Ring, 1990 (2. évfolyam, 1-26. szám)

1990-04-25 / 17. szám

Az egyház meztelen Hegyi Bélával beszélget Bálint B. András (Befejező rész) - Beszéljünk világosabban! Te 1968- ban feladtad orvosi hivatásodat és a Vigíliához szegődtél újságíró gyakor­noknak. A hetvenes évek elején kezd­­ted írni azokat az interjúkat vagy esz­­szé-dialógusokat, amelyek méltán ver­tek fel olyan nagy port mind a hívők körében, mind az MSZMP és az álla­megyházügy berkeiben. Hogyan tudtál kapcsolatot kiépíteni olyan írókkal, tudósokkal, gondolkodókkal, akik va­lamiképpen a hatalom sáncain belül álltak, s kezükben a jogar: a marxi-le­nini ideológia? - Az értelem és a humanitás alapján, ami nem vitatható el senkitől, termé­szetesen egy ateistától sem. Miben áll ez a humanitás? Az ember tiszteletében és sze­­retetében, a minőség elismerésében, az er­kölcsi indíttatású magatartásban, a lelki és szellemi értékek közösségében, s legfő­képpen a toleranciában, a másság elfoga­dásában. - Említenél néhány nevet? - Király István irodalomtörténészhez - az interjúk révén, de azokon túl - baráti kötelék fűzött. Késhegyig menő vitáink vol­tak a történelmi, művészeti és főleg politi­kai kérdésekben, de ekkortájt ő már ko­rántsem volt az a szigorúan szocreál ideo­lógus, mint az ötvenes esztendőkben. Es­terházy Péter meglehetősen befeketítette Királyt a Termelési regényben; ez még­sem akadályozta meg őt abban, hogy egye­temi előadásán - a regény elemzése során - ki ne jelentse: József Attila óta ez az első igazán új és merész hang az iroda­lomban. Utolsó éveiben mélységes ember­ségével próbálta kompenzálni a Révai-kor­­szakban elkövetett baklövéseit. Nem vélet­len, hogy a forradalmár Ady után a lét vég­ső kérdésein tépelődő Kosztolányi felé for­dult. Rajta kívül említhetném Heller Ág­nest, Tordai Zádort vagy - utolsó éveiben - Hermann Istvánt is, a Lukács-iskola növendékeit, akik elvi kritikával, de előíté­letek nélkül szemlélték korunk keresz­ténységét. A Vigíliában publikált Mészöly Miklós, Tamás Gáspár Miklós, Angyalosi Gergely, Bacsó Béla — amikor világi la­pokban a nevüket sem volt szabad leírni. - Mit szólt ehhez az egyházi veze­tés? Mit szóltak a hivatalos kultúrpoli­tika képviselői? - Képzelheted! Eleinte csak néztek, egyszerűen nem hitték el, hogy mi komo­lyan vesszük a párbeszédet, amiről ők igen magasztosan szónokoltak, de ténylegesen nem tettek semmit a közeledésért és a kö­zös értékek feltárásáért. A püspöki kar ja­va része és az Állami Egyházügyi Hivatal egyaránt úgy vélte, hogy ezek az interjúk és dialógus-összeállítások, provokációk. Nem véletlen, hogy több „hivatásos marxis­ta” pártfegyelmit kapott, amiért a lapban nyilatkozott, illetve publikált. Teljes értet­lenség fogadta törekvéseinket az egyház részéről is; kivételként csak Cserháti Jó­zsef pécsi és Bánk József váci püspököt, Gál Ferenc teológusprofesszort vagy - szakmai részről - a Magyar Kurír mun­katársait említhetem. Ők észrevették, hogy a Vigília azt a feladatot próbálja telje­síteni, amit a hierarchia elmulasztott. De erre már neked is emlékezned kell, hiszen együtt szerkesztettük a cigányszámot, a zsidó-keresztény párbeszéd számot, a kül­honi és a hazai magyarság kapcsolatait ke­reső összeállítást, az ökumenikus anyagot, a pszichológia és a hit összefüggéseit tagla­ló cikkgyűjteményt. Mi szükség erre? - kérdezték a konzervatív papok és az orto­dox kommunisták. Lékai azt szerette vol­na, ha a Vigília kegyes elbeszéléseket és versikéket közöl, egy-egy népszerű stílus­ban megírt, áhítatos teológiai dolgozattal, vagy ennek álcázott prédikációval megspé­kelve. Ez lett volna ínyére a pártállam kul­túrpolitikájának is. Abból baj nem lehet! De az módfelett irritálta őket, hogy mind­inkább a társadalmi lét, a szociálpolitika és a közművelődés ellentmondásaira irá­nyítottuk a figyelmet, igyekeztünk választ is adni rájuk - természetesen a keresztény gondolatiság vállalásával. Végeredmény­ben csak az olvasókban bízhattunk, az ér­telmiségben, az egyetemi ifjúságban, az írótársakban - lett légyenek hívők avagy sem.­­ A művelődéspolitika végül nem is volt hajlandó irodalmi fórumnak te­kinteni a Vigíliát. 1982 decemberében, a József Attila Kör felfüggesztése ide­jén Aczél György meghívta a JAK ki­bővített vezetőségét egy kötetlen be­szélgetésre: hogyan tovább. Már ké­nyelmetlen volt neki a minisztérium és a fiatal írók szembenállása, amit ő, illetve Tóth Dezső provokált ki a fel­függesztéssel. A harminc tagú csapat­ba - meglepetésemre - én is belekerül­tem. Szilágyi Ákos titkár meglehetős éles hangon fölvetette a többi közt a Mozgó Világ, a Tiszatáj és a Vigília sor­sa körüli bizonytalanságot, a kultúr­­hatalom fenyegetőzéseit és a kilátásba helyezett személycseréket. A Mozgó és a Tiszatáj ügyében magyarázkodott Aczél, de a Vigília körüli hullámokhoz csak egyetlen megjegyzést fűzött: a lap szerkesztése az egyház belügye, és ha a bíboros úrnak más a koncepciója, abba sem ő, sem a kulturális miniszté­rium nem szólhat bele... - A szándék mindkét oldalról az volt, hogy a Vigíliát hamis kegyességre, lénye­gében a hatalmi igények kiszolgálására szorítsák. Különösen furcsának tartottuk ezt az egyház részéről, amelynek küldetése a hit mint életforma, a szeretet mint meg­határozó emberi szándék hirdetése és gya­korlása. De ez a Lékai-féle egyház mindent képviselt, csak épp a szeretetet nem. Egyébként nem zárkózott volna el a más­fajta nézetektől, az ökumenétól, a zsidó­sággal való tisztes párbeszédtől, minden emberi szó meghallásától. Miért dörgi két­ezer éve, hogy: te, fiam, csak a katolikus egyházban üdvözölhetsz!? - I. János Pál kedvenc mondása szerint Európát újra kell evangelizál­­ni. No ezt valószínűleg az egyházon be­lül kéne kezdeni... - Bevallom neked, az elmúlt években szerzett tapasztalataim során arra a meg­győződésre jutottam, hogy az üdvösség út­ját kinek-kinek magának kell megtalálnia. Külön-külön, személyes szenvedéssel és jó­ra törekvéssel. Mindenkinek a maga Isten­élményében kell önmagára lelnie.­­ És a szaporodó kisközösségek, amelyekről egyre több teológus is úgy szól, mint a jövendő egyház bázisairól? ЦЦР m-J I ^ IC€rffaz üdvösség útját kinek-kinek magának kell megtalálnia. Kü

Next