Ritmus, 1988 (1. szám)

1988 / 1. szám

fölé szaporodott emberiség újrarendeződésének parancsát a kollektív túlélés ösztöne adta ki és mi sokáig a változtatásban elől járókként tetsze­legtünk. De a cselekvést vezénylőkről sorra kide­rül, hogy minden igyekezetük az elodázásra irá­nyul. Nálunk 700 ezerre becsülik azokat, akik­nek tenniük kellene, de azt tartják igazi érdekük­nek, hogy semmi ne változzon.­­ Körülbelül ugyanennyit vallanak ma már hivatalosan a létminimum alatt élőknek. Elgon­dolkoztató, mert ez a lakosságnak már majd­nem 15%-a. A csecsemőket is beleszámítva. A magam részéről ezt az egészet úgy látom, hogy kezdünk távolodni Európától. Akkor, amikor a kontinens földrajzi peremén élők - törökök, görögök, spanyolok, portugálok - kö­zeledni tudnak. Törökország, ahol én ugyan soha nem jártam, szemtanúk szerint fantaszti­kusan nagyot fejlődött a húsz év előtti állapo­tokhoz képest. Spanyolországban a véres dikta­túrát felváltotta a gazdasági fellendülést hozó „királyi demokrácia”. Nálunk mi történik? A meghirdetett piaccal szemben valószínű, sőt biztosnak látszik: marad a politikai diktatúra, s az ország pillanatokon belül a harmadik vi­lágban találja magát. Egyre messzebb Európá­tól.­­ A bürokrácia pedig megakadályozza, hogy a felismeréseknek megfelelő változtatások bein­duljanak. A csúcson hiába minden változás, ha a­lapító kis helytartók és ,,iparbárók” mindent megakadályoznak és mindent felemészt a szinte változatlan veszteségtermelés. Az érdemi cselek­vést ma is a végtelen felé halasztjuk, mint a sokáig fölényes fejcsóválással szemlélt lengye­leknél az egymást váltogató vezérkarok.­­ Ezzel mélységesen egyetértek. Nem hiszem, hogy a vezetők le-, vagy felváltása hirtelen min­dent jobbra fordíthat. Ha egy országban, ahol egyrészt a legmagasabb tudást és teljesítményt nem tudják, vagy nem akarják megfizetni, más­részt ilyen mérvű a szegénység, ott csak nagy baj lehet. Állandóan szocializmusról hallunk. A szocializmus és kapitalizmus közti különbsé­gekről szerencsére már egyre kevesebbet. De a kettő közötti átfedésekről sem, pedig nagyon sok az átfedés.­­ Attól tartok, hogy a leglényegesebb átfedés még az unokáim életét is végigkíséri, hogy tudni­illik demokrácia címén a földkerekség nagyobb részén a bürokrácia uralkodik. - Nekem is ez az érzésem. Nem hívom de­mokráciának, ha mindenki csak elmondhatja a véleményét... - ...és szavazhat akár egy, akár több, de lé­nyegében ugyanazt a struktúrát konzerváló párt­ra. - Nekem az a demokrácia, ha egy nép saját maga kormányozza a sorsát. De azt hiszem, akik a kommunizmus elméletét kidolgozták, nem vetettek kellően számot az emberi tényező­vel, nem ismerték eléggé az embert.­­ A lélektan még gyerekcipőben sem járt. A génekről pedig még 25 évvel ezelőtt is az állt a lexikonokban, hogy „állítólagos”, ,feltétele­zett” örökléstani tényezők... - Az embernek rengeteg rossz tulajdonsága van. Az ember például rettenetesen önző. Meg kell nézni a kisbabát a pólyában, háromhetes és semmivel nem törődik, csak magával. Persze, ahogy növekszünk egyre inkább odafigyelünk a világra, egyre toleránsabbak vagyunk, de ha olyan helyzetbe kerülünk, megint csak ma­gunkra gondolunk. Mert önzőek vagyunk. Tes­sék , ki lehet használni! Amerikában az ember­nek ezt a gyengéjét nagyon jól kihasználják. Úgy, hogy néhány okos intézkedéssel jobb és jobb munkára serkentik - saját jól felfogott, önző érdekében.­­ Jó lenne egy pillanatra figyelmeztetni itt azokat, akik ezt a beszélgetést majd olvassák, hogy minden felületes látszat ellenére, köztünk elejétől végig a zenéről van szó. Arról a zenéről, amely például az emberi tulajdonságokról, a vá­­gyainkról és a konokságainkról sokkal ponto­sabban tájékoztat, mint a legkörültekintőbb tu­dományok legválasztékosabb szókincse. Vannak fogalmaink, amelyeket sok ember ki sem akar ejteni a száján, mert nem tud velük mit kezdeni: Világmindenség, Végtelen stb. Ezeket a fogal­makat el lehet némítani magunkban, de a háttér­ből a bizonytalanságukkal is befolyásolják min­den szándékunkat, magatartásunkat és cselekvé­sünket. Legfeljebb a műveltség bizonyos fokán már beszélünk is róluk. Viszont nem kell semmi­lyen bölcsesség ahhoz, hogy ha egyszer a puszta hangvarázsával megragad egy Bach fúga és vé­gighallgatom, pontosan érzékeljem, sőt átéljem­­ a Végtelent. - Biztos, hogy így van. Minden nagy alkotás ezt érzékelteti: a dolgok kozmikus voltát. - De elvárhatjuk-e, hogy akik a társadalom sorsát mozgatják, azok odafigyeljenek a zene életbevágó információira, üzenetét felfogják és megértsék, ha - minden jel szerint - maga a zenei közélet sem vet sok ügyet rájuk ? - Én nem veszek részt a zenei közéletben, mert a szellemével nem értek egyet. - A kialakult szellem és a kialakult állapotok összefüggnek. Egymással is, az ország állapotá­val is... Vajon hol a kivezető út? - Nem tudom... A magam szűkebb területén maradva... hát, tanácsot adni is nehéz. De én könnyű szívvel mondom a fiataloknak, hogy menjenek el. Teljesen illuzórikus lenne azt mon­dani bármely volt tanítványomnak: Te, hát ma­radj itt, szükség van rád. Nincs szükség rá. Kinek lenne szüksége rá? Pedig a többségük nem akármilyen muzsikus! Kiváló zenészek, akiknek bárhol meglenne a helyük. Bármilyen kamaraegyüttesben elsőrangúak, de szólisták­nak is. Nyugaton náluk százszor tehetségtele­nebbek nagy karriert csinálnak, sokkal többet keresnek, sokkal jobban megy nekik. Ott az ember koncertet ad - itt kap. Ha kap. Bemegy a kezdő művész a Filharmóniába és­­ nincs koncert. „Telített a piac.” Kérdem, ki telíti a Filharmónia piacát? Én nem vagyok szólistá­juk, Fischer Annie sem... Ránki Dezső, Jandó Jenő és az a tíz ember, aki még rendszeresen játszik az egész ország zeneéletét el tudja lát­ni??? - A művészi intézményeket egyrészt országos monopóliumot élvező mammutcégekké, másrészt hatósági-hatalmi segédhivatalokká szervezték. De a működési mechanizmusuk negyven év alatt rozsdás verklivé vált, amibe már nem dobálják csak úgy , fölülről” a pénzt... - Szüntessék meg a koncertek felét! Minek kell pusztán a statisztikai látszatért ennyi kö­zépszerű koncertet rendezni?! - Az ifjúság zenei nevelése­­ nem hangzik szé­pen? - Ugyan! Láttam én százszor is, hogyan fo­gadták szombatonként a zeneakadémiai kon­certeket a gyerekek, hogyan dobáltak papírre­pülőket Lukin László fennkölt szónoklatai alatt egyik erkélyről a másikra. - Amire a gazdaságban rájöttek, de nehezen tudják megvalósítani, azt a művészetben nagyon is könnyen elérhetnénk: konvertálható értékek létrehozására kellene fordítani minden jó eszközt és erőforrást.­­ Igen, de ha ezt meghallják azok, akik ren­delkeznek a maradék eszközök felett, akkor vagy azt mondják, hogy „Á, ez csak egy néző­pont”, vagy azt, hogy: „Konkrétumot kérek, mit kell csinálni?!” - Én süket verkliseknek többé nem magyará­zom, hogyan kell egy művészi formát felépíteni. Bízzák művészekre! - Ezzel szemben, ami a konkrétumokat il­leti: mit is láttunk a zenei hetek nyitó kon­certje címén a tv.-ben? Mi volt az a Bartók II. zongoraverseny? Nekem sült a képemről a bőr... - Adók tucatjai sugározták világgá. - Jó, és tételezzük fel, hogy Sebők György a világ legjobb zongoristája, ahogy azt Czigány bekonferálta, bár ha Maurizio Pollini jön ide, akkor is ízléstelennek tartanék ilyesmit előre beharangozni. Ilyen a művészetben nem léte­zik : a legjobbak összemérhetetlenek, egyediek, más-másképp mindegyikük legelső. De ezek után azt is bekonferálta a tv zenei vezetője, hogy­­ há­t, a professzor úr most kottából fog játszani, nem mintha nem tudná kívülről, de sajnos, különböző adminisztratív nehézségek miatt csak egy, azaz egyetlenegy próbára volt lehetőség!... Hát tessék mondani, mi ez?! Aztán ugye, jött a zene világnapja, ismét számtalan ország kapcsolta Budapestet és meg­szólalt Liszt, a Les Preludes... Hogyan?! S akkor még van merszük egyeseknek a Fesz­tiválzenekart fúrni. Minek az a Fesztiválzene­kar, hát az ÁHZ eljátssza ugyanazt jobban... De nem játssza el! Ha eljátszaná, akkor ben­nünk föl sem vetődött volna, hogy szemezgetés­sel kínlódjunk.­­ A jobb pocskondiázása nálunk nemzeti rí­tussá vált. - Ha én a sárban vagyok és nem tudok ki­mászni, lerántom magamhoz a másikat is - ez a mentalitás. - Pedig egy szilárd talpon álló ki tudna húzni és életben tudna tartani számos fuldoklót. - A másik módszer... Például velem mi törté­nik? Vagy azt mondják: Áh, bolondozik! Vagy pedig: Jaj, hát ez maximalista! Hát ahol ő van, onnan persze könnyű!... Fölteszik az embert egy polcra, magasabbra tolják, mint ami - hogy ezzel igazolják a saját középszerűségüket.­­ A középszerűséget, amit - jól összehangol­tan - kikiáltanak tehetségnek, hogy a mesterség­beli tudás hiányát ezzel mentsék: „De tehetsé­ges!" Bach mint egy jó suszter végezte a dolgát és csak a mesterségbeli tudására volt kényes.­­ Mindenki végezte a dolgát. A nagy Wag­ner, akiről ájuldozva mondják, hogy istenekkel volt körülvéve, reggel ötkor felkelt és elkezdett komponálni. Nem ment el Liszttel és Cosimá­­val kirándulni, mert két héten át a Parsifal partitúráját vonalazta! - S most micsoda mítoszok tartanak tehetség­nek évtizedeken át gyarló tudású, kis középsze­rűeket! - Én az átlagos muzsikust, a középutat járó­kat nagyon hasznosaknak tartom. Csak a fel­fújt középszerűséget nem. Mit mond Pilinszky a középszerűségről? Ezt nézzük meg, ez nagyon fontos: „Mi is hát a különbség az ,arany középút’ és a középszerűségbe menekvés között? Az előbbi föltételezi a lankadatlan és tárgyilagos figyel­met, az állandó kritikát és a tájékozódás örö­mét; a játékszabályok­ kölcsönös tiszteletét. Nem így a középszer! A középszerűség eleve fél a valóságtól és kerül minden igazságot, mely egykönnyen arra kötelezhetné, hogy föladja ki­csinyes önzését. Számára egyedül az fontos, hogy olyan világot hazudhasson maga köré, amelyben se kicsivé (vagyis alázatossá), se óri­ássá (vagyis hőssé) nem kell válnia. Titkos elve: kicsinyesen és nagyzolva!” - Hát igen. És a huszadik század emberisége megtanulta, mi az, ha a középszerűek egy-egy zseniális gonosztevőnek az árnyékában hatalom­hoz jutnak. - A struktúra, amely farkasokat csinál az emberekből - rossz. Sokkal határozottabban kellene felszámolni. Ezt üzeni korunk zenéje! Fodor Lajos Nekem az a demokrácia, ha egy nép saját maga kormányozza a sorsát (Folytatás az 1. oldalról) Próba a nemrég elhunyt Doráti Antallal

Next