Repülés, 1987 (40. évfolyam, 1-12. szám)
1987-02-01 / 2. szám
.A kaliforniai Edwards légitámaszponton 1986. december 23-án két fáradt ember állt az ünneplők gyűrűjében. Dick Rutan és Jeane Yeager a Voyager fedélzetén megtette a legnagyobb kört a ,,Georingen” — a föld körül, leszállás nélkül. Kilenc nap és négy perc alatt 40 525 km-t repültek. Legyőzték a legnagyobb kihívást, repülőgéppel ők repültek a legmesszebbre. E rekord megdöntése a továbbiakban értelmetlenné válik, legfeljebb csak gyorsabban, esetleg más irányban lehet teljesíteni a kört. Kacsa típusban 1982-ben kezdtek foglalkozni, az akkor éppen húsz éves 21 168 km-es távolsági rekord megdöntésével, amit Bajnok a Georingen 1962-ben egy B —52-es bombázóval állítottak fel. Dick Rután bátyja, Burt Rután saját repülőgépüzemében megkezdte a Voyager építését. Burt nagy eredményeket tudhat magának a kacsa típusú, könnyű repülőgépek tervezésében és gyártásában. Nem csoda tehát, hogy a rekorder gép is ilyen rendszerben épült. A kitűnő hosszstabilitással és lassan repülő tulajdonságokkal rendelkező aerodinamikai rendszer mellett az is nyomós érvként szerepelt, hogy a kacsa típusban a megszokottnál több üzemanyagot lehet tölteni, s a kiürítő tartályok okozta súlypontvándorlás nem okoz kormányzási nehézséget. Kezdetben nem akadt támogatójuk, úgy látszott, magukra maradnak, mígnem szinte varázsütésre — a sajtó jóvoltából — megindult a támogatások először csak szerényen csordogáló patakja. Különböző híradástechnikával foglalkozó cégek műszereket, navigációs és rádióktechnikai berendezéseket ajánlottak fel a Rután fivéreknek. Egy vegyipari vállalat a gép borításának anyagát — különleges szénszál erősítésű műanyag előállítását — vállalta magára. A gép végül is kétmillió dollár költséggel készült el. Szendvics test A kisipari módszerekkel, de a csúcstechnológia minden vívmányának felhasználásával épült 33,7 m fesztávolságú gépet repülő benzintanknak kezdték becézni, ami nem is volt túlzás. A mindössze 840 kg üres tömegű gép mintegy négy tonna (5636 liter) repülőüzemanyagot vitt magával 17 tartályában, melyek a szárny, a vezérsík, a két törzs és a gondola minden szabad helyét kitöltötték. A konstrukció megerősítésére a burkolólapok alatti tereket térhálósodó műanyaggal töltötték fel, mint egy szendvicset. A repülés során ez az ötlet a kísérlet sikerét jelentette. A Voyager két, négyhengeres motorja közül a gondola elejére húzó légcsavarral szerelt léghűtéses, míg a hátsó végére ugyanolyan