Repülés, 1980 (33. évfolyam, 1-12. szám)

1980-09-01 / 9. szám

14 Széchenyi István gróf és a repülés Történelmünk kiemelkedő személyisége, Széchenyi István 1860. április 8-án hunyt el, még ma sem teljesen tisztázott körülmények között. Immár 120 éve nyugszik Nagycenken a családi kriptában hazánk kimagasló képességekkel meg­áldott fia. Kevés azoknak a magyar arisztokratáknak a szá­ma, akik felemelkedve osztályuk szűk látókörű érdekein, tel­jes mértékben azonosulni tudtak a nemzettel, felismerték a társadalmi haladás szükségességét. Ezen kevesek közé tartozott — bizonyos korlátai mellett is — Széchenyi István, Kossuth Lajos, a nagy ellenfél, értékelve Széchenyi tevé­kenységét, többek között így jellemezte: „Ujjait a korszak ütőerére téve, és megértette lüktetéseit. És ezért, egyenesen ezért tartom őt a legnagyobb magyarnak, Széchenyit a kor szükségleteinek hatalma alkalmas percben ragadta meg. ő korának nyelvévé lön; a nemzet legnagyobbjai gondola­tának szavakat adott.” Ezen írás nem hivatott Széchenyi életének, tevékeny­ségének méltatására. Sokrétű munkásságából kiemelkedik a közlekedésünk megalapozására irányuló fáradozása. Külföldi útjai során tanulmányozta a fejlett nyugati országok útépí­tési tevékenységét, a gőzhajózás, a híd, a vasútépítés gyors fejlődését. Tapasztalatai tükröződnek a Hitel című munká­jában: „A jó közlekedés előfeltétele a kultúra felvirágozá­­sának — írta. Naplójában pedig 1830. évben a következő bejegyzést találjuk: „Magyarország felemelkedésére csak három eszköz van: nemzetiség, közlekedés és végre más nemzetekkel való kereskedelmi összekapcsolás ...” Tudjuk, hogy az al-dunai folyamszabályzási munkák meg­indítását Széchenyire bízták. Ismert a Lánchíd megalko­tásában vitt szerepe is. A hazai közlekedés megalapozásá­ban végzett munkáját ismerték el akkor, amikor 1845-ben az újonnan felállított Országos Közlekedési Bizottság elnö­kévé nevezték ki. Széchenyi korszakában a levegő meghódítására irányuló törekvésekben eredményt egyelőre csak a levegőnél köny­­nyebb szerkezetekkel való repülésben tudtak felmutatni. A léggömb, léghajó sport, tudományos és katonai célú felhasz­nálása világszerte kezdett elterjedni. Széchenyi is kellő ér­deklődéssel figyelte a léghajók tökéletesítésére irányuló ku­tatásokat. Erre hagyatékában is találunk utalást. Egy angol léghajósnő navigációs nehézségek miatt bekövetkezett bal­esetével kapcsolatban a következő bejegyzést találjuk a pon­tosan vezetett naplóban 1824. június 21-én: „...Meggyő­ződésem, hogy a léggömb kormányozhatóságát idővel fel fog­ják találni.” A léghajózásban elért eredmények nem elégítették ki a szakemberek elképzeléseit. Különböző országokban folytak a kutatások az aerodinamikus repülés megvalósítására. A szaksajtóban, hírlapokban jelentek meg erre vonatkozó hí­rek, cikkek tanulmányok. Már említést tettünk arról, hogy Széchenyi érdeklődési köre sokirányú volt. Ebben helyet foglalt el a repülés is. A következőkben egy, a szakkörökben sem ismert esetről számolunk be, mely a Kossuth Lajos által „a legnagyobb magyarnak” tekintett Széchenyi István repüléssel kapcso­latos érdeklődését bizonyítja. Széchenyi nagycenki könyvtárában volt található a Lon­donban megjelenő Mechanichs Magazine című angol nyel­vű műszaki szaklap. Feltehetőleg egyik angliai utazása al­kalmával vásárolhatta. E szaklap 1827. évi kora tavaszi két számában (180. és 184. február és márciusi számok) egy ta­nulmány jelent meg: Art of flying címmel. Ebben a szerző az ember mechanikai eszközökkel való repülését tárgyalta, különös tekintettel a csapkodószárnyú repülésre. Mint emlí­tettük, ilyen és hasonló cikkek abban az időben jelentek meg a különböző sajtótermékekben, hiszen a téma a szak­köröket sűrűn foglalkoztatta. Az említett műszaki szaklapban megjelent tanulmányt az tette érdekessé, hogy Széchenyi gróf a megjelent írást alaposan áttanulmányozta és álláspontját, véleményét a cikkhez írt saját kezű, magyar nyelvű széljegyzetekkel lát­ta el. A címet a lap mindkét közleményén Széchenyi beka­rikázta,­­mintegy fontosságát hangsúlyozva. Ezek után ismerkedjünk meg a szaklap margó részén ta­lálható Széchenyi által írt megjegyzésekkel. Vegyük most előre a 184. számot, melynek belső címlapján a szerző cikkét rajzvázlatokkal illusztrálta. A rajzok mellett találjuk Szé­chenyi következő széljegyzeteit: Ha ezt a szisztémát fejlődtetni lehetséges lenne?! Amit a természet alkotott és megmutatott azt kell copizálni. Szép az idea. Mennyi a madár ereje? Mennyi az ember mozgató ereje? Ott kell a gordiust megkeresni. A továbbiakban vegyük sorra oldalankint a lapot, ahol Széchenyi saját kezű bejegyzéseit találjuk. A 131. oldalon: Problémák: 1. Légbe lendülés. 2. Mozgást kapni. 3. Mozgást gyorsítani.­­ 4. Lineát tartani. 5. Mélységet az occasio (szerző, adandó alkalommal) szerint megváltoztatni. 6. Sebességgel menni. 7. Földre leszállni. A 155. oldalon: Valóban nagy az elgondolása a constructornak. Hinni is lehet benne. A magyarnak is lehetnének szárnyai, ha próbát tenne! A 173. oldalon: Valahányszor magyar ingeniőrrel beszéltem, mind szólt arról, hogy lehető lenne, de ellene egy sem vetett semmit! Eddig tart Széchenyi Istvánnak a tanulmányhoz írt szél­jegyzete. Sajnos a gazdag Széchenyi családi könyvtár is megsínylette a háború pusztításait. A Mechanichs Magazine e füzetbe kötött példányai is valamilyen módon elkerültek a könyvtárból. Valószínű, hogy Széchenyi István grófnak nemcsak az előbb ismertetett feljegyzései dokumentálják, hogy érdekelte és figyelemmel kísérte az akkor még csak inkább elméleti síkon létező repüléstudományt. Talán a to­vábbi kutatás, esetleg a véletlen, hozzásegíti a magyar re­pülés-történettudományt Széchenyi István újabb, repüléssel még bővebben foglalkozó dokumentumaihoz. RÉV PÁL VOL. Ill.

Next