Wanted, 2000 (6. évfolyam, 1-12. szám)

2000 / 7. szám

Metálmánia Kisstadion, 2000. június 7. Hogy Iron Maiden-koncertre megyek, azzal már hetekkel korábban tisztában voltam. A feltoluló emlékfoszlányokat több médiumban aprópénzre váltottam sikeresen, megkaptam a legújabb albumot, amire abban a pillanatban többen pályáztak a régi haverok közül, akik azt mondták, hogy eljönnének a koncert­re, de csak a Pecsa előtti füvön hallgatnák végig, mert öt rugót nincs kedvük kiperkálni. Igazán nagy a kontraszt, amikor az elő­bb még Gyulafirátóton pró­bálsz egy újabb adag tortát magadba tömni Sub Bass Szabi aranylemezáta­dó buliján, visszafelé kedves kollégáiddal a Sláger Rádió slágereit üvöltöd az autópályán, majd ezen a nevezetes napon a Wanted irodánál felszállsz a 47-es villamosra. A villamoson ugyanis három, kitűzőkkel gazdagon díszített, farmermel­­lényes, alatta bő­rdzsekibe, viseltes Iron Maiden-turnépólóba, szegecses csuklószorítóba bújtatott, bajuszos, hosszú, ám már elöl ritkás hajú ember ült, bő­rnadrágban, csizmában. Mint a Wanted metáldivattörténeti összeállí­tásának egyik szakértője, azt a következtetést vontam le, hogy mindez nem álom, csakis német rockerek lehetnek ezek a kiflit majszoló békés egyének, kezükben nejlonzacsival, amiből ki-kikandikál egy-egy sörösüveg. Ez volt az a pillanat, amikor rádöbbentem, hova is megyek tiszteletjegyemmel. Gyor­san eldugtam kéktenisz-csuklószorítómat. Úgy nézett ki, hogy kollektíven visszaugrunk az időben vagy tizenöt évet, úgy hét-nyolcezredmagammal. A Pecsa szabadtér kicsinek is bizonyult ehhez, a szervezők ezért a Kisstadionba helyezték át a helyszínt, hogy mindenki újra együtt láthassa Bruce Dickinsont és Steve Harrist. Ennyi Iron Maiden-pólót még soha nem láttam együtt, az előzenekaroskodó Dirty Deeds (Harrisék ki­adójához tartozó régi metáltestvérek) műsora alatt el is gondolkodtam azon, hogy a szerkesztői gázsi mellé jövedelem-kiegészítésként mégiscsak össze kéne hozni egy szitázó műhelyt. Mivel a Dirty Deeds nyolcvanas évek elejének Angliáját idéző programja nem igazán csigázott fel, így jobb híján fejben az Iron Maiden-lemezkritikát kezdtem fogalmazni. Iron Maiden: Brave New World ::: EMI London városa mint MZ/X köbüki lakhelye a harmincadik századból. Az égből Eddie tekint le a Temze partjára, mintegy megerősítendő a kont­rasztot, miszerint a szép új világ egyben maga a bűnös város. A 2000-et hármas ikergitárszólóval és Bruce Dickinsonnal köszöntő Iron Maiden te­hát újra rászabadul a világra, a világ pedig engedelmesen megadja magát, és hálásan retteg, mint amikor a tévéprédikátor apokalipszis helyett apo­­kalipszisról dörög... A lófrálás közepette idáig jutottam, amikor valóban rákezdett a Maiden, azonnal bevetve a pirotechnikát. A lemezt nyitó The Wicker Man alatt kide­rült, hogy Dickinson sem lett nagyobb, talán ezért mászkál még mindig annyit a vastraverzre, Harris ugyanúgy szaladgál fel-alá basszusgitárjával, Murray gitárja pedig rendesen az ég felé kiált szóló közben. Hogy milyen egy Iron Maiden-koncert 2000-ben? Hosszú és hősies. A dicső múlt a jelen­nel küzd, az új számokkal, amelyek hosszúak, mint egy görög eposz, a ke­veréssel, amely korántsem áll a helyzet magaslatán (három szólógitár egy­másba gabalyodik, csak néha-néha tudod szétválasztani, dinamika olne). De a nép örvendeni jött, és örvend rendesen, és bár vagy hat-hét új számot is eljátszott a zenekar, mégis a Wratchildnál és a The Troopernél kezdett úgy őrjöngeni, mint ahogy tizenöt éve a BS parkolójában tette az az egymásra préselődött huszonötezer ember, mely közül az egyik nyakon hányta az osz­tálytársamat. Ilyen inzultusról ma már szó sem volt, viszonylag kényelme­sen előre tudtam furakodni, majd vissza a keverőpultig, ahol már szellőseb­ben terpeszthettünk és headbangelhettünk. Még koncert utáni verekedésről sem tudok beszámolni, de az ötezer forintos Iron Maiden-jegy mellett már nem divat az almabor és a Kőbányai világos. Miközben csendben (és a régi számokra, Hallowed Be Thy Name, Iron Maiden, Number Of The Beast, Fear Of The Dark stb., zümmögve) álldogáltam, arra gondoltam, hogy gyerekko­ romban mennyire megnéztem volna élőben egy Rob Halford-os Priest-kon­­certet, és hogy Halford is egyszer visszakunyerálja magát, az tuti, és akkor ott ugyanúgy fogom magam érezni, mint most, vagyis hogy semmi sem megy élesben, vagyis hogy milyen jó, hogy nem a nyolcvanas éveket írjuk. - b * b­é -fotó: -­aló­d­i- IRON MAIDEN

Next