Romániai Magyar Szó, 1949. július (3. évfolyam, 551-577. szám)

1949-07-31 / 577. szám

P»n lm mmmm «Ml. sprobKrr Wr. Sim. P.T.T. tU H&MS/Mr HI. ÉVFOLYAM 577 sz. Vasárnap, 1949. július 31 ORSZÁGOS DEMOKRATIKUS NAPILAP II Ára 4 lej lékét, békét a világnak, De ne zsarnok kénytől, lékét csupán a szabadság f­ölszentelt kezéből (Petőfi Sándor) PETŐFI, a világsza­bad­ság h­arcosa Amidőn 1918 őszén a forrada­lom behatolt a császári levéltár­ba, a sárguló, évszázados doku­mentumok között egy lajstrom is napvilágra került. Ez a laj­strom a „Habsburg monarchia ellensé­gei”nek névsorát tartalmazta, főhelyen Karl Marx nevével, a harmadik helyen pedig Petőfi Sándoréval. Mi sem jellemzi jobban Petőfi Sándor egész életét és munkássá­gát, mint a Habsburg-kamarilla által összeállított névlajstrom, a­­melyen időben, harcos öntudat­ban, a népek felszabadításáért vívott közös harcokban egy lis­tára kerültek a nemzetközi pro­letariátus nagy tanítómestere és a lángoló szívű magyar költő, akit nagy, szent jelszava, a „vi­lágszabadság“, kora szabadsághar­cosainak első sorába emelt. „Petőfi életműve — nem egy­szerűen a népről szóló költemé­nyek sorozata, ez magának a népnek a hangja“ — írja a köl­tőről a „Szovjetirodalom" című folyóirat. A szabadságharc össze­omlását követő idők rémuralma és a sorban következő reakciós kormányok rendszeres és tudatos hamisítási hadjárata azonban elfeledte Petőfi igazi arculatát. Rákossy Jenőtől kezdve, Gyulai Pálig, a hamisítók egész sora mart bele vicsorogva, hol itt, hol ott Petőfi életművébe. Jellemző, hogy ez a hamisítás már Petőfi életében elkezdődött és abban a rágalom-hadjáratban csúcsoso­dott ki, amelyet a költő születé­­ se-■ - — - — - .'.Z,.. forradalmár Petőfit egész harcos életében vezette. Petőfi tudta jól, hogy forradalmi harcot nem le­het forradalmi eszközök nélkül vívni, tudta, hogy a forradalmi változás idején nem léteznek fé­lig megoldott kérdések, nem lé­teznek kompromisszumok. Petőfi mint költő és mint politikus, sokkal élesebben látott, mint kor­! Irta: ASZÓDY JÁNOS | Versei ma is élnek és éltetnek...“ A „Novij Mir“, a szovjet fo­lyóirat hasábjain Evgenia Kni­­povics abban a tanulmányban, amellyel a múlt évben megjelent orosznyelvű Petőfi-kötetet üd­vözli, a következőket írja: „Burns és Béranger, a városi és falusi A nemzetiségi kérdésben, a­­melyről a március 15-e után ura­lomra került nemesi kormány egyszerűen nem akart tudomást venni, Petőfi az „Egyenlőségi klub“ programmjában a követke­zőket szögezi le: „Egyesültünk az ember és ember, polgár és pol­gár közötti osztályfalakat fenn­tartó előítéletek ostromlására és délükben fellázadott jobbágyok mozgalmait fegyveresen elnyom­ták. „Ha volt valaha nyomorúsága Magyarországnak, — írja a cikk, h úgy bizonyosan a román nép volt az, amely annak súlyát a leginkább érezte és e nép, a ma­gyar jobbággyal együtt oly tü­relmesen viselé a rabigát“ — Petőfiék lapja a költőhöz méltó bátor kiállással ostorozza a pesti kormány erőszakoskodásait, ame­lyek elidegenítették a forrada­lomtól az erdélyi román job­bágytömegeket és az ellenforrada­lom táborába taszították azokat. Pedig — írja a cikk,­­ „nyílt­­szívűséggel, baráti kézszorítással, testvérenkké kötelezhetnénk őket.“ Elmondhatjuk, hogy a forra­dalmat megelőző 1847-es év végé­től kezdve, halála pillanatáig, Petőfi alig írt le, vagy mondott ki szavakat, amelyek ne a forra­dalom, imádott világsz­abadsága megvalósítására vonatkoztak. Verseivel, hírlapcikkeivel, be­szédeivel mindig olyankor jelent­kezik, amikor a forradalomnak vagy a szabadságharcnak legna­gyobb szüksége van rá. Kétségte­lenül igaz, nincs sehol semmi írott bizonyíték arra vonatkozó­lag ,hogy Petőfi tanulmányozta volna az utópista szocialistáknak, vagy a tudományos szocializmus

Next