Előre, 1966. február (20. évfolyam, 5676-5699. szám)

1966-02-01 / 5676. szám

2 mmmm marnom A PRAM-VÖLGYI KŐOLAJMUNKÁSOK DICSŐSÉGES HARCÁNAK ÉVFORDULÓJÁRA H­azánk munkásmozgalmában nagyon sok az olyan moz­zanat, hagyomány, amelye­ket népünk aranybetűkkel vésett be történelmének lapjaira, s amelyek rendkívül értékesek számára. Ezeknek az emlékeze­tes eseményeknek sorába tartoz­nak az országunkban 1933 janu­ár-februárjában lezajlott nagy osztálycsaták. A vasúti és kőolaj­ipari munkások harcai mére­tüknél és forradalmi kom­­battivitásuknál, erejüknél és szervezettségi színvonaluknál , fogva, továbbá gazdag tanulsá­gaik és az ország társa­dalmi-politikai életére gyako­rolt hatásuk folytán rendkívüli történelmi jelentőségűek, s egy­ben fordulópontot jelentettek a párt és a hazai munkásmozga­lom elkövetkező fejlődésében. A január-februári harcok az 1929—1933-as gazdasági válság körülményei közepette bontakoz­tak ki, amelyek átfogták az egész tőkés világot. A gazda­sági elmaradottság és a kül­földi tőkétől való függőség mi­att a válság Romániában rend­kívül súlyos formát öltött, egy­aránt kiterjedt az iparra, a mező­­gazdaságra és a pénzügyi életre. A gazdasági romlásból kiutat kereső kizsákmányoló osztá­lyok a válság terhét a néptö­megekre igyekeztek hárítani. A kizsákmányoló osztályok és a burzsoá­ földesúri kormány nép­ellenes politikája rendkívüli mó­don kiélezte a társadalmi osz­tályellentmondásokat, különös­képpen pedig a proletariátus és a burzsoázia közötti fő ellentmon­dást. A válság esztendőiben or­szágszerte forradalmi akciók bontakoztak ki, amelyekben a legkülönbözőbb társadalmi réte­gek vettek részt, élen a proleta­riátussal. A gazdasági válság következ­ményeinek súlyosbodása ered­ményeként az 1933-as év elején fokozódott a néptömegek elége­detlensége, megmozdulásai és akciói nagyobb méreteket öltöt­tek. Az országban magasra csa­pott a forradalmi mozgalom hulláma. E forradalmi forrongás volt az objektív előfeltétele a méreteiben és intenzitásában pá­ratlanul álló harc kibontakozá­sának. A Román Kommunista Párt megkülönböztetett figyelemmel szervezte és vezette a Pra­­hova-völgyi kőolajipari mun­kások forradalmi akcióit, mert tudta, hogy milyen nagy a részaránya a kőolajiparnak Ro­mánia gazdaságában, hogy a kő­olajiparban — sokkal inkább mint más területen — egybefo­nódnak a burzsoázia és földbir­tokosság vezetőköreinek és a nyugati imperialista monopóliu­moknak a rabló érdekei, s mert tudta, hogy ebben az iparágban összpontosul a romániai proleta­riátus egyik élosztaga. A nap nap után ismétlődő el­bocsátások és bércsökkentések miatt a kőolajipari munkások helyzete rendkívül súlyossá vált. 1933 elején a legtöbb munkáska­tegória havonta csupán 12-15 na­pot dolgozott, a bér pedig messze alatta maradt a létminimumot biztosító összegnek. A munkások zöme a kőolajipari társaságok építette ,,kaszárnyák“-ban la­kott,­­ ahol 15—20 ember szo­rongott egy-egy sötét, hideg he­lyiségben. A kőolajipari munkásokon élet- és munkakörülményeik szüntelen rosszabbodása követ­keztében, valamint annak ered­ményeként, hogy a kizsákmá­nyoló osztályok és a kormány 1933 elején újabb támadást in­dított jogaik ellen, erőteljes fel­háborodás és tiltakozás lett úr­rá.Az 1932-es esztendő erőteljes proletárharcainak vonalán ha­ladva az RKP Prahova-völgyi Megyei Bizottsága — amelynek Gheorghe Vasilichi elvtárs volt a titkára ; a Megyei Bizottság­ban pedig még részt vettek Av­­ramescu Tanase, Nicolaescu Constantin, Antonescu Dumitru, Moraru Nicolae, Ghica Gheorghe és Vidrascu Gheorghe munkások — 1933 elején újabb, hatalmas ütközeteket szervezett. Eredmé­nyek mutatkoztak a pártszerve­zetek erősítésében, megszilár­dultak a pártszervezetek kap­csolatai a Prahova-völgyi mun­kások tömegeivel. Az RKP helyi szervezete, erőteljes munkásel­lentámadás beindításának vona­lán haladva, megkülönböztetett figyelmet fordított arra, hogy létrehozza a kommunista, szociál­demokrata, független­ szocialista, vagy más irányzatokhoz tartozó és a pártonkívüli munkások egy­ségfrontját, hogy forradalmi út­ra ösztönözze a szakszervezetek tevékenységét, hogy megszervez-írta: MARIA COVACI a történelemtudományok doktora -e és kiterjessze az egységfront szerveit, az akcióbizottságokat. A munkásakciók fokozódása nyomán szükségessé vált, egy olyan szerv létrehozása, amely koordinálja az összes vállalati akcióbizottságok tevékenységét. 1933 elején, egy gyűlés alkalmá­val, megválasztották a ploiesti-i helyi akcióbizottságot, amelynek tagjai Avramescu Tanase, Ghica Gheorghe, Niculescu Ioan, Vitner Dudu, 'i­ibuleac Ion, Badea Oprea, Stoica Dumitru, Albu Ioan, Dragomirescu Dumitru, Moraru Mihai, Antonescu Du­mitru, Focseneanu Dumitru és Bordeianu Stere munkások let­tek. Ezen a gyűlésen elfogad­ták a harci programot is, amely magába foglalta a kőolajipari munkások gazdasági és politikai követeléseit. A programban a többi között szerepelt: a „vál­tásos“ munkarendszer megszün­tetése, az elbocsátások beszünte­tése, a bérek emelése, a bírságok eltörlése, a 8 órás munkanap be­tartása, a gyári bizottságok elis­merése, a forradalmi szakszer­vezetek lezárt székházainak azonnali kinyitása és egyebek. A műhelyekben, üzemosztályokon és vállalati szinten tartott gyűlé­seken széles körben ismertették a követelések programját. 1933 januárjában erőteljes sztrájkok zajlottak le az Orion, Anirea, Fero­email és más vállalatok­ban ; a sztrájkokat a város utcá­in folyó tüntetések kísérték. Januárban az Astra Romana munkásai folytatják forradalmi akcióikat, amelyek a január 30-i sztrájkban csúcsosodnak ki. Az Astra Romána sztrájkolóinak se­gítségére siettek a Romano-Ame­­ricana, a Dacia Romána, az Uni­­rea munkásai, a Dorobantul gyár textilmunkásnői, a ploiesti-i munkanélküliek. Az üzem kürt­jének hívó szavára odagyűltek a környékbeli negyedekből és fal­vakból a sztrájkolók rokonai és barátai is. A finomító udvarán és környékén mintegy 5000 em­ber tömörült. A munkások nyo­mására a finomító adminisztra­tív vezetősége kénytelen volt teljesíteni a munkáskövetelése­ket. Az Astra Romana munkásai­nak sikere azt mutatta, hogy megvannak a kedvező feltéte­lek a harc kiszélesítésére. Ilyen körülmények közepette a Me­gyei Pártbizottság elhatároz­ta, hogy meg kell kezdeni az ak­ciót a Romano-Americana telea­­jeni finomítójában. Ezt az akciót a vállalati akcióbizottság szer­vezte meg, a pártsejt irányításá­val. F­ebruár 1-én reggel az éjjeli műszak munkásai, mivel éppen fizetési nap volt, va­lamennyien összegyűltek a pénztár előtt. A pénztárablaknál elsőnek jelentkező munkás, lát­va, hogy az igazgatóság meg­szüntette a 19 napos fizetési idő­szak rendszerét, nem vette át a fizetési borítékot. Az udvaron összegyűlt munkások, élen a kommunistákkal, követelték, hogy jöjjön elő a vállalat igaz­gatója. Ez egy ideig habozott, hogy időt nyerjen és kapcsolat­ba léphessen a ploiesti-i hatósá­gokkal, majd beleegyezett abba, hogy kiálljon a munkások elé és magyarázattal szolgáljon. A követelések teljesítését azonban megtagadta. Ez a tény az elége­detlenség hullámát váltotta ki a munkások körében. Innen is, onnan is felharsant a kiáltás: „sztrájk!“ Az akcióbizottság az üzemi kürtnél elhelyezkedő munkások csoportjának utasítást adott : jelezzenek, hogy így tud­­tul adják a reggeli váltásnak, valamint a környéken lakóknak a sztrájk megkezdését. A finomí­tó felé vezető utat csakhamar megtöltötték a Ploiesti-ről és a szomszédos falvakból érkezők tömegei. A többi vállalat mun­káscsoportjainak élén megérkez­tek a helyi akcióbizottság kép­viselői is. Időközben a helyszínre érkez­tek a hatóság képviselői, mintegy 300 rendőr, csendőr és katona kí­séretében. A munkások elkeseredetten el­lenálltak a rendőröknek és csen­dőröknek, akik kisebb csopor­tokra akarták szakítani a töme­get, hogy aztán könnyebben ki­szoríthassák őket az üzem udva­ráról. Kísérletük eredménytelen volt. Ekkor a hatóságok az igaz­gatósággal egyetértésben csel­hez folyamodtak, s bejelen­tették, hogy tárgyalni akar­nak a munkások küldöttei­vel. Amikor a munkások küldöt­tei megjelentek, mindnyájukat le­tartóztatták. A sztrájk alatt az igazgatóság épületében és a fino­mító udvarán letartóztatottak száma elérte a 150-et. A letartóz­tatások során erős összecsapások­ra került sor a munkások és a megtorló szervek között. A fino­mító udvarán a sztrájkolók között szájról szájra terjedt a felhívás : cselekedni kell a letartóztatott munkások szabadonbocsátásá­­ért. Délután 5 óra körül gyüle­kezni kezdenek Ploiesti központ­jában a rendőrkapitányság előtt, valamint a környező utcákon az első munkáscsoportok. A meg­torló szervekkel szembeszegülő Astra Romana-beli munkások­hoz csatlakoztak az Orion, a Standard­ Lumina, a Petrol- Mina munkásai, a vasúti mun­kások, Ploiesti város széles munkás tömegei. A letartóz­tatottak kiszabadításáért indított megmozdulás erőteljes vissz­hangra talált Ploiesti nem pro­letár dolgozó lakosságának sorai­ban is. A város központjában össze­gyűlt— mintegy 8000 főnyi — tömeg valósággal ostrom­gyűrűbe zárta a rendőrka­pitányság épületét és a hatósá­gok ott tartózkodó képviselőit. A tüntetők tömegét harci elszánt­ság fűtötte. A hatóságok, a munkások el­szántságát és harci akaratát lát­va, kénytelenek voltak szabadon bocsátani minden letartóztatot­tat, beszüntetni a Romano-Ame­ricana finomítónál elkezdett ki­válogatási és letartóztatási akci­ót. Itt ugyanis a csendőrök és rendőrök letartóztatták volt a sztrájkban részt vett munkások egy részét. A letartóztatottak szabadonbocsátása után a mun­kások forradalmi dalokat éne­kelve tüntettek Ploiesti utcáin. A tüntetők csak késő éjszaka tér­tek haza. A győzelem, amelyet a munkások a letartóztatottak sza­­badonbocsátásával elértek, bi­zonyította, hogy milyen nagy erőt jelent a munkások összefo­gása az osztályellenséggel ví­vott harcban. A kőolajipari munkások 1933- as harcainak voltak egyes szer­vezési gyengeségei is, amelyek megakadályozták, hogy a harc kiterjedjen az egész Prahova­­völgyére. Nem tartották szem előtt az általános sztrájk lehető­ségét, nem használták ki a ked­vező feltételeket az általános sztrájk kirobbantására. Ez azonban nem kisebbíti a kőolajmunkások harcának poli­tikai jelentőségét. A februári harcokban ezer és ezer petró­­leumipari munkás és más üze­mek munkásai, a dolgozók széles rétegei vettek részt, ami a Kommunista Párt nagy befolyá­sát, tömegszervező és mozgósító képességét bizonyította. A Román Kommunista Párt nagyra becsüli a román nép dicsőséges harci hagyományait. Tiszteletünket a ploiesti-i osz­tálycsatában részt vevő kő­olajipari munkások és az őket támogató összes dolgozók iránt, a forradalmárok iránt, akik 1933-ban és a rákövetkező esztendőkben a munkásosztály, a román nép ügye győzel­méért síkra szálltak a legtelje­sebben úgy fejezhetjük ki, ha si­kerrel valóra váltjuk az RKP IX. kongresszusának lelkesítő célki­tűzéseit a szocialista építés kitel­jesítése és drága hazánk, Romá­nia Szocialista Köztársaság fel­virágoztatása érdekében. ★ HÚSZ NAP UTÁN SARMASÁGON (Folytatás az 1. oldalról) órát vesz igénybe. A kiégések és a cserék csupán a kövesdi egy­ségnél 20 óra kényszerállást okoztak. Itt, tekintve, hogy csak egy fejtési front van — 120 mé­teres — a hiba az egész gépesí­tett kitermelést megbénítja. Ez a kövesdi lemaradás egyik lénye­ges miértje. Vájárok, mesterek, részlegve­zetők egyöntetű véleménye: Sarmaságon a legfontosabb prob­léma — a villany. Kern any­­nyira az elég gyakori áram­szünetek, — bár 30 nap alatt hétszer (7) fordult elő, s 6 óra 34 perc kiesés volt — hanem a gyenge feszültség okozza a kel­lemetlenséget. Coltan Nicolae részlegvezető szerint a villany­­motorok emiatt mondják fel egy­­re-másra a szolgálatot. Helyileg megpróbálták orvosolni a bajt, hosszanti irányú volttal növelték a feszültséget, azonban a beavat­kozás nem vezetett teljes siker­hez. Sarmaságon minden belső fel­tételt megteremtettek ahhoz, hogy a megnövekedett, feladatok mellett év elejétől ütemes le­gyen a termelés, most az illeté­kes „külsőkön“ a sor, hogy a zavartalan áramellátás tartós feltételét megteremtsék a bánya­üzemnek. E­L­Ő­R­E A fővárosi Metrológiai Intézet­ben Titus Popa tervezőmér­nök olyan elektronikus beren­dezést szerkesztett, amely lehe­tővé teszi az országos idő- és frekvencia mértékegység be­rendezések állandó ellátását árammal, kiküszöbölve a városi váltóáram hálózat feszültség­ingadozásainak káros kihatását mértékegység-berendezések üzemeltetésére. HÍREK TÁVIRAT A Magyar NK kikiáltásának 20. évfordulója alkalmából Cor­­neliu Manescu, Románia Szocia­lista Köztársaság külügyminisz­tere üdvözlő táviratot küldött Pé­ter Jánosnak, a Magyar Népköz­­társaság külügyminiszterének. KINEVEZÉS Románia Szocialista Köztársa­ság Államtanácsának törvényere­jű rendelete értelmében Valeriu Georgescut, Románia Szocialista Köztársaság izraeli rendkívüli követévé és meghatalmazott mi­niszterévé nevezték ki. CORNELIU MANESCU ELV­­TÁRS KIHALLGATÁSON FO­GADTA CSEHSZLOVÁKIA NAGYKÖVETÉT Corneliu Mánescu külügy­miniszter hétfőn, január 31- én kihallgatáson tagadta dr. Cosimir Cisart abból az alkalom­ból, hogy rövidesen átnyújtja megbízó levelét, mint a Cseh­szlovák Szocialista Köztársaság rendkívüli és meghatalmazott nagykövete Románia Szocialista Köztársaságban. A MAROSVÁSÁRHELYI Mű­vészeti Múzeum termeiben ro­mán képzőművészeti kiállítás nyílt az M. Weinberg-kollekció­­ból. A kiállításon Iser, Petrascu, Pallady, Tonitza, Ciucurencu és más művészek több mint 100 olajfestménye és rajza látható. VASÁRNAP Nagyváradon megnyílt Gy. Szabó Béla, a mű­vészet érdemes mestere, álla­mi­­díjas grafikus, fametszet kiállí­tása. A kiállításon a művész 40 alkotása látható. (Agerpres) N A KÉPERNYŐ ELŐTT Újdonságok és ismétlések­ em könnyű a tévé­kamerá­val elcsípni az újdonságot, hiszen az esemény csalóka akár a délibáb, szaladsz utána és végül jelentéktelen apróság­nak vagy pedig éppenséggel ela­vultnak bizonyul. Az elmúlt hét tükrében a televízió szerencsével járt az újdonságok nyomában, több műsora is igen aktuális volt, a napi két híradón kívül, melynek már eleve megadatott ez a tulajdonság. Első­sorban a szokásos pén­teki A hét című műsor hatott rám újdonságként. Nem mintha rendkívüli dolgokat mondott vol­na, hanem éppen azzal, hogy hétköznapjaink megszokott ese­ményeiből ragadta ki azt, ami valóban újdonság és érdekes. Az aradi esztergagyár tizedik alko­tása az a programvezérlésű esz­tergapad, mely ötletes kombiná­ciója a forgácsológépnek és a magnetofonnak. Persze a modern technika immár megszokott je­lensége iparunknak, az új gép prezentálása mégis magán hor­dozta az újdonság jelét, hiszen az elmúlt hét egyik jellemző ese­ményét szemléltette­m érdeke­sen. Egyébként az események összeválogatása igényes volt és elkerülték az ismétlést és a szür­keséget. Egyes riportalanyok azonban még mindig kissé isko­lásan beszélnek a kamera előtt. N­em minden újdonság fér be A hét egyórányi műso­rába, jut az eseményekből más rovatoknak is. Az újból megszólaló Gong című adás pél­dául színházi újdonságokkal egé­szítette ki a „hetet“. Két fővárosi bemutatóból láttunk részleteket. Tennessee Williams A vágy villa­mosa című színművének bemuta­tóját a Sturdza-Bulandra szín­házban Radu Popescu kommen­tálta. Egyéni és talán elfogult véleményét a szokástól eltérően nem egészítette ki vita, ezért Mi­hai Sorbul drámájának, a Pati­­ma rosie-nak a bemutatása von­zóbb volt. A két interjú, Carmen Stanescuval, az előadás egyik főszereplőjével, és a drámaírás öreg mesterével, Sorbullal meg­nyerően közvetlen és eredeti volt. Bár nem kimondottan esemé­nyekhez kapcsolódó rovat az Indulás (így fordítanám le a De­­butult műsor címét­ mégis az új­donságokat felkaroló számok közé sorolom, hiszen a könnyű- és tánczene fiataljait, talán eljö­vendő nagyságait mutatja be a tévé­nézőknek. Az ifjak tehetsé­geseknek bizonyultak, kár, hogy nem tudhattunk meg többet ró­luk és azt sem igen értjük, hogy az ifjúságnak ez a jellegzetes műsora miért kapott ezúttal kissé édeskés és melankólikus zön­­gét v­égül is a vasárnapi újdon­ságról. Talán semmilyen más műsorszám sem ismét­lődik olyan gyakran mint a va­rieté, hiszen ilyen-olyan címen szinte minden nap helyet kap az adásban, a vasárnap pedig el­képzelhetetlen nélküle. Az óha­tatlan ismétlések elkerülése vé­gett a varieté műsor szerkesztői ezúttal megpróbáltak újítani : főpróbát láttunk, illetve a meg­szokott számokat olyan szöveg kötötte össze, mely inkább ügyes­kedve mint ügyesen a főpróbák hangulatát idézte fel. Ez a körí­tés, melyet enyhe öngúny fűsze­rezett, kissé soványnak bizonyult, a Sincron zenekar viszont ezút­tal is kitűnően játszott, a szólis­ták is jók voltak. Csak éppen a műsor egésze a megszokott volt, híján minden újdonságnak. KOVÁCS JÁNOS : KÉREM AZ ÉTLAPOT! (Folytatás az 1. oldalról) szítenek, amelyek a lakosság kö­rében régi idők óta közkedvelt­ségnek örvendenek és a házi ét­kezésben gyakran szerepelnek. A receptek készítéséhez a házi­asszonyok és öreg, nyugdíjas szakácsok támogatását is kérték. Ezenkívül azt is szeretnénk el­érni, hogy minden vendéglő ét­lapján szerepeljen a „főszakács ételkülönlegessége“. Ezt sokfelé sikerült is bevezetni. — A törekvések valóban na­gyon szükségesek, de sajnos ta­pasztalatból tudjuk, hogy több vendéglőben nem alkalmazzák az utasítást. A valóság az, hogy a „főszakács ételkülönlegessége“ sem mindig különleges. Gyakor­ta ismert készítményt tálalnak fel, esetleg másként nevezik el azokat. Találkoztunk ilyen ese­tekkel Kolozsváron, Nagyvára­don, Szatmáron sőt a fővárosban is ... Arra gondolunk, hogy az egyes vendéglőfelelősök és sza­kácsok nem tartják be itt sem pontosan a rendelkezéseket, vagy talán hiányos a felkészültségük... — Először az utóbbi megjegy­zéssel kapcsolatban: nagyon ko­molyan foglalkoznnk a vendég­látóipar dolgozóinak továbbkép­zésével. Pótolnivaló itt is akad... így időmként szaktanfolyamokon vehetnek részt a vendéglátóipar dolgozói. Jelenleg Szinaján fo­lyik egy ilyen négy hónapos tan­folyam, amelyen körülbelül 200 szakács, teremfelelős és más vendéglői alkalmazott vesz részt. 1965 folyamán pedig több cuk­rászmester és szakács tovább­képzés céljából Franciaországban volt. Ezenkívül rövidebb lélegze­tű tanfolyamokat is szervezünk szakácsok, pincérek számára. Az utóbbiakon általában az étkez­tetés higiéniája, az udvarias és figyelmes kiszolgálás a fő téma. Mert megtörténik egy-egy he­lyen az is, hogy az egység veze­tője éppen csúcsforgalom idején hiányzik a vendéglőből, s emiatt nem éppen kifogástalan a kiszol­gálás ... — Ez a jelenség is azt bizo­nyítja, hogy a vendéglővezetők nem tartják be pontosan az uta­sításokat ... Az ellenőrző szer­veknek nem terjed ki ezekre a figyelme ? Milyen időközönként vizsgálják felül a vendéglőket ? — Az ellenőrző szerveknek nincs meghatározott munkanor­májuk az éttermek látogatásával kapcsolatosan. Az egységet na­ponta ellenőrzi a saját minőség­­ellenőrző csoportja. Legalább kéthetenként műszaki-minőségi bizottság vizsgálja felül az emlí­tett csoport munkáját. Mindezek mellett a tartományi kereskedel­mi igazgatóságok keretében mű­ködő szakosított csoportok mun­katervükbe foglalják a periodi­kus ellenőrzéseket is. Ez a nép­tanácsok feladatai közé tartozik. Véleményem szerint ebben a te­kintetben még bőven van tenni­való. — Mi a magyarázata annak, hogy nagyon sok ételféleség íze azonos ? — Ez a kérdés inkább a sza­kácsokra vonatkozna ... Azt vi­szont megmondhatom, hogy a re­cept nem akadályozza a szaká­csot abban, hogy külön minden készítménynek különleges ízt ad­jon. Sőt, a szakácsnak fel kell használnia a tapasztalatát, hoz­záértését, kezdeményezőkészsé­gét, hogy az, amit készít, minél jobban megfeleljen a Vendégek ízlésének. — Még csak egy kérdés: mi az oka annak, hogy mind a fővá­rosban, mind a vidéki városok­ban 3—4 óra után elfogy az ebéd­menü javarésze? — Azt tapasztaltuk, hogy egyes egységvezetőkben megvan az a törekvés, hogy bizonyos készít­mények választékát csökkentsék. Sőt, gyakorta kisebb mennyiséget készítenek egy-egy fogásból. Nem veszik figyelembe az igé­nyeket. Itt megintcsak a jobb el­lenőrzésre, valamint az étterem vezetőinek és a szakácsoknak lelkiismeretesebb munkájára hi­­vatkozhatom ... Gondolom, fel­tétlenül hasznos volna a fenti kérdésekben a szakácsok és ven­déglő-felelősök véleményét is ki­kérni. Sok okos ötlet születhetni egy ilyen eszmecseréből... STÍLUS ÉS MŰVÉSZI EGYENSÚLY (A marosvásárhelyi színház bukaresti vendégjátéka után) Végetért a marosvásárhelyi Ál­lami Színház magyar tagozatának bukaresti vendégjátéka. A sikert minden sajtóméltatásnál jobban bi­zonyítja hat előadás közönségének őszinte érdeklődése, ami annál is inkább megnyugtató, mert ez a közönség az utóbbi időben a bu­karesti társulatok jóvoltából egy tágabb színházi horizonthoz szo­kott, s fogékonyabb az új, mint a hagyományos iránt, a vásárhelyi együttesről viszont köztudomású, hogy évekkel ezelőtt választott stíluseszményéhez a mai napig úgyszólván változatlanul hű ma­radt. Az a nagy, általános meg­újulás, amely ma színházi éle­tünket jellemzi, a vásárhelyi szín­padon még alig érezteti hatás­­sát. Ép­pen ezért a bukaresti ven­dégjáték jó alkalom arra, hogy most már — post festő — őszintén hozzászóljunk ahhoz a bizonyos kényes kérdéshez, amely burkol­tan vagy burkolatlanul megfo­galmazott vádként lebeg már évek óta a társulat fölött s a legegy­szerűbben abban összegezhető, hogy a kitűnő együttes megtor­pant, évről évre kevés bemutató­ja van, s a hosszas előkészületek­ből nem születnek olyan „nagy előadások“, amelyek az együttes régebbi teljesítményeihez képest továbblépést jelentenének. A vendégjáték műsorán sze­replő három előadás közül az egyi­ket, Csehov­­ány a bácsiját még két évvel ezelőtt mutatta be a színház Tompa Miklós rendezésé­ben, Szabó Lajos Családi fészek című színművét tavaly (rendező Tompa Miklós és Gergely Géza), Tennessee Williams drámáját, A vágy villamosát pedig az elmúlt évad legvégén (Tompa Miklós és Farkas István rendezésében). Ilyen­képpen a vendégjáték főleg a ta­valyi évad tükre volt, és kár, hogy a bukaresti közönség nem láthatott legalább egyet az idei bemutatók közül is — talán a Vá­­nya bácsi helyett, amely bizony most már alaposan megkopott előadás. Nem csak a csehovi líra halványodott benne, de az alakí­tások is kevéssé fedték már elkép­zeléseinket a híres szerepekről. Szabó Lajos darabját, a Családi fészket ellenben (amelynek bemu­tatójáról annak idején ugyancsak részletesen beszámoltunk) még mindig kitűnő előadásban élvez­hette a bukaresti közönség is. A vásárhelyi előadások nagy erénye, a kidolgozottság, a „tiszta“ szín­padi munka érvényesült itt az elő­adás felépítésében éppúgy, mint a legtöbb, szerepfelfogásban. (Sinka Károlyt, Szamossy Kornéliát, Bács Ferencet, Mende Gabyt, Tarr Lászlót, a fiatal, még főiskolás Tőszó Ilonát és vendégként egy nagyon tehetséges gyermekszí­nészt, Borsos Évát láttuk a Csalá­di fészek szerepeiben). De arra a kérdésre, amelyre a választ ke­ressük, mégsem ez az előadás vi­lágít rá élesen, pontosan jelezve, hogy hol tart és milyen lehetősé­gek előtt áll ebben a pillanatban a vásárhelyi társulat, hanem A vágy villamosa, amely a három előadás közül kétségkívül a leg­nagyobb művészi teljesítmény volt. Néhány éve, mióta a kísérlete­ző kedv és az újat­ akarás szelle­me lobog színpadjaink fölött, már azt is nagyon jól tudjuk, hogy kí­sérletezni és újat akarni roppant veszélyes ott, ahol a fantázia és merészség nem párosul nagy szín­padi kultúrával és jó ízléssel. Az alap akárhogy is a rendező és az együttes színpadi munkájának eszmei-formai tisztasága, pallé­­rozottsága és — ez az alap Maros­­vásárhelyen nagyon erős. Tompa Miklós rendezői keze alatt ezért születnek rendszerint egységes, a színpadi tényezőket gondosan ösz­­szefogó előadások. Ezért van az — visszatérve most már A vágy villamosa előadására —, hogy ke­véssé jelentős szerepekre is, mint például a Steve-é és a Pabloé (Tóth Tamás és Czikéli László) pontosan annyi hangsúly esik, a­­mennyi „kotta szerint“ szükséges ahhoz, hogy egy színpadi póker­parti „összhangzata“ és atmoszfé­rája hibátlan legyen, vagy hogy egy párszavas szerep is, mint az orvosé (Ferenczi István) jelentő­séget kapjon, mert hiszen a drámának, Blanche sorsának végső lezárulása szempontjából való­ban jelentősége van. De nem csak az el nem hanyagolt rész­letek teszik jelentős színpadi teljesít­ménnyé A vagy villa­mosa előadását, ha­nem főleg a kitűnő­en megoldott főszere­pek. A kulturált já­ték és művészi ízlés menti meg az elő­adást attól, hogy az amerikai átlagember — Williamsnál olyan hangsúlyos — ösz­­tönmegnyilvánulá­­sainak színpadi áb­rázolása harsány na­turalizmussá ne dur­vuljon, mert Erdős Irma és Csorba András a kristály­­tiszta realizmus esz­közeivel állítja elénk Stellát és Stanley-t. De egyszersmind itt jutunk el ahhoz a felső határhoz, amelyet az elő­adás, úgy látszik, már nem tudott áttörni. Blanche szere­pe, beállítása kétségtelenül rop­pant nehéz, mert csak látszat és valóság bonyolultan egymásba játszó ellentétére épülhet. Nem csak arról van szó egyszerűen, hogy Blanche Dubois, a lecsúszott, elzüllött földbirtokos­ lány az utol­só szalmaszálba fogódzók kétség­beesésével megpróbál még egy­szer, utoljára megkapaszkodni va­lamiképpen az életben és hogy e­­zért erkölcsösnek és előkelőnek hazudja magát, de aztán „leleple­zik“, tönkreteszik stb. stb. De ar­ról sem — még egyszerűbben —, hogy Blanche-sal együtt valami tiszta emberi érték pusztul el. Ami Blanche-ban értékes, már az sem tiszta: a szerep lényege a dekadens kettősség, amely már­­már Blanche számára is talány­­nyá teszi, horgy voltaképpen kicso­da ő. (S ez könnyen megvilágít­ható egy nagyon egyszerű, közna­pi példával is: a hazudós ember rendszerint könnyen beleéli ma­gát a hazugságaiba). De itt, sajnos éppen a legérzékenyebb ponton, a főszerep konvencionális „tisztázá­sa“ óhatatlanul leegyszerűsítéshez vezetett: Tanai Bella alakítása csupán azt hangsúlyozta, hogy Blanche így, elesettségében, múlt­jával, hazugságaival együtt is kü­lönb Stanley-nél. Márpedig — ha nem konvencionálisan fogjuk fel — Blanche tragédiája azért teljes, eleve megmásíthatatlan tragédia, mert Blanche csakugyan beteg lé­lek (nem csak a Stanley szemével nézve), aki képtelen lenne beil­leszkedni az „egészséges emberek“ közé (de érthetjük ezt idézőjel nélkül is). Tennessee Williams drámájá­nak teljes értékű színpadi megol­dása csak modern lélektani köze­lítéssel képzelhető el. És ez az a lépés, amely még hiányzott ahhoz, hogy A vágy villamosa igazán „nagy" előadás legyen. De a ma­gas színvonal, s az előadás kitűnő atmoszférája mégis arra vall, hogy a marosvásárhelyi társulat szín­padán is új utakat keres vagy egyszerűen új lehetőségekre vár a művészi alkotókedv, amihez — az együttes játékkultúráját, nagyszá­mú és kiváló színészgárdáját is­merve — ne is kívánjunk most többet, mint az eddiginél meré­szebb és nagyvonalúbb műsorpoli­­tikát. És ez előbb-utóbb a színpa­di kifejezőeszközök felfrissülé­sét is magával hozza majd. KACSIR MÁRIA Tanai Bella és Csorba András A vágy villamosában. 1966. február 1., kedd.

Next