Repülés, 1973 (26. évfolyam, 1-12. szám)

1973-03-01 / 3. szám

MAGYAR HADIREPÜLŐGÉPEK (7.) Az első világháború negyedik eszten­dejében újra megélénkült az Adriai­tenger felett a légi tevékenység. Ez an­nak volt tulajdonítható, hogy új na­gyobb teljesítményű repülőcsónakok kerültek kibocsátásra a bécsi Phönix és az albertfalvai UFAG gyárból. A „KG” jelű repülőcsónakok már az új 350 LE-s Austro—Daimler „V” motorral repül­tek, így sebességük és teherbírásuk je­lentősen megnövekedett. A faépítésű repülőcsónak háromüléses volt és há­rom géppuska mellett még 500 kp bombát is tudott szállítani, így hadi­hajók ellen is eredményesen használ­ták. A „KG” csónakok NK 300 jelzés­sorral szerepeltek. Adata: f: 20,4 m, h: 13,2 m, m: 4 m, Gr: 2850 kp, v: 160 km­­. A típus őse a Hansa—Branden­burg W 13 jelű német terv volt. Ugyancsak a háború utolsó szakaszá­ban szerepeltek az új típusú Fokker gépek, amelyek közül a D VII. gyár­tását 93-as szériaszámmal a MÁG gyár is megindította. Mire azonban a gépek a gyárból kikerültek, már a háború be­fejeződött, így azokat a Tanácsköztár­saság vörös repülőcsapatai kapták és ezekkel folytatták a harcot az inter­venciós csapatok ellen. A Fokker típu­sok közül kettő szerepelt a légi harcok­ban, a forgómotoros D VI és a fent említett D VII. A Fokker D VI. típusú együléses, kétszárnyú vadászrepülőgépből csupán néhány darab került magyar haszná­latba, és az igen fordulékony kis gép­pel a 8. vörös repülőszázad pilótái kö­zül Kasza Sándor, Storer Viktor, és Lányi Antal szerepelnek a korabeli jelentésekben. Hajtóműve a 100 LE-s Oberurser forgó motor volt, amely a könnyű kis gépet igen jól gyorsította, így mozgékonyságáért a pilóták külö­nösen kedvelték. A Fokker-rendszer szerint faépítésű felületekkel és acél­cső szerkezetű törzzsel rendelkezett. Érdekes, hogy a típusból egy elrejtett példány még 1926-ban is szerepelt Székesfehérvárott, az akkori titkos légierőnél. Adatai: 1. 8 m, h: 5.8 m, m: 2.3 m, F: 18 m, G: 460 kp, G: 650 kp, v: 160 km­­. A Fokker D VII. vadászrepülőgép az első világháború tapasztalatai alapján tervezett igen korszerű konstrukció volt 1919-ben. A MÁG-gyár repülőgép­építő munkásai nagy szakértelemmel és különös gonddal készítették el eze­ket a gépeket, sőt kissé módosított változat is készült belőle, az eredeti együléses vadászból kétüléses gépet alakítottak, így mód nyílott gyakorlott vadászrepülő irányításával fiatal piló­táknak a típus jó begyakorlására. A harcok során mint ismeretes — Újvári László, Reisz Géza, Risztics János, Fe­jes István a Háry — vadász század tagjai néhány légigyőzelmet szereztek és ezzel végleg elvették az interven­ciós repülők kedvét a berepülésektől. Ezzel biztosították a vörös hadsereg részére a támadásokhoz a zavartalan felfejlődés lehetőségét. A D VII. is acél­cső törzzsel és faépítésű felületekkel rendelkezett, motorja azonban a nálunk kifejlesztett 210 LE-s MÁG—Daimler sokkal erősebb volt, mint a más gyá­raknál készült D VII.-es szériákban. Ezekből is elrejtettek a Tanácsköztár­saság leverése után néhány példányt és azokat az 1923—1934 közötti időben vadászgyakorlásra is felhasználták. Egy gép a Közlekedési Múzeumban volt felfüggesztve az 1944-es bombázásig, és bár a korabeli felvételeken sérülése nem látszik súlyosnak, kijavításáról és visszahelyezésének tervéről nem tu­dunk. Adatai: f: 8,93 m, h: 6,93 m, m­: 2,8 m, F: 20,5 m2, G: 688 kp, Gr: 905 kp, V: 196 km­2. Még egy lényeges típusról kell meg­emlékeznünk — az utolsó háborús év és a Tanácsköztársaság idejéből. Az odesszai orosz gyártmányú Anatra „Ansalij” kétcellás, kétüléses, léghűté­ses motorú iskolagépek az osztrák­­magyar repülőerőknél kiválóságuk ré­vén rendszeresítésre kerültek. A ma­gyarországi kiképzőszázadoknál már 1918-ban nagy számban szerepelt e tí­pus és így a vörös repülőcsapatok is futárgépnek használták. Egy ilyen gép ma is látható Prágában a Műszaki Mú­zeumban. Adatai: f: 11,5 m, h: 7,9 m, motor: 100 LE-s 9 hengeres, léghűtéses csillag. (Folytatjuk) WINKLER LÁSZLÓ 350 LE-S „KO" repülőcsónak, amelyből az UFAG és a Phö­nix repülőgép­gyárak 128-at épí­tettek. 500 kg bombával már nagyobb hajókat is megtámadha­tott (1918) Fokker D VI. forgómotoros, együléses va­­dászgyakorlógép a Tanácsköztár­saság vörösesz­­­tagos hadijelével a levegőben (1919). (üveges József felvétele) MAG-Fokker D VII. vadászrepü­lőgép — kétülé­sesre átalakítva is — szerepelt a vö­rös repülőcsapa­tok harcaiban 1919-ben Anatra „Ansa­­lij”, az odesszai repülőgépgyár­ban épült két­üléses iskola- és futárgépet a K. u. K. repülőis­kolák és a ma­gyar vörös repü­lők szívesen használták (1919). A képen a prá­gai Műszaki Mú­zeumban függő orosz hadijeles gép látható

Next