Respublika, 1994. július-szeptember (1. évfolyam, 7-20. szám)
1994-07-01 / 7. szám
RESPUBLIKA 1994/7 IDEGENFORGALMI ADATBANK Mindent tud a szálláshelyekről A pesti belvárosban található az a turistairoda, ahol a hazánkba érkező idegen s a belföldi turista egy helyen megtalálhatja az őt érdeklő legfontosabb információkat. Az ország majd minden szálláshelyének címét, a szabadidőprogramok helyét és idejét, a múzeumok nyitvatartási rendjét, közlekedési tudnivalókat. Itt akkor is segítséget remélhet, ha valami képtelen ötlettel hozakodik elő, például tudni szeretné, ki lopta el a feleségét. Kerestek itt már elveszett barátnőt és ellopott feleséget. Kérdezték, hogy hol lehet hárfazene mellett vacsorázni, melyik a legjobb golfklub, milyen ruhában illik az Operába menni; hol található olyan hegyvidéki kastélyszálló, amely az elmúlt század hangulatát őrzi, mennyibe kerül egy buszjegy. Akár egy keresztrejtvény kérdése is lehetne: melyik az a hely, ahol minderre választ tudnak adni? Nemcsak magyarul, hanem németül, angolul, franciául, olaszul és oroszul? A nyertes válasz: ez a hely a Tourinform, Magyarország turisztikai információs irodája. A kíváncsi idegen mindennap reggel nyolctól este nyolcig betérhet ide akár a legképtelenebb kérdésével is. Ám ahhoz, hogy az érdeklődő idegen kérdezhessen, meg kell találnia az irodát. A feladvány egyáltalán nem könnyű. A helyszín a pesti belváros, a Sütő utca. Ez olyan rövid, hogy a térképen ki sincs írva. A Tourinformot az Országos Idegenforgalmi Hivatal megbízásából az Idegenforgalmi Kiadó és Propaganda Vállalat hozta létre. Eleinte telefonos szolgálat volt, s létjogosultságát igazolta, hogy már az első héten tizenegyezer hívást regisztráltak. A budapesti Sütő utcában 1986 óta fogadják személyesen is a vendégeket. Az Idegenforgalmi Fejlesztési Alap hozzájárulásával 20 millió forint értékben vásároltak többek között számítógépeket, s ezeken Magyarország teljes idegenforgalmi kínálata megtekinthető. Szálláshelyek, vendéglátóhelyek, utazási irodák, műemlékek, múzeumok, fürdők, sport- és szórakozási lehetőségek adatait naprakész állapotban tárolják. Egy szállóról akár nyolcvanféle információt is tudnak közölni (még azt is, fogadtak-e kutyát) - s az ország legtávolabbi csücskében lévő múzeumról is tudják, mettől meddig van nyitva. A másfél millió adat karban- ADATSOROLÓ Évente - 180 000 személlyel tartanak kapcsolatot - 500 000 kérdésre adnak választ - 4300 órán keresztül. Adatbankjukban - 12 000 szálláshelyről - 300 000 kempingről - 600 múzeumról - 300 fürdőről - 4000 eseményről tárolnak információt. Naponta ötszázan keresik fel őket - hatszáz-hétszáz telefonhívásra válaszolnak, tartása, az iroda és a személyzet fenntartása évi tízmillió forintba kerül. Szerencsére ma már senki sem teszi fel azt a kérdést: megtérül-e ez az országnak, hiszen egy nemzeti információs iroda hasznát nem lehet forintban lemérni. Hogyan lehetne azt ellenőrizni, hogy az itt kapott információk milyen mértékű pénzköltésre késztették a turistát? A magyar utazók is értékes információkhoz juthatnak itt: például a kiválasztott utazási irodának van-e működési engedélye, hol találnak falusi üdülésre alkalmas házat, milyen nyári táborozási lehetőségek vannak az országban. De olyan kérdésre is tudnak válaszolni, hogy mely országba kell vízum s az mennyibe kerül, mikor indul vonat Győrbe, Eger környékén hol vannak olyan éttermek, ahol vadételeket lehet kapni. A Tourinform évente megjelenő kiadványa az országos Eseménynaptár. Ebben angol és magyar nyelven közük a jelentősebb kulturális és sportrendezvények helyét és időpontját, hol és mikor lesznek kiállítások, vásárok, kongresszusok, szüreti mulatságok, bálok, folklórműsorok. Gyakran felkeresik az irodát nemzetközi útikönyek szerzői. Nem fedik fel kilétüket, inkognitóban kérdezősködnek, mert nemcsak az információra kíváncsiak, hanem arra is, a Tourinform munkatársai mennyire szolgálatkészek, udvariasak a vendégekkel. A tizenhárom fős csapat eddig mindig jól vizsgázott. ■ GAZDASÁG 35