Előre, 1973. december (27. évfolyam, 8107-8132. szám)

1973-12-01 / 8107. szám

ELŐRE 4. oldal 1973. DECEMBER 1. SZOMBAT NKOLAE CIA­ULESCU ÉL BESZÉDE (Folytatás a 3. oldalról)­­ mint más országokkal való terme­lési tudományos kutatási és műszaki kooperációs akciók fokozásának. Az 1974. évi terv konkrét feladatokat irányoz elő a kooperáció fejlesztése terén, és előirányozza a szükséges eszközöket is e tevékenység bővíté­séhez. A Külkereskedelmi Miniszté­riumnak, a többi gazdasági szervnek feladata az ilyen előirányzatok szi­gorú teljesítésének nyomon követé­­se. Úgyszintén megkülönböztetett figyelmet kell fordítani a vegyestár­saságok létesítésére, valamint e tár­saságok tevékenységének jó meneté­re, hatékonyságuk növelésére. A mi­nisztériumoknak és ipari központok­nak kötelességük haladéktalanul hozzálátni a megkötött egyezmé­nyek végrehajtásához és a tárgyalás alatt álló kooperációs akciók végle­gesítéséhez. A kooperációs kérdé­sekkel foglalkozó központi párt- és állami bizottságnak messzemenő igényességgel kell kísérnie az e té­ren folyó tevékenységet, biztosítva a Rom­ánia és más államok közötti kooperáció gyökeres javítását. A napokban jó kooperációs akció­kat kötöttünk Lengyelországgal né­hány területen; az erre vonatkozó egyezmények biztosítják országaink hosszú lejáratú gazdasági együttmű­ködését. Hasonló akciókról tárgya­lunk más szocialista országokkal is, és többet kell foglalkoznunk meg­valósításukkal. Itt az ideje, hogy a szavakról rátérjünk a kooperációs egyezmények gyakorlati megvalósí­tására. A nemzetgazdaság-fejlesztés sike­rei, valamint az 1974. évi tervelő­irányzatok biztosítják a feltételeket ahhoz, hogy az Országos Konferen­cián kijelölt feladatnak megfelelően kiegyensúlyozzuk a fizetési mérle­get, ami a terv szerint a jövő év végéig megtörténik. Természetesen ez jelentős intézkedéseket követel az összes gazdasági tényezőktől, erőfeszítéseket az összes dolgozók­tól. Ez a tény kétségkívül új sza­kaszt jelez gazdaságunk fejlődésé­ben. Egyes adatok szerint úgy lát­szik, hogy ez az első kiegyensúlyo­zott mérleg augusztus 23 után, s a továbbiakban azt a célt tűzzük ma­gunk elé, hogy tartalékot is léte­sítsünk a fizetési mérleghez a köz­ponti szervek számára, 1980-ig pedig legnagyobbrészt, ha nem is teljesen, felszámoljuk a külföldi adósságot. Természetesen, jó dolog volt, hogy felhasználtuk és továbbra is fel fogjuk használni a kereskedelmi hi­teleket. Azt akarjuk azonban, hogy jövő évtől kezdve kiegyensúlyozott mérlegünk legyen; arra törekszünk, hogy teljesen lemondjunk a hiteled­ről, mert a kamatlefe miatt minden­képpen legalább 15 százalékkal töb­be kerülnek a hitelre importált gép­berendezések. Ezek az alapok az or­szágban maradhatnának. Igyekez­tem megmagyarázni a plénumnak ezt a kérdést, hogy minden elvtárs — nemcsak a gazdasági téren dol­gozók, bár elsősorban ők, de az el­ső titkárok, a különböző területe­ken dolgozó összes aktivisták — megértsék,­ miért kell takarékosan bánnunk minden valutatejjel, min­den bánival, megértsék, hogy min­dent meg kell tennünk a fizetési mérleg egyensúlyba hozásáért, hogy egyre kevésbé folyamodjunk hitel­hez. Az 1974. évi tervben előirányzott fontos külkereskedelmi feladatoknak és a más országokkal való kooperá­ció fejlesztésére vonatkozó felada­toknak a teljesítése megköveteli, hogy minden minisztérium, ipari központ, vállalat, pártszerv és­­szer­vezet kitartó munkával gondoskod­jon az exportra szánt árualap elő­állításáról és hatékony értékesítésé­ről, az­ importra szánt valutatartalé­kokkal való ésszerű gazdálkodásról, a román termékek külföldi értéke­sítésének egyre nagyobb hatékony­ságáról. Tisztelt elvtársak! Az anyagi termelés kitartó növe­lése, a gazdasági tevékenység ha­tékonyságának fokozódása lehetővé teszi, hogy 1974-ben 14,6 százalék­kal növekedjék a nemzeti jövede­lem, nagyobb mértékben tehát, mint a társadalmi termék. A nemzeti jövedelem elosztásánál arra törekedtünk, hogy biztosítsuk a társadalom műszaki-anyagi alapjá­nak fejlesztéséhez szükséges pénza­lapokat és ugyanakkor megvalósít­suk azt a programot, amelyet a X. kongresszus és az Országos Kon­ferencia határozott el az egész nép életszínvonalának emelésére. Biztosítani fogjuk­­a nemzeti pénznem további megszilárdítását, megvalósítva az egészséges pénzfor­galmat. A jövő évi árindex 102,2 lesz 1970-hez viszonyítva — ami megfelel az ötéves terv előirány­zatainak — miközben, mint ismere­­tes, a nemzetközi piacon az árak hatalmas mértékben emelkedtek. A gazdaságban működő összes dolgozók kötelessége lankadatlanul küzdeni azért, hogy minél megfe­lelőbben gazdálkodjanak és minél hatékonyabban használják fel a ren­delkezésükre álló pénzügyi forrá­sokat. Nagy felelősség hárul e te­kintetben a Pénzügyminisztériumra, az egész gazdasági-pénzügyi rend­szerre, de nemcsak rájuk, hanem az összes gazdasági káderekre is. Biztosítani kell minden egyes gazda­sági akció minél alaposabb indo­koltságát. A pénzügyi szerveknek ténylegesen együtt kell dolgozniuk az Állami Tervbizottsággal a gazda­sági-pénzügyi terv összeállításán lentről egészen fel, az összes muta­tók kidolgozásán. Állandóan nyo­mon kell követni — ahogyan a termelést is nyomon követjük — a pénzügyi mutatók megvalósulását, operatívan közbelépve valahány­szor nem gazdaságos, indokolatlan kiadásokra, fogyasztásokra kerül sor. Gazdaságunk egyik elsődleges feladata megszüntetni az egyes vál­lalatok tevékenységében mutatkozó veszteséget. Értsük meg, hogy az a­­nyagi termelésben foglalkoztatott e­­gyetlen munkaközösség sem élhet más egységek rovására, mert ez megnyirbálja a nemzeti jövedelmet, és végső fokon akadályozza a nép életszínvonalának emelését. Értsük meg, elvtársak, nem engedhetjük meg tovább, hogy a román gazda­ságban nem­­gazdaságosan dolgozza­nak bizonyos vállalatok. Alkalmaz­nunk kell az ország törvényeit, az általánosabb gazdasági törvényeket, határozott intézkedéseket foganato­sítva, eladdig, hogy megszüntetjük a gazdasági hatékonysági kritériu­moknak meg nem felelő egységek tevékenységét. Ezzel kapcsolatosan javítan­i kell a költségvetés kidolgozásán. A költ­ségvetést nem szabad a tervelő­irányzatok egyszerű pénzügyi tük­röződéseként felfogni; a költségve­tés tükrözze ékesszólóan az összes gazdasági jelenségeket és folyamato­kat, azok minden következményét. A Végrehajtó Bizottság a nem gazdaságos kiadások, a pazarlási jelenségek forrásainak felszámolása céljából elhatározta az állományon kívüli béralap megszüntetését, s úgy döntött, hogy az egész béralapot konkrétan, pontos tevékenységek és rendeltetések szerint be kell ter­vezni; eddig ugyanis több száz mil­lió lej, sőt, talán több is pazarló­­dott el gazdaságilag indokolatlanul. Még mindig nagyok a központi és helyi államigazgatással kapcsola­tos kiadások, tovább kell munkál­kodni, hogy azok a szigorú szük­ségletre csökkenjenek A gazdasági tevékenység az idén is, mint látták, elég tekintélyes költ­ségvetési­­többlettel zárul. A költ­ségvetési többlet jó dolog, de a túl nagy többlet negatív jelenség, a­­melyre megfelelő figyelmet kell for­dítani. Ez bizonyos mértékig nem­csak annak tulajdonítható, hogy az eszközök normán felüli nyersanyag- és segédanyag készletekben immo­­bilizálódnak, hanem annak is, hogy nem tesznek­­ minden hónapban, minden negyedévben — megfelelő intézkedéseket a fölös alapoknak termelő tevékenységek felé irányí­tására. Ez negatív oldala gazdasági­pénzügyi szerveink tevékenységé­nek. A Pénzügyminisztériumnak az Állami Tervbizottsággal, az Ellátás­­ügyi Minisztériummal, a Külkeres­kedelmi Minisztériummal és a Bel­kereskedelmi Minisztériummal e­­gyütt mielőbb fel kell kutatnia e­­zeket a készleteket és meg kell ten­nie az operatív intézkedéseket, hogy újra bekerüljenek a gazdasági kör­forgásba ; a Végrehajtó Bizottság határozata értelmében megfelelő ■programot' kdll*nkl­ól föz?Ís hogy 1974-ben és­­a következő­­ évek-­­ ben a létrejövő többlet-alapokat produktív célokra fordíthassuk, mi­nél hatékonyabb felhasználásuk ér­dekében. Az egész gazdasági-pénzügyi tevé­kenységben abból az előfeltételből kell kiindulnunk, hogy mindaz, a­­mit országunkban termelünk és épí­tünk, szerves része a társadalmi terméknek, a nemzeti vagyonnak, és nyilvántartásba kell venni. Függetlenül attól,, hogy köztársasági vagy helyi alárendeltségű termelés­ről van szó, hogy ezt állami, szö­vetkezeti egységekben vagy magán­­gazdaságokban valósítják meg, fel kell tüntetni az egységes tervben, amelynél ugyanazok a szabályok érvényesülnek, mint az egységes országos terv törvényes rendelkezé­seinél, amelynek fel kell ölelnie Románia teljes anyagi potenciálját. A­ gazdasági tevékenységben fel­vetődik az alkalmazott mutatók tö­kéletesítése is. A globális termelés mutatója túlságosan általános és számos hiányossága van, ami ösz­tönzi a drága anyagok fogyasztását, a termékek indokolatlan forgalmát; sokszor túlszárnyalják a globális termelést, miközben nem teljesítik a fizikai termelést. A lényeg az, hogy­ megismerjük és nyomon kö­vessük a gazdasági tevékenység során az újonnan létrehozott érté­két. Éppen ezért terveinkbe kell ik­tassuk már a jövő évtől kezdve főmutatóként a nettó termelést. Ez arra késztet majd minden egysé­get, hogy a megfelelő megoldások felkutatásával ugyanolyan mennyi­ségű nyersanyagból nagyobb meny­­nyiségű anyagi javat állítson elő és ezáltal nagyobb új értéket hoz­zon létre. A vállalatok, a dolgozók jövedelmét ezután nem a globális termelés értékétől, vagyis nemcsak a globális termelés értékétől kell függővé tenni, hanem elsősorban az újonnan termelt értéktől. Tisztelt elvtársak! Közismert, hogy egész gazdasági­társadalmi tevékenységünknek, pár­tunk és államunk egész politikájá­nak középpontjában egész népünk anyagi és szellemi jólétének állan­dó növelése áll. Az ötéves terv első három esztendejében jelentős ered­ményeket értünk el a tömegek életszínvonalának emelésében. A lakosság reáljövedelme, az ötéves terv első három évében hozzávető­leg 46 milliárd lejjel növekedett. Nőtt a családi pótlék, nőttek a társadalmi nyugdíjak és más nyug­díjas kategóriák nyugdíja, beleért­ve a parasztságot is. A mezőgazda­­sági termelőszövetkezetekben be­vezettük a segélynyújtást, valamint a szövetkezeti parasztok üdülteté­si és kezelési rendszerét. A kiske­reskedelmi áruforgalom évről évre nőtt, és az 1971—1973-as időszakban több mint 2,6 milliárd lejjel na­gyobb volt az ötéves terv előirány­zatainál. Ugyanakkor az 1971—1973- ban realizált szolgáltatások volu­mene körülbelül 2,1 milliárd lejjel meghaladja az ötéves terv előirány­zatait. Az első három év folya­mán a városokon körülbelül 325 000 lakást, a falvakon mintegy 127 000 lakóházat adtak át rendeltetésének, s így több mint 1 300 000 ember költözhetett új lakásba. Az 1974. évi terv előirányozza az egész nép anyagi és szellemi jólé­tének további növelését. A beruhá­zási program eredményeként 250 000 új munkahely létesül, az alkalma­zottak száma meghaladja a hatmil­liót. A fogyasztási alap a folyó év­hez viszonyítva mintegy 8,0 száza­lékkal növekszik. Pártunk politikája vezérelveinek megfelelően a mun­ka szerinti javadalmazás a lakosság jövedelmének legnagyobb részét fogja kitenni, de ezzel párhuzamo­san megfelelőképpen növekednek a szociális alapok. Az átlagbér növekedése és az alkalmazottak számának gyarapo­dása nyomán a béralap 1974-ben 14 milliárd lejjel lesz nagyobb, mint 1973-ban, a növekedés tehát körülbelül 12 százalékos. A jövő évben megkezdődik az ötéves terv­ben előirányzott általános fizetés­­emelés második szakasza. Ennek megfelelően az átlagbér körülbelül 1700 lejre emelkedik, s az ötéves terv végére eléri az 1950 lejt, ami nagyobb az eredeti előirányzatnál. Az 1974-re előirányzott összbéralap 134 milliárd lej, több mint kétszer akkora, mint 1965-ben volt, és csaknem egyenlő az 1965. évi egész nemzeti jövedelemmel. Ez bizonyít­ja, hogy helyesen járt el a párt IX. és X. kongresszusa, amikor elő­irányozta a társadalom műszaki­anyagi alapjának gyorsabb ütemű fejlesztését, jelentős alapokat for­dított a termelőerők növelésére és korszerűsítésére. Csakis így lehe­tett biztosítani a nemzeti jövede­lem gyarapodását, az összbéralap és a jövedelmek növekedését, az egész nép életszínvonalának emel­kedését. Nyilvánvaló, hogy ha a fejlesztési alap kisebb rátáját álla­pítottuk volna meg, gazdaságunk nem fejlődhetett volna ennyire, ami kihatott volna az ország általános fejlődésére, valamint az összes dol­gozók életszínvonalára. Meg kell jegyeznünk továbbá, hogy a parasztságnak a mezőgazda­sági termelőszövetkezetekben vég­zett munkájából és személyi gazda­ságából származó reáljövedelme 5,5 milliárd lejjel növekszik 1973-hoz képest, bár a földművelő lakosság számbelileg körülbelül 140 000 fő­vel csökken. Ezek az alkalmazottak sorába lépnek. Mint ismeretes hat évvel ezelőtt kísérleti jelleggel új fizetési rend­szert vezettünk be. Azóta három­szor növeltük a fizetéseket, elsősor­ban a kis fizetésű gazdasági alkal­mazottak bérének emelését tart­va szem előtt. Ezeknek az intéz­kedéseknek a nyomán a szak­képzetlen munkáért járó minimális fizetés jelenleg 1000 lej. Egyes ága­zatokban­ jelentősen e­őtt a ,szakkép­zett, személyzet minimális­ fizetése is. A mérnökök és a többi szakem­ber minimális fizetését ezáltal álta­lában kielégítőnek tekinthetjük. A fizetések alakulásának szemlél­tetése végett megemlítem, hogy 1965-ben a szakképzetlen munká­sok minimális fizetése 571 lej, a szakképzett munkásoké 632 lej volt — gyakorlatilag tehát most e fizeté­sek csaknem megkétszereződtek. Ez­zel szemben az utóbbi időben vég­rehajtott valamennyi fizetésemelés ellenére még mindig sok az olyan első kategóriájú szakképzett mun­kás, akinek jövedelme nem tekint­hető megfelelőnek. Természetesen, ha a bányászokra utalunk, itt a dol­gok jól állnak, mert az A kategó­riás, földalatti termelő frontokon dolgozó bányászok legkisebb havi fizetése 1810 lej. Ha azonban az er­dőgazdálkodásban, az élelmiszer­­iparban, a textiliparban, az építő­­anyagiparban, a fafeldolgozó ipar­ban, a rezsiben vállalt építkezések­nél, egyes vegyipari vállalatokban és kőolajipari ágban, vagyis fontos gazdasági ágakban működő dolgo­zókról van szó, a szakmunkások mi­nimális fizetése alacsony, 1040 és 1060 lej között mozog, vagyis csak­nem a szakképzetlen munkások fi­zetésével azonos. Ugyanakkor meg­­kell jegyeznem, hogy a szakképzetlen munkások fi­zetését három kategóriába osztottuk a munka nehézségétől függően, 1000 lejtől kiindulva; ezek a fizetések a faiparban elérik az 1200 lejt, az élelmiszeriparban az 1300 lejt, a gépgyártásban az 1400 lejt, más ágakban még ennél is többet. A fentiekből kitűnik, hogy gya­korlatilag megszűnt minden eltérés a szakmunkás és a szakképzetlen munkás javadalmazása között, hogy a két munkáskategória fizetési szín­vonala bizonyos mértékig egybeol­vadt — természetesen az első két­­három kategóriához tartozó szak­munkásokat véve figyelembe. Ezzel kapcsolatosan tekintetbe kell venni, hogy az első három szakképzettségi kategóriába tartozó munkások szá­ma az akkordban dolgozó összmun­­káslétszám csaknem 70 százalékát teszi ki. Intézkedni kell tehát a X. párt­­kongresszus és az Országos Konfe­rencia ama határozatának a valóra váltásáért, hogy biztosítsuk a kis- és nagy fizetések jobb korrelációját, nem csupán a gazdaság összességé­ben, átlagosan, hanem minden egyes ágazaton belül is. A Végrehajtó Bi­zottság e meggondolásokból kiindul­va javasolja a Központi Bizottság plénumának, határozza el a bérezési rendszer további javítását, olyan ér­telemben, hogy a kis és nagy fize­tések hangsúlyozottabban közeled­jenek egymáshoz, emelkedjen a szakképzett munkások kis fizetése. Gondoskodjunk, hogy a szakképzett munkások legnagyobb és legkisebb fizetése közötti arány kielégítő le­gyen nem csupán a gazdaság ösz­­szességében, hanem minden egyes ágazaton belül is. Egyes ágazatok­ban az arány jelenleg 1,92, sőt eléri az 1,98-at is. Ez indokolatlanul nagy az azonos ágazatban dolgozó szak­képzett munkások viszonylatában Az említett helyzet megszüntetése céljából dolgoztuk ki azt a javas­latot, hogy a szakképzett munkás legkisebb fizetése havi 1040 lejről 1244 lejre növekedjék. A textilipari ágazatban a szakképzett munkások minimális fizetése havi 1051 lejről 1285 lejre, a kőolaj, a vegyipari, az üveggyártás, az építőanyaggyártás és az építkezés ágazatában pedig havi 1061 lejről havi 1285 lejre fog növe­kedni. Az előirányzat szerint a gép­ipar A-hálózatában 1163 lejről 1367 lejre, a kohászatban 1224 lejről 1397 lejre növekszik a havi fizetés. Az utolsó szakképesítési kategó­riába tartozó munkások legna­gyobb fizetése minden ágazatban a jelenlegi szinten marad, kivéve a textilipari és az erdőgazdálkodási ágazatot és esetleg még néhány ágazatot, ahol a nagy fizetéseknél is bizonyos kiigazítások szükségesek, így a szakképzett munkások fizeté­sének béraránya az ágazatok több­ségében 1,45—1,55 lesz, kivéve né­hány fizetési hálózatot és főleg a föld alatt dolgozó bányászokat. Ja­vasoljuk, hogy ezt a bérkiigazítást a tervben előirányzott fizetésemelé­sekkel egyidejűleg fokozatosan hajt­sák végre, kezdve 1974. augusztusá­ban és folytatva az 1975-ös év fo­lyamán, így az alsóbb kategóriák­ba besorolt szakképzett munkások az említett fizetésemelés mellett megkapják a nemzetgazdaság összes alkalmazotti kategóriáinak járó e­­melést is. A fent említett fizetés­­emelés és a sorra kerülő általános fizetés javítás eredményeként a szakképzett munkások minimális havi fizetése hozzávetőleg 1350 lej­re, a textilipari ágazatban hozzáve­tőleg 1400 lejre fog növekedni. Ami a műszaki, gazdasági és ad­minisztrációs személyzetet illeti, csak néhány esetben, a kisebb funkcióknál lesznek fizetésemelések, amiket a szakmunkásokkal való ösz­­szehangolás tesz szükségessé. Ter­mészetesen az egész gazdasági, ad­minisztrációs személyzet részesülni fog a tervben előirányzott általá­nos fizetésemelésben. A fenti intézkedések előnyeit el­sősorban a termelésbe újonnan be­sorolt ifjúság, valamint a textil- és konfekció ágakban, az élelmiszer­­iparban túlnyomó többségben lévő dolgozó nők fogják élvezni; ezek­ben az ágakban a minimális fize­tés 200—230 lejes növekedését irá­nyoztuk elő az említett általános emelésen kívül. Úgy véljük, hogy ezekkel az in­tézkedésekkel nagyobb rendet te­remtünk a különböző személyzeti kategóriák javadalmazásánál, telje­­s­ebben érvényesítjük a gyakorlat­ban pártunknak etikai és szocialis­ta méltányossági elveit, a X. kong­resszuson és az Országos Konferen­cián kijelölt irányvonalak szellemé­ben. . .„Ami, az­­akciók finanszírozási for­rásait illeti, tekintetbe vettük a ter­r­vezett béralapok felhasználását, va­lamint megtakarítások megvalósítá­sát más tevékenységi területeken. Biztosítanunk kell a béralap, az ál­talános fogyasztási alap ésszerűbb felhasználását, akárcsak a nemzeti jövedelmünk összbevételének ész­szerűbb felhasználását az építkezés, a közigazgatás terén, a megtakarí­tott összegeket pedig a kisfizetések hangsúlyozottabb növelésére­­ kell irányítanunk. Az összes dolgozóknak meg kell érteniük, hogy a pénz jövedelmük növelésére vonatkozó említett fon­tos intézkedések megvalósítása köz­vetlenül a munkatermelékenység növekedésétől, a román gazdaság­ban újonnan létrehozott érték gyor­sabb növekedésétől függ. Ennek ér­dekében mindenkinek nagyobb erő­feszítéseket kell tennie a gazdasá­gi tevékenység hatékonyságának növeléséért, azért, hogy­­minél ki­sebb költséggel minél többet ter­meljünk, javítsuk az összes termé­kek minőségét, jobban megszervez­zük a termelést és a munkát. A fi­zetésemelési határozatnak semmi­képpen sem szabad a tervelőirány­­zatot meghaladó ármelkedéshez vezetnie éppen azért, hogy a jöve­delemtöbblet legyen reális és moz­dítsa elő lényegesen a dolgozók é­­letszínvonalának emelkedését. Meggyőződésem, hogy az összes dolgozók megértik az előirányzott intézkedéseket és annak szükségét, hogy következetes erőfeszítéseket tegyenek a lehető legjobb eredmé­nyek elérésére az anyagi termelés­ben, minden tevékenységi területen. A lakosság a munkából származó jövedelmek növekedése mellett ré­szesül a szociális alapokból,­ ame­lyek 1974-ben körülbelül 56 milli­árd lejre rúgnak. Az állami költ­ségvetésből 1974 folyamán csalá­donkénti átlagban 7700 lejt fordí­tunk szociális-kulturális akciókra, szemben az 1970. évi 5500 lejjel. Ugyanakkor a mezőgazdasági ter­melőszövetkezetek is növelik a nyugdíjak, betegsegélyek, családi pótlékok folyósítására, gyógykezelés­re és üdültetésre szánt alapokat. Ezek összege 1974-ben körülbelül 38 milliárd lej lesz. A lakosság reáljövedelme 1974- ben összesen 229 milliárd lej lesz, körülbelül 20 milliárd lejjel több, mint 1973-ban. A jövedelmek növekedése arányá­ban tovább javul a lakosság ellá­tása. Lényegesen növekedni fog a piaci alapra szánt élelmiszerterme­lés; a húsnál és hústermékeknél 10,4 százalékkal, a fogyasztásra szánt tejnél 12 százalékkal, a vaj­nál 14,3 százalékkal, túróféléknél 18,6 százalékkal, a cukornál 5,6 százalékkal, a tojásnál 12,5 száza­lékkal, a zöldségkonzervnél 15 szá­zalékkal, a gyümölcskonzervnél 24 százalékkal; ugyanakkor több kon­fekciót, kötöttárut, lábbelit, tartós használati cikkeket, rádiót, televí­ziót, mosógépet, hűtőszekrényt fog­nak forgalmazni. Az 1974. évi terv előirányozza to­vábbá a lakosságnak végzett szol­gáltatások mennyiségének számot­tevő növelését. Folytatni fogjuk az egészségvédelem fejlesztését célzó program alkalmazását, s e szektor számára több mint 900 millió lej beruházást irányozunk elő. Hasz­nálatba adunk 11 kórházat 6264 ággyal, valamint 1260 helyet kór­házotthonokban. Megfelelő alapokat fordítunk arra, hogy tovább javít­suk az egészségügyi hálózat ellátá­sát a szükséges orvosi felszereléssel. Az életszínvonal emelésének lé­nyegbevágó tényezőjeként a jövő évben gyors ütemben folytatjuk a lakásépítéseket. Előirányoztuk 114 000 lakás építését, ezekből több mint 60 000-et állami alapokból. Ugyanakkor csaknem 50 000 férő­hely létesül ifjúsági otthonokban, csaknem 26 000 férőhely bölcsődék­ben, 15 000 férőhely óvodákban. A pártszervek és -szervezetek, a minisztériumok, fővállalatok és vál­lalatok vezető szervei, a tömeg- és társadalmi szervezetek foglalkozza­nak a legnagyobb felelősséggel az életszínvonal emelését célzó terv­­előirányzatok megvalósításával, hogy a gazdasági-társadalmi építés front­ján elért sikerek közvetlenül tük­röződjenek minden család, egész né­pünk életében. Tisztelt elvtársak! A párt- és államvezetőség intéz­kedése nyomán elmondhatjuk, hogy hazánkban általánosan javult a gazdasági és társadalmi tevékeny­ség vezetése. Mint tudják, a X. kongresszus és az Országos Konfe­rencia határozatainak alkalmazása nyomán tökéletesedett a gazdasági­társadalmi egységek, a minisztériu­mok és központi intézmények szer­vezési felépítése, a tervezőmunka, a vezetés közelebb került a termelés­hez, fokozódott az alapegységek szakavatottsága a gazdaság szerve­zésében és vezetésében. Fejlődött a gazdasági demokrácia, a dolgozók részvétele a terv megvi­tatásában, kidolgozásában és teljesí­tésében, a vállalatok, az intézmé­nyek, az egész társadalom vezetésé­ben. Tökéletesedett az összes szer­vezési szinteken létesített kollektív vezető szervek — a vállalatok és ipa­ri központok dolgozóinak bizottsága, illetve tanácsa, a közgyűlések, a minisztériumi tanácsok — tevé­kenysége. Az Országos Konferencia határo­zatainak alkalmazása nyomán szá­mos fontos szerv létesült azzal a fel­adattal, hogy egységes koncepció­ban biztosítsa a különböző társadal­mi szektorok jobb szervezését és egybehangolását, a gazdasági-társa­dalmi tevékenység ellenőrzését, a dolgozók legszélesebb kategóriáinak részvételét az ország vezetésében. Általában elmondhatjuk, hogy tár­sadalmunkban megfelelő szervezési keret jött létre a gazdasági-társa­dalmi organizmus jó működéséhez a párt X. kongresszusán és Orszá­gos Konferenciáján kijelölt célkitű­zések elsősevésrdekében.asH „ ....• "Az 1974. évi­­tervelőirányzatok­ tel­jesítése, .az ,ország gazdaságfejleszté­si célkitűzéseinek megvalósítása és a nép életszínvonalának ezen az ala­pon történő emelése szükségessé te­szi az egész vezető tevékenység to­vábbi tökéletesítését, a szocialista demokráciánk rendszerében létre­hozott összes szervek jó működésé­­­­nek biztosítását. Ez lényeges felté­tele az előttünk álló összes feladatok sikeres teljesítésének. Szükséges, hogy a gazdaságban, a pártszervezetekben, a minisztériu­mokban, a többi központi szervek­ben, a vállalatok és fő vállalatok vezetőségében működő összes ká­­­derek megjavítsák munkastílusukat és­­módszereiket. Tovább kell tökéletesíteni az ál­lami egységekben — vállalatokban, ipari központokban — műkö­dő kollektív vezető szervek mun­káját, gondoskodva arról, hogy maradéktalanul és ténylegesen gya­korolják az egész tevékenység meg­szervezésében és vezetésében rájuk háruló feladatkörüket. Úgyszintén nagyobb gondot kell fordítani a mezőgazdasági­­ szövetkezetekben működő vezető tanácsok munkájá­nak javítására, arra, hogy a szö­vetkezeti tagok közgyűlései nagyobb szerepet töltsenek be az illető egy­ségek jó menetének biztosításában. Szükségesnek tűnik, hogy még az év első felében széles körű tanács­kozást szervezzünk a szövetkezetek és az állami mezőgazdasági vállala­tok vezetőségével, tekintettel az il­lető szervekre háruló nagy felada­tokra és a működésükben észlelhető hiányosságokra. A túlzott centralizmus jelenségei­nek felszámolására és a gazdasági demokrácia állandó és rendszeres bővítésére törekedve egyszersmind erősítenünk kell a demokratikus centralizmus elvét egész gazdasági és állami tevékenységünkben. A de­mokrácia nem azt jelenti, hogy a véletlenre bízzuk a dolgok kibonta­kozását, hanem ellenkezőleg, meg­követeli, hogy jól gazdálkodjunk a közvagyonnal, a szocialista társa­dalmunk rendelkezésére álló tarta­lékokkal. Kitartóan küzdve a bürokrácia és a fölösleges kimutatások felszámolá­sáért, egyszersmind erősíteni kell a­­ nyilvántartást, mert e nélkül nem fejlődhet egészségesen szocialista gazdaságunk. Még egyszer hangsú­lyozom annak szükségességét, hogy erősíteni kell a fegyelmet, a rendet, hogy minden gazdasági vezetőnek, hazánk minden állampolgá­rának szigorúan be kell tartania szocialista államunk törvényeit. Meg kell értenünk, hogy a pártunk és népünk akaratát kifejezni hiva­tott központi párt- és állami szer­vek feladata biztosítani egész te­­­­vékenységünk egységes vezetését és­­ irányítását,­ a társadalom rendelke­zésére álló eszközökkel való meg­felelő gazdálkodást. Akárcsak a családban, ahol az eszközöket ész­szerűen kell felhasználni, hogy megfelelő életkörülményeket bizto­sítsanak a család minden tagja számára, a társadalomban is ész­szerűen kell gazdálkodnunk a ren­delkezésünkre álló eszközökkel, te­kintetbe véve nagy szocialista csa­ládunk összes tagjainak érdekeit. Határozottan véget kell vetnünk az itt-ott még jelentkező önkényeske­désnek, akarnokságnak. Lépjünk fel a fegyelmezetlenség, a törvény­, szegés minden megnyilatkozásával szemben! A leghatározottabban hassunk oda, hogy a törvényt min­den megkülönböztetés nélkül, ha­zánk valamennyi állampolgára szá­mára egyenlő módon alkalmazzák! (Hatalmas taps.) Minden területen erősíteni kell a felelősségtudatot, szorgalmazni kell a problémák operatív megoldását. A vezető káderek feladata haladék­talanul intézkedni a hiányosságok felszámolásáról, nem hagyva egyet­len probléma megoldását sem a maga mentére. Az élet azt mutatja, hogy az ilyen gyakorlat súlyosan megkárosítja az egész társadalom általános érdekeit. Nagyobb figyelését kell fordítani a párt- és állami aktíva megfelelő foglalkoztatására, a nagy ideológiai, politikai és szakmai felkészültségű káderek kiképzésére, akik odaadás­sal és hűséggel szolgálják a nép ér­dekeit, tántoríthatatlanul valóra váltják a szocialista társadalom és a kommunizmus felépítésére vonat­kozó pártpolitikát. Ma inkább, mint bármikor, vilá­gosan kitűnik, hogy minden szinten döntő fontossága van a szervező­­munkának. Helyes politikai vonal­lal, jó programmal, megfelelő ter­vekkel rendelkezünk. Az előttünk álló nagy feladatok megfelelő telje­sítésének biztosítása attól függ, ho­gyan tudjuk megszervezni a ren­delkezésünkre álló erőket, végre­hajtani az ellenőrzést és idejében megoldani a gazdasági fejlődésünk komplex folyamatában felmerülő problémákat. Az összes határozatok kidolgozá­sánál, a végrehajtásukhoz szükséges intézkedések meghozatalánál a ve­zető kádereknek állandóan ki kell kérni a dolgozók tömegeinek, a szakembereknek a véleményét. Csak így felelhetnek meg a döntések va­lóban a gazdasági-társadalmi tevé­kenység jó meneteléhez szükséges követelményeknek, egész népünk érdekeinek és törekvéseinek. Ez u­­gyanakkor kifejezésre juttatja szo­cialista demokráciánkat, amelynek lényege éppen abban áll, hogy a dolgozók széles tömegei ténylegesen és felelősségteljesen részt vesznek a párt bel- és külpolitikájának ki­dolgozásában és megvalósításában, saját életük, történelmük tudatos a­­lakí­tásában. PÁRTUNK ÉS ÁLLAMUNK NEMZETKÖZI TEVÉKENYSÉGE A SZOCIALIZMUS, A TÁRSADALMI HALADÁS, AZ ENYHÜLÉS ÉS A BÉKE EGYETEMES ÜGYE SZOLGÁLATÁBAN Tisztelt elvtársak! • A továbbiakban szeretnék kitérni pártunk és államunk külpolitikájá­nak néhány kérdésére. A szóban forgó időszak esemé­nyeinek egész menete, a világszerte végbemenő folyamatok, az erőviszo­nyok változásai nyomatékosan iga­zolták és igazolják a X. kongresz­­szuson és az Országos Konferenci­án­ a nemzetközi politikával kapcso­latosan leszűrt következtetések és megállapítások, megjelölt célkitűzé­sek és vezérelvek helyességét. A nemzetközi életben az enyhü­lés­ és az együttműködés új irány­zata bontakozik ki, ezen a téren számos pozitív eredmény született. De ez a folyamat természetesen szembe találja magát a reakciós e­­rőkkel, amelyeknek érdekük fenn­tartani a régi állapotokat, állandó­sítani az erőszak és a diktátum im­perialista politikáját, a kolonialis­­ta és a neokolonialista politikát. Távolról sem állíthatjuk, hogy az enyhülés irányzata megszilárdult, s hogy nyugodtak lehetünk. Ellenke­zőleg, az események alakulása erő­teljesen bizonyítja, hogy még csak a kezdet kezdeténél tartunk, hogy fokozott erőfeszítéseket kell ten­nünk az új folyamat, az új állam­közi kapcsolatok érvényesítéséért. Az enyhülés felé vivő folyamat megszilárdítása és fejlődése meg­követeli, hogy a népek, az összes haladó és antiimperialista erők fo­kozottabb elszántsággal küzdjenek a nemzetközi porondon, erősítsék egységüket, egyre aktívabban ve­gyenek részt a nemzetközi életben. A nemzetközi helyzet marxista- leninista elemzéséből a román nép alapvető érdekeiből, és a szocializ­mus általános elveiből kiindulva, pártunk és kormányunk az elmúlt évben is átfogó nemzetközi tevé­kenységet fejtett ki a szocializmus ügye, a demokrácia és a haladás, az együttműködés és a világbéke szolgálatában. Elsőrendű fontosságot tulajdoní­tottunk és tulajdonítunk az összes szocialista országokkal való baráti, szövetségi és együttműködési kap­csolatok állandó erősítésének. Ebben az időszakban fejlődtek Románia és a többi szocialista ország politikai, gazdasági, kulturális és műszaki - tudományos kapcsolatai. Mint tudjuk, ez év nyarán részt vettem egyes szocialista országok ve­zetőinek a Krímben megtartott elv­társi találkozóján, s ennek kereté­ben hasznos véleménycserét foly­tattam, kidomborítva egyben az or­szágaink, pártjaink és népeink kö­zötti sokoldalú baráti, szolidaritási és együttműködési kapcsolatok to­vábbi kiszélesítésének módozatait. A Krímben tett látogatás alkalmá­ból többször találkoztam és elvtár­si megbeszéléseket folytattam Leo­­nyid Iljics Brezsnyevvel, az SZKP KB főtitkárával, ami jelentősen hozzájárult országaink jobb megis­meréséhez és közeledéséhez, érté­kes hozzájárulást jelentett az RKP és az SZKP közötti, a Románia és a Szovjetunió népei közötti barát­ság, szövetség és együttműködés egyre fokozódó fejlődéséhez. A Románia és Csehszlovákia közötti baráti kapcsolatok keretében az idén látogatást tettem ebben az or­szágban, s ez alkalomból gyümöl­csöző megbeszéléseket folytattam Gustav Husakkal, a CSKP KB fő­titkárával és más csehszlovák ve­zetőkkel, s megállapodásra jutot­tunk, hogy újabb intézkedéseket teszünk a román-csehszlovák együtt­működés kiterjesztéséért párt és állami vonalon, a gazdasági és tár­sadalmi élet minden területén. Ugyancsak ebben az évben talál­koztam Jugoszláviában Joszip Broz Tito elnökkel és megbeszéléseket folytattam vele az országainkat összekötő szoros baráti és együtt­működési kapcsolatok szellemében, megállapodva, hogy továbbra is azon leszünk, hogy minél haszno­sabb együttműködést valósítsunk meg az RKP és a JKSZ között, Románia SZK és Jugoszlávia SZSZK között minden tevékenységi területen. A szocialista országokkal való baráti és szolidaritási kapcso­latok keretében fontos esemény volt a latin-amerikai kontinens első szo­cialista országában, Kuba Köztár­saságban tett látogatásom, ez a lá­togatás, akárcsak Fidel Castro elv­társ romániai látogatása, megerősí­tette a román-kubai baráti kapcso­latokat, új utakat jelölt ki az együtt­működés sokoldalú kiterjesztésére a két ország és párt között. Romá­niában fogadtuk továbbá Vietnam DK párt- és kormányküldöttségé­nek látogatását, Fam Van Dong­nak, az ország Minisztertanácsa el­nökének vezetésével. Ez alkalmat nyújtott harcos szolidaritásunk ki­­nyilvánítására a hős vietnami nép­pel. Megbeszéléseink lehetőséget nyújtottak, hogy új utakat tárjunk fel a román-vietnami együttműkö­dési kapcsolatok fejlesztéséhez, a párt és a román kormány politiká­jának szellemében, amelynek célja elvtársi támogatást nyújtani a sok megpróbáltatást átélt vietnami nép­nek a szocializmus útján való bé­kés fejlődésre irányuló erőfeszíté­seiben. Meg szeretném említeni úgyszin­tén Ion Gheorghe Maurer elvtárs­nak, a Minisztertanács elnökének a Szovjetunióban tett látogatását, a­­melynek az volt a célja, hogy kon­kretizálja különböző formákban a Románia és a Szovjetunió közötti gazdasági és műszaki-tudományos együttműködést és kooperációt, va­lamint Ion Gheorghe Maurer elv­társnak Jugoszlávia SZSZK-ban tett látogatását, amely alkalmat nyújtott a két ország közötti gazda­sági és más szektorokra vonatkozó kapcsolatok kiterjesztését célzó gya­korlati módozatok meghatározásá­hoz. Úgyszintén sor került párt- és állami vonalon más kontaktusokra és megbeszélésekre is ezekkel az országokkal, találkozókra különbö­ző szinteken, újabb egyezményeket írtunk alá a velük való sokrétű együttműködés bővítésére és erősí­tésére, szüntelenül fejlődtek a ta­pasztalatcserék párt -és állami vo­nalon. A két évvel ezelőtt­ Buka­restben elfogadott Komplex Prog­ram előirányzatainak szellemében országunk aktívan részt vett és részt vesz a KGST-n belüli együttműködés tökéletesítésében, a tagállamok közötti gazdasági, ter­melési és műszaki-tudományos koo­peráció fejlesztésében és elmélyíté­sében minden egyes szocialista or­szág függetlenségének és szuvereni­tásának tiszteletben tartása, az ön­kéntesség, a kölcsönös előnyök el­ve, az elvtársi segítségnyújtás alap­ján, mindegyik nemzetgazdaság fel­virágoztatásáért, a tagállamok gaz­dasági fejlettségi színvonalának ki­­egyenlítéséért. Úgyszintén fejleszt­jük sokoldalú kooperációnkat a többi szocialista országgal is abból kiindulva, hogy a gazdasági cserék, az együttműködés és a kölcsönös segítségnyújtás fontos szerepet ját­szik minden egyes szocialista nem­zet haladásának meggyorsításában és ugyanakkor a szocializmus és a béke erőinek általános erősítésé­ben. Románia a továbbiakban is cse­lekvően hozzájárul a szocialista or­szágok egységének ügyéhez, mert tudatában van annak, hogy ez mi­lyen óriási jelentőségű az egész antiimperialista front összeforrott­­sága szempontjából, az új politika érvényesülése szempontjából a nem­zetközi életben. Románia, mint európai ország, eleven és konstruktív tevékenysé­get fejtett ki azért, hogy kontinen­sünkön kialakuljon az együttműkö­dés és a biztonság egészséges lég­köre. Az idén, mint ismeretes, meg­(Folytatása az 5. oldalon)

Next