Wanted, 1997 (3. évfolyam, 1-12. szám)

1997 / 3. szám

I­i??r: Are Are Puppets A Tiger hallatán a Velvet Underground monotó­niakísérleteire popköntöst adó bostoni Jonathan Richman zenekarának, a new wave-előfutár Mo­dern Loversnek a legelső periódusa, illetve a Syd Barrett korabeli Pink Floyd ugrik be először, ám a lendület mai - ismét egy brit zenekar, mely felfe­dezte atyái szintetizátorait. A londoni kvintettben csak Dan Saidler, a harsány dalszerző-énekes, il­letve a dobos hímnemű, a három csajra két szinti és két gitár jut, beosztják, egyikük vokálozik is, basszus nincs. A Tiger egyébként image-mentes, kicsit lompos, és nincs egyetlen csinos tagja sem. Nem annyira kifinomult és intelligens, mint a Stereolab, de kis adagokban szórakoztató. XZibit At The Speed Of Life It’s a shame, Niggaz in the rap game - nem nagyon lehet Viva (MP­) közelébe kerülni anél­kül, hogy ne találkoznánk e csatornázott Fejű, enyhén túlsúlyos fekete egyénnel, aki vonósze­nekari kísérettel magyaráz valami Paparazziról. Jó kis rapperorgánum, mély, rendes ganxta le­hetett volna belőle, de mégsem az, ennek Főleg származási, szociális okai vannak. író mama, kiegyensúlyozott élet, művészhajlamok. Tehát: pozitív, útmutató szövegek vannak, az obuigát odamondogatások közepette. XZbit arra tesz itten kísérletet, hogy egy picikét megpiszkálja a nyugati parti oskolát, amely fá­radni látszik: szövegileg egymás túlgengszterelésében, zeneileg meg­ a G­­Funkosodásban. XZibit olyan hangszereket csempész itten be, mint a klipben is látható vo­nósok, aztán Fuvola, gitár is hallható. És a pisz­­kálás énszerintem sikeres, hallgatható, legalább öt Paparazzi-szintű sláger van a lemezen. És XZibit a magyar néplélekhez is közel áll, ezzel az is mutassa, hogy leggyakrabban az Alkoholiks nevű raptársulattal kollaborál. Agyő britpop, nagy ívű melódiák, Fúvósok, aranyos szintihangok, slágertréfák meg miegymás. Ahogy Damon Albarn nyilatkozza, ez most az english slacker. A Frissen lelt Fantázia­név mögött meghökkentő tartalom leledzik. Azon olvasóink, akik a colchesteri quartettet az első mondatban Foglaltak mi­att zárták szívükbe, most vakarhatják a ko­bakjukat. A Great Escape tovább nem töké­letesíthető, némileg túlérett popuniverzuma huss, már nincs is. Az újjászületett, és e FélFordulatot új albumának címnélküliségé­vel kihangsúlyozó együttes új számait sípo­ló, gerjedő, vagy tüntetően elfektezetlen gi­­tárhangok, odavetett basszusmenetek, a za­jok mögé kevert vagy torzított énekdalla­mok és kósza, be-betévedő samplingminták szállták meg. A Blur művészi kvalitásában eddig is köröket vert rá a brit zenei színtér legtöbb együttesére, ám az új album egyéni­sége, dalainak ereje egészen kivételes. Az úgy volt, hogy az eddig némileg korlátok kö­zé paszírozott szemüveges gyógyzseni gitá­ros, Graham Coxon, akinek már évekkel ez­előtt tele volt a hócipője az anglo­­masszával, és aki az amcsi college-punk­­hardcore, a Nirvana, a Pavement és társaik nagy tisztelője, most szabad kezet kapott, a vokalista-sztár Albarn pedig megunta az egész cirkuszt, így lett ez a meghökkenés. A slágernek szánt, nyitó Beetlebum - amely a Blur eddigi dalaival ellentétben a négy liverpudli gombafejű melódiáira vajaz - las­san mászik rá a hallgatóra, de aztán ott is marad. Az ezt követő Song 2 már ameri­­kai/college-rock hatásokat mutató darab. Aztán Folyamatos meglepi. A Theme From Retro agypusztító lassú, a Coxon által elda­lolt You’re So Great meg valami Syd Barrettes, countrys-slide-os h­ agymenés. A legsúlyosabb a hardcore jellegű üvöltős Chinese Bombs, mely egy cimborám szerint pillanatokra az Exploitedre emlékeztet A végén az Essex Dogs című hosszú, gépalapú, zajos szám végzi be a dolgot. Albarn énekes végigszövegeli, mintha valami novellát dana. Az ezt követő rövid instrumentáli­zárás után, bevallom, rám jött a röhögőgörcs. Annyira valószínűtlen ez az egész. De nagyon jó. - maszat -A Billboard-listák elejéről is­merős név, az új rocksztárbanda, 1990-ben még a Fugazzinak nyitott, tavaly már a Kissnek, jövőre ő maga lesz a Kiss. A lemez nem új, sőt nagyon régi, 1995-ös, de most indult be, újrakiadás, újrapromóció, új­raíratás hülye zenei magazi­nokban (Wanted, Wanted!), különösen Európában nyom­ják, bazírozva elsősorban a német piacra, ahol ezek a crossoverek nagyon be szok­nak jönni. Los Angeles-i banda, szörf, beach, rock - te­hát: RHCP. És tényleg: a 311 soha nem fogja magáról levakarni a Red Hot Chilit, nem is akarja, nyilván, bár nem is reklámozza magát epigonként. A belső borítón is úgy néznek ki, mint a Chilik a Give It Away-klip fogatása után. De itt ez volna az üzleti terv: RHCP II. kissé fölturbózva scratchcsel, paribb gitárhan­gokkal, dance-es szintipillanatokkal, rapesebb rapekkel, sőt dubbal, raggával. Illetve dehogy fölturbózva, hülyéket beszélek, leturbózva, nyil­ván, mert a 311 csúcslemeze (a harmadik LP egyébként, ön címmel), ez az áttörést hozó, ez az amerikában már arany, szóval ez legföljebb a legutolsó, nagyon vérszegény Red Hot-lemez színvonalát éri el. A raggás ér­tek becsempészé­se meg a scratch (sajna elég kevés) hoz némi izgalmat, egyébként olyan szépen hallani, hogy mi honnan: itt egy nagy adag Rage Against (majdnem annyi van benne, sz­int RHCP), itt a Mjurfced Hot, itt biohazardot, itt Dubwar, itt Hpiet, itten meg - kimondani is szörnyű - H­­Dfockx - satöbbi satöbbi. Egy két saját pilla­natnak is lehet örülni, a raggának, meg a len­dületnek, de ezt a zenekart sem az eredetisé­géért fogjuk szeretni, ha fogjuk egyáltalán. dj_up

Next