România Liberă, noiembrie 1970 (Anul 28, nr. 8095-8119)

1970-11-22 / nr. 8113

Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! COTIDIANUL CONSILIULUI NAȚIONAL AL FRONTULUI UNITĂȚII SOCIALISTE Anul XXVIII nr. 8113 Duminică 22 noiembrie 1970 6 pagini 30 bani VIZITA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU ÎN JUDEŢUL OLT Avionul cu care a călătorit de la Sofia spre patrie delegaţia de partid şi guvernamentală a Republicii Socialiste România, condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, care a făcut o vizită oficială în ţara vecină şi prietenă, a făcut o escală, datorită condiţiilor atmosferice nefavorabile din Bucureşti, pe aeroportul din Craiova. In întîmpinarea conducătorului partidului şi statului nostru, a tovarăşilor Ilie Verdeţ, Leonie Răutu, Vasile Patilineţ, Corneliu Manescu, Vasile Vlad, membri ai delegaţiei, au venit tovarăşul Constantin Băbălău. ÎN BALŞUL De la aeroport, tovarăşul Ceauşascu, ceilalţi membri ai delegaţiei, se îndreaptă spre oraşul Balş, unde a fost construită unul din cele mai tinere unităţi industriale ale ţării, Fabrica de osii şi boghiuri. Şi aici, ca pretutindeni pe cuprinsul patriei, semnul înnoirilor este evident. „Ridicarea la putere“ a acestui oraş, rod al politicii partidului de dezvoltare armonioasă , a tuturor zonelor ţării, a dus nemijlocit la schimbarea înfăţişării Balşului, aşezarea modestă de odinioară de pe malurile Citeţului unde nu exista decit o simplă turnătorie dioplite pentru sobele de gătit. Blocurile de locuinţe, clădirea liceului cu 16 săli de clasă casa de cultură, spitalul, conferă oraşului atributele urbanisticii moderne In acelaşi timp, construcţia uzinei a condus la schimbarea structurii populaţiei. Numeroşi localnici pregătiţi in prealabil, încă din vremea cînd topografii abia schiţau contururile viitoarei unităţi industriale, la întreprinderi din ţară ca „Progresul“ — Brăila, Uzinele constructoare de maşini Reşiţa, Uzinele de vagoane din Arad, F.M.U.A.B. şi altele, au devenit muncitori cu o buna calificare Directorul uzinei, inginerul Teodor Jercan, informează pe oaspeţi că în prima etapă uzina prim-secretar al Comitetului judeţean Dolj al Partidului Comunist Român,, preşedintele Consiliului popular judeţean, reprezentanţi ai organelor locale de partid şi de stat. Numeroşi cetăţeni ai Craiovei, aflind,vestea sosirii în oraşul lor a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, au ţinut să fie prezenţi pe aeroport pentru a-i saluta cu deosebită căldură şi dragoste, pentru a-şi exprima şi cu acest prilej, profundul ataşament faţă de politica interna si externă a partidului şi statului, pusă in slujba intereselor fundamentale ale poporului român, a cauzei socialismului şi păcii. INDUSTRIAL va produce osii şi roţi monolit pentru vagoane, iar in etapa a doua şi boghiuri. In această lună urmează să fie pusă în funcţiune linia de prelucrare la cald a osiilor. De altfel, în perioada probelor tehnologice au şi fost livrate beneficiarilor peste 2 000 de osii simple. Conducătorii de partid şi de stat vizitează halele unde se afla linia de forjare a osiilor. Se parcurge, pe fluxul de producţie, drumul pe care îl face lingou de oţel, cu diametrul de aproape jumătate de metru, pînă la produsul finit — roata. Procesul tehnologic este complet, mecanizat şi automatizat, făcind să dispară din nomenclatorul de profesii, tradiţionala activitate a forjorului manual, a omului care manipula barele incandescente de metal cu eforturi uriaşe. De la panourile de comandă. ..forjorii“ conduc acum toate operaţiunile. Multe din utilajele moderne cu care este dotată uzina poartă marca de fabrică a unor unităţi industriale româneşti. Astfel, F.M.U.A.B., a furnizat strungurile Carusel. U.M. Timişoara — podurile rulante. „Electroputere“ — Craiova — transformatoare. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu se interesează îndeaproape de preocupările privind extinderea uzinei, de stadiul construcţiei turnătoriei şi oţelăriei. Secretarul general, al partidului dă indicaţii, ca proiectanţii să manifeste o înaltă responsabilitate în folosirea judicioasă, a terenului, pentru a se evita scoaterea din circuitul agricol a unor suprafeţe prea mari. In acelaşi timp, cere să se întocmească studii pentru, ca ,la Balş să fie concentrată producţia turnătoriei şi oţelăriei în aşa fel, incit acestea să fie în măsură să deservească şi alte fabrici şi uzine din judeţele învecinate. „In acest fel, arată tovarăşul Ceauşescu, va creşte rentabilitatea şi se va ajunge la o specializare potrivit cerinţelor şi exigenţelor sporite impuse de dezvoltarea economiei naţionale in perspectiva viitorului cincinal“. În timpul vizitei, directorul uzinei îi informează pe oaspeţi despre preocupările privind creşterea calificării muncitorilor. Tovarăşul.. Ceauşescuarată că aici produsul tehnologic este modern şi ca atare se impun cunoştinţe temeinice din partea fiecărui muncitor, pentru a fi capabil să mânuiască maşinile şi utilajele cu performanţe tehnice superioare. La ieşirea din uzină, un mare număr de muncitori, ingineri şi tehnicieni fac tovarăşului Ceauşescu o călduroasă manifestare de dragoste şi stimă. Secretarul general al partidului adresîndu-se celor prezenţi, spune : — Sunteţi la început de drum. Trebuie să depuneţi toate eforturile pentru ca uzina să înceapă neîntîrziat producţia la parametrii proiectaţi. Vă doresc succes. — Vă asigurăm,că vom îndeplini cu cinste această sarcină, tovarăşe Ceauşescu, este răspunsul dat. . în drum , spre Slatina, conducătorii de partid şi de stat se opresc la marginea unei tarlale, pe care se vad grămezi de sfeclă. Cooperatorii de la Leoteşti lucrează de zor la stringerea şi transportul acesteia. Tovarăşul Ceauşescu se apropie de ţăranii cooperatori , care îl întîmpină cu bucurie. — Să trăiţi, tovarăşe Ceauşescu. Bine aţi venit la noi ! Conducătorul partidului şi statului stă de vorbă cu cei aflaţi la muncă pe cîmp. se interesează de calitatea ,recoltei,, de munca, preocupările oamenilor. îl întreabă pe brigadierul Nicolae Cojocaru care este producţia la hectar.— In jur de 27 000 de kg. — Este bine, dar e în interesul dumneavoastră ca viitoarea recoltă să fie și mai bună. Pentru aceasta, este necesar însă ca lucrul să fie organizat in așa fel incit să nu se producă nici o întârziere în tot timpul campaniei agricole, să fie respectată densitatea asa cum prevede agrotehnica, să se extindă mecanizarea. — Aşa vom face, îl asigură țăranii cooperatori care s-au strîns roată în jur, fiecare dorind să fie cit mai aproape să-i stringă mina. La Fabrica de osii și boghiuri din Balș SLATINA PE DRUMUL UNEI DEZVOLTĂRI IMPETUOASE La Slatina, oraşul reşedinţă al judeţului Olt, mii de locuitori, întîrmpină ,cu entuziasmpe oaspeţi. Se scandează ..P.C.R. — Ceauşescu“, lozincă de o deosebită semnificaţie, care atestă încă şi încă o dată făptui că poporul nostru, făuritor al societăţii socialiste multilateral dezvoltate, vede în partidul comunist exponentul fidel al aspiraţiilor sale, iar în persoana secretarului general pe cel mai iubit fiu, care, în fruntea partidului şi statului, conduce patria noastră pe drumul progresului şi civilizaţiei. Următoarea etapă a vizitei este moderna cetate a metalului alb. Oaspeţii sunt înttîmpinaţi de directorul uzinei, inginerul Ion Buda, de cadre de conducere de numeroşi muncitori. Asistăm şi alpi la aceeaşi emoţionantă primire. Uzina se află în plin proces de dezvoltare. Sunt în constructi, două noi hale de electroliză, care vor spori , cu 30 000 tone aluminiu pe an producţia actuală... Spre deosebire de celelalte 4 hale de electroliză care au fiecare 176 cuve de cite 63 kiloamperi, noile construcţii vor dispune, în final, de cite 124 cuve avînd 83 tribamperi, ceea ce face ca pe un spaţiu restrîns sa se concentreze o capacitate sporită de producţie. In Operaţiile de deservire a cuvelor vor fi folosite utilaje şi agregate din cele mai moderne, care vor spori gradul de mecanizare şi automatizare a procesului terfContinuare în val. a 3-a) SOSIREA IN CAPITALĂ Simbătă după-amiază s-a înapoiat în Capitală delegaţia de partid şi guvernamentală a Republicii Socialiste România, condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, care a făcut o vizită oficială de prietenie in Republica Populară Bulgaria. Din delegaţie au făcut parte tovărăşii Ilie Verdeţ, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Leonte Răutu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., vice- președinte, al Consiliului de Miniştri, Vasile Patilineț, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., Corneliu Mănescu, membru al C.C. al P.C.R., ministrul afacerilor externe, Vasile Vlad, membru supleant , al C.C. al P.C.R., şef de secţie la C.C. al P.C.R., şi Nicolae Blejan, ambasadorul Republicii Socialiste România la Sofia. La sosire, pe aeroportul Băneasa, delegaţia a fost salutată de tovarăşii Emil Bodnaraş, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Maxim Berghianu, Janos Fazekas, Manea Mănescu, Dumitru Popa, Dumitru Popescu,Gheorghe Stoica, Vasile Vilcu, Ştefan Voitec, Iosif Banc, Petre Blajovici, Miron Constantinescu, Ion Stănescu, de membri ai C.C. al .P.C.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători ai instituţiilor centrale şi organizaţiilor obşteşti, generali, ziarişti. Au fost de faţă Borislav Konstantinov, însărcinatul cu afaceri ad-interim al Ambasadei R. P. Bulgaria la Bucureşti şi membri ai ambasadei. Numeroşi cetăţeni ai Capitalei au venit " la " aeroport pentru a adresa tovarăşului Nicolae Ceauşescu urarea de bun venit. Ei aplaudau, ovaţionau, scandau îndelung,„Ceauşescu — P.C.R. !“, exprimindu-şi sentimentele de dragoste şi stimă faţă de conducătorul partidului şi statului nostru, deplina satisfacţie faţă de rezultatele deosebit de fructuoase ale vizitei oficiale în R. P. Bulgaria, a delegaţiei de partid şi guvernamentale a ţării noastre. Secretarul general al partidului a răspuns ovaţiilor mulţimii, a strîns miinile a numeroşi cetăţeni. (Agerpres) Tovarăşilor TODOR JIVKOV Prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, Preşedintele Consiliului de Miniştri alRepublicii Populare Bulgaria CHEORCHI TRAIKOV Preşedintele Prezidiului Adunării Populare a Republicii Populare Bulgaria Părăsind teritoriul Republicii Populare Bulgaria vă adresez încă o dată mulţumiri cordiale pentru primirea tovărăşească şi ospitalitatea de care ne-am bucurat în timpul vizitei de prietenie în ţara dumneavoastră. Doresc să-mi reafirm convingerea că rezultatele convorbirilor pe care le-am purtat, încheierea noului Tratat de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală între România şi Bulgaria vor contribui la dezvoltarea relaţiilor de stimă reciprocă şi prietenie frăţească între ţările şi partidele noastre, în interesul ambelor popoare, al cauzei generale a socialismului şi păcii. Folosesc acest prilej pentru a vă transmite dv. şi întregului popor bulgar urări de noi succese în edificarea socialismului, nn înflorirea şi propăşirea patriei. NICOLAE CEAUŞESCU Secretar general al Partidului Comunist Român Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România De la bordul avionului. Excelenţei Sale Domnului SULEIMAN FRANGIEH Preşedintele Republicii Liban BEIRUT Cu prilejul zilei naţionale a Republicii Liban, adresez cele mai nefelicitări şi urări de sănătate şi fericire personală Excelenţei ist re de atace şi progres poporului libanez prieteni NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România COMUNICAT cu privire la vizita delegaţiei de partid şi guvernamentale a Republicii Socialiste România în Republica Populară Bulgaria La invitaţia Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, Prezidiului Adunării Populare şi Consiliului de Miniştri ale Republicii Populare Bulgaria, o delegaţie de partid şi guvernamentală a Republicii Socialiste România, condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a făcut o vizită oficială în Republica Populară Bulgaria, între 18 şi 21 noiembrie 1970. In timpul vizitei a fost semnat noul Tratat de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală între Republica Socialistă România şi Republica Populară Bulgaria. Delegaţia a vizitat oraşele Botevgrad şi Vraţa, Combinatul chimic Vraţa, s-a întîlnit cu numeroşi oameni ai muncii şi cu reprezentanţi ai organelor locale de partid şi de stat, luînd cunoştinţă de realizările poporului bulgar în construirea socialismului, de preocupările Partidului Comunist Bulgar privind dezvoltarea în continuare a economiei, ştiinţei şi culturii, ridicarea nivelului de viaţă al poporului, pentru asigurarea progresului multilateral al societăţii socialiste.. înalţilor oaspeţi li s-a rezervat pretutindeni o primire cordială, expresie a prieteniei frăţeşti tradiţionale dintre popoarele român şi bulgar. Intre delegaţiile de partid şi guvernamenale ale celor două ţări au avut loc convorbiri, la care aţi participat . din partea română : Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Ilie Verdeţ, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Leonte Răutu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Vasile Patilineţ, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., Corneliu Mănescu, membru a! C.C. al P.C.R., ministrul afacerilor externe, Vasile Vlad, membru supleant al C.C al P.C.R., şeful secţiei Relaţii Externe a C.C. a P.C.R., Nicolae Blejan, ambasadorul extraordinar şi plenipotenţiar al Republicii Socialiste România la Sofia. Din partea bulgară : Todor Jivkov, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Bulgaria, Gheorghi Traikov, preşedintele Prezidiului Adunării Populare, Boris Velcev, membru al Biroului Politic, secretar al C.C. al P.C. Bulgar, Lîcezar Avramov, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.C. Bulgar, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Ivan Başev, membru (Continuare în pag. a 5-a) 17 mm H PARTID ŞI KUVERIAHIAIA,IDUSA DI TOVARĂŞII MAT CEAUŞESCU, ŞI-A ÎNCHEIAT VIZITA . R. P. BULGARIA PLECAREA DIN SOFIA Mii de locuitori ai Sofiei au venit, simbătă dimineaţa, la aeroportul din capitala Bulgariei pentru a saluta la plecare delegaţia de partid şi guvernamentală a Republicii Socialiste România condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, care a făcut o vizită oficială în Republica Populară Bulgaria. . Clădirea aerogării era împodobită cu mari drapele româneşti şi bulgare. Portretul tovarăşului Nicolae Ceauşescu era încadrat de portretele tovarăşilor Todor Jivkov şi Gheorghi Traikov. Pentru a-şi lua rămas bun de la oaspeţii români, la aeroport au venit tovarăşii Jivko Jivkov, membru al Biroului Politic al Comitetului Central ,al Partidului Comuniist Bulgar, prim-vicepreședinte al Consiliului de Miniștri. Todor Pavlov, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar. Ivan Popov, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, preşedintele Comitetului de Stat pentru Ştiinţă şi Progres Tehnic. Stanko Todorov, membru al Biroului Politic, secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist. Bulgar, Anghel Tanev, membru supleant al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, Venelin Kotev, secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, Petar Tancev, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Vladimir Bonev, Roza Koritarova, Gheorghi Bokov, membri ai Secretariatului Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, Sava Ganovski, preşedintele Biroului Adunării Populare, Dancio Dimitrov, prim-vicepreşedinte al Prezidiului Adunării Populare a Republicii Populare Bulgaria, Gheorghi Kulişev, vicepreşedinte al Prezidiului Adunării Populare a R. P. Bulgaria, Mincio Mincev, secretar al Prezidiului Adunării Populare, Anghel Todorov, prim-secretar al Comitetului orăşenesc Sofia al Partidului Comunist Bulgar, Gheorghi Stoilov, preşedintele Comitetului Executiv al Sfatului popular orăşenesc Sofia, membri ai Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, ai Prezidiului Adunării Populare şi ai guvernului, conducători de instituţii centrale şi organizaţii obşteşti, oameni de ştiinţă, artă şi cultură, ziarişti bulgari şi străini. De la reşedinţa guvernamentală Vrania, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi membrii delegaţiei române au fost conduşi de tova- răşii Todor Jivkov, prim-secretar al Comitetului Central al P.C. Bulgar, preşedintele Consiliului de Miniştri, Gheorghi Traikov, preşedintele Prezidiului Adunării Populare a R. P. Bulgaria, Boris Velcev, membru al Biroului Politic, secretar al Comitetului Central al P.C. Bulgar, Licezar Avramov, membru supleant al Biroului Politic al Comitetului Central al P.C. Bulgar, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Ivan Başev, ministrul afacerilor externe, Konstantin Tellalov, şeful Secţiei de politică externă şi relaţii internaţionale a C.C. al P.C.R., Spas Gospodov, ambasadorul Bulgariei la Bucureşti. La Sosirea pe aeroport, garda militară a trupelor garnizoanei Sofia prezintă raportul tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Se intonează imnurile de stat ale Republicii Socialiste România şi Republicii Populare Bulgaria. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, împreună cu tovarăşii Todor Jivkov şi Gheorghi Traikov, trece în revistă garda de onoare. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi membrii delegaţiei române îşi iau rămas bun de la persoanele oficiale bulgare venite să-l conducă. Şeful statului nostru salută, apoi, pe şefii misiunilor diplomatice acreditaţi la Sofia, precumşi pe membrii Ambasadei române. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu răspunde apoi prieteneşte miilor de locuitori ai Sofiei care îl aclamă îndelung, flutură steguleţe româneşti şi bulgare. Răsună urale, se scandează „Vecina drujba“ („Prietenie veşnică“). Este ora 9:00 dimineaţa. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu îşi ia rămas bun de la tovarăşii Todor Jivkov şi Gheorghi Traikov. Conducătorii celor două ţări işi string călduros miinile, se îmbrăţişează. Conducătorii bulgari salută cordial pe tovarăşii Ilie Verdeţ, Leonte Răutu, Vasile Patilineţ, Corneliu Mănescu, Vasile Vlad, membri ai delegaţiei române. Pionieri oferă oaspeţilor români buchete de flori. De pe scara avionului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu salută din nou, prieteneşte, pe cei veniţi să-l conducă la aeroport, întreaga desfăşurare a vizitei, manifestările care le-a prilejuit şi al căror moment culminant l-a constituit semnarea noului Tratat de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală româno-bulgar, întilnirile şi discuţiile dintre tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Todor Jivkov, dintre membrii celor două delegaţii, întilnirile oaspeţilor români cu oameni ai muncii din Sofia,Botevgrad, Vraţa, reprezintă o contribuţie remarcabilă la continua dezvoltare a prieteniei frăţeşti şi colaborării dintre partidele şi statele noastre, în interesul ambelor popoare, al unităţii ţărilor socialiste, al cauzei păcii şi progresului.