Előre, 1969. február (23. évfolyam, 6608-6631. szám)

1969-02-01 / 6608. szám

1969. FEBRUÁR 1., SZOMBAT TUDOMÁNY A poliploidia jelentősége a növénynemesítésben Általában ismeretes, hogy az élő szervezetek sejtjeiben kromoszómák találhatók, amelyeknek száma jel­lemző az illető fajra és ezáltal fon­tos jegyként szerepel az egyes fa­jok megkülönböztetésében és felis­merésében. A kromoszómák geneti­kai jelentősége igen nagy, mivel fő hordozói az örökletes tulajdonsá­goknak. A testi sejtek kromoszómáinak szá­ma általában a fajra jellemző kro­­moszóma-alapszámnak (x) a kétsze­rese. Ebben az esetben diploid szer­vezetről beszélünk, melyet 2 x-szel jelölünk. Előfordul azonban, hogy bizonyos tényezők hatására a kromoszóma alapszám megnő, illetve megsokszo­rozódik, minek következtében úgy­nevezett poliploid szervezetek jön­nek létre : triploid (3 x) tetrap­­loid (4 x), pentaploid (5 x) stb. A kromoszóma alapszám, vagyis sze­relvény számának a megnövekedése két úton jöhet létre : 1). a kromoszó­maszerelvény megsokszorozódása és 2) különböző fajok közötti ivaros keresztezés által. Az első esetben autopoliploidiáról, a másodikban a­­lopoliploidiáról beszélünk. Mindkét folyamat végbemehet akár természe­tes, akár mesterséges úton. AZ AUTOPOLLPLOIDOK SPONTÁN MEGJELENÉSÉNEK OKÁT a környezeti feltételek olyan meg­változásában kell keresnünk, ame­lyek zavart idéznek elő a sejtosztó­dás normális folyamatában. Ami a poliploid növények elterjedését il­leti, megállapították, hogy ezek kü­lönösen nagy számban fordulnak elő a zord éghajlatú vidékeken : al­pesi, sarkvidéki, sivatagi stb. felté­telek között. A poliploid formák lét­rejötte gyakoribb a változatos ég­hajlatú feltételek között, főleg a nagy hőmérsékleti ingadozásokat mutató vidékeken. Így pl. a Pamir hegységben a növényzetnek kb. 85 százalékát poliploid fajok képezik, a Spitzbergákon ez az arány 80 száza­lék, a sarkvidék Kelguev­ szigetén pedig 92,4 százalék. Másik érdekes megfigyelés sze­rint az autopoliploidia gyakoribb a kultúrnövényeknél, mint a termé­szetben vadon élő fajoknál. Ez azzal magyarázható, hogy a termesztett növények sokkal változatosabb kör­nyezeti feltételeknek vannak az em­ber által alávetve, mint a spontán flóra növényei. Szovjet kutatók, a Pamir hegységben végzett expe­díciójuk alkalmával megállapítot­ták, hogy a rendkívül zord felté­telek közt termesztett burgonyá­nak számos új, autopoliploid for­mája jött ott létre. A POLIPLOIDIA JELENSÉGE maga után von egy sor, az egész szervezetre kiható küllembeli és élettani elváltozást, így nagyon gyakori, bár nem általános jelen­ség, a normálisnál nagyobb termet. A szokásos kisérő jelenségek közé tartozik még a lassú növekedés is. Mint sajnálatos tényt kell azon­ban megemlítenünk, hogy a polip­­loidoknak van egy gazdaságilag igen hátrányos tulajdonságuk, és­pedig a csökkent magtermés. Ez a tényező határt szab a poliploidok gazdasági felhasználásának, ameny­­nyiben mesterséges poliploidizálás­­nak csak azoknál a növényeknél van értelme, ahol nem magra tör­ténik a termesztés. Ezek szerint csak a vegetatív szerveikért (levél, szár, gyökér, virág) termesztett növények, mint például a cukorrépa, retek, spenót, lóhere, dísznövények stb. mesterséges poliploidjainak van a gyakorlat számára jelentőségük. Az élettani elváltozásokat illető­en, a poliploid szervezetek ellenál­lóképessége többnyire nagyobb a diploidokénál. Változást szenved az életfeltételekkel szembeni köl­csönhatásuk is és ennek következ­tében megváltozik elterjedési terü­letük. Az a körülmény, hogy a fi­ziológiai egyensúly megváltozása kö­vetkeztében eltérések lépnek fel az életfeltételekkel való kapcsolatok­ban, újabb lehetőséget nyújt arra, hogy a megszokottól eltérő környe­zeti feltételek között is fennmarad­janak. Ezért egyesek magaslati, vagy aszályos, esetleg sűrű vetésű feltételek között is jól megélnek és diploid előfutáraiktól eltérő módon reagálnak az öntözésre vagy a trá­gyázásra. A POLIPLOIDOK TÖRZSFEJLŐDÉSI és EGYBEN GAZDASÁGI JELENTŐSÉGE éppen abban áll, hogy gazdag vál­tozékonyság forrásai és mint ilyen rendkívül értékes kiindulási anya­got jelentenek a növénynemesítés számára. A poliploidiát előidéző ter­mészeti tényezők tanulmányozása a­­lapján az utóbbi évtizedekben több módszert dolgoztak ki a poliploi­­doknak mesterséges úton való elő­állítására. Leghatásosabbnak ez­­ideig a colchicin bizonyult, amely az őszi kikericsből (Colchicum au­­tumnale) kivont alkaloida. A col­chicin az osztódásban lévő sejtek magorsóját szétroncsolja és ezáltal lehetetlenné válik a kettéosztódott kromoszómák két külön sejtbe való vándorlása. Az egy sejtmagban maradt, megkettőződött számú kro­moszómák poliploid sejt kialakulá­sához vezetnek. Kezelésre nagyon híg, többnyire 0,05—1 százalék col­chicin oldatot használunk, amelyet -s különböző módon juttatnak a nö­vény fiatal, osztódásban lévő szö­veteibe : szártenyésző csúcsra, vi­rágra, vagy csírázó magvakba. Tekintettel a poliploid növények gazdaságilag hasznos tulajdonságai­ra, az utóbbi évtizedekben széles­körű kísérleti munka indult meg poliploid formák mesterséges úton való létrehozására. Szántóföldi nö­vényeink közül e téren a legszá­mottevőbb eredményeket a cukor­répánál és lóherénél érték el, így a hazai nemesítésű R. Poli-1, R. Poli-3, R. Poli-5 és R. Poli-7 tri­ploid cukorrépák lényegesen felül­múlják a diploidok termését mind gyökérnagyságuk, mind pedig ma­gasabb cukortartalmuknál fogva. A triploid formák a diploid fajtáknak tetraploidokkal való keresztezése útján jönnek létre és egyesítik ma­gukban mind a poliploidia előnyeit mind a keresztezésből származó hibrid életerőt (heterózist). A lóherét illetően, a svéd, len­gyel, magyar tetraploid lóhere faj­ták nagyobb zöld tömeget adnak mint a diploidok és kaszálás után hamarabb sarjadnak. Ugyanakkor a magtermésük jóval kisebb a dip­loidokénál. Sajnos a poliploid ló­here nemesítése terén még nincse­nek kielégítő hazai eredményeink. A kolozsvári Mezőgazdasági Főisko­la genetikai és növénynemesítési tanszékén 1964-ben megindult a munka az erdélyi vöröshere polip­­loidizálását illetően. Az említett növényeken kívül mesterséges úton előállított tetra­ploid formák ismeretesek még a spenót, mustár, retek és szőlőnél, valamint triploid magnélküli faj­ták az uborkánál, görögdinnyénél, almánál és banánnál. A gabonaféléknél egyelőre csak a rozsnál értek el eredményt. A tetraploid rozs, bár nagyobb magvú és fehérjedúsabb mint a diploid, de kisebb termése, gyenge szalmá­ja és más hátrányos tulajdonságai miatt mindmáig nem terjedt el a termesztésben. A dísznövények körében a poli­ploidia alkalmazása egy sor igen értékes forma elnyeréséhez veze­tett. POLIPLOID FORMÁK keletkezésének másik, már emlí­tett útja a különböző fajok egymás közötti keresztezése, aminek kö­vetkeztében úgynevezett alopoliploi­­dok jönnek létre. Ilyen hibridizá­ció létrejöhet mind természetes, mind mesterséges úton. Ez alkalom­mal gyakori az új fajok megjelené­se, ezért az alopoliploidoknak fon­tos szerepet tulajdonítanak az evo­lúcióban. A rokon fajok közötti hibridek általában termékenyek, míg a távoli fajok hibridjei med­dők szoktak lenni. A meddőség le­küzdésére bevált eljárás az alopoli­­ploidok kromoszóma szerelvényei­nek megkettőzése, mely alkalom­mal minden kromoszóma megfelelő párra talál sejtosztódáskor. Az így nyert formákat amfidiploidoknak nevezzük. A poliploidok előfordulása a természetben igen gyakori. Az e téren végzett tudományos kutatások adatai szerint Közép-Európa 652 nö­vény­neme (genus) közül — mely 80 százalékát képezi a növényzetnek — 419, azaz 64,2 százaléknál találhatók poliploid fajok. A poliploidia mesterséges úton való létrehozása új és hatékony esz­köz a növénynemesítők kezében. Különösen olyan nemesítési célkitű­zések megoldásában van nagy je­lentősége, ahol a klasszikus­ nemesí­tési módszerekkel már nem lehet további eredményeket elérni. Sebők Klára főiskolai adjunktus, a mező­gazdasági tudományok doktora MIRE ALAPOZÓDNAK A CUKORRÉPÁNÁL ELÉRT HAZAI EREDMÉNYEK KÁBELFEKTETÉS­EKÉVEL A környezet eredeti állapotának sértetlenségét biztosítja telefonkábel­nek gyep vagy kert talajába való fektetése során a Bell Telephone La­boratories által kifejlesztett, tömör felépítésű kábelfektető gép. Feladata, hogy könnyű kábeleket fektessen 2—2,5 m mélyen, anélkül, hogy eköz­ben komolyabb mértékben megron­gálná a termő talajréteget. Ez a gépjármű­­lényegében önjáró eke, amit egy ember irányít. A gép­jármű alsó részére rezgő ekevasat szereltek fel, és ez a tengelyek közöt­ti távolság közepén helyezkedik el. Az ekevas kettéhasítja a földet a haladó jármű alatt úgy, hogy ugyanakkor a kábel a gépjárművön elhelyezett ká­beldobról (1) csavarodik le, és halad végig egy üreges tengely belsejében az ekevas mögött. Ezáltal folyamatos és gyors a kábelfektetés (2) Az ekevas súrlódását miközben az a talajban előrehalad, a mérések sze­rint 80%-kal csökkentették mégpedig úgy, hogy az ekevas másodpercenként 40-szer teljes amplitúdóval rezeg. Egy teljes amplitúdó 15 mm. TANULNI KELL! EZT IS Ahány nyelvet tudsz, annyi em­ber vagy — mondhatnók a köznyel­vi hasonlattal mi is. Napjainkban különösen időszerű a nyelvtanulás, hiszen egyre többoldalú és szoro­sabb kapcsolat teremtődik más-más ajkú egyének, közösségek között. Nálunk elsősorban az iskola hi­vatott a nyelvoktatás eredményes megoldására, vagy legalábbis az alapok lerakására. Az anyanyelv tanítása pedig központi helyet fog­lal el Gomenius óta a nyelvoktatás­ban, a nyelvtanulásban­ A cél első­sorban gyakorlati jellegű, meg kell tanítani a tanulókat a helyes, sza­batos nyelvhasználatra mind szó­ban, mind írásban. Magasabb fokon meg elméleti kérdések megismerte­tésével tudatosítani kell a nagyrészt empirikus jellegű ismeret­anyagot. A cél megvalósítása az oktatók feladata. A tankönyvek segítségé­vel és helyes módszerek alkalmazá­sával a középfokú oktatásban el kell jutniuk oda, hogy az általános is­kolák végzettjei az irodalmi nyelvi gyakorlatnak megfelelően bírják a nyelvet, és érthetően, szabatosan, sőt hangulati hatásra is törekedve beszéljenek és írjanak. Az iskola ezt a tudomány mai eredményeinek közvetítésével való­síthatja meg úgy, ha módszeresen végzi oktató munkáját. Iskolatípu­sonként és az életkori sajátosságok­nak megfelelően más- más követel­ményeket állíthatunk fel, más-más igényt támaszthatunk. De a végső célnak azonosnak kell lennie: a nyelv mennél bensőségesebb meg­ismertetése, a beszéd- és íráskész­ség mennél magasabb szintű kiala­kítása. Az alábbiakban ennek érdekében vetnénk föl néhány időszerű kér­dést a magyar nyelv oktatásával kapcsolatban. És felhívnék ezúton is a Tanügyi Újság figyelmét arra, hogy nem volna érdektelen ilyen­­szerű kérdéseknek a szakmai jel­legű megbeszélése. NYELV ÉS BESZÉD Elsőként talán a nyelv és a be­széd viszonyát említhetnék. A mo­dern nyelvtudomány — amint azt e lap hasábjain Bán Elek tollából ol­vashattuk — a beszéd elsődleges­ségét hirdeti a nyelvvel szemben mind elméleti, mind gyakorlati szempontból. És valóban Ferdinand de Saussure francia nyelvésznek, a modern leíró nyelvtudomány meg­alapítójának fellépése óta a nyelv­­tudományban elkülönítjük a beszé­det és a nyelvet. A nyelv az a jel­rendszer, amely a társadalom egé­szének rendelkezésére áll mint ob­jektív társadalmi jelenség, gondo­latai kifejezésére. A beszéd meg az egyéntől, mint a közösség tagjától használt nyelvi formák összessége úgy, ahogyan azokat a valóságbeli viszonyok tükröztetésére alkal­mazza, érthető közléssé formálja. A beszédet tehát működésben lévő nyelvként foghatjuk föl. A nyelv ezek szerint rendszer, a beszéd a nyelvi jelrendszer elemeinek a köz­lés céljából történő megválogatása, egybeszerkesztése, felépítése. A kettő, a nyelv és a beszéd nem nél­külözheti egymást közléskor, a kettő feltételezi kölcsönösen egymást mint ugyanannak a jelenségnek a más­más jellegű létezési, megjelenési formája. Amikor a modern nyelvtudomány, az elmondottak szerint, a beszéd el­sődlegességét hangoztatja, nem tesz egyebet, mint a nyelvet funkcioná­lása közben tartja elsősorban vizs­gálandónak, mint olyan jelenséget, amely a gondolatközlés folyamatá­ban híven tükrözi a valóság tár­gyairól, jelenségeiről, folyamatairól alkotott szemléleti összképet. És te­gyük hozzá : amely megelőzi mint ilyen az írásbeli közlési módot. Az idegen nyelvek tanulásában ennek módszertani vonatkozásban igen nagy a jelentősége — hangsúlyozta ezt Bán cikke is. Az anyanyelvi ok­tatás vonatkozásában szintén je­lentős ez a szempont, hiszen a nyelv elsősorban a beszédben él. A nyelvi formákat a hangos beszéd­ben sajátítja el nagy többségében a beszélő közösség. Hozzájárul később az írott forma is a nyelvi ismere­tek gyarapításához, és így a kettő, iskolai és iskolázott szinten kölcsö­nösen hat egymásra. A magyar nyelvoktatás vonatko­zásában ebből az elvi megállapítás­ból az a következtetés vonható le, hogy a nyelv hangos oldalát, a be­szédet szintén művelnünk kell, nem elégedhetünk meg az írás vagy az íráskészség fejlesztésével, ki­alakításával. Annál is inkább, mi­vel a beszéd az elsődleges. Az okta­tás rendjén — éppen ezért — súlyt kell helyeznünk a beszéd akuszti­kai, hangzásbeli oldalára is. Ami­képpen megkívánjuk tanulóinktól, hogy a betűket helyesen, olvasha­tóan— s ha lehet — szépen írják, az írásnak legyen meg a maga jó benyomást keltő aspektusa, ugyan­úgy meg kell követelnünk a hangok helyes képzés- és ejtésmódját, a helyes hangsúlyozást és a hanglej­tésformák helyes alkalmazását, a szünetek megtartását. Ha rászok­tatjuk tanulóinkat a helyes beszéd­re, eredményesebb lesz helyesírás- és fogalmazástanításunk, és biztos alapot teremtünk a más népek nyelvének könnyebb elsajátítására is. ELMÉLET ÉS GYAKORLAT KAPCSOLATA A modern nyelvtudomány egy másik fontos, és számos gyakorlati következtetésekkel járó felfedezése a nyelv­rendszer jellegének kimon­dása és a nyelvi szerkezetnek, a struktúrának a vizsgálata. A kettő nem választható szét mereven egy­mástól, de nem is azonosítható egy­mással. Gyakorlatilag nézve a kér­dést azt mondhatjuk, hogy az anya­nyelv oktatásában némiképpen másként áll a helyzet, mint más nyelvek tanításában. Az anyanyel­vet ugyanis alacsonyabb vagy ma­gasabb szinten ismeri már a tanu­ló. Azok az automatizmusok, ame­lyeknek az audio­vizuális módsze­rekkel történő elsajátítása és rög­zítése elsőrendű követelmény az audio-lingvális fokon, sajátjai a gyermeknek. Itt inkább a tudatosí­táson, az irodalmi szintű nyelvi formák uralkodóvá tételén kell a hangsúlynak lennie, valamint azon, hogy az ismert rendszer elemei kö­zül a legmegfelelőbbet válassza. Ahhoz azonban, hogy ezt megte­hesse, ismernie kell a rendszert magát, az elemek rendszerbeli he­lyét, értékét, súlyát, színét, árnya­latát. Hogyan képzelhető ez el a gya­korlatban ? Vegyük példaként az ikes ragozást. A nyelvtankönyvek az igeragozásról írva megállapítják, hogy a magyar nyelvben — sok más nyelv rendszerével ellentétben — van alanyi és tárgyas ragozás. Az alanyi ragozásban pedig kétféle ragozási típust különítenek el: ik­­telent és ikest. Azt is összefoglal­ják — legtöbbször táblázatban is —, hogy melyek az iktelen és me­lyek az ikes ragozású igék személy­­ragjai. Más szóval: bemutatják a rendszert. A tanulók mégsem tud­ják helyesen elragozni az ikes igé­ket, mert számos nyelvjárásban és a köznyelvben sem következetes ma már az ikes igék ragozása. Mi hát a teendő ? Meg kell tanítanunk a nyelvtani rendszer alapvető kate­góriáit, elemeit, és meg kell kí­vánnunk, hogy a nyelvi alakok megszerkesztésében éljenek is ve­lük beszéd közben. Ha tudatosodik a tanulókban, hogy a két ragozás közötti különbségtevéssel választé­kosabban fejezik ki magukat, tö­rekedni fognak arra, hogy helyesen használják a személyragokat. Az elmélet és a gyakorlat kap­csolata azonban más tekintetben sem kielégítő. A hangtani anyag tárgyalása rendjén például megta­nítják már elemi fokon a magán- és mássalhangzórendszert. A tanu­lók nagyrészt számot adnak — szükség esetén — erről. De megfe­ledkeznek arról, hogy a rendszer­beli elemek rendszerből adódó sa­játosságait a gyakorlatban érvénye­sítsék. A hosszú és a rövid magán- és mássalhangzók párhuzamát meg­tanulja elméletben a gyermek, de ejtésben az oktatók sem érvényesí­tik mindig a tankönyvbeli előírá­sokat, így lesz az órából óra, a tanítóból tanító vagy a mássalhang­zók ejtésében a kellemesből kele­­mes, a felelősségből meg felelőtlen­ség miatt felelőség. A TUDATOS MEGISMERÉS FONTOSSÁGA A nyelvi rendszer elemeiből rak­juk össze azokat a mondatokat, amelyekkel gondolatainkat közöl­jük. Éppen a rendszer jelleg ha­tározza meg ezeknek az elemeknek a kapcsolódási lehetőségeit, azt, hogy milyen módon szerkeszthetők össze az egyes szóalakok, a sza­vakból, szóelemekből pedig a mon­datok. Az anyanyelv szóelemeit em­pirikusan ismeri a tanuló,­ és a ma­ga életkori sajátosságainak, fejlett­ségi fokának megfelelően alkalmaz­za őket beszéd, írás közben. De gyakran nem tudatos számára , mit miért mond úgy, ahogyan mondja, vagy hogyan mondhatná, írhatná jobban, találóbban. Milyen össze­függés van, illetőleg lehetséges a nyelvi elemek között. Emiatt nem tud válogatni a különböző szavak, nyelvtani alakok között, mert nem érzi, nem látja vagy nem ismeri a pontos jelentését, árnyalatát. Az alaktani és a mondattani rendszer meg a szókészlet anyagának tuda­tos megismerése hozzásegítheti ah­hoz, hogy értékrendet állíthasson föl a többféle lehetőséget kínáló nyelvi alakulatok, kifejezések, sza­vak között, valamint az őket fel­építő szóelemek értékét illetően. Ha például tudja azt, hogy a -nél, -nél elsősorban helyviszonyt jelölő rag (A gátnál hangos csobogással alá­sietnek a habok. Az építkezésnél sok szakmunkás dolgozik), de jelöl­het képes viszonyt is (Az üzem vezetőségénél tett panaszt), és ha tudja, hogy a­­kor rágós alakok jel­legzetesen időviszonyt kifejező for­mák, akkor bizonyára nem tartja majd egyedüli üdvözítő időhatáro­­zós szerkezetnek a -nál, -nél rágós névszót, nem használja így követ­kezetesen . József Attila költői al­katának tárgyalásánál tekintetbe kell vennünk... vagy Jókai sze­replőinek bemutatásánál abból kell kiindulnunk... és így tovább. Ebben az esetben a válogatás nyelvhelyességi szempont alapján történt. A nyelvtani normáknak megfelelő szóalakok megválasztása, helyes használata „írta elő­“. Ez a válogatásnak, hogy úgy mondjuk, elemi foka, hiszen elsőrendű köve­telmény nyelvi elemek helyes, nor­matív jellegű alkalmazása. Az igé­nyesebb válogatás már stilisztikai szempontú. Ilyenkor a jelszó­­ men­nél találóbban, mennél választéko­sabban. Persze a nyelvnek nem mindenik eleme egyformán alkal­mas erre, ennek az igénynek a ki­elégítésére. Leginkább a szókészlet szinonima-rendszere, vagy az alak­párok vehetők tekintetbe. Az alak­tani elemek közül a képzők, a szer­kezeti formák közül pedig ugyan­csak a szinonimikus alakulatok. Sajnos,­­ nincs rá tér, hogy mind­ezeket ki is fejthessük. De elég ta­lán arra utalnunk, hogy az okos, eszes, jófejű, éles eszű, jó felfogá­sú lényegében ugyanazt a fogalmat jelöli, csak más-más árnyalatban. Az okos nem fél az idők mohától szövegbe például nem „találna“ ennyire az eszes, a jó fejű vagy a többi szinonima. Az okosban van valami a megfontolt jelentéséből is, és ez nincs benne az eszesben. Eb­ben viszont a gyors észjárás, talán a leleményesség egy halvány árnyalata is benne érződik. Ép­pen ezek a különbségek teremte­nek létjogosultságot a haszná­latukra. Vagy vegyük példaként a repül, repdes, röpköd, röppen, repít, repülget, repes szinoní­­masort. Itt a képzők hasz­nálata teremti meg a válogatás lehetőségét. Ha szövegbe helyezzük külön-külön az egyes származéko­kat, nyomban kiviláglik, melyik mi­lyen szövegbe illik bele. Repül a nehéz kő, ki tudja hol áll meg — írja Arany a Toldiban. Repdes a kalitkába zárt madár. Röpköd az ablak előtt az ételt váró kismadár. Röppen, ha hirtelen elszáll stb., stb. A válogatás tehát tanácsos. De csak akkor válogathatunk, ha van mi­ben, ha ismereteink elegendők rá. Időszerű hát a nyelvi anyag tüze­tes megismerése és megismertetése, mert másként hiába van meg a vá­logatás igénye. Számos más kérdést említhet­nénk még az időszerűek közül. Ilyen például az alaktani és szer­­kezettani elemzés módja, a helyes­írás és helyes ejtés összefüggése, a helyesírás, helyes ejtés és a szer­kezeti tagolás párhuzamossága, az egyeztetési eljárások és így tovább. Mindezek megérdemelnék, hogy szakmai szinten megtárgyalják őket az érdekeltek. A felvetett és felvethető kérdé­sekkel egyetlen célt szolgálnánk : bensőségesebben megismertetnék tanulóinkkal a nyelvet, és így ered­ményesebben segíthetnék őket a kí­vánt beszéd- és íráskészség kialakí­tásában. Gálffy Mózes AZ ANYANYELV OKTATÁSÁNAK EGYES IDŐSZERŰ KÉRDÉSEI SZMOKATRON így nevezik a Moszkva melletti Dubnában most épülő gyorsítóbe­­rendezést, melyben elektronok és protonok együttesen kerülnek majd felgyorsításra. Ezáltal külön­legesen nagy energiák állíthatók elő. A hagyományos gyor­sítóberendezésekben a protonok közvetlenül kerültek felgyorsítás­ra, míg az új berendezésben elek­­trongyűrűben­ forgó mozgást vég­ző elektronfelhőben. A felhő se­bessége megközelíti a fénysebes­séget, ezáltal a magával vitt pro­tonok újból és újból úgy felgyor­sulnak, hogy az megfelel mintegy kétezerszeres tömegnövekedésnek. A következmény 1,5 billió eV pro­tonenergia előállítása ! Az új gyorsító teljesítménye tehát jóval meghaladja a Moszkva melletti Szerpuhovoban épült 76 GeV-os gyorsító teljesítményét TRANSZFORMÁTOROK gyártási költségeit lényegesen csökkenteni lehet, ha a lemezcso­magokat nem a hagyományos módszerrel, hanem két összeil­leszthető félcsomagból állítják elő. Az összeszerelés után azonban a felületeknek hézagmentesen kell érintkezniük, az üres járási áram és a szórás csökkentése végett. Ilyen kivitelben készülnek a Gebr. Waagner Elektro-Technik Fabrik (Forchheim/Ofr) cég transzformá­torainak lemezcsomagjai. Ezeknek középső oszlopa átlósan két részre osztott, szerelésük során a te­kercstesten belül a két részt egy­máshoz nyomják és ezt követően összecsavarozzák. Kiegészítőleg még­ két normál fedőlemezt is hozzá lehet a lemezcsomaghoz il­leszteni. A vasmagok 0,35 mm és 0,5 mm vastagságú lemezekből ké­szülnek. ZAJTALAN VIBRÁTOR Ma már vannak légpárnás vib­rációs betonkeverő gépek, amelyek nagy mértékben csökkentik a zajt Hogyan, működnek ? A formát tar­tó plató alá levegőt fúvatnak. Ha nő a nyomás, a plató és a rajta levő forma lassan felemelkedik. A vibrátor bekapcsolása után megkezdődött a betonkeverék tö­mörítése. Míg a közönséges vibrá­torokhoz masszív és drága alapok­ra van szükség, az új vibrációs gépekhez betonalapra egyáltalán nincs szükség. A műhelyekben ele­gendő 10—15 cm vastag homok­alapra helyezni a gépeket. A gé­pek üzemeltetéséhez 30—50 %-kal kevesebb energia szükséges, ter­melékenységük pedig sokkal na­gyobb, mint a dübörgő mechani­kai vibrátoroké. MEGJELENT ELŐRE 3. oivall -------------------­---------------------------------­ 500 CSENDES ÓCEÁN­TELE BENZINNEL KÍSÉRLETEK A TERMONUKLEÁRIS FÚZIÓ SZABÁLYOZÁSÁRA Nemcsak a kínai császár, hanem a Föld lakói valamennyien a Nap fiai vagyunk — mondotta a múlt században Helmholtz a nagy fizikus­­fiziológus. A Nap évmilliárdokon át sugározza fényét és melegét, egyet­len négyzetméter felülete 61 mega­watt teljesítményt sugároz, egy óriás üzem vagy egy hatalmas város ener­giaszükségletét. Honnan veszi ezt a hatalmas energiát? A múlt században azt gondolták, hogy olaj vagy gáz ég el benne. Utánaszámoltak, rájöttek, hogy akkor már néhány évezred alatt elégett volna. Később felfedez­tek egy csodálatos sugárzó anyagot, a rádiumot. Talán rádiumból áll a Nap? Ezt a számítás és a kísérlet egyértelműen megcáfolta. A színkép­elemzés azt mutatja, hogy a Nap légköre könnyű gázok, hidrogén és hélium atomjaiból áll. A hélium még a nevét is Helios-tól, a Napisten­től kapta. Rájöttek, hogy belsejében a hid­rogén atommagjai héliummaggá ál­lanak össze, ennél az egyesülésnél valóban olyan nagy energia szaba­dul fel, amely évmilliárdokon át el tudja látni az egész naprendszert energiával. A hidrogén-hélium fúziót a Földön először a hidrogénbomba gyártására használták fel. De a tu­domány célja nem a rombolás, ha­nem az építés, a magok egyesülésé­nél felszabaduló energiával gépeket akarnak hajtani, lakásokat fűteni. A robbanást le kellett lassítani, a folyamatot szabályozhatóvá kellett tenni. Ehhez olyan körülményeket kellett teremteni, amilyenek a Nap felületén léteznek: száz millió fo­kos hőmérsékletet sokszáz atmosz­féra nyomással. Milyen anyagból kell készíteni azt az edényt, mely ilyen hatalmas hőfokot és nyomást áll? A kérdés első látásra megold­hatatlannak látszott, de a fizikusok az utóbbi évszázadban már sok ha­sonlót megoldottak. Mágneses térbe kell szorítani az anyagot, cső alakú mágneses teret kell létrehozni, az nem olvad meg, bármilyen magas is legyen a hőmérséklet. Már közel két évtizede dolgoznak az atomfizikusok ezen a láthatatlan, milliós hőfokot is álló „edényen“. Új tudományág fejlődött ki: a magneto-hidrodina­mika, a mágneses térbe zárt folya­dékok tudománya. Könyvtárat tesznek már ki az erről írt cikkek, de az eredmények eddig szerények voltak: az izzó anyagot legfeljebb csak másod­perc ezred részéig lehetett börtöné­ben tartani. Nemrég Novoszibirszkben, a ter­monukleáris fúziót kutató fizikusok kongresszusán két német fizikus nagy eredményt jelentett be. Egy teljes másodpercig sikerült a 2000 fokra hevített anyagot elektromág­neses térben tartani. A két fizikus, Gierke és Grieger nem hidrogént, hanem céziumot és báriumot heví­tett fel, ezek atommagjai a hidro­généhez hasonlóan viselkednek, de ezen az aránylag alacsony hőfokon jobban lehet az anyag viselkedését tanulmányozni. Az új felfedezés nem jelenti ugyan a kérdés végleges meg­oldását, de mindenesetre hatalmas lépés a megoldás felé. Ha sikerül a termonukleáris fúziót megoldani, akkor korlátlan mennyiségben áll majd az emberiség rendelkezésére az olcsó energia, mint hogyha 500 Csendes-óceán méretű tartály lenne tele benzinnel. Dezső Ervin SZEMLE A monopoltőkés tervezésről A jelenlegi tőkés gazdaság e­­gyik legjelentősebb elméleti és gyakorlati kérdése a monopoltő­­kés állam által megvalósított gaz­dasági tervezés. A műszaki-tudo­mányos forradalom, a termelőerők és a társadalmi munkamegosztás elmélyülésének, a tőkekoncentrá­ció fokozódásának körülményei között, objektív szükségszerűség­ként merül fel a tőkés gazdaság­ban a gazdasági folyamatok irá­nyítása, az egyes termelési ágak program alapján történő vezetése, összhangbahozatala. E tervszerű tevékenység egyes vetületeit elemzik munkájukban Iosif Anghel és Sorica Sava (Pla­­nificarea capitalistă. Ed. Stiintifi­­ca.). Tulajdonképpen négy egy­mással összefüggő tanulmányt kapnak kézhez az olvasók. Az egész problémakör szem­pontjából alapvető kérdést tár­gyal az első fejezet, amely az ál­lami monopoltőkés tervezés ál­talános, gazdasági valamint szo­ciális és politikai jelentőségével foglalkozik. Bonckés alá kerül a tervezés tartalma, ellentmondásai, belső fejlődése, különös tekintet­tel a tőkés tervezés elméleti meg­alapozásának kérdéseire. E témá­ról szóló irodalom és tervezési gyakorlat kritikai elemzése alap­ján a szerzők olyan kérdésekre ke­resnek választ mint: szükségsze­rű-e a monopoltőkés tervezés, mi­lyen objektív tényezők teszik lehe­tővé ezt a tervezést, melyek a je­lenség tartalmának ellentmondó és nem­ ellentmondó elemei, ho­gyan jelentkezik fejlődésük dia­lektikája. A tanulmánykötet következő két fejezete gyakorlati kérdést ele­mez , éspedig a franciaországi ál­lami tervezés metodológiáját. Itt már a mindennapi tervezés kérdé­seivel találja szemben magát az ol­vasó, 20 évi tervezési munka gya­korlatának elemzésével. Termé­szetesen a módszertani problémák vizsgálata különböző elméleti következtetésekre vezette a szer­zőket. Ezeknek során kihangsú­lyozzák azokat az okokat és szempontokat, amelyek miatt a francia módszer figyelmet érde­mel. Az utolsó tanulmány nem a mo­nopoltőkés állam tervezési prob­lémakörébe vezeti el az olvasót, hanem a fejlődésben lévő orszá­gok egyik jelentős kérdéséhez, a munkaerő felhasználásához. Kiin­dulva a munkaerő elégtelen fel­­használásának tényéből a könyv elsősorban ennek gyökereit és mibenlétét elemzi. De ezen túlme­nően megkísérli kidolgozni a mun­kaerő jobb, tervszerű felhasználá­sának általános modelljét a fejlő­désben lévő országok számára. LG.

Next