Előre, 1982. június (36. évfolyam, 10734-10759. szám)

1982-06-01 / 10734. szám

ELŐRE — 1982. június 1 GYERMEKNAP-1982 HÁROM MESTER Az első Mikor a halunkkal szemben, ezelőtt nyolc évvel, fölépült az új óvoda egyszeriben kisebb nézeteltérés színhelyévé vált. Nem antagonisztikus vita volt — alább kiderül —, csak amo­lyan, az intézmény méreteihez alkalmazkodó, elsuhanó felhő. A kerületi tanfelügyelőségnek át kellett vennie az építővállalat­tól, az ifjú, tettrekész megbízott­nak szemmel láthatóan impo­nált, hogy egy „szociális objek­tum" — ő így nevezte — jöven­dője e pillanatban az ő aláírá­sától függ. Tudatában is volt fontosságá­nak, mert folyton hümmögött, bólogatott, olykor a fejét csóvál­ta, máskor vállon veregette az öreg mester, aki az építőtelepet vezette. Ám egyszer csak egé­szen elborult az arca: a bejárati ajtó fölött, a lépcsőfordulóban, alacsonyan, képernyő nagyságú kis ablak szerénykedett a tekin­télyes üvegfalak szomszédságá­ban. A tanfelügyelő, mint aki nem hisz a szemének, a rajzot nézte, azután ismét az ablakot, és újra meg újra, mígnem a mesterre vetette szigorú, kérdő pillantását. — Hát — hangzott a magya­rázat —, ez az én saját kezde­ményezésem, de pénzbe nem került, mert az üveglapot be­építettük a falba, keretre nem volt szükség. — De mi végre? Miért kell a térdünk magasába ablak? — okvetetlenkedett tovább az ifjú szakértő. — Arra gondoltam, mikor az óvodás reggel megy fel az eme­letre, ott a lépcsőfordulóban megáll, és az ablakon át integet az anyjának, a nagytatának, aki elhozta és levetkőztette, mert a kijárat éppen az ablak alatt van. A gyermek így jobb kedvvel kez­di a programot. A szigorú Inspektor álmélkod­s­va hallgatott, nehéz lehetett hirtelen eldöntenie, milyen arcot kell erre vágnia? — És azt nem mondaná meg, mester, egy ilyen tudományos érvelést hogyan írjunk be az át­vételi jegyzőkönyvbe? — írja be újításnak: az ablak megvilágítja a lépcsőfeljárót, nem kell villanyt égetni nappal, energiaspórlól, még meg is di­csérnek mindkettőnket érte. így már hatott az érv, az óvo­dát annak rendje és módja sze­rint átvették, bebútorozták, ün­nepélyesen felavatták, gyönyörű, szívhez szóló nevet is adtak ne­ki, akár egy líceumnak: 144-es számú óvoda. Három év múltán azon a kis ablakon integetett a kisfiam is, miután reggelenként elváltunk, addig el nem moccant onnan, amíg az ajtón kifordulva meg nem álltam, hogy felnézzek hoz­zá. A második évek teltek el azóta, el is fe­lejtettem volna, ha a minap nem invitál maga mellé a gyermek, olvassam neki a tévéfilm felira­tait. Az óvodás korú főszereplő fiúcska szülei örökké el voltak foglalva a farm tennivalóival, így ő egész nap a girhes, korcs kutyájával játszadozott. Kutya és gazdája egyszer átment a szom­széd farmhoz, mert híre kelt, hogy ott egy öreg napszámos esténként szép meséket mond a gyermekeknek. A meleg fogad­tatástól felbátorodva, a kisfiú azzal akarta kinyilvánítani baráti érzését az öreg iránt, hogy leg­féltettebb kincsét az ölébe adta: — Ugye milyen szép kutyám van? Az új barát alig észrevehető viszolygással vette szemügyre a szegény párát. Nyilván, nehéz helyzetben volt: ha igazat mond, megbántja a gyermeket, ha azt mondja, valóban szép állat, rá­szakad az ég. Izgatottan vártam, hogyan vágja ki magát a rokonszenves öreg földműves (és általa a film írója), hogy az igazság se szen­vedjen csorbát, a gyermeket se érje bántalom. Csak éppen át­­villant bennem a kérdés, mert az öreg, gyöngéden megsimo­­gatva a kutya fejét, csakhamar készen állt a válasszal: — Szó ami szó, szép kis farkincája van ... Hirtelen eszembe jutott az ó­­vodaépítő mester, aki abban ha­sonlatos a film írójához, hogy nem felejtette el: ő is volt gyer­­mek. A harmadik Ezúttal rajzfilm a moziban. A kedves, hetvenkedő nyuszi min­den fenevadnak borsot tör az orra alá, nem ússza meg a fé­lelmetes oroszlán sem. A sün, a borz, a menyét szörnyen élvezi a tapsifüles vakmerőségét, mire ez vérszemet kap, és újra az oroszlánból akar tréfát űzni. Vesztére, mert az állatok kirá­lyának sincsenek vasból az ide­gei, mancsának könnyed legyin­tésével a nyuszit hatalmas ívben egy kaktuszbokor tüskéi közé rö­píti. A további képsorok az­ orosz­lánt követik nyomon, így a néző­téren feszengés, izgés-mozgás, susmutolás, fészkelődés kezdő­dik, míg egy gyermek hangosan felkiált: — De a nyuszi hogyan menekül meg? Egyetértő moraj a nézőtéren. Tehát a kérdés nem az: meg­­menekül-e egyáltalán a nyuszi?, hanem: hogyan menekül meg? Sorsának tehát jóra kell for­dulnia! A film készítője is mestere le­het a szakmának, mert amint a kérdés elhangzott, a hatást elő­re pontosan kiszámítva, a nyu­szit ki is menti a tövisek közül. A Jónak győznie kell, a gyermek nem ismer más lehetőséget. Talán ezért nem tudnak Oscar Wilde csodálatosan szép meséi népszerűvé válni a gyermekek körében, mert a jószívű kis Hans meghal, a kapzsi molnár pedig tovább hitványkodik a szegé­nyekkel. Mintha a farkas legyőz­né Piroskát... A jót nem lehet legyőzni a gyermeki lélekben, mint később, amikor tapasztal ezt-azt, ha „egyenesben* nem is, de olvas­mányaiból, filmekből feltétlenül­ lepereg előtte a történelemből török, tatár dúlás, kolera, pes­tis, sáskajárás, Inkvizíció, kon­centrációs tábor, újabban —­ hogy e folyamatosság ne szen­vedjen csorbát —, terrorizmus, neofasizmus, atomháború veszé­lye, és mégis, azzal a titkos re­ménységgel, amely minden nem­zedékben tovább él az elődök­ből: élünk, dolgozunk, építünk, szeretünk, énekelünk, tervezünk. A kobaltétól a neutronbombáig az emberiség java része titok­ban mindig megmaradt tiszta lelkű gyermeknek, aki, mint a mesében, úgy a tőlünk terem­tett és teremtődő életben sem tudja elképzelni az erőszak győ­zelmét a jóság fölött. Érdemes rájuk odafigyelni, és nem csak a gyermekek napján... Barabás István EMBERARCÚ TÁRSADALMUNK (Folytatás az 1. oldalról) cialista humanizmustól átha­tott nemzeti politikájának e­­redményeként. A tanulási jog gyakorlása — a nemzetiségek anyanyelvén és román nyel­ven egyaránt — az oktatás minden fokán megvalósul. Az 1981—1982-es tanévben az is­kolai hálózat nappali tagoza­tán például több mint 2 500 magyar nyelvű tanintézet, ille­tőleg tagozat működik. Új esti tagozatok, magyar tannyelvű osztályok létesültek a külön­böző profilú líceumok kereté­ben, az ország tizenhat megyé­jében. A magyar tannyelvű szaklíceumi hálózat és a köz­ségi iskolákban beindított lí­ceumi osztályok fejlesztése a nemzetiségek nyelvén tanuló óvodások, kisiskolások, tanu­lók számának a természetszerű gyarapodását vonja maga u­­tán. Ebben az iskolai évben közel 300 000-en járnak ma­gyar nyelvű tanintézetbe, ahol több mint 16 000 szakképzett pedagógus végez korszerű ok­tató-nevelő munkát. A XII. pártkongresszus cél­kitűzéseivel összhangban fej­lődik szocialista hazánk okta­tásügyi rendszere. A gyerme­kek jövőjét megtervező iskola nemcsak jelenünk társadalmi elvárásait tartja szem előtt — olyan képzést-nevelést biztosít, amely az ország jövőjét építő embernek szól. Hiszen a cél világos: az ország termelőerői­nek a gyors ütemű fejlesztése, a termelési és társadalmi vi­szonyok tökéletesítése, új mi­nőségű anyagi és szellemi ja­vak teremtése. Az ötéves terv egyik sarkalatos tétele a mun­kaerőszükséglet nagyarányú fedezete: 1 750 000 szakmun­kás, 300 000 mérnök, technikus és mester felkészítése a társa­dalmi-gazdasági élet minden területére. A mai fiatalságnak, a kommunizmus majdani épí­tőinek szerepe —a mint Nicolae Ceausescu elvtárs több ízben hangsúlyozza — nem csupán az, hogy gyarapítsa a megva­lósításokat, hanem újabb ma­gaslatokra kell emelnie a tár­sadalmi fejlődést, újabb len­dületet kell biztosítania szá­mára, a természet újabb és újabb titkait, az emberi megis­merés újabb területeit kell bir­tokába vennie és a szocializ­mus, a kommunizmus szolgá­latába állítania. A gyermekek számára élet­kori sajátosságaiknak megfele­lő szórakoztató, önnevelő, ké­pességfejlesztő lehetőségeket biztosít társadalmunk. Parkok, játszóterek, sportpályák és Strandok várják a játszó és sportoló gyermeket. Szórakoz­ni gyermek- és bábszínházba, moziba mehetnek a legkiseb­bek is. A haza sólymai és a pionírok házaiban szervezett szakkörökben választhatnak a tanulók szívüknek kedves elfoglaltságot. Nyaralhatnak hegyvidéki és tengerparti üdü­lőtáborokban. Szabadidejük­ben számukra írt, szerkesztett lapokat, folyóiratokat, könyve­ket olvashatnak, vagy bekap­csolhatják a rádiót, a televí­ziót, hogy az óvodásoknak és tanulóknak sugárzott külön­­műsort figyeljék. A Nemzetközi Gyermekna­pon számtalan országos és he­lyi rendezvényen ünnepeljük a gyermekben a jövőt. Gyermekszerető társadalom­ban élünk. Szeretjük gyerme­keinket és a világ minden gyermekét. Szeretjük a mun­kát és a békét, mert bízunk a jövőben , az emberarcú hol­napban. (Folytatás az 1. oldalról) tök! Olasz Lajos a ház egyik sarokszobájában látta meg a napvilágot. A sarokszoba sarká­ban régi, méregzöld színű terra­kottakályha áll. Lajos bácsi még nyolcvanon túl is utazga­tott, hányszor, de hányszor lép­tünk fel együtt író-olvasó talál­kozókon. Nos, az öregúr na­gyon öregen, de még eljött utol­jára Ágyára, szemrevételezte a szülői házat, és roppant meg­nyugodott, amikor megtudta, hogy gyermekek nőnek itt fel. Meg is jövendölte: aki itt nő fel, az talpig becsületes, dolgos em­berré válik. Búcsúzóul vendég­látóim az éjszakában egy sejtel­mes körvonalú feketeség felé mutattak, mondván, hogy ott van ii, az a Lajos bácsi megénekel­te ágyai erdő. Nem volt okom kételkedni állításukban. Csupán az zavart kissé, hogy én semmit se láttam belőle. Na most, mi a tipikus abban a jelenségben, hogy Agyán rendhagyó programmal, de egy remek, tiszta óvoda működik? Azért hangoztatom, hogy rend­hagyó, mert ők télen adják ki a nagyvakációt, tehát az ágyas gyerekek nagykorukban nem fe­ledhetetlen fürdőzésekre, cse­resznyeszüretre emlékeznek majd, hanem vidámsággal teli szánkózásra. A gyermekkori él­mények varázslatosságán ez azonban mit sem változtat. Új­­ságíróskodásom idején sok óvodát meglátogattam, kezdve Tirgu-Neamt-tól egészen le Te­­ NŐJETEK NAGYRA... mesvárig. Állíthatom tehát, hogy azok az óvodák a kényelem szempontjából talán korszerűb­bek voltak az ágyainál, no meg persze, több lakójuk is akadt. Az állam óvón, szeretőn védi minden fiát, leányát, de volt va­lami, ami igenis meghatott az ágyai óvodában, mégpedig az a pillanatról pillanatra érezhető, ám semmilyen műszerrel le nem mérhető pátyoló, óvó, szerető gondoskodás. Bevezettek például az éléskamrába. Polcokon be­főttek, tök, zöldbab, kapor, sa­vanyúság éltévé. Méghozzá ta­valy ősztől. Hogy erre miért van szükség? Bodó Katica, a falu „elnök nénije“ mondta: „Hja, kérem, amíg kijön az új termés, sok van még !” S ez így igaz, ugyanis az óvoda május első hétfőjén nyitja meg kapuját. Az óvónéni mellett dolgozik Itt egy szakács néni, meg egy dadus. Ők megbecsült tagjai az mtsz­­nek és munkanap fejében ete­tik, mosdatják, biliztetik a gye­rekeket. És nem munkanap fe­jében, hanem évszámra szeretik őket. Mert az emberek egymás­hoz való viszonyulásának ez a lényege: az emberség, a szere­tet, a segítés. A nemzetközi gyermeknapon a kicsiket ünnepeljük. A nemzetközi gyermeknapon megajándékozzuk a kicsiket, ké­zenfogva elvezetjük őket a cir­kuszba, a vidámparkba (ha van), léggömböt és cukorkát vásárolunk nekik. Ha ünnep jú­nius elseje, hát legyen ünnep a javából. De szeretni, őrködni felettük, óvni őket az év minden napján szükséges, hogy nagyra nőjenek, hogy később a nyomdokainkba lépjenek. A költő jövendölése túlnő hát a szép ágyas tájon, túl az Orosz porta falain: válja­tok becsületes, dolgos emberek­ké, gyermekek! ÖSSZHANGBAN (Folytatás az 1. oldalról) hogy ezen a vonalon tovább dol­gozzam. Az automatizálás előfel­tétele a gépesítés, s ezen a té­ren még sok kérdés várt megol­­dásra. Egyszóval nem volt mit automatizálni. Az egyetemen aztán egy-két év után meg­nyílt a szerződéses kutató munka lehetősége, amelybe jómagam is bekapcsolódtam. Kezdetben továbbra is az auto­matizálással foglalkoztam, annak is főleg az ércfeldolgozás terén való lehetőségeivel, mert ott a gépesítés is előrehaladottabb volt. A kutatóintézettel működ­tem együtt, de miután összeba­­rátkoztam Pay Jenővel, aki hid­raulikával foglalkozott, rájöttem, hogy ez a terület óriási lehető­ségekkel rendelkezik, s így ér­deklődésem is ebbe az irányba fordult. — A bányászatban ez újdon­ság? — Nálunk igen. A bányagé­peknek több feltételnek kell megfelelniük, kisebbeknek kell lenniök, bírniuk kell a megter­helést stb. A sűrített levegő és pneumatikus meghajtás ezeknek a követelményeknek mind eleget tettek, egynek azonban már ke­vésbé: rossz a hatásfokuk, sokat fogyasztanak és keveset adnak belőle vissza. A pneumatikus meghajtású gépek átlagos ha­tásfoka kb. 10—15%, de a hid­raulikus meghajtásnak sem ele­­gendő a hatásfoka, mintegy 50—60%-ra tehető, de mégis nagy lépés előre. — Hogyan vetődött fel annak gondolata, hogy bizonyos bánya­gépeket átállítsanak a hidrauli­kára? — A szükség szülte az ötletet, meg az, hogy továbbra is tartot­tam a kapcsolatot a petrozsényi egyetemmel. Tapasztalhattam, hogy a kutatási témák zöme egyre inkább olyan műszaki megoldások keresése felé orien­tálódik, amelyek könnyebbé és hatékonyabbá hivatottak tenni a bányászok munkáját. Fúróko­csikat kezdtek tervezni, amelye­ket el sem lehet képzelni hidrau­lika nélkül. Addig az országban senki sem foglalkozott a kemény kőzetek feltárására alkalmas fúrógépek tervezésével. — Emellett szólt az időközben megjelent energiaválság ... — Egy másik komoly érv az volt, hogy külföldön elindult a hullám a hidraulikus fúrógépek gyártása terén. Erre nekünk is fel kellett figyelni. — Miért jelent ez nagy jövőt a bányagépgyártásban? — Mert magába foglalja a pneumatikus meghajtás vala­mennyi előnyét, de annál lénye­gesen gazdaságosabb, s ez a legfontosabb szempont. Megnőtt a fúrás­sebesség, csökkent a zaj­­szint, javultak a munkafeltételek. Ismertettem elképzeléseimet a Bányászati Iparközpont szakem­berei előtt, akik nemsokára ku­tatási szerződést ajánlottak, mintegy ötszázezer lejt kaptam erre a célra, ezzel már lehetett mit kezdeni. A katedra számára ez komoly megrendelés volt. — Az új születése sokszor üt­közik buktatókba, így történt a hidraulikus fúrógép esetében is? — A nehézségek a kivitele­zésnél kezdődtek. A prototípus elkészítését a nagybányai Bá­­nyagépfelszerelési Vállalatra bíz­ták, amely nem rendelkezett elő­zetes tapasztaltokkal ezen a té­ren. Ez azt eredményezte, hogy időben nagyon elhúzódott a ki­vitelezés. Mi az egyetem műhe­lyében elkészítettük a kísérleti példányt, s ennek kipróbálásakor figyelembe vettem a szükséges módosításokat, így már ezek a­­lapján terjesztettem elő a proto­típusra vonatkozó műszaki raj­zokat. Nos, több mint egy esz­tendő telt el, amíg választ kap­tam a vállalattól, amelyben kö­zölték, hogy az ő sajátos műszaki feltételeik között nincs lehetőség a fúrógép legyártására. Áttervez­tem azokat a részeket, amelyeket nem vállaltak, mindent hozzá kellett idomítani a gyár lehető­ségeihez. Nagy szerencsém volt, hogy estis diákjaim keze alá ke­rült a dolog, akik mellém álltak. — Ha viszonylag hosszú idő után is, de elkészült a hidrauli­kus fúrógép. Az említetteken kí­vül még miben különbözik a többitől? — Mások a méretei és vi­szonylag nagyobb a súlya, ezért nem lehetséges kézi használa­ta. Ellenben tervezünk egy ha­sonló elveken működő, könnyebb fúrógép-típust, amely kézi hasz­nálatra is alkalmas lesz. — Hogyan fogadták a bánya­üzemekben a hidraulikus fúró­gép hírét? — Nem tudom, máshol mi a helyzet, de itt, a Bányászati Ipar­­központnál és a hozzá tartozó egységeknél minden új iránt ér­deklődnek. A herzsai bányaüzem például kész lett volna finanszí­rozni a kutatást is, csak hogy minél hamarább elkészüljön a fúrógép, a felsőbányai bánya­üzem pedig minden feltételt megteremtett ahhoz, hogy a gé­pet kipróbálhassuk. Egyszóval, mindenütt tapasztalható az igye­kezet arra, hogy a gépesítést előmozdítsák. — Jelenleg hol van ez a fúró­gép? — Két példányban készült el, az egyik itt van nálunk a labo­ratóriumban a standon, a másik pedig Felsőbányán. Rászerelték egy fúrókocsira, s az ott dolgozó egyik diákom működés közben megfigyelés alatt tartja. — Ön, személy szerint, mit vár ettől a fúrógéptől? — Rengeteg időm fekszik ben­ne, nagyon sok időt töltöttem a vállalatban, már voltak egyesek, akik meg is kérdezték tőlem, hogy munkahelyet változtattam­­­? Minden jel arra vall, hogy beválik. Az én feladatom ezzel lezárul, átadom a gépgyártók­nak. Mara Ernő mérnök vázlatos portréjához tartozik az is, hogy a nagybányai Felsőfokú Oktatási Intézet bányagép- és bányafel­szerelési tanszékének lektoraként doktori értekezésének megvédé­sére készült. Disszertációjának témáját éppen a hidraulikus bá­nyagépek tervezésének területé­ről választotta. Munkájának el­ső gyümölcse, a hidraulikus fúró­gép alkalmazása ipari esemény­nek számít a bányászatban. TÖMBHÁZAK VADKACSÁK SZÁLLÁSHELYÉN KIALAKULÓBAN CSÍKSZEREDA ÚJ KÖZPONTJA M­ájusban végre az építők­nek kedvező időjárás is beköszöntött Csíkszeredá­ba, jól haladtak az elmúlt na­pokban. Ma is tiszta az ég, süt, süt a nap. Ilyenkor csak azt találni bent a megyei építkezési válla­lat,­­vagy a várost építő 1-es számú munkatelep) irodájában, akinek halaszthatatlan papír­munkája van. Szerencsémre a Virág utcai székházban a válla­lat főmérnöke, Fülöp László, te­­rebély íróasztala mögött ül, s a teljes kétkezi és gépi erővel ost­romlott központi övezet tervrajzát böngészi, kitépett noteszlapon számigál. Helyben vagyunk, gon­dolom, s a megismerkedés után mindjárt magam is a térképre összpontosítok. Az utóbb felépült Tudor, Kalász és Malom lakóne­gyedek után immár osztatlan szellemi-fizikai készültséggel zaj­lik a legnagyobb és egyben leg­jelentősebb városrész építése, a korszerű városmag kialakítása. A vállalatnak nagy munkatele­pe üzemel Székelyudvarhelyt és Gyergyószentmiklóson, de most mind között a Csíkszeredán áll a figyelem középpontjában. Ez ért­hető, hiszen valójában a megye­­székhely újjászületésénél bábás­kodik minden csíki építő. A fővá­rosban készült tervek alapján vá­lik kézzelfogható valósággá a területi­ adminisztrációs központ székháza, meg a többiek között 800 helyes színháztermet is ma­gában foglaló művelődési ház. A két palotaszerű épületet majd­nem körülálló, meg a Virág út hosszán emelkedő vagy ezután felépítendő tömbházakban sok­ezer lakás került, illetve kerül át­adásra. A kiterjedt zónában szorgos­kodó 1-es számú munkatelep kő­műveseinek, ácsainak és beton­vas szerelőinek munkájáról tu­dakozódva a beszélgetésről nem hiányozhat a telep főmérnöke, Rigó László sem. Telefonhívásra érkezik, s így hármasban vesz­­szük számba az elvégzett munka nem egészen két évét. — 1979 őszén fogtunk a zóna építéséhez. Az első tömbházak­­kal egyidőben kezdtünk hozzá a piacon álló kereskedelmi komp­lexumhoz — mondja Rigó László —, a múlt év májusára átadott komplexumban minden fonto­sabb szaküzlet megtalálható, köztük könyvesbolt, meg virágüz­let is. A Virág utca állomás fe­lőli végétől indultunk el a lakó­tömbökkel. 1981 végéig 711 la­kást adtunk át. Az idén eddig 80-nal készültünk el. Rövidesen még 181-et fejezünk be, ezeket a napokban és június folyamán adjuk át. A komplexummal és a tömbházak földszinti helyiségei­ben egész sor üzlettel is elké­szültünk, évente átlag 8000 négy­zetméter kereskedelmi felülettel.­­ A tervrajzon két Virág ut­cát látok, a terv szerinti nyílegye­nes sugárutat, meg a ceruzával berajzolt kifliszerű görbét. Me­lyik az igazi? — A régit húztuk meg ceruzá­val — veszi át a szót a vállalat főmérnöke, Fülöp László. — Az út eleje már kiegyenesedett az átadott tömbházakkal. Itt fen­­nebb, íme, ez a mi székházunk, s túlnan, ahol a két óriásdaru is dolgozik, még a régi utcán járunk. — 1985-re lesz kész az egész. Mi minden fog állni akkor az új városközpontban? — A már említett két nagy középület körül változatos elren­dezésű és homlokzatú lakótöm­bökben közel 5000 lakás nyújt majd kényelmes otthont a város­belieknek. Építőkockák szilárd rendje a lepedőnyi tervrajzon. Amint egy­­re jártasabban húzogatom mu­tatóujjam az odakint már alaku­ló utcák vonalán, észreveszem, a lakótömbök különösen a Virág utca Olt felöli oldalán, a város északnyugati pereme felé sűrű­södnek. Éppen ott, ahol eddig mocsaras terület húzódott, nyá­ron vadkacsok költőhelye, télen pedig a fél város korcsolyapá­lyája volt. A kiterjedt lakónegyedet ki­szolgáló három fűtőházat, a már lefektetett 3200 m hosszú csator­nát, meg a régi mellett készülő új derítőállomást is szóba ejt­vén, a tervrajz adta informáló­dási lehetőséget kimerítettük. Immár odakint, az Olt hajdani ár­terében épülő tömbházaknál kell szemügyre vennem mindazt, ami itt vonalak szigorú rendje, pon­tos számok halmaza. Fülöp fő­mérnököt halaszthatatlan mun­kája mellett hagyva, Rigó Lász­lóval megyünk ki a központi zó­na „forró pontjára", a mocsár helyére épülő V. szakasz épít­kezéseihez. — Nehezen indult — idézi a őszi eseményeket Erőss István mester —, halászoknak való hosszú gumicsizmákban mentünk be a mocsárba, hogy kijelöljük az építési körzetet. Volt, amikor eltaláltuk a lépést, de olyan is, hogy melléléptünk. Némely he­lyen 90 centit is süllyedtünk... A Köröskörül feltöltött hatal­mas térség közepe táján álla­podunk meg, lábunk előtt muta­tóba meghagyott tavacska. Zsombékos, békanyál borítja. E­­rőss mester szerint még mindig vadkacsák fészkelőhelye. Az itt megkezdett beszélgetésben már velünk tart az építkezési vállalat igazgatója, Szenner István, aki­­vel az imént futottunk össze az egyik épülő tömbház mellett. Megrakott teherautók érkez­nek szüntelen. Tört kővel vegyes föld, mit a feltöltött rész szé­leinél a mocsárba öntenek. — Az ősztől április elsejéig naponta 200 tonna töltést hoztak a kocsik — világosit fel Rigó László —, azóta pedig napi 500 tonnát. Itt a tavacska helyén kezdjük jövőre egy 24 tantermes iskola építését . A töltésben szombat-vasár­naponként a város minden válla­lata segített — egészíti ki a te­lepvezető főmérnök szavait Szen­ner igazgató —, nélkülük nem haladtunk volna ekkorát. Mert ugyancsak kell igyekeznünk eb­ben a jó időben. Hiszen a csikó­­építőknek hét hónap alatt kell elvégezniük azt, amit máshol 12 hónap alatt csinálnak meg... — Hogy-hogy? — csodálko­zom el. — Egyszerű a dolog. Van ná­lunk egy hátráltató sajátosság, a csíki tél. Az idein is nagyon sok napon —20 fokon állt a hő­mérő higanyszála. — Januárban például —15 fokos hidegben is dolgoztunk — egészíti ki az igazgató szavait Rigó mérnök. — A gyorsabb tempóban biz­tosan a házgyár is segít... — jegyzem mg. — Valóban. Amíg nem volt a házgyár, évente mindössze 500 lakással készültünk el. Mióta mű­ködik, úgy két éve, 900-ra emel­kedett ez a szám. — A betongerendákat is ők gyártják? — mutatok egy halom építőanyagra. Erőss mester nem késik a válasszal. — Ilyen cölöpök vannak a tömbházak alatt. A terület fel­töltése után 1560 darab 5,5—9 m-es betoncölöpöt vertünk be. Egy régi masinával kezdte meg egy szakképzetlen emberekből álló csoport. Közben a karban­tartóink saját elgondolás alap­ján újat, jobbat konstruáltak, s mire a cölöpöket­­ „elültették", szakképzetté vált a csoport min­den tagja... Emlékszem, heten kezdtük az ősszel, s jelenleg öt­venhaton dolgozunk itt. Hosszú lenne a névsor, ha minden jó munkásomat megemlíteném. A­­zonban közülük is kiválik a há­rom ácscsoport vezetője, Balázs Lajos, Kolumbán Imre és Máthé Imre, no meg a többiek, minde­gyik csoport. — Hogy megy az új emberek­nek, a három fiatal mérnöknek? — kérdem, mivel közben róluk is tudomást szereztem. — Beszippantják a csíki leve­gőt — mosolyodik el a Gyergyó­­ditróból ideszármazott Szenner igazgató —, és „megállapod­nak". Nem a mocsárra, hanem ,a mocsár helyén épülő tömbházak egyikén, a második emelet ma­gasában fejezzük be fotós kollé­gámmal a jegyzetelést, a fényké­­pezőgépes szemlélődést. Innen jól látszanak a mocsár futball­­pálya felé elnyúló hektárjai. A taplocai kőbányából meg a csík­­szépvizi völgyzáró gáttól meg­­rakottan érkező behemót bille­­nőkocsik mind arrafelé araszol­nak — lépésről-lépésre hódítják el az évtizedek, évszázadok óta hasznavehetetlen térséget a vá­rosnak. A rakományukat leöntő teherkocsikat fogják követni már az ősztől Erőss István mester kő­művesei, ácsai, betonosai. Szabó Barna N­ EVELŐTEVÉKENYSÉG (Folytatás az 1. oldalról) Tezvények nevelőhatása, tu­datalakító szerepe. Eredmé­nyeink között tarthatjuk szá­mon azt is, hogy a községek, falvak konkrét és sajátos hely­zetének ismerete alapján, a tu­dományos-műszaki ismeretter­jesztés, a dolgozók materialis­ta világnézeti nevelése az u­­tóbbi időben megyénkben is egyre szélesebb területet fogott át és valamennyi társadalmi kategória érdeklődési körének megfelelően rendszeresebb és változatosabb lett. Ilyen vonatkozásban minde­nekelőtt figyelmet érdemelnek a megye községeiben működő tudományos-művelődési egye­temek. Már csak azért is idő­szerű szóvá tenni jelentős közművelődési és tudatalakító fórumok tevékenységét, mert nemrégiben zárták a tanévet. A számbavételkor megelége­déssel nyugtázhattuk, hogy mind a 33 községi tudományos­művelődési egyetem eredmé­nyes munkát fejtett ki. Erről tanúskodik az a tény is, hogy a 133 kurzusra beiratkozott hallgatók száma nem csök­kent; az elmúlt tanévben, 3700-an látogatták a tanfolya­mokat. Érdekes az a tény is, hogy a tanfolyamok részvevői­nek közel fele 30 éven aluli if­jú volt. Ami ugyancsak figyel­met érdemel: a kurzusok prog­ramjában olyan előadások kaptak helyet, melyek fontos szerepet töltöttek be a nagy­számú hallgatóság politikai­ideológiai, tudományos-világ­nézeti nevelésében, általános műveltségi ismereteik gyarapí­tásában. De hadd említsünk néhány példát, s közte A vi­lágról és életről alkotott felfo­gás alapvető kérdései (Nagyaj­tai; Az élet a jelenkori tudo­mány tükrében (Barcani); Vi­lágegyetem, tudomány, vallás (Bölön); Világegyetem, való­ság és rejtély (Bardóc); Az em­ber és a természet a materia­lista filozófia felfogásában (Csernáton); Az ember és a vi­lágegyetem megismerése (Lem­­hény); Ismerjük meg földün­ket és a csillagok világát (Ozs­­dola) témájú előadássorozato­kat. A megye községeiben műkö­dő tudományos-művelődési e­­gyetemek különösen ott értek el szép eredményeket, ahol a helyi értelmiség igazi hivatás­­tudattal végezte ezt a tevé­kenységet. Ilyen értelemben feltétlenül említést érdemel­nek Uzon, Köröspatak, Bardóc, Bereck, Zabola, Csernáton, Illyefalva, Nagyajta, Lemhény, Réty, Pólyán és Ozsdola közsé­gek. Tudatalakító tevékenysé­günkről szólva nem hagyhatjuk figyelmen kívül a tudományos brigádok munkáját. Márcsak azért sem, mert megyénkben e­­gyik legnépszerűbb művelődé­si-nevelési forma. Talán nincs­­olyan helység tájainkon, ahol­­ne várnák szívesen ezeket a tudománynépszerűsítő csopor­tokat. Ennek is­­tulajdonítható­­ az, hogy a 33 községi és ö1 megyei tudományos brigád múlt év őszétől­ ez­ év tava­száig több mint 300 kiszállá­son vett részt. Főként a félre­eső falvakba, településekre látogattak el. A találkozókon megvitatott politikai, tudomá­nyos, ateista, jogi és egészség­­ügyi témájú párbeszédek rendszerint élénk vitákra nyújtottak lehetőséget a bri­gád tagjai és a hallgatóság kö­zött. Különösen nagy érdeklő­dést váltottak ki A Világűr meghódítása; Az élővilág fej­lődése; Mi a valóság a világ teremtéséről?; Az ember kap­csolata a környezettel; Az élet keletkezése és fejlődése; a Ter­mészet, amilyennek mi óhajt­juk című előadások. A tudományos-világnézeti nevelés megszervezéséért fe­lelős tényezők hasonlóképpen állandó feladatuknak tekintik pártunk és államunk bel- és külpolitikájának széleskörű is­mertetését, a dolgozók haza­fias nevelését, a testvériség ér­zésének elmélyítését, a szocia­lista etika és méltányosság el­veinek érvényre juttatását, a társadalmi felelősségérzet nö­velését, a munka és a szocia­lista tulajdon iránti előrehala­dott magatartás kiterjesztését a gazdasági-társadalmi élet valamennyi területére, így a művelődési otthonokban, a mezőgazdasági egységekben, gazdasági egységekben számos, pártunk bel- és külpolitikáját, az állam törvényeit, a tudo­mányos-világnézeti, műszaki és kulturális ismeretek népsze­rűsítését célzó rendezvényre került sor, melyek sikeres megszervezéséhez jelentős mértékben hozzájárultak a tu­dományos-műszaki ismeretter­jesztő­­komissziók, a szakszer­vezetek, az ifjúsági szerveze­tek és a nőbizottságok. Ebbe az átfogó tevékenységbe ered­ménnyel kapcsolódtak be a könyvtárak, a megyei mozi­vál­lalat, a múzeumok és a tanin­tézetek is. Ilyen vonatkozás­ban szintén említést érdemel­nek a tudományos könyvek népszerűsítését célzó akciók, a kiadókkal és szerkesztőkkel szervezett találkozók, a tudo­mányos dokumentációs ván­dorkiállítások, a falvakon vetí­tett tudományos-dokumentá­ciós filmek. Kétségkívül, eredményeink mellett jól ismerjük hiányossá­gainkat is. S kezdjük talán az­zal, hogy egyes helységekben hiányzik a kombattivitás, a bátor állásfoglalás a maradi felfogásokkal szemben és nem használják fel kellőképpen a rendelkezésükre álló anyagi feltételeket, a kínálkozó neve­lési lehetőségeket, formákat, módszereket és eszközöket Ép­­­pen ezért tudatában vagyunk annak, hogy a jövőben többet kell tennünk azért, hogy na­gyobb számban vonjuk be a tevékenység­be a helyi értelmi­séget. Nagyobb súlyt kell he­lyeznünk arra is, hogy a ren­dezvények öleljék fel az állam­polgárok összes kategóriáit, s hogy jobban összehangoljuk a nevelési tényezők tevékenysé­gét. Meggyőződésünk, hogy mind­ezek figyelembe vételével, az egész tudománynépszerűsítő munka tartalmi, minőségi ja­vításával a jövőben még ered­ményesebb tevékenységet fejt­hetünk ki a dolgozók kulturá­lis látókörének bővítéséért, ál­talános ismereteik gyarapításá­ért, tudományos-materialista világnézetük kialakításáért, társadalmunk új, élenjáró em­­berének neveléséért. 3

Next