Respublika, 1994. július-szeptember (1. évfolyam, 7-20. szám)

1994-07-01 / 7. szám

RESPUBLIKA 1994/7 IDEGENFORGALMI ADATBANK Mindent tud a szálláshelyekről A pesti belvárosban található az a turistairoda, ahol a hazánkba érkező­ idegen s a belföldi turista egy helyen megtalálhatja az őt érdeklő legfontosabb információkat. Az ország majd minden szálláshelyének címét, a szabadidőprogramok helyét és idejét, a múzeumok nyitvatartási rendjét, közlekedési tudnivalókat. Itt akkor is segítséget remélhet, ha valami képtelen ötlettel hozakodik elő, például tudni szeretné, ki lopta el a feleségét. Kerestek itt már elveszett barátnőt és ellopott feleséget. Kérdezték, hogy hol lehet hárfazene mellett vacsorázni, melyik a legjobb golfklub, milyen ru­hában illik az Operába menni; hol ta­lálható olyan hegyvidéki kastélyszál­ló, amely az elmúlt század hangulatát őrzi, mennyibe kerül egy buszjegy. Akár egy keresztrejtvény kérdése is lehetne: melyik az a hely, ahol mind­erre választ tudnak adni? Nemcsak magyarul, hanem németül, angolul, franciául, olaszul és oroszul? A nyer­tes válasz: ez a hely a Tourinform, Ma­gyarország turisztikai információs irodája. A kíváncsi idegen mindennap reggel nyolctól este nyolcig betérhet ide akár a legképtelenebb kérdésé­vel is. Ám ahhoz, hogy az érdeklődő idegen kérdezhessen, meg kell talál­nia az irodát. A feladvány egyálta­lán nem könnyű. A helyszín a pesti belváros, a Sütő utca. Ez olyan rö­vid, hogy a térképen ki sincs írva. A Tourinformot az Országos Ide­genforgalmi Hivatal megbízásából az Idegenforgalmi Kiadó és Propagan­da Vállalat hozta létre. Eleinte tele­fonos szolgálat volt, s létjogosultsá­gát igazolta, hogy már az első héten tizenegyezer hívást re­gisztráltak. A budapesti Sütő utcában 1986 óta fo­gadják személyesen is a vendégeket. Az Idegen­­forgalmi Fejlesztési Alap hozzájárulásával 20 mil­lió forint értékben vásá­roltak többek között szá­mítógépeket, s ezeken Magyarország teljes ide­genforgalmi kínálata megtekinthető. Szálláshelyek, vendég­látóhelyek, utazási iro­dák, műemlékek, múze­umok, fürdők, sport- és szórakozási lehetőségek adatait naprakész állapotban tárol­ják. Egy szállóról akár nyolcvanféle információt is tudnak közölni (még azt is, fogad­tak-e kutyát) - s az or­szág legtávolabbi csücskében lévő mú­zeumról is tudják, mettől meddig van nyitva. A másfél millió adat karban- ADATSOROLÓ Évente - 180 000 személlyel tartanak kapcsolatot - 500 000 kérdésre adnak választ - 4300 órán keresztül. Adatbankjukban - 12 000 szálláshelyről - 300 000 kempingről - 600 múzeumról - 300 fürdőről - 4000 eseményről tárolnak információt. Naponta­­ ötszázan keresik fel őket - hatszáz-hétszáz telefonhívásra válaszolnak, tartása, az iroda és a személyzet fenn­tartása évi tízmillió forintba kerül. Szerencsére ma már senki sem teszi fel azt a kérdést: megtérül-e ez az or­szágnak, hiszen egy nemzeti informá­ciós iroda hasznát nem lehet forint­ban lemérni. Hogyan lehetne azt el­lenőrizni, hogy az itt kapott informá­ciók milyen mértékű pénzköltésre késztették a turistát? A magyar utazók is értékes infor­mációkhoz juthatnak itt: például a ki­választott utazási irodának van-e mű­ködési engedélye, hol találnak falusi üdülésre alkalmas házat, milyen nyá­ri táborozási lehetőségek vannak az országban. De olyan kérdésre is tud­nak válaszolni, hogy mely országba kell vízum s az mennyibe kerül, mikor indul vonat Győrbe, Eger környékén hol vannak olyan éttermek, ahol vad­ételeket lehet kapni. A Tourinform évente megjelenő ki­adványa az országos Eseménynaptár. Ebben angol és magyar nyelven köz­ük a jelentősebb kulturális és sport­­rendezvények helyét és időpontját, hol és mikor lesznek kiállítások, vásárok, kongresszusok, szüreti mulatságok, bálok, folklórműsorok. Gyakran felkeresik az irodát nem­zetközi útikönyek szerzői. Nem fe­dik fel kilétüket, inkognitóban kérde­zősködnek, mert nemcsak az informá­cióra kíváncsiak, hanem arra is, a Tour­inform munkatársai mennyire szolgálatkészek, udvariasak a vendé­gekkel. A tizenhárom fős csapat eddig mindig jól vizsgázott. ■ GAZDASÁG 35

Next