Wanted, 1997 (3. évfolyam, 1-12. szám)
1997 / 1-2. szám
1996 a viszatérések éve volt Csakúgy, mint a tavalyi, meg a tavalyelőtti, meg most már jónéhány egymást követő. Permanens nosztalgia ez, ám nemcsak erről van szó. A szórakoztatózenei posztmodernre, a kilencvenes évekre jellemző totális stíluskavarodásra, a poptörténelem eddig létező majd minden irányzatának összevissza keveredésére sem foghatjuk a dolgot Sőt nem is azokról az előadókról, együttesekről van szó, akik egy-egy új produkciójuk közt pihiznek néhány évet Ipar van, meg ahogy az érintett sztárok mondani szokták, spontán közönségigény. Hisztiző tömegek vonaglanak a világ nagyvárosaiban, könnyekkel puhítják legszebb éveik sztárjainak szobájuk falán fityegő posztereit hogy aztán megvásárolják a hősök visszatérésekor a borsos jegyeket a leggrotesztebb vicceket tartalmazó újralemezeket a brilliáns koncertpillanatokat megörökítő videokazettákat a sztárszösszeneteket összefoglaló legendáriumokat a turnépólót meg az összes többi felejthetetlen relikviát Szóval ipar van. Kell a cash. Az újdonságok felfuttatása macerás, és ha van egy, már jól ismert termék, akkor miért is ne csússzon le róla még néhány bőr. Csúszik is, nem is egy. Az idei év csúcsrajáratás volt A naiv zenekedvelő csak kapkodta a fejét főként ka takszative szembesül a feltámadott panoptikummal. Volt a Sex Pistols, beleröhögött a világ szemébe, hogy csak a pénzért koncertenként százezer kósza dollárért Volt a három élő Beatle, akik három tételben antologizáltak, csináltak két életművüket tekintve igen közepes új dalt és az év legmasszívabb brit eladását produkálták rápirítva a regnáló Oasisra. Feltámadott a tenger, valamint a hatvanas évek vicczenekara, a Monkees, a hetvenesek második felében indult Talking Heads, az énekes-szellemi vezér David Byrne nélkül, vendégénekesekkel The Heads néven, továbbá a nyolcvanasok kevésbé vicces csapata a Misfits, amelyről közben kiderült hogy csak egy, azaz 1 régi tag búvik meg benne. Vén AOR-óriások, a Journey, a Styx jelentek meg ismét teljes egyetértésben a kamerák előtt, majd amikor Sammy Hagar kilépett a Van Halen nevű megarock zenekarból, régi fanatikusok megmámorosodva nézték, amikor az MTV díjkiosztó gáláján David Lee Roth vegyült Eddie Van Halenék közé. Fel is vettek két számot de Diamond Dave kissé elbízta magát és a turnéból meg a zenekarosdiból nem lett semmi. Pedig az eredeti felállású Van Halen legalább akkorát kaszált volna, mint Herskovits Iván kedvenc képregény-zenekara, az ismét maszkot sci-fi ruhakollekciót öltő, originál tagokkal összeálló Kiss. A szőrös mellű Paul Stanleyék marketing-gépezete a legolajozottabban működő rendszer a 1996-os évi popbizniszben. You Wanted The Best You Got The Best hirdette magáról a legenda, és a felhívás meghallgatásra talált tomboló siker világszerte. A show valóban nagyszabású, az 1977-es színpadkép retrója, tűzesővel, rakétát lövellő gitárral - óh, Ace! -, Gene Simons szájából ömlő művérrel, amelyet szapora nyelvöltögetés után gyorsan felnyal magáról, égbe emelkedő basszusgitárossal - szintén Gene -, illetve dobszereléssel. A zene is ugyanaz, ami volt nagyszabású és igen unalmas hard rock and roll, néhány igencsak közepes zenésszel, akik ismervén önnön képességeiket szándékosan saját magukat karikírozzák egy-egy szóló a legbanálisabb fordulatokkal történő túljátszásával. You wanted, you got it. Kissé abszurd, de nagy visszatérésnek hatott az a felhajtás, ami a Ramones számos utolsó koncertjét beleértve a Lollapaloozai fesztivált vette körül. Viszont öt év után rövidre váltott séróval megjelent a Metallica, sőt egy kísérte tezőbb jellegű, szellősebb lemezzel is kegyeskedtek kielégíteni a rajongók akaratá. Ámbár a Load nem arattott osztatlan sikert koncertjeik még mindig a legha-tásosabb rock produkciók közé tartoznak. Újra itt van a hippi legenda Donovan, és Johnnyl Cash, a halálcountry apostola. Apropó, hazai porondon, amolyan surranópályán, a Postás művházban, benézett a giccsfalvédő esztétikát tökélyre fejlesztő Apostol, összeállt az Illés, kielégítendő a nagy generáció harmadik szívinfarktus előtt álló, nosztalgiázió káeftéigazgatóinak utolsó kívánságát. Demjén Ferenc, mint legkisebb közös nevező közül életre kelt a Bergendy együttes, valamint a V’Moto-Rock mínusz Herpai dobos és Lehr billentyűs. Cserháti Zsuzsáról a Charlie-val bő tíz éve előadott Száguldás, Porsche-szerelem óta nem hallottunk, most a Charlie-féle stábbal és koncepcióval tért vissza, ígéretekkel meg tele a padlás: kapunk majd többek közt Led Zeppelint Jason Bonhammel, Genesist originál, Blondie-t, Roxy Musicot, Karthágót elefántdübörgéssel és megemlékező könyvvel - te jó atyaúristen -, s ha az orvostudomány és a génsebészet fejlődése megengedi, esetleg Doorst vagy Joy Divisiont is. Mi a közös a Karthagót vagy mondjuk az Hát, hogy kámbekk. 1,2 MILLIÓ ELADOTT JEGY, 43,6 MILLIÓ DOLLÁROS BEVÉTEL 92 KONCERTEN, 75 VÁROSBAM. A KISS ÚJRATURNÉJA 1996. LEGSIKERESEBB KONCERTSOROZATA A SZÓRAKOZTATÓIPARI ADATOKAT ELEMZŐ POLLSTAR an és a Stex Pistolsban, ■ Apostolban Jv a Kissben? SZERINT. A KONCERTIPAR EGYÉBKÉNT NAGYON JÓ ÉVET ZÁRT AZ USÁ-BAN: AZ ÖSSZBEVÉTELEK A TAVALYI 950 MILLIÓ DOLLÁRRÓL 1,05 MILLIÁRDRA EMELKEDTEK. A KISS MÖGÖTT MÁSODIK HELYEZETT LETT GARTH BROOKS. A COUNTRYSZTÁR KONCERTJEGYEIÉRT ÖSSZESEN 34,5 MILLIÓ DOLLÁRT FIZETTEK KI TAVALY AZ AMERIKAIAK. NEIL DIAMOND 32,2 MILLIÓVAL HARMADIK, ROD STEWARD 29,1 MILLIÓVAL NEGYEDIK, BOB SEGER ÖTÖDIK (26,3 MILLIÓ), TEHÁT AZ USA-BAN IS A NEGYVEN KÖRÜLIEK A LEGLELKESEBB MEGAKONCERTLÁTOGATÓK. ALANIS MORISETTE KONCERTJEIÉRT 23,2 MILLIÓT KASSZÍROZTAK, A HOOTIE & THE BLOWFISH 21,4 MILLIÓT ÉRT, A KONCERTEZÉSTŐL MÁR EZERSZER VISSZAVONULT OZZY OSBOURNE 21,3-AT, AZ AC/DC 21,2-T. -nr und bbdinbcfefef