Repülés, 1971 (24. évfolyam, 1-12. szám)

1971-07-01 / 7. szám

8 Sportrepülőgépek, munkarepü­lőgépek hazai használatban (8) A korszerű iskolarepülőgépek meg­jelenését az 1930-as évek közepére te­hetjük, amelyek közül különösen nagy sikert ért el a német Bücker repülő­­gépgyár kétüléses „Jungmann” és egy­­üléses „Jungmeister” típusa. A Bücker gépek jellemzője a faépítésű, erősen nyilazott kettős szárny, amely jó kilá­tást és mindkét pilótaülés könnyű el­hagyását biztosította. A törzs és kor­mányszervek könnyű acélcső-szerkeze­tek és az egész gépsárkány vászonnal borított. A kétüléses kis Bücker Bü 131 „Jungmann” iskolagép első változatai 80 LE-s Hirth HM 60­4, a további gé­pek pedig 100 LE-s Hirth HM 504 lég­hűtéses soros motorral kerültek felsze­relésre. A LÜH 1936-ban kezdte meg a Bücker iskolagépek vásárlását és rövi­desen ez lett a Magyarországon rend­szeresített iskolagép típus, amelynek továbbfejlesztett változatát a felsza­badulás után a csehszlovák repülőipar is gyártotta a magyar sportrepülés szá­mára, ily módon mintegy 200 példány­ban, több mint egy évtizedig szerepelt hazai repülőtereinken. A Bücker „Jungmann” iskolagépekkel magyar pi­lóták több hazai és nemzetközi csillag­túrán szerepeltek szép eredménnyel. Így 1938-ban Csehszlovákiában a Zlin gyár pontossági versenyén Németh Já­nos második helyezést, Csukás Kálmán pedig harmadik helyezést ért el erős nemzetközi mezőnyben, német és cseh­szlovák versenyzők között. 1937-ben a nemzetközi légbőlmentési konferencián Mátyásföldön Krúdy Ádám célbadobási versenyt nyert Bücker „Jungmann” gé­pen és ugyancsak ő nyerte 1938-ban a hazai csillagtúra első helyezését. Ezen a csillagtúrán, a második helyezett Gerle típusú gép mögött, harmadik he­lyen Németh János végzett, ugyancsak Bücker géppel, megelőzve más kiváló típusokat. A gép úgy iskolázásra, mint műrepülő oktatásra igen jól bevált és egyes példányokban még ma is építik, speciálisan műr­epülő célokra. A hazai első „Jungmann” gépek (80 LE-s mo­torral), HA—LAA jelzés­sort kaptak, a tová­bbi (100 LE-s) gépek HA—LBA, LCA, LDA és LEA jelzésekkel szere­peltek 1945-ig. Ugyanebben az időszak­ban a hadseregnél használt Bücker „Jungmann” gépek 1.100, illetőleg 1.200 és 1.400 jelzést viseltek. A felszabadu­lás után újjáépített és Csehszlovákiából vásárolt gépek jelzése HA—BKA jel­zéssortal folytatódott. Adatai: f.: 7,4 m, h.: 6,6 m, m.: 2,3 m, F.: 13,5 m2, G.: 380 kp, Gr.: 670 kp, v.: 180 km/ó, H.: 4800 m. Az együléses­­Bücker „Jungmeister” gyakorló és műrepülőgépből 1939-ben egy példányt vásárolt a BSZKRT Sportrepülő Egyesület, amely a HA­ NAF jelet kapta és több műrepülő be­mutatón szerepelt. A 160 LE-s Bramo Sh 14 A motorral felszerelt műrepülő­gép állítólag igen jó műrepülő tulaj­donságokkal rendelkezett, azonban tu­lajdonságait igen kevesen tanulmá­nyozhatták, mivel a főoktató állandó használatában állott. A Bücker „Jung­meister” egyes változatai ma is szere­pelnek a nemzetközi műrepülőverse­nyeken. Adatai: f.: 6,6 m, m.: 5,9 m, m.: 2,3 m, F.: 12 m2, G.: 420 kp, Gr.: 585 kp, v.: 210 km/ó, H.: 6000 m. A vitorlázó repülőgépek közül ebben az időben kiemelkedik a kitűnő repülő­tulajdonságokat mutató Rhenadler-35 típusú 17 m fesztávolságú teljesítmény­gép, amelyből hazai sportrepülő egye­sületeink 5 példányt építettek. A cser­készrepülők „Táltos” gépével Stefi Ti­bor több kiemelkedő távrepülést vég­zett, Budaörs—Farkashegyen, pedig Méray Horváth Róbert ilyen géppel döntötte meg a hosszú idő óta fennál­lott magyar időtartam rekordot, több mint 26 órás repüléssel. A német terve­zésű Rhönadler-35 gép orr részét Rot­ter Lajos a „Karakán” és „Nemere” ta­pasztalatai alapján áttervezte, így a gép légerőtani formája igen kedvezően javult. 1937-ben a lengyel cserkészrepülők egy kitűnő tulajdonságú gyakorló vi­torlázógépet a Czerwynski által terve­zett „Salamandra” gépet ajándékozták a magyar vitorlázórepülőknek. A gép „Czuwaj” nevet kapta. Adatai: f.: 14 m, h.: 7,2 m, G.: 106 kp, Gr.: 191 kp, s.: 1 : 16. WINKLER LÁSZLÓ (Folytatjuk) Bücker Bü—131 „Jungmann” is­kolarepülőgép, amely nagy szám­ban szerepelt a magyar sportre­­pülésben 1936 és 1950 között. A felszabadulás után e kitűnő repülőgép „Csíz” néven szerepelt. Bücker Bü—133 „Jungmeister”, együléses műre­­pülőgép, magyar színekben, piros csíkozással, a korabeli repülő­­napok állandó szereplője volt (1940). A Rhönachter—35 „Táltos” nagytel­jesítményű vitor­lázó repülőgép gumis startja a Hármashatárhe­­gyen. A pilóta­­ülés burkolatát Rotter Lajos ter­vei szerint alakí­tótak ki (1937). „Salamandra” tí­pusú gyakorló vitorlázó repülő­gép a „Czuvaj”, amely lengyel ajándékként ke­rült magyar hasz­nálatba (1937). IgBfffT*

Next