek futóművét rendszerint érik. A berendezés optikai úton jelzi, ha a leszállásnál a meghatározott ,,G” érték túllépésére kerül sor, így a pilótáknak nem kell az egyéni benyomásokra támaszkodni, vajon megsérült-e leszállásnál a futómű. A jövőben nem kell óvatosságból a gépeket ilyen esetben a forgalomból kivonni, erre csak akkor kerül sor, ha a készülék jelzi, hogy az előre beállított „G” értéket túllépték. * * * EJTŐERNYŐS VILÁGCSÚCSOK. Eddig 154 világcsúcsot tartanak nyilván, 60-at a női és 94-et a férfi kategóriákban. Az egyéni ugrásban már nem állítható fel világcsúcs. Húsz év múlva a világrekorderek listája már vastag köteteket tölt meg. A nemzetkzi sportkörökben most arról tárgyalnak, hogy a jövőben esetleg csak a nemzetközi bajnokságokon elért világcsúcsokat ismernek el. * * * HANGDÖREJ-KÉZIKÖNYV. Az amerikai SST-és Szuperszonikus Hangdörej-Kézikönyv, amely 150 000 példányban jelent meg, rámutat arra, a 80 km széles dörejszőnyegre, melyet egyetlen SST-gép 3500 km hosszú szakaszon New York és Kalifornia között vonszol maga után. * * * A CONCORDE OPCIÓK SORSA. A Concorde-ra eddig bejelentett 74 opció tényleges rendelésekké válása még semmiképpen sem bizonyos. A légiforgalmi társaságok a Concorde építőit arra akarják rávenni, hogy a mai változatot ne építsék sorozatban, hanem egy újabb Concorde alapjaként használják fel. Ez az újabb Concorde az eddigi 126 ülőhely helyett 200—250 ülőhelylyel rendelkezne és 1973 helyett csak három év múlva kerülne vonalszolgálatba. • * ♦ AZ OSZTRÁK RÁDIÓ ÉS TELEVÍZIÓ a Königsbergben tvstúdiót akar berendezni. Ezzel kapcsolatban a hegy területén helipoliter-leszálóhelyet akarnak létesíteni. A helyi lakosság tiltakozott a terv ellen, részben azért, mert a leszállóhely rontaná a táj képét, részben attól tartanak, hogy a helikopterek nagy zajt okoznak. A próbaleszállás sem győzte meg a környék lakóit, így a vita folyik. * * * A FRANCIA KAMARA TÖRVÉNYT HOZOTT A LEGIKALÓZKODÁS ELLEN. Franciaország az első a világon, amely ilyen törvényt hozott. A repülőgép-szöktetést, vagy annak kísérletét 5—10 évi börtönnel büntetik. Abban az esetben, ha a tetlegesség is fennáll, a büntetés 20 évre terjeszthető. Életfogytiglan a büntetés, ha a szöktetés, vagy annak kísérlete halálos áldozatot követelt. * * * TÜKÖRTELESZKÓP ŰRÁLLOMÁS SZÁMÁRA. A Szovjetunióban műszaki számításokat végeznek űrhajók számára készülő 2 méteres teleszkópokról. Egy ilyen szerkezet felszerelésével együtt 1 tonna súlyú. Ilyen teleszkóppal űrállomásról a Holdon még 300 méter átmérőjű részletek is vizsgálhatók lesznek. A Marson pedig 45 km átmérőjű objektumok lesznek megfigyelhetők. * * * REPÜLŐ CSÉSZEALJ. Heyerdahl, ,,Ra 2” papiruszhajójának személyzete három ízben észlelt UFO-t, azaz „nem azonosítható repülő objektumot”. A lapos és kerek objektum ki volt világítva. Hasonló jelentések érkeztek az ENSZ „Calamar” nevű kutatóhajójáról és a Karib-tenger St. Thomas és St. Croix nevű szigeteinek lakóiról is. * • * DR. WALTER DORNBERGER űrhajózási szakember, aki egykor Peenemündében Wernher von Braun főnöke volt, egy kongresszuson kijelentette: a keleti és nyugati szakemberek egyetértenek abban, hogy az emberiség számára a világűrben tudományi és technológiai területen a legnagyobb haszon a személyzettel ellátott űrállomásokból húzható. Nézete szerint az Apollo holdleszálló program a világűr tényleges meghódítását nem mozdította elő, hanem gátolta. „Azt, aminek az űrhajózás kezdetekor az első lépésnek kellett volna lennie, most elkésve, kényszerűségből csökkentett eszközökkel és lényegesen hosszabb idő alatt hajtják végre” — mondotta. HÍREK CSÉPÁN JÁNOS 1936-1970 Nagy veszteség érte a magyar vitorlázórepülő sportot. Csépán János, a Magyar Népköztársaság Érdemes Sportolója, a vitorlázórepülés két gyémántos aranykoszorújának tulajdonosa. 1970. október 9-én, Esztergomban, egy új vitorlázó repülőgéppel lezuhant és életét vesztette. 1951-ben kezdett repülni a Hármashatárhegyen, 1952- től 1965-ig az Ipari Tanulók, ezt követően a Posta Repülő Klubjának volt tagja. Rendkívüli tehetsége hamar a legjobbak közé emelte, sok szép hazai és külföldi siker fűződik nevéhez. Országos bajnokságon tizenhárom, nemzetközi és világbajnokságon négy alkalommal vett részt. A legnagyobb sikert, a romániai nemzetközi verseny győzelmét 1969-ben érte el. Két évtized alatt fiatalok százait tanította meg repülni. Több mint 3500-szor szállt fel és 2200 órát töltött a levegőben vitorlázógéppel. Hazánkban csak egyetlen pilóta repült ennél többet. Akik ismerték, a vitorlázórepülés utolérhetetlen művészének tartották. Mindenki szerette, mert nem lehetett nem szeretni! Volt valami megmagyarázhatatlan személyi varázsa, amivel elbűvölte környezetét, társaságában kicsi és nagy egyaránt a hatása alá került, a legszigorúbb, legszárazabb ember is feloldódott mellette. Ha valami nem tetszőt tett, azon boszszankodni lehetett, de igazán haragudni rá nem lehetett. Különösen a gyerekek szerették, mindig volt valami jó ötlete, játéka, vagy mese, amivel magához vonzotta őket. Repülni született, mindannyian elismertük kimagasló tehetségét. A repülőversenyeken, ha akarta, gépével megelőzve könnyedén hagyott ott bennünket, és ilyenkor, mint jól sikerült tréfa után nevetve kérdezte: „Na, mi van, miért nem jöttök?*» Talán most is csak ezt tette. Látjuk arcán a megelőzés öröméből fakadó mosolyt, és így őrizzük emlékezetünkben.