Előre, 1970. november (24. évfolyam, 7149-7173. szám)

1970-11-01 / 7149. szám

ELŐRE 2. oldal A ÍTÉLET mai fiatal nemzedék aligha képes teljessé­gében átérezni és meg­érteni, milyen vijjogó, vésztjósló kiáltásként hatott a maga korában az Érmellék szülötte, Ady Endre versindító kijelentő mondata : „Dó­zsa György unokája vagyok én, / Népért síró, bús, bocskoros nemes." Dózsa Györgyből a századok fo­lyamán sem lett regényírás ; ha megidézték, költők idézték meg, s mindannyiszor tetemrehívásként, a nép nevében, a jövő nevében. Lángoszlopnak látták, mely fel-fel villan, változatlan tényerővel a tör­ténelem gomolygó viharában. Ter­mészetszerűen így kellett ennek lenni, mindaddig, amíg Dózsa György népe hatalmon belül nem került. Ehhez azonban korszakos változásnak kellett bekövetkeznie, hiszen nem volt ennél elesettebb és tarkább nép : történelmi tények igazolják, hogy a vezér mögé oly egységesen felsorakozott parasztok és kisnemesek sorában a magya­rok mellett egyként voltak romá­nok és szlovákok, s bizonyára más nemzetiségűek is. A közös sors vál­lalásában eggyé kovácsolódott se­reg, a „gyülevész“ népség hallatlan hadisikereket ért el. Vezetőjük, Dó­zsa György képzett katona volt, hadvezetői és szervező tehetsége nyilván sokat nyomott a latban, de nem volt sem előtte, sem utána egyetlen vezér sem, akinek minden egyes elhatározását, közelebbi és távolabbi céljait ennyire determi­nálta volna maga a vezetett sereg. Dózsa azzal vált történelmi szemé­lyiséggé, hogy maradéktalanul ma­ F­ILMEK gála vállalt minden következményt, tudta, hogy a történelem rendjét kell sarkaiból kifordítania, ha igaz­ságot akar szerezni a véréig ki­zsákmányolt parasztságnak ; tudta, hogy ez teljes önfeláldozást köve­tel ; hogy a történelem erőinek olyan harapófogójába került, a­­melyben az acél is megroppanhat. Tu­dnia kellett mindezt , emellett bizonyítanak a róla fennmaradt do­kumentumok — és a végső érv : az, ahogyan meg tudott halni a tü­zes trónuson, tüzes vaskoronával a fején. Erkölcsi-emberi kvalitásai csakis a legkiválóbbak lehettek, de hallatlan következetességére nincs más magyarázat, mint hogy akara­tát szüntelenül ennek a soknemze­tiségű, sorsában-kiszolgáltatottságá­­ba­n- egységes paraszti élcsapatnak a kohójában edzette. Személyisé­gét, történelmi szerepét epikusen csakis ebben az összefüggésben le­het valóságosan ábrázolni. S ez roppant nehéz, roppant nehéz ma­napság is, amikor pedig a szocia­lista eszmeiségű művész történe­lemszemléletét ebben, a vonatkozás­ban nem zavarják előítéletek, vagy­is amikor megérett az idő Dózsa személyiségének és sorsánál, az objektív szándékú ábrázolására. Kósa Ferenc ilyesfajta ábrázolás­sal próbálkozott az Ítélet című hár­mas, román-magyar-szlovák kopro­dukcióban készült filmjében, s elis­merésünket e vonatkozásban nem is tagadhatjuk meg tőle. Biztosan vannak olyanok, akik el tudják képzelni Dózsát a szuper­­produkciókban megszokott hősök manírjában ábrázolva. Én azért nem­ tudom elképzelni, mert nem látom az értelmét az efféle beállításnak. Sorsának tragikus betetőzésével Dó­zsa túlnőtt önmagán, szerepén, ko­rán, s valóban jelképpé magaszto­sult. Úgynevezett emberközelbe ho­zásával — a szuperprodukciók mo­dorában — csak veszthetnénk. A film azonban nagyon konkrét művé­szet, a filmszerep bármely felfogás­ban filmszerep marad, a hősnek a leghétköznapibb értelemben élnie kell a celluloid szalagon ahhoz, hogy hasson és meggyőzzön. S ha már Dózsát választotta hőséül a rendező, őt rendkívül körültekintő­en, sokszorosan átgondoltan kell beleillesztenie a legreálisabb össze­függésekbe, hogy aztán ezeknek az összefüggéseknek a pattanásig fe­szítésével feldobhassa a jelképes­ség magasságába­n, amennyiben erre vállalkozik. És Kósa Ferenc er­re vállalkozott. Törekvései azonban csak részle­gesen valósultak meg. Nyilatkozatai­ból tudjuk meg, hogy kezdettől a ko­­produkciós megoldást kereste, s fő­ként, ha nem mindenekelőtt a törté­­nelmi hitelesség érdekében: ki akarta domborítani a három nemzet rész­vételét a Dózsa felkelésben. A kész filmben azonban a tömeg sokszínű­sége összemosódik, noha egyik tö­megjelenet a másikat éri. Ennél, okát főként abban látom, amit a film legfőbb hibájának is tartok abban, hogy a részletek részletek maradnak, töredezetten illeszked­nek egymáshoz, s nem ötvöződnek egybe. Sem­ a tömegek felől Dózsá­ba áramló felhajtó erő, sem a Dó­zsa személyéből a tömegekre ható energia ábrázolásában nem tudta azt adni a rendező, amit szemmel láthatóan szándékozott. Ez pedig kulcshiba. Kellő kohézió hiányában a részletek bizonytalanná válnak elmosódnak. A tömeg elégedetlen­kedik és lelkesedik, éhezik és amin tudatosítják benne, vállalja sorsát , harcol , magát nem kímélve, s oly­kor kegyetlenkedve . Dózsa tervez tanácskozik és töpreng,­ de nem a sorsdöntő pillanatokban — olyan­kor rendkívül határozott , hibázik is, ám éppen mert tetteinek végkö­vetkezményeivel mindig szembe­néz, a hibákat sokszor helyrehozza. Minden mozzanattal egyet kell érte­nünk, minden mozzanat újat hoz és teljesebbé teszi az összképet, de valahogy formálisan, felsorolássze­­rű­ egymásutániságban, így aztán e tömegből ugyan kiválik néhány arc, de mégis úgy érezzük, freskó­­szerű háttért képez csupán, Dezső György szépen megfogalmazot igazságai pedig mintha légüres tér­ten hangzanának el. Werbőczi szo­katlan beállításával — a történe­lemkönyvek vérbírája itt szinte pro­fetikus előrelátással megáldott, nem önmagában, hanem csakis osztálya nevében kérlelhetetlen törvénytudó — még újat is hozott a film. Ne vi­tassuk most ennek a beállításna­k helyénvalóságát ; a film össze­függésében nézve a Werbőczi­ Dezső. szellemi párharc kétségtelenül ér­dekes ; lehetőséget nyújt arra hogy az uralkodó osztály szemszö­géből is lássuk a parasztfelkelést. Azonban ezúttal is azt kell monda­nunk, mint fennebb : Werbőczi alak­ja önállósul, kiszakad a fejedelem a szintén hátteret képező udva statikus freskójából. A tüzes trónon való megégettetés az előbbiekből logikusan következ­ve egyszerűen befejezi a filmet — mintegy tudomásunkra hozzák a történelmi tényt. Merthogy a rugó­kat nem sikerült kifeszíteni, a kirö­­pítés is elmaradt. Kósa Ferenc Dózsa-filmje így végső formájában egy valóban korszerű, a történelmet nem ürügy­ként, hanem az önismeret jegyében vállalóra fogó felfogás jegyében végzett kísérlet. Sára Sándor opera­tőri tehetsége kiállta az egyáltalán nem könnyű próbát, rendkívüli azonban ő sem tudott nyújtani. Bes­senyei Ferenc Dózsa szerepében, Major Tamás mint Werbőczi, Gheorghe Moltol a Diák alakítója­ként remek színészi teljesítményt nyújtott, s melléjük még sokan so­­rak"­."‘-Tóhatók fel. MEZEI JÓZSEF (Folytatás az 1. oldalról) ,avállalatoknak és a minisztériumok­nak átutalandó összegeket. Az előb­­bi nem lehet kisebb a tervezett össz­­jövedelem 10 százalékánál. Ha vala­mely gazdasági egység nem érte el az előirányzott nyereségszintet, min­denekelőtt a költségvetést megillető nyereségrészt utalja át. A nyereség­elosztás további sorrendje: a jutal­mazási alap képzése, természetesen megfelelő levonásokkal, a más egy­ségeknek átutalandó összegei. A ma­radó hányadot arányosan kell el­osztani a kisgépesítési és központo­sított beruházási bankhitelek töv­­esztésére és a fővállalat központo­sított beruházásainak finanszírozásá­ra. A fővállalat csak azután képez­ne­ a nem központosított beruhá­zásra szolgáló alapot és a tartalék­­alapot, ha a költségvetést megillető nyereségrészt és a jóváhagyott pénz­ügyi terv többi előirányzatait mara­déktalanul kielégítette. Ha az össz­­nyereség nem fedezi a költségvetés­hez átutalandó nyereségrészt, teljes egészében átutalandó, a különböze­tért pedig kötbér fizetendő. A nyereségelosztás új rendszere harmonikusan egyezteti az állam, a gazdasági egységek és a munkakö­zösségek érdekeit, egyben lehetővé eszi a közvetlenül felettes szervek, főként az ipari fővállalatok széle­sebb körű részvételét a termelés és a munka tudományos szervezésében, a hozzájuk tartozó egységek belső tartalékainak felderítésében és kiak­názásában ,az anyagi érdekeltség fokozásában .Minthogy az egységek legfontosabb pénzforrásai termelési eredményekhez kapcsolódnak, erősö­dik a vállalatok és a többi szocia­lista gazdasági szervezet önálló ügy­vitele, bővülnek cselekvési lehetősé­geik, növekszik a felelősségük a pénzgazdálkodásban. A minisztériumok, az ipari fővál­lalatok, a vállalatok és az alkalma­zottak legyenek azon, hogy minden egyes termelő, építő vagy szolgálta­tó egység nyereséggel dolgozzék, te­gyenek határozott lépéseket a még mutatkozó veszteségek csökkentésé­ért, illetve felszámolásáért. Az ide­eredmények tanúsága szerint az or­szág gazdasága átlag tetemes ter­ven felüli nyereséget mutat fel, a­zonban még mindig vannak egysé­gek ,amelyek nem teljesítik ezt a mutatót, nem vesznek igénybe min­den lehetőséget a jobb pénzgazdál­kodáshoz. Az ilyen egységek és fe­lettes szerveik intézkedjenek a le­maradás behozásáért és annak ér­dekében, hogy az év végére megva­lósíthassák a nyereségtervet. Az újabb intézkedések bővítik az egységek jogkörét és felelősségét a termelési alapok felhasználásában. Az új szabályozó rendelkezések ér­telmében a forgóeszköz-szükségletet rendszerint csak az új egységekben határozzák meg analitikus számítá­sokkal, a már működő egységekben szintetikus kalkulációval, ami lénye­gesen csökkenti a tervezőmunka vo­lumenét és nagyobb cselekvési sza­badságot engedélyez a gazdasági egységeknek. A normatívák kidolgo­zásánál figyelembe veszik a műsza­ki-anyagi ellátás javításának, a gyár­tási eljárások tökéletesítésének, a termelési költségek leszorításának (főként a nyers- és segédanyagfo­gyasztás csökkentésével), az elszá­molások meggyorsításának szüksé­gességét, s általában igyekeznek minél gazdaságosabbá tenni a ter­vezett termelést. A forgóeszközök finanszírozásá­hoz jó tudni, hogy­ költségvetési for­rásokat szabály szerint csak új vál­lalatok vehetnek igénybe. A működő vállalatok a tervidőszakon belül for­góeszközeiket bankhitelből növelhe­tik, amit az év végén a nyereségből kell törleszteniök. Ez az intézkedés érdekeltté teszi a gazdasági egysé­geket azoknak a mutatóknak a tel­jesítésében, illetve túlszárnyalásában, amelyektől a saját alapjaik nagysá­ga függ. Kétségtelen, hogy az új szabályozások nyomán javul a for­góeszközök felhasználása és növek­szik a forgási sebessége, a vállala­toknak több gondjuk lesz arra, hogy nyersanyagból, segédanyagokból, késztermékekből ne képezzenek el­fekvő készleteket, ami köztudomású­lag a szükségleten felüli, illetve az idő előtti ellátásból, a piac nélküli termelésből adódik. A beruházások finanszírozásában legfontosabb új tényező, hogy a hi­tel egyes központosított beruházá­sok eszköze lett, hogy folyósításuk­hoz az egyik fő forrás, az amorti­záció és az üzemen kívül helyezett állóalapok felszámolásából szárma­zó összegeken felül igénybe veszik a gazdasági egységek nyereségét is. Hitelt azonban csak olyan beruhá­zásokhoz folyósítanak, amelyeket szükségesség, célszerűség és gazda­sági hatékonyság szempontjából egy­aránt véleményeztek, továbbá ha azok rövid időn belül, rendszerint egy esztendő alatt hajthatók végre, ha biztosak a nyersanyagforrások és megvan az előállítandó termékek forgalmazási lehetősége, végül ha a beruházás rövid idő alatt, legfel­jebb 5-6 esztendőn belül, az új ob­jektumok nyereségéből amortizálha­tó. Az intézkedés tehát a gyorsan megvalósítható, gazdaságosnak ígér­kező és hamar amortizálódó beru­házásokat ösztönzi. Hasonló rendel­tetésű a differenciált kamatok rend­szere. A kamat összege az invesztí­ció megtérülésének időtartamától, il­letve a hitel törlesztésének határide­jétől függ, s késedelmes üzembehe­lyezés vagy késedelmes törlesztés e­­setén növekszik. Nagyobb tehát a gazdasági egység és a felettes szer­vek felelőssége az invesztíció üzembe helyezéséért és a tervezett nyereség eléréséért, hiszen ellenkező esetben nem állnak rendelkezésükre a hitel­­törlesztéshez szükséges pénzforrá­sok. Minthogy a nyereség a beruházá­sok finanszírozási forrása lett, tovább csökken a túlzott központosítás vagy­is megszűnik az, hogy szintén az ál­lami költségvetés útján a nyereség újra felosztódjék a beruházás reali­­zálását szolgáló előirányzatok kö­zött. A rendelkezéseknek megfelelő­en az állami költségvetésből finan­szírozhatók új vállalatok, kombiná­tok és üzemek, illetve rendkívüli je­lentőségű üzemfejlesztés, ha az a­­mortizációs leírásokból, nyereségből és más forrásokból származó össze­gek nem­ elegendőek. Tavaly példá­ul az invesztíciók 58,4 százalékát fi­nanszíroztuk a költségvetésből, az idén viszont csupán 36,7 százalékát. Gyakorlatilag alkalmazzuk tehát a Román Kommunista Párt Országos Konferenciájának dokumentumaiban megjelölt azon feladatot, hogy bank­hitelekből és a gazdasági egységek saját bevételeiből kell fedezni a ter­melés folyó szükségleteit és egyes beruházásokat, egyszerűsíteni kell a gazdasági egységek és az állami költségvetés viszonyát. Másik igen fontos körülmény: az amortizációs leírásokból, állóalapok felszámolásából és a beruházási cé­lokat szolgáló nyereségrészből szár­mazó forrásokat a fővállalatok, a kombinátok és üzemcsoportok hatás­körében összpontosítják, ami lehető­vé teszi a körültekintő elosztást, fo­kozza az új gazdasági szervek sze­repét és felelősségét saját pénzfor­rásaik gazdaságos kiaknázásában. A beruházások finanszírozásával, illetve hitelellátásával kapcsolatos intézkedések hivatottak gondoskodni a pénzalapok gazdaságosabb fel­­használásáról, az objektumok kése­delem nélküli üzembe helyezéséről és felfutásáról, magas fokú gazdasá­gi hatékonyságról. Igen fontos a bank ellenőrző szerepe, amely hang­súlyozottan megelőző és differenci­ált jellegű, attól függően, hogy a szóban forgó beruházást milyen szinten rendelték el és ki hagyta jó­vá a műszaki-gazdasági tervdoku­mentációt. Ha az invesztíció mutató­it a Minisztertanács hagyja jóvá, a finanszírozó bankszervek csak a jó­váhagyási utasítások, a felső árszin­­tekre, a felvonulási költségekre és a nem produktív kiadásokra vonatkozó törvényes rendelkezések betartását kísérik nyomon. Ha viszont az ob­jektumokat a beruházás kedvezmé­nyezettjei hagyják jóvá, a finanszí­rozó bankok feladata véleményezni a hatékonysági mutatókat, gondos­kodniuk kell arról, hogy a hatékony­­sági mutatók megfeleljenek a szabá­lyozó rendelkezéseknek, és hogy az épülő egységek gazdasági tevékeny­sége minél színvonalasabb legyen. A gazdasági vezetőségek és a pénz­ügyi ellenőrző szervek egyik elsőd­leges feladata, hogy lényegesen na­gyobb igényességgel és felelősség­gel kísérjék nyomon az anyagi és pénzeszközök felhasználását, igye­kezzenek meggyorsítani a kivitele­zést, csökkenteni a készleteket, gon­doskodni minden beruházott lej gazdaságos felhasználásáról. Az új szabályozó rendelkezések célja tehát egyrészt jelentős össze­geket bízni a vállalatokra, nagyobb rugalmasságot és több cselekvési szabadságot nyújtani a gazdasági egységeknek, másrészt fokozni a mi­nisztériumok, a többi központi ál­lamigazgatási szerv, a néptanácsok, a fővállalatok, a vállalatok, s nem utolsó sorban az alkalmazottak fe­lelősségét az anyagi és pénzalapok, a munkaerő ésszerű felhasználásá­ban a minél magasabb jövedelmező­ség ,a lehető legtöbb nyereség ér­dekében. A pénzügyeket és hitelrendszert tökéletesítő intézkedések egyelőre kísérleti jellegűek, s az idei eredmé­nyek alapján kiegészítésre, majd véglegesítésre várnak. Szükséges, hogy az összes érdekelt tényezők ja­vaslataikkal hozzájáruljanak a leg­jobb módszerek megtalálásához, hogy a végleges rendelkezések ma­radéktalanul megfeleljenek majd a nemzetgazdaság időszerű követelmé­nyeinek, ösztönözzék az új ötéves terv jelentős feladatainak valóra vál­tását. TÖKÉLETESEBB PÉNZÜGYI ÉS BANKRENDSZER - MAGASABB HATÉKONYSÁG SZIGET UTCA (Folytatás az 1. oldalról) itca két oldalán, közvetlenül a r­omosan folydogáló Küküllő pall­ónak szomszédságában, úgyszó­v­án a municípium szívében, javá­ban folyik az építők fölvonulása Lajos Zoltánnal, a megyei épít­kezési és szerelési vállalat igaz­gatójával és­­Erdős Imrével a mu­­­nicípiumi néptanács építészeti ügyosztályának vezetőjével be­szélgettem el a születendő megye­­tél napjáról. Mint megtudtam, 18 négyemele­­tes tömböt húznak fel itt 1973-ig, összesen 500 lakrésszel. Zömük jár a következő esztendőben el­készül és gazdára lel, s '73-ra csak kevés adósság marad hátra. Jövőre 180 állami és mintegy 160, a honpolgárok által építtetett lak­részbe költözhetnek be az udvar­helyiek. A terveket a marosvásár­­helyi tervezőintézet készítette, s ezek két- és háromszobás I.—IV. kényelmi fokú lakásokat irányoz­nak elő. Az új lakónegyed kiala­ktása természetesen szükségessé teszi a központi fűtés és a köz­művesítés kiterjesztését, a Nagy­­rüküllő partszakaszának megerő­sítését és rendezését is. A Sziget utcai negyed új szín­v városképen, harmonikusan illesz­kedik be a már megépült tömbhá­­zak tarka füzérébe. ÓZDTÓL BÜKKÖSIG ELŐZMÉNYEK A 740 lelket számláló Magyarózdon csak az iskola maradt. A többi köz­ségi intézményt Bükkösre vitték, mert úgy találták, központi fekvése miatt ez a falu a legalkalmasabb arra, hogy a község székhelye legyen. De mindkét helységben kevés a gyermek, s gyak­ran megesik, hogy csak a két falu ta­nulóiból telik egy osztályra való. A múlt évben például csak két ötödikes volt Bükkösön, ezeknek nyilván Ózd­­ra kellett átjárniuk. Az idén már hét van, Ózdon viszont nyolc, tehát egy­­gyel több. Előnyösebb helyzetben lé­vén, az ózdiak bizonyosak voltak ab­ban, hogy ebben az évben is náluk lesz az ötödik osztály. Annál is in­kább, mert még augusztus közepén az ózdi iskola megkapta a beiskolá­zási tervet, melyen szerepelt az ötö­dik osztály. De megérkezett a faluba Balla Erzsébet, magyar szakos ta­nárnő, és ugyancsak megyei kineve­zéssel a kezében egy másik pedagó­gus, Gaál Ágnes. Aztán megkapták a tankönyveket, tehát úgy nézett ki, zökkenőmentes lesz az idei tanévkez­dés. Igen ám, csakhogy szeptember 5-én Bükkösön összehívták a községi cáribárót, a néptanács vb-jét és elha­tározták, hogy az ötödik osztály ne ■Ozdon, hanem Bükkösön­ legyen. A gyűléssel kapcsolatban érdemes meg­említeni, hogy csak egyetlen ózdi volt jelen, Balsai János brigádos, aki — saját bevallás­a szerint — a javaslat ellen szavazott. A következő napokban Gyarmati József, bükkösi igazgató beszélt a Maros megyei tanfelügyelőséggel, és állítólag szóbeli beleegyezést kapott arra nézve, hogy Bükkösön legyen az ötödik osztály. Szeptember 14-én es­te pedig a néptanács elnökével és titkárával átmentek Ózdra, felhívatták a szüleiket az iskolába, és tudomásuk­ra hozták, hogy másnap az ötödikes gyermekeknek Bükkösre kell men­niük. Ha nem mennek, minden továb­bi nélkül megbüntetik őket. Az ózdiak hivatalos papírt kértek arra vonatko­zólag, hogy a megyei tanfelügyelő­ség megváltoztatta volna előbbi dön­tését, s mert Gyarmati igazgató nem tudott ilyet mutatni, úgy gondolták nincs minden rendjén, és a követke­ző napokban nem Bükkösre, hanem Ózdra küldték iskolába a gyermeke­ket. A továbbiakban Gyarmati igaz­gató áthívatta az újonnan érkezett pedagógusokat Bükkösre, Vass And­rás ózai igazgató pedig tizenötödi­kén kiosztotta a tankönyveket. Az óz­di gyermekek néhány napig jártak még iskolába­n a IV. osztályba­, aztán kimaradtak. Október 13-án, amikor megérkeztem Ózdra, ez volt a helyzet. Nyilván kíváncsi voltam, MIT MONDANAK A SZÜLŐK? MAGÓ JÁNOSNÉ: — Mi megért­jük, hogy a bükkösi gyermekeknek is ugyanolyan nehéz idegyalogolni, mint a miénkeknek oda, de itt mégis­csak több a gyermek. Gyarmati igaz­gató arra hivatkozott, hogy reggel fél hatkor van busz innét Bükkösre. De mondja meg nekem, egy ötödikes gyermeket felköthetek hajnalban fél ötkor, vagy még korábban? Ha már ide volt jóváhagyva, miért kellett el­csavarni, s ha elcsavarták, miért csak az utolsó pillanatban mondták meg? Ha hamarább tudjuk, elvihettük vol­na a gyermeket máshova, interná­tusba. ÖTVÖS FERENCNÉ: — Ha most odaadjuk a gyermekeket, akkor ez­után minden évben ott kell járniuk. Itt könyvet is kaptak, iskolába kezd­tek járni, miért nem lehet itt ötödik osztály, mert nem vagyunk község­központ? Eleget gyötörjük magunkat hogy mi legyen a gyermekekkel. Mi belátjuk, hogy a bük­tösieknek is ne­héz, vállaltuk, hogy eltartanák a bük­kösi gyermekeket. Persze, úgy lenne a legjobb, ha mind a két helyt meg­maradna az ötödik osztály. Elég kár, hogy miután egyszer jóváhagyták, mégis így történt. NAGY MIHÁLYNÉ: — A nagy mun­kák idején, amikor lett volna dolog megyei tanfelügyelőt kérdeztem meg a fejleményekről. —­ Adtunk két nap gondolkodási időt, ha az ózdiak nem járnak át, megszűnik teljesen az ötödik osztály. — Miért csak tizennegyedikén este tudatták a szülőkkel, hogy mihez tartsák magukat? — Ez már a helyiekre tartozik ... — Úgy tudom, pedagógust is ne­veztek ki ide ... — Az tévedés volt — mondta Gyar­mati igazgatóval egyszerre és kifor­dultak az ajtón. Másnap Gyarmati igazgatóval is sikerült elbeszélgetnem: — Mi a bükkösi szülök álláspontja? — Azt mondják, ők sem engedik a gyermekeket Ózdra, mert ez a köz­­ségközpont. — Van-e olyan rendelkezés, hogy feltétlen a községközpontban kell Úgy hozta a véletlen, hogy gép­kocsink egyik abroncsa kevéssel Régen előtt szétpukkant. A sofőr lassan, óvatosan behajt az alig ki­lométernyire lévő AUTÓHÁZA Nr. 3 feliratú régeni kirendeltség tágas udvarára. Gépkocsink a ma­rosvásárhelyi autószállítási válla­laté, tehát itt is „itthon van“ a megrakott Bucegi, amelynek, saj­nos, nincs pótkereke. Eltelik negyedóra, aztán még egy, végre — mert itt sem akad pótkerék — a sofőr engedélyt kap, hogy egyik, kaviccsal rakodott, de valamilyen motorhiba miatt vesz­teglő billenő tehergépkocsiról le­szerelje az egyik kereket. A kocsi vezetője nincs itt, dehát, mire hol­nap munkába áll, a kerék újra a kocsiján, lesz, sofőrünk visszafelé ismét betér és visszaszereli. Belső kerék, eltart a ki- és be­szerelés. Addig, egyéb híján, a közelben lézengő régens szerelők­től érdeklődünk. — Hogy-hogy nem akad egy pót­kerék ? A válasz : miért éppen pótke­réknek kellene akadnia ? Néhány perc telik el, s arra fi­gyelek fel, hogy több fiatal szerelő tanakodik a 21 MS 679 rendszámot viselő, mellettünk sofőr nélkül veszteglő zöld Bucegi mellett. Le­nyomják a vezetőfülke kilincsét is, de az előrelátó sofőr bezárta az ajtót. — Ez is valami ? — nevet a fe­kete képű, olajfoltos munkaruhás szerelő, s a csavarhúzóval pillanat alatt felpattantja a zárat. Motoz­nak bent, nevetnek, sugdolóznak, és valamit leszerelnek. Aztán az ajtót visszazárják, majd másik kocsihoz mennek. Közben a jobb oldalunkon álldo­gáló 21 MS 1713-as rendszámú szürke Bucegi mögött szőke bar­kós, dohányszínű munkaruhát vi­selő fiatalember tűnik fel veder­rel a kezében. Ruházatán pettyek árulják el, hogy festő vagy gépko­csifényező. Megáll a kocsi mögött, teleszedi a vedret cukorrépával (a szürke Bucegi rakománya frissen szedett cukorrépa, a sofőr szintén defekt miatt tért be, de néhány percre elment valahová) , mert a veder nem elég nagy, félkarral még öt-hat répát szorítva magá­hoz, sietve eltűnik a kerítéshez vezető udvarrészen át. Pillanatig azon tűnődöm, miféle alkatrész helyettesíthető cukorré­pával, ám sofőrünk, akit megkér­dezek, lakonikus választ ad : — Disznó... Előbb azt hiszem, a répatolvajra érti aztán megmagyarázza, hogy az illető valószínűleg süldőt tart otthon s decemberig, amíg levág­ja, így biztosítja a takarmányt. Megadva a kért felvilágosítást, gépkocsivezetőnk a kővel rakott billenő kocsihoz siet, hogy a nyolc leszerelt anyacsavart helyére il­lessze, nehogy elkallódjanak, míg visszafelé jövet a kölcsönvett ke­reket helyére szereli. Késő ! A nyolc anyacsavar már eltűnt. Vezetőnk bosszankodik, de... a távollevő sofőr kolléga marad a vesztes... További tapasztalatok gyűjtésére nem marad időnk, másfél órát vesztettünk, kocsink indul. De mit csinál majd a 679-es gazdája, aki­nek távollétében „valamit“ kisze­reltek kocsijából ? A billenő teher­gépkocsi sofőré, akitől — tudtán kívül — kölcsönvettük a kereket, de visszaszerelni már nem sikerül, mert eltűntek az anyacsavarok. És ha a rakományt lemérik, mit csi­nál majd az 1743-as vezetője, aki­nek cukorrépa szállítmányát (a szőke barkós előtt a kovács jött két vederrel, neki talán két hízója van otthon) dézsmálgattok és így tovább, hiszen csak másfél óra rö­vid tapasztalatait jegyeztem fel. Eszembe jut, hogy nemrég sú­­lyos gépkocsibaleset történt, egy teherautó fékje „felmondta a szol­gálatot". A vizsgálat kiderítette, hogy a fék nem volt rendben, va­lami alkatrésze hiányzott, de a gépkocsivezető esküdözött hogy fogalma sem volt róla... Furcsa állapotok uralkodnak az autószállítási vállalat régeni ki­­rendeltségében. Milyen módszer az, hogy akinek „valamije“ eltűnt a kocsiról, lopjon a másikról, vagy őrizze a magáét éjjel és nappal ? És végül: ki felel mindezért az autószállítási vállalat régeni kiren­deltségén 7 CASPAR TIBOR JEGYZET „Szerzink“ másik kocsiról Nehéz elképzelni, hogy ma, amikor gyermekeink egyre jobb körülmények között tanulnak, korszerű, új iskolák nyitják meg egymásután kapuikat, vannak még helységek, ahol a hajdani fülemüle-fütty igazsága szerint akarják eldönteni, hol is legyen az iskola. Tudjuk, hogy ez át­meneti helyzet, rendezik majd,­­ reméljük, az ózdi meg bükkösi gyermekek ugyanolyan vidáman mennek iskolába, mint a képün­kön látható kis nebuló. Iskola és társadalom elég, mindegyre hívattak át Bükkösre. Háromszor is voltunk. Augusztus má­sodik felében nálunk járt Gyarmati igazgató és akkor azt mondta: „végre valahára kivittem, hogy Ózdon lesz az ötödik osztály". Most meg egészen másként beszél ... Itt tartottam a dokumentálódással amikor megtudtam, hogy megyei bi­zottság érkezett az ügy orvoslására. Amikor engedélyt kértem, hogy részt vehessek a gyűlésen, az egyik kikül­dött próbált lebeszélni, mondván, hogy NEM ÚJSÁGBA VALÓ az ügy, hiszen még nem eléggé érett (!). Végül sikerült bemennem, de abban a pillanatban, hogy bemutat­tak, a gyűlést bezárták. Bón­i János lennie a nagyobb, erősebb iskolának? — Nincs, sőt arra van, hogy a jobb feltételeket kel figyelembe venni. — S itt mennyivel jobbak a felté­telek? — Az iskola újabb, nem kell any­­nyi­t javítani és központban van. — Az ózdi iskola viszont nagyobb, az pedig hogy „központban van" nem jöhet számításba, mert más fa­luból nem járnak ide, csak ózdról, tehát a bükkösiek is épp úgy járhat­nának oda, mert ugyanakkora a tá­volság. — A szállítási lehetőségek kedve­zőbbek az ózdiaknak... — Mennyivel? — Jó fél órával hamarább érné­nek haza. — Mondjuk, hogy az a fél óra írNYOMÓS ÉRV/' de miért nem gondoltak hamarább erre? — Meg sem fordult a fejünkben hogy nem Bükkösön lesz az ötödik. — Akkor miért mondta az egyik szülőnek, hogy „kivittem, hogy Ózdon lesz"? — Csak azt mondtam, hogy papír jött rá. — és a káderek kinevezése? — Tévedés volt, a tanfelügyelő azt hitte, hogy Ózdra kell küldeni őket. — Hogy hihette azt? — Az ózdi igazgató, megkerülve a községközpontot, oda kérte őket. — Miért csak az utolsó pillanatban értesítették a szülőket? — Ballai Jánostól még szeptember kilencedikén este megszentük, tizen­negyedikén cs­ak meggyőző munká­ra mentünk. — Ha jól tudom, a két hatodikos bükkösi gyerek nem jár Ózdra. — Arról volt szó, hogy ha az ózdi ötödikeseket áthozzák szekérrel, ugyanazzal a szekérrel mennek át. — A tavaly gyalog jártak, nem? — Igen, de most azt mondták a szülők, ha az ózdiaknak nem muszáj, akkor nekik sem muszáj. — Tudomásom szerint a következő években is több gyerek lesz Ózdon, mint Bükkösön. — Igen. — Hol lesz majd a kilencedik, ti­zedik osztály? — Ide terveztük, Bükkösre. — S itt is lesz? — Ahol több lesz a gyermek. — A felvételin kik érvényesülnek inkább? — Az ózdiak. — Ezek szerint még biztosabb, hogy Ózdon több gyerek lesz a felsőbb osz­tályokban is. Úgy vélem, fölösleges tovább rész­leteznem a dolgokat, tán az eddigiek­ből is kiderült, hogy pillanatnyilag az ózdi iskola erősebb, sőt az utánpót­lás is valamivel jobb, mint Bükkösön. Nincs ugyön községközpon­tban, de mint már említettem, iskolai vonatko­zásban ez nem nyomhat semmit c latban. De térjünk csak vissza az ötö­dik osztályhoz. Amint azt az egyik szülő is megjegyezte, lehetetlen, hogy tévedésből küldték el a hivatalos pa­pírt Ózdra, tévedésből postázták a tankönyveket, tévedésből nevezték ki a pedagógusokat. Magam sem hiszek ennyi tévedésben, sőt a kilencediki határozat helyességében sem. Feliz­gatta a kedélyeket, az ózdiak pedig végképp megmakacsolták magukat, mert úgy vélik, hogy méltánytalanul kezelték ügyüket. Így tehát kereken egy hónappal iskolakezdés után jó pár iskolaköteles gyermek ahelyett, hogy tanulna, a ház körül vagy a ha­tárban cselleng, legjobb esetben ott­hon böngészget a tananyagban. Tán mégiscsak lehetne jobb megol­dást találni, mint megszüntetni az ötö­dik osztályt, és szélnek ereszteni a gyermekeket. Merem hinni, hogy ezt a megyei tanfelügyelőség sem gondol­ta komolyan, mint ahogy Gyarmati igazgató sem gondolhatta komolyan az ózdi iskola felső ciklusára vonat­kozó papírra vetett terveit... ZÁGONI ATTILA 1970. NOV. 1. VASÁRNAP

Next