Wanted, 2000 (6. évfolyam, 1-12. szám)

2000 / 4. szám

A Fishbone viszonylagos sikertelenségének csak egy oka lehet: punk aggyal gondolkodó feketék. Az 1979 óta működő Los Angeles-i székhelyű zenekar ugyanis első lemeze megjelenése, 1985 óta verhetetlen, a legjobb hibrid ze­nét játszó muzsikusok a legjobb előadással. Valami mindig megakasztotta őket a világhír előtt, míg hasonló felfogású társzenekaroknak, a Red Hot Chili Peppersnek vagy a Living Colournek sikerült elérni ezt a pontot (igaz, Frusci­­ante a siker elérése után ki is lépett a RHCP-ből mint visszaeső heroinfüggő, a Living Colour pedig feloszlott) - talán jobb is így, a Fishbone egy mágikus ha­tású kultuszzenekar maradt. És egyáltalán nem tűnik úgy, hogy vesztesek vagy hogy törődnének efféle dolgokkal. Amikor 1985-ben megjelent első EP-jük, már hat éve együtt volt a mag - John Norwood Fisher, basszusgitár, vokál, Kendall Jones gitár, vokál, Chris Dowd harsona, billentyűs hangszerek, Walter Kibby II trombita, egyéb fúvós hang­szerek, vokál, Fish dob és az isteni Angelo Moore ének, szaxofon­­, akik egyéb­ként egy Los Angeles-i iskolai csereprogram közben haverkodtak össze, amikor a fehéreket elvitték a feketék sulijába és fordítva. A megalakuló zenekarra leg­inkább a nyugati parti hardcore, onnan is főleg a Dead Kennedys szarkasztikus látásmódja hatott, és természetesen a Bad Brains, ez a fekete csapat, mely a hardcore-t a reggae-vel turmixolta a végsőkig. David Kahne producer fedezte fel a zenekart, és segítségével 1991-ig a Fishbone minden arcát megmutatta a nagyközönségnek. Az első EP-n még egy őrjítően táncos reggae, ska, ska-funk zenekarral találkozott a hallgató, ahol a dalokban ott pezsgett a maró gúny a társadalommal szemben. Ez a politikai él, szociális ér­zékenység, amelyet remekül ellensúlyoznak könnyedebb hangvételű számokkal, az évek során cseppet sem változott. Az évek során persze kiderült, hogy nem­csak a Bad Brains, hanem George Clinton legjobb tanítványai is, funkban leg­alább annyira otthon vannak, mint a metál-rock-funk hőskölteményekben, ame­lyekből a gitárfüstölés mellett az esetek legnagyobb részében sikerült kiölni a giccses feszítést. Az 1988-as 'UfaUU. .AwL­­S’ml lemezről a Curtis Mayfield­­klasszikus, a Freddie’s Dead az első sikeres példa a funk-metál korszakból, de maga a lemez egésze csak egy lépcső a következőhöz - bár egy dal és a zenekar feltűnik az HBO-n már számtalanszor játszott Tapeheads (Taplófejek) című film­vígjátékban, ahol először csodálhattuk meg Angelo Moore mohikánfrizuráját és széles vigyorát. Az 1991-es 720-s Urty. as-Hig. cTnitmumfitings a Fishbone kar­rierjének csúcspontja. Itt mutatkozott be John Bigham gitáros, aki korábban Miles Davist is boldogította. Számomra ez volt az év lemeze, nem a Nirvana sike­re. A Sunless Sunday metál kislemezslágere, a lemez­nyitó Fight The Youth, a So Many Millions a rock és a funk, egy fiatal fekete generáció dühös, de intelligens himnusza, míg egy másik dalban a kábítószereket és a drogdílereket ostorozzák, mint a feketék egyik szégyenfoltját. Teltházak előtt játszottak ekkor, köszönhető ez a jól sikerült klipnek is, az Everyday Sunshine-nak, ahol Moore egy hatalmas napraforgóföldön ugrál a boldogságtól ittasan. A két évvel később megjelent (jivn Z^uííx €lmxL c//e. Lt cTu/coTl A 92ui (Vwiftg. CJfr «73ke. VttimJiAc. a leghosszabb lemezeimért folyó versenyben jó eséllyel pályá­zik az első háromba. Ekkor bukkan fel a majom (monkey, chim chim) és a dió (nut, de nutty lásd dilinyós, hangyás stb.) motívum, mely témák, szójátékok köré kez­dik csoportosítani számaikat egyre megszállottabban. A kissé polírozottabb hangzású lemez és egy dupla best of után megváltak kiadójuktól, a Sonytól és 1996-ban egy kis kiadónál minden idők legsúlyosabb Fishbone-lemezével rukkol­tak elő, amely idióta címével (Chim. CuimA Vada­k a jelezte, nincs kegyelem. Kereskedelmileg valószínűleg totális bukás a Chim Chim (Dallas Austin a producer), nincs egy szemernyi rádióbarát szám sem, mégis az egyik legjobb munka, kegyetlen hardcore, lélekrezegtető reggae és ska, gyilkos dalszö­vegek, felbukkan Busta Rhymes is, aki ijesztegetésben (uuááá) szintén nagyon ott van, technikailag pedig félelmetesek a muzsikusok. Korábban sem jelent meg sok interjú a Fishbone-nal, ezek után pedig végképp nem, pedig ha a neten körülnézünk, tudhatjuk, hogy rendszeresen próbálnak abban a hangárban, ahol eddig, turnéznak, bár közben Bigham és Fish lemor­zsolódott. Amerika túlélte a funk-metál korszakot, nemrég a ska revivalt is, amelynek kétségkívül egyik elindítója, ihletője a Fishbone volt, és ez a zenekar még mindig itt van. És lehet, hogy az elfogult beszél belőlem, de már megint jobbak, mint valaha. Tessék megismerkedni velük. És akkor talán már hárman is Fishbone-címlapot akarunk a Wantedra. Fishbone £ The Familyhood Nextperience: '/Vlh^ Psyhotic Nuttwerx Hollywood Records/Record Express Az elejére gyönge kis felütésnek itt van mindjárt egy Funkadelic-örökzöld, a Shakey Ground a Fishbone-tól, többek közt Bronx Style Bob és a Red Hot Chili Peppers közreműködésével. Egy ízes középtempójú funk, mely visszarö­pít a hetvenes évekbe, vezessenek óvatosan! - mondanám, ha félhülye rádi­ós dj lennék. Ez csak azért jutott eszembe, mert azt gondolom, fennállása so­rán (ami a maga mintegy 21 évével már-már ómegás) először esélyes a Fishbone, hogy tán nálunk is félhülye rádiós dj-k konferálják fel valame­lyik buzi kereskedelmi rádió délutáni slágerműsorában. (Itt jegyzem meg, hogy kalózrádiós koromban a műsorunk szignálja a Fight The Youth intrója volt.) Tovább vizionálva már el is képzelem, amint a magyar zenetévé mér­sékelt képességű műsorvezetője odalép hozzám az utcán, hogy mit kérek a fáradt műsorában, mire én a kamerába mosolygok és a tőlem megszokott kedvességgel annyit mondok: a Fishbone-tól valamit, buborék — és ők meg jól leadnak valamit, mert hogy persze nekik meg meglesznek a lemezhez ké­szülő klipek. Mondom, esélyes a dolog, az új Fishbone-lemez tudniillik, elté­rően az eddigiektől nincs tele egyszerű paraszt számára megemészthetetlen váltásokkal, nincs percekig tartó rabszolga-korbácsolás, nincs dal arról, hogy merülünk alá a retyóba, és ezúttal elmarad az elcsúszott sci-fi narráció is bi­zonyos Chim Chim nevű csimpánz szörnyű bosszújáról. És még valami, ami nincs az új lemezen (amit annyira nem is bánok a témában vallott — bébé kol­lega által már közkincsé tett­­ nézeteim miatt), nincs rajta iszonyatos gitár­zúzás, se nyolcperces rock-eposz, sőt egyáltalán torzított gitárhang is csak elvétve. Kopott volna a legendás punkattitűd, vagy irodalmibban szólva az idő vasfoga elrepült volna felettük? Hát nem, kedves olvasóink, nem. A Fish­bone továbbra is a legpunkább, a legskább, a legfunkybb feka zenekar of the Universe. Csak ők képesek olyan bólogatásra késztetni (továbbra is nyers gi­tárhanggal), mint pl. az It All Kept Startin' Over refrénjében, olyan hihetet­lenül laza skála, mint az Aids And Armageddonban vagy olyan borult verzére mint a Dear God-é. Úgy tudnak rezet, fát fújni, ahogy senki (a védjeggyé vált fúvósok megszólalásakor legalább három nap süt egyszerre). Mindegy, annyi biztos, hogy a sok szar retro-ska zenekar pakolhat. Kikerülhetetlen, így hát ejtsünk pár szót ugye a ficsöringelőkről, hát azok meg barátaim..., azoknak, mondjuk a feléről fingom nincs, hogy az meg ki, de akit ismerek, az nagyon komoly, mint pl. a fentebb említett RHCP vagy Bronx Style Bob, de olyanok is közreműködnek még, mint Perry Farrell, Owen Stefani, George Clinton, a Los Fabulosos Cadillacs stb. Én mondjuk a beharangozott Primust azért hiányo­lom. És végül engedtessék meg két személyes jellegű elragadtatás: Norwood Fisher még mindig a legnagyobb tanár, valamint, hogy mindennek ellenére vissza a régi dobost (Fish-t), de gyorsan! Ja, és még valami, tényleg utoljára: Fishbone-t a Szigetre! - ‚ K e • e/f~ ^FisJ/franjc. /nvnfa/vrd fornia fi ja.: uiuiui jj-nattt'dnaticmA­ xiom - b ? b * - PROFIL 13 ÁPRILIS

Next