Wanted, 1998 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1998 / 11. szám

W­AG THE DOG Mark Knopfler Khaled: Haffa PolyGram A lemezt a Kenza Tour ‘97 anyagából válogatta a Barclay­ PolyGram, a felvételeket Confoience-ben (Franciaország), Louvain-ben (Belgium) rögzítették az egy Chebbát leszámítva. Ez is élő felvétel ugyan, de nem koncerten készült, Khaledék Bordeaux-ban játszották lemezre a Voyager 2 mozgó stúdió segítségével. A Haflán 14 szám található, ezek jórészt a '96-os Sahráról, a ‘94-es N’ssi N’ssi-ről és a ‘92-es Kha­­ledről származnak. De itt van még az európai fül számára elmaradhatatlan szuvenír, a Safy Boutel­­lával készített Kutché (1989) tévéje (La Camel) is. Sajnos korábbi számok nem kerültek fel. A Hafla ellentmondásos lemez, az algériai etnóból induló világzene túlontúl felhígult: fémesre kevert fehér­ jazz-dobok, dzsetrótálos fuvolaszólók, salsa és reggae soullal keverve, derbuka és vonyító rockgitár. Ennek ellenére a Sahra csellókíséretével, nyers dinamikájával, az Abdel Kader és a Mauvas Sang Khaled hamisíthatatlan, fájdalmas hangjával még mindig azt sejteti: a rai továbbra is a világ könnyűzenéjének egyik legfrissebb forrása. 11 Cheb Marci Mark Knopfler: Wag The Dog Mercury/PolyGram Amikor a farok csóválja... Az elnöki szexbotrányt előre megszagoló, vitriolos, sztárparádés, politi­kai filmvígjáték zenéje hallható ezen a minialbumon, sajnos Willie Nelson patrióta paródiái nélkül. Knopfler jóízű instrumentális filmzenéket ír, bizonyította már többször, humora is van, jó fej. Egy dalt énekel is, a címadót, ironikus telitalálat az is. Vau-vau. H -dzsédzsékél-Gorky's Zygotic Mynd­: Gorky 5 Mercury/PolyGram Gorkij Pszichopata Majma újra támad. Mint a cím is mutatja a bizarr nevű walesi ötösfogat ötödik albuma ez (diszkográfiájukból a tavalyi Barafundle, illetve a független kiadású korai felvételeikből vá­logató Introducing... nálunk is forgalomba került - lásd: Wanted 1997/8). Az énekes-billentyűs-dal­­szerző Euros Childs (komolyan ez az anyakönyvi nevel), hegedűs hugicája és három cimborájuk egy újabb tucat gyönyörű, elvarázsolt dalocskával állt elő. A legtöbbjük abba a típusba tartozik, amire azt szoktam mondani, hogy ‘1969-es hangulat”, ugyanaz a jellegzet, amit a korabeli Pink Floyd-, Soft Machine-, John Cale-, Beatles- vagy akár Bee Gees-lemezekről hallunk, vagy mondjuk a legutolsó Supergrass-albumról. Ugyanolyan kecses és szép, melankolikusabb, ám egy fokkal kevésbé psziche­delikus, kevésbé kaleidoszkópikus, mint az előző lemez volt, de emiatt talán nagyobb közönséget nyer majd meg. Helyzetüket persze nem könnyíti meg, hogy cégük - takarékossági okokra hivatkoz­va - a lemez megjelenése után két héttel kirúgta őket. H­­dzs- Terrorvision: Shaving Peaches EMI A bradfordi slágergyáros rockerek (interjú: Wanted 1996/12) gondoltak valamit, amivel feldobhatják a lemezfelvételek rutinját, azt a nyomasztó perfekcionizmust: negyedik albumuk 15 dalát szétszortírozták négy részre, és mindegyik dalcsomag különböző produceri kezelést kapott. Négy számot például Edwyn Collins vett kézbe (köztük két biztos sláger: a szexműtéten átesett haver iránti szerelmet megéneklő Josephine és a vocoderes Babyface), kettőt meg a Utah Saints. Bár drasztikus különbségeket nem mu­tatnak, természetesen ez utóbbiak a legérdekesebbek, a Left To The Right például biztos be fog kerül­ni a kvartettől megszokott albumonként­ négy kislemezsiker közé. A végeredmény egésze nem csillog annyira, mint a két évvel ezelőtti Regular Urban Survivors album, de egészséges, életerős, szimpati­kus, sztárallűröktől mentes, fejlődőképes zenekarnak lenni sem utolsó dolog, főleg ennyi fülbemászó dallal, ilyen ironikusan eszképista szövegekkel, ilyen jó hangú énekessel. 11 -dzs- Five BMG Az, hogy a legklasszabb görlgrupp az All Saints, nem is kérdés. A kérdés az, hogy a bojgruppok között akad-e ilyen cool produkció. Amikor a Joan Jett által feldogozott Gary Glitter-féle I Love Rock 'N Roll riffjére ráhúzott Everybody Get Up elkezdett folyni a csapból, azt hittem megtalál­tam, amit keresek, csakhogy a Five albumán az a szám kakukktojás csupán. A bugyinedvesítő penzum letudása mellett az ifjoncok próbálkoznak némi rosszcsontreppel is, az egyiküknek még szemöldög-piercingje is van, húú. A mosolygós borítófüzetke tanulmányozásakor belémhasított, hogy mi hiányzik a palettáról: egy igazi homoszex bojgrupp, akik simogatnák, nyalogatnák egy­mást a videókon. H -vilidzspípöl- The Beautiful South: Quench Polygram Azzal kezdeném, hogy fogalmam sincs hány lemezt ad el a Beautiful South hazánkban, - gondolom keveset - ám, hogy egy Angliában milliós lemezeladásokat produkáló zenekarról, ahogy a zenei mé­dia kaserolja "a Lennon-McCartney duó óta legjobban fogyó angol produkcióról" van szó. Előző sor­lemezük, a tavalyi Blue Is The Colour már megmászta a listák élét, (egész pontosan: number one volt) ám az igazi hoppá, az a csapat besztof albuma a Carry On Up The Charts volt, amely a meg­jelenés évében, a legjobban fogyó brit albumként ment a mennybe. Nem kell csodálkozni: a három énekessel felálló, a volt Housemartins énekes Paul Heaton vezette együttes (tagjai közt a Housemar­­tins volt dobosa Dave Hemingway is, ő itt énekel,­­ viszonylag keveset - a harmadik énekes egy csi­nos hölgy, Briana Corrigan) csont popzenét játszik klasszikus dalszerzői hagyományokra alapuló, soulos, popos, fúvósokkal megtámogatott, színes és főképp szellemes slágerzenével szolgálnak. Slá­gerzene a Quench is, úgy bizony, semmi alternativitás: kedves és dallamos, perfektmód hangszerelt, fúvósokkal, perkussönnel, vonósokkal telepakolt sokgenerációs számok,­­ bírhatja a papa-mama-gye­­rekek, sőt még a nagyi is - táncos gyorsak, szívhezszóló-bárzenés-varietés lassúk, de-de-de... okos és ironikus szövegek. Jó dalok majd’ mind, közülük is kiemelkedik a kislmeznóta, a vidám Perfect 10, a The Lure Of The Sea meg a vicces Look What I Found In My Beer. Má' nem is mondom, hogy van ahol ez a mainstream. H -ener- Besztoflavina A karácsonyi piacra készülő kiadók ismét besztoflemezek tucatjaival jelentkeznek, íme néhány fontosabb kiadvány:­­ Két évtizedes karrierjének első válogatás­­lemezével áll elő a U2: The Best Of 1980-1990 című lemezről meghökkentő módon hiányzik a Gloria című 1981-es alapmű, viszont korlátozott példányszámban kapható egy 2 CD-s verzió is, 15 nyolcvanas évekbeli B-oldalas dallal, köztük néhány feldolgozással (Dancing Barefoot, Ever­lasting Love, Unchained Melody).­­ Az angol Tindersticks együttes Donkeys 92-97 címmel rendhagyó válogatásalbumot je­lentetett meg, mely korai kispéldányszámú kis­lemezeik dalait, feldolgozásokat, albumverziótól eltérő dalverziókat tartalmaz, továbbá egy bájos duettet Isabella Rosselini színésznővel. - Tried And True címmel jelent meg Suzanne Vega első besztoflemeze, mely két új dalt is felvonultat (az énekesnővel a Wanted következő számában közlünk interjút). - A hetvenes évek legnépszerűbb gi­­tárhős-énekesétől, Peter Framptontól is piacra került egy Greatest Hits című válogatás, rajta több dal a Framton Comes Alive című multip­latina dupla koncertalbumról.­­ Az Everything About You című 1992-es rockslágerével közhíresült strandmetálzenekar, az Ugly Kid Joe soványka­­ egy EP-t és két albumot számláló­­ életművét As Ugly As It Gets alcímmel rostálja veribesztoflemez, mely­nek kakukktojása egy Black Sabbath-feldolgo­­zás (N.I.B.).­­ A skót Lloyd Cole másfél évtizedes pá­lyafutását The Collection cím alatt keresztmet­szik: a 20 elegáns gitárpopdalból az első nyolc még a Commotions kíséretében készült, a többi 1989 utánról, már a gitáros-énekes New York-i szólókarrierjének idejéről való.­­ A nemrégiben feloszlott Dodgy trió Ace A’s + Killer B's címmel összegzi válogatásle­mez, rajta a lyrdsi hagyományokon csámcso­gó brit gitárzenekar legnagyobb nyári himnu­szai (Good Enough, Staying Out For The Sum­mer, Making The Most Of, Let Me Go Far).­­ Sokadik slágerválogatását dobja piacra a Deep Purple, a 77 perces korong címe Very Best Of (30th Anniversary Collection), a dalok nagy része az albumverzióktól eltérő kislemez­változatban hallható rajta. - The Very Best Of Rod Stewart címmel szemelgettek a skót focirajongó 1969 és 1974 között a Mercury cégnél megjelentetett lemeze­iről, melyeket egyébként most mind egy szálig újra kiadtak “digitally remastered” verzióban.­­ A hetvenes évek végén indult OMD (tel­jes nevén Orchestral Manoeuvres In The Dark) szintetikus kislemezslágereit The OMD Singles címen gyűjtötték egybe az Enola Gaytől a Sai­ling On The Seven Seas érintésével a Walking On A Milky Wayig. ■ november .J w# albema*?10

Next