Előre, 1984. február (38. évfolyam, 11253-11277. szám)
1984-02-01 / 11253. szám
2. AZ ÉPÍTŐ-SZERELŐ JAVADALMAZÁSA GLOBÁLIS Az RKP KB Politikai Végrehajtó Bizottságának határozata alapján közzétételre kerül az építő-szerelő tevékenység dolgozó személyzetének javadalmazási rendszere globális akkordban a munkálatok felvállalása útján. A munkásönigazgatás és az önálló gazdálkodás elveinek határozott alkalmazására, a gazdasági-pénzügyi mechanizmus és a munkajavadalmazási rendszer tökéletesítésére vonatkozó program számos intézkedést szabott meg azzal a céllal, hogy javuljon a dolgozók jövedelemjuttatása a végzett munka arányában, az egyéni jövedelmek még szorosabban kapcsolódjanak a fizikai termelés, a munkatermelékenység megvalósításához, a termelési költségek csökkentéséhez és a gazdasági hatékonyság fokozásához. A javadalmazási rendszer tökéletesítése alapelveinek megfelelően a dolgozók javadalmazása és többi jövedelme jobban tükrözi minden egyes dolgozó hozzájárulását a termelési terv teljesítéséhez, a társadalom anyagi és szellemi termelőmunkájának fejlesztéséhez. Az új javadalmazási rendszer keretében a termelés arányában megszabott egyéni jövedelmek nincsenek behatárolva. Ugyanakkor senki sem kaphat javadalmazást és nyereségrészesedést, ha nem dolgozik, senkinek sem lehet szavatolt jövedelme, ha nem termel munkahelyi kötelezettségeinek megfelelően. Következésképpen a tervezett termelés túlszárnyalása esetén a jövedelmek megfelelőképpen növekednek felső határ nélkül, mint ahogyan a termelés meg nem valósítása esetében a javadalmazás megfelelőképpen csökken szavatolt jövedelem biztosítása nélkül. Abból a célból, hogy a dolgozók összes erőfeszítéseiket a tervezett termelés határidőn belüli megvalósítására, a társadalom által rájuk bízott eszközökkel való jó gazdálkodás iránti felelősség növelésére összpontosítsák, az ipar, az építkezés-szerelés, a mezőgazdaság, a szállítás, a tudományos kutatás és a technológiafejlesztés, valamint más szektorok összes gazdasági egységeiben rátértek: a globális akkordban történő javadalmazási forma általánosított alkalmazására. Minthogy a globális akkordnak az építkezésben történő alkalmazása bizonyos sajátosságokat mutat, e javadalmazási forma korrekt általánosítása és alkalmazása érdekében az építő-szerelő szektor számára az alábbi sajátos normákat és szervezési intézkedéseket szabják meg: 1. Az egész építő-szerelő tevékenységben bevezetik a globális akkordban történő javadalmazási formát a munkálatok felvállalása útján. Vállalkozásban végezni építő-szerelő munkálatokat azt jelenti, hogy a dolgozók munkaközössége felvállal bizonyos objektumokat — lakótömböt, iparcsarnokot, utat és vasutat, technológiai berendezést stb. — maradéktalan kivitelezés céljából el egészen az átvételig és a használatba adásig. Az építő-szerelő munkálatokat felvállaló dolgozói munkaközösség az egész objektum kivitelezéséért normák szerint megszabott globális összeget kap, szigorúan beilleszkedve minden egyes ob 1. A vállalkozási munkarendszer szervezési alapegysége a felvállaló komplex brigád. A felvállaló komplex brigád globális akkordban leszerződik és teljes mértékben kivitelez egy vagy több objektumot. A komplex brigád különböző szakmájú és specialitású építőmunkásokból, mesterekből, almérnökökből és mérnökökből áll, élen a vállalkozóval (a komplex brigád vezetője). A felvállaló komplex brigádokat a vállalkozó (brigádvezető) demokratikus alapokon állítja össze, közvetlenül megállapodva a brigád tagjaival, a szükségletek arányában biztosítva a szakmák és a szakképzettségi szint szerinti optimális szerkezetet a szerződésben felvállalt munkálatok összetettségi fokának megfelelően. A brigád keretében szorgalmazni kell a munkások többirányú szakképzését, hogy a brigádtagok hiánytalanul kihasználhassák a munkaidőt és minél többféle kategóriájú munkálatot végezhessenek. A komplex brigád felel a munkálatok hiánytalan, a szerződéses határidőkön belüli és megfelelő minőségben történő kivitelezéséért, a normázott anyag-, tüzelőanyag- és energiafogyasztás betartásáért. A felvállaló komplex brigád ügykezelésébe veszi a munkálatok kivitelezéséhez szükséges szerszámokat és dejektum költségelőirányzatába. Semmilyen tevékenységet vagy munkálatot sem szabad javadalmazni az illető költségelőirányzaton kívül. 2. A dolgozói munkaközösség, miután Vállalkozásban és globális akkordban átvette egy objektum kivitelezését, minden egyes tagjának kiosztja a törvény értelmében megszabott tarifális besorolása arányában a javadalmazásként rá jutó részt. A munkából származó jövedelmek korlátozatlansági elvének megfelelően az egész munkaközösség nagyobb jövedelemhez juthat, ha a beruházási objektumot a megszabottnál rövidebb idő alatt, vagy kisebb számú személyzettel vitelezi ki, mint ahogyan a kivitelezési időtartam elhúzódása vagy nagyobb számú dolgozó személyzet igénybevétele arányában a jövedelmek megfelelőképpen csökkennek. A kivitelezési időtartamot minden egyes objektum tekintetében a műszaki normák szerint szabják meg, tekintetbe véve a normázott munkaidőt és a szükséges személyzeti létszámot. 3. A globális akkord-szerződésben az élőmunka-ráfordítás kifizetésére megszabott összegek végérvényesek, és a szerződésben felvállalt munkálatok befejezésekor hiánytalanul folyósítják őket. A munkálatok kivitelezése folyamán az elért fizikai stádiumoknak a munkadíjként járó összeg 80 százalékáig terjedően előleget folyósítanak. 4. A globális akkord-szerződés az építkezés típusa és természete, az építéstervekben előirányzott konstrukciós megoldás és a fogyasztási normák arányában megszabja a minden egyes objektum kivitelezéséhez szükséges maximális anyag-, tüzelőanyag és energiamennyiségeket. A globális akkord-szerződésben megszabott összeget csak akkor fizetik ki, ha a kivitelezett munkálatok a szabványokban előirányzott minőségűek, és szigorúan beilleszkednek a normázott anyag-, tüzelőanyag és energiafogyasztásba. Az anyag-, tüzelőanyag és energiamegtakarításért a törvény értelmében járó jutalmakat és más ösztönzőket folyósítják. A brigád hibájából tönkrement anyagok, illetve a normák előirányzatain felül fogyasztottak ellenértékét a brigád viseli. A nem megfelelő minőségű munkálatokat a brigád helyreállítja az e célból pótlólag elfogyasztott anyagok ellenértékének kifizetése mellett. 5. A szerződésben foglalt teljes összeget, akárcsak a havi előlegeket a komplex brigád vezetője a brigádtagok hozzájárulásával elosztja a brigád tagjai között mindegyiküknek a munkálatok kivitelezéséhez nyújtott hozzájárulása, tarifális javadalmazása és ténylegesen ledolgozott munkaideje arányában. A brigád munkájának nyilvántartását a brigádvezető és helyettesei vezetik, kiküszöbölve a tisztviselői apparátust, rendezéseket, felel ezek karbantartásáért és javításáért, ésszerű felhasználásáért az egész normázott felhasználási időtartam alatt, s egyben köteles a törvény értelmében fizetni az amortizációs kvótákat. A globális akkordban szerződött objektumokhoz a felvonulási munkálatokat a brigád szigorú takarékossági feltételek között hajtja végre, a minimálisra csökkentve a végleges építményeket. 2. Több komplex brigád koordinációja, a műszaki-anyagi ellátás biztosítása, a munkaerő, az anyagok, a berendezések és a többi eszköz fokozott hatékonyságú felhasználása céljából a törvény értelmében felvállaló vállalatok létesülnek. A felvállaló vállalat globális akkordban dolgozik, a munkálatok volumene arányában a szigorú szükséglet szerint méretezi személyzetét, egész tevékenységét az önigazgatás és az önálló gazdálkodás elveinek megfelelően fejti ki és a leszerződött és kivitelezett munkálatok értékéből ezek természete és összetettsége arányában megszabott százalékarányos kvóták útján finanszírozza magát. Felvállaló vállalat létesülhet nagyobb szabású, vagy nagyobb komplexitású munkálatok (vízierőmű, vegyipari komplexum, fűtőerőmű stb.) közvetlen kivitelezésére is, amely esetben egész tevékenységének finanszírozását a munkálatok felvállalási szerződésében megszabott összegből finanszírozza. A vállalkozás szabály szerint a fővállalkozó szerepét tölti be, és közvetlen szerződéseket köt a megrendelőkkel a beruházási objektumok építő-szerelő munkálatainak teljes kivitelezésére, s e célból: — biztosítja a típustervek terepen történő alakítását a leszerződött objektumokhoz, kivitelezési részlettervek, illetve csekélyebb összetettségű munkálatok tervei kidolgozását, valamint a saját kivitelezési technológiák megtervezését; — központosított jelleggel biztosítja a műszaki-anyagi ellátást, félgyártmány-szerkezetek megmunkálását és kivitelezését, az ellátmányhoz tartozó és az összes komplex brigádok által használt berendezésekkel és állóeszközökkel való gazdálkodást; — figyelemmel kíséri a normázott anyagfogyasztások betartását, ellenőrzi és intézkedik a brigádok által kivitelezett munkálatok minőségének biztosításáról, a tervben megszabott műszaki-gazdasági mutatók megvalósításáról, a munkálatok leszerződéséről és elszámolásáról; — szorgalmazza a szervezési struktúrák állandó javítását a segédtevékenységek kiküszöbölése, a közvetve termelő és tisztviselői személyzet csökkentése, a munkatermelékenység szüntelen növelése érdekében. A szigorúan specializált munkálatokra — automatizálás, berendezések és berendezésfelszerelés, különleges szigetelések, utak, vasutak, közművek építése stb. — szakosított vállalkozások vagy a vállalkozások keretében szakosított brigádok szervezhetők. Különleges összetettségű munkálatok kivitelezése céljából a törvényben előirányzott feltételeknek és jóváhagyásoknak megfelelően fővállalkozási iparközpontok vagy trösztök szervezhetők. A fővállalkozási iparközpont vagy tröszt alárendeltségébe több független vállalat vagy komplex brigád tartozik a kivitelezésre leszerződött objektumok nagysága és összetettsége arányában, és egész tevékenységét az önigazgatás és az önálló gazdálkodás elveinek megfelelően fejti ki, s 1. Az építő-szerelő munkálatok kivitelezésével kapcsolatos felvállalási szerződéseket az épületek tipizálására, az anyag-, tüzelőanyag- és energiafogyasztás normázására vonatkozó törvényes előírások, valamint a munkanormák és normatívák szigorú betartásával kell megkötni. Az iparban, a szállításban, a mezőgazdaságban és a többi termelő ágazatokban kivitelezett beruházási objektumokhoz tartozó összes épületkategóriákat, valamint a lakóépületeket, a szociális-kulturális és közigazgatási létesítményeket a törvény szerint jóváhagyott típustervek alapján tervezik meg és vitelezik ki. A típustervek megszabják az épületek területét és fontosabb méreteit, az építkezési megoldásokat, az építőanyag- és berendezésfogyasztási határértékeket, valamint az építő-szerelő munkálatok költségelőirányzatai árának felső határát. A típustervek kidolgozásánál számolni kell azzal, hogy e tervek modulkapacitás-tervekként is szolgálhassanak, s összeállítva különböző nagyságú, de ugyanolyan profilú objektumok kivitelezéséhez felhasználhatók legyenek. Az épületek tipizálása szorosan kapcsolódik a termelési technológiák és a berendezések tipizálásához, hogy az épületek és a többi létesítmény méretei szigorúan megfeleljenek a termelési folyamatok jó menete szükségleteinek. A mezőgazdasági, állattenyésztési, öntözési és talajjavítási objektumok típusterveiben egyszerű, a helyi anyagok széles körű felhasználását biztosító építkezési megoldásokat kell elfogadni. A közlekedésügyi objektumoknál tipizálni kell az útszelvényeket, olyan megoldásokat véve igénybe, amelyek biztosítják a bitumen felhasználásának a minimumra csökkentését és a helyi anyagok, a hőerőművekből származó salakok és hamuk széles körű felhasználását. Mindennemű építkezésnél csakis tipizált építőanyagokat és épületelemeket, berendezéseket, valamint helyi anyagokat és erőforrásokat szabad igénybe venni a törvényben előirányzott feltételek között. Az építkezési típustervekben elfogadott megoldásoknak biztosítaniuk kell a munkálatok minimális anyag- és energiafogyasztással történő kivitelezését, a kivitelezési időtartam lerövidítését, az épületek tartósságát és stabilitását, a munkatermelékenység növekedését a tervezésben és a beruházások kivitelezésében, a felvállaló vállalatok és az alárendeltségükbe tartozó komplex brigádok által leszerződött és kivitelezett munkálatok értékéből százalékarányos kvóták útján finanszírozza magát. 3. A fővállalkozást, a vállalkozásokat és a felvállaló komplex brigádokat fokozatokba szervezik a tevékenységi volumeik és a munkálatok öszszetettsége arányában, vezető személyzetük tarifális javadalmazását pedig a javadalmazási törvény szerint a szervezési foknak megfelelően állapítják meg. 4. A vállalatok és gazdasági egységek bizonyos munkálatokat saját rezsiben, globális akkord-szerződés útján hajthatnak végre a vállalati dolgozók munkaközösségeivel vagy építőcsoportok közvetlen alkalmazásával. 5. A globális akkordban a vállalkozások és a fővállalkozó dolgozó személyzetének járó összeget a komplex brigádok, illetve az alárendelt egységek által kivitelezett munkálatok volumene szerint százalékarányban állapítják meg. Ezekből az összegekből havonta 80 százalékig terjedően előleget folyósítanak, amelyet a dolgozó személyzetnek a tarifális javadalmazás és a ténylegesen ledolgozott idő arányában osztanak ki. Az objektumok befejezésekor és átvételekor a komplex brigádok dolgozó személyzetének járó öszszegek teljes kifizetésekor folyósítják a vállalkozások és a fővállalkozó személyzetének járó 20 százalékos különbözetet is. A vállalkozások és a fővállalkozó összes személyzeti kategóriáinak járó összegeket akkor folyósítják teljes egészükben, ha a globális akkordszerződésekben előirányzott feltételeknek eleget tesznek. 6. A gépesítésre, másodlagos termelésre, ellátásra stb. szakosított egységek kötelékébe tartozó brigádokba szervezett dolgozó személyzetet a globális akkord-szerződések alapján javadalmazzák a fizikai egységekben kifejezett feladatteljesítés arányában. A kivitelezett munkálatokért járó összeg 80 százalékáig terjedően havonta előleget folyósítanak, a 20 százalékos különbözetet pedig a leszerződött munkálatok befejezésekor és átvételekor fizetik ki. hatékony építkezési technológiák igénybevételét, az épületek súlyának és költségeinek csökkentését, az optimális feltételeket a funkcionális és termelési folyamatok kibontakozásához, valamint maximális üzemeltetési hatékonyság elérését. Az élőmunka-ráfordítás értékét a törvény szerint jóváhagyott és tudományosan, attól függően megalapozott munkanormatívák és -normák alapján állapítják meg, hogy milyen mennyiségű munkára van szükség a termelés és a munka magas fokú szervezésének feltételei között, továbbá az ellátmányhoz tartozó gépek és berendezések műszaki üzemeltetési paramétereitől függően. 2. Az építő-szerelő munkálatok kivitelezése céljából a megrendelő és a vállalkozó az egységes országos terv előirányzatainak megfelelően keretszerződést köt, amelynek magában kell foglalnia a következőket : — a tervelőirányzatok értelmében kivitelezendő objektumok megnevezése, értéke, kivitelezési időtartama, termelőkapacitásai és üzembehelyezési határidői; — a megrendelő kötelezettségei a jóváhagyott műszakigazdasági dokumentációk és az objektum helyének átadásával, a technológiai berendezések és felszerelések határidőn belüli beszerzésével és szerelésre történő átadásával kapcsolatosan; — a vállalkozó kötelezettségei az objektum építő-szerelő munkálatainak hiánytalan kivitelezésével kapcsolatosan a normázott időtartam, valamint a szabványokban és a tervekben előirányzott minőségi feltételek betartása mellett. A műszaki-gazdasági dokumentációnak a beruházási törvény értelmében történt jóváhagyása után a megrendelő és a vállalkozó végérvényes szerződést köt egymással a beruházási objektum építő-szerelő munkálatainak kivitelezése ügyében. Az építő-szerelő munkálatok kivitelezési szerződésének kötelező módon elő kell irányoznia a következőket: — építkezési és technológiai típustervek; — tipizált anyagok, részegységek, összetevők, gépek, berendezések, felszerelés és termékek használata; — műszaki fogyasztási normák maximális anyag-, tüzelőanyag- és energiafogyasztás formájában kifejezve minden építkezési típus vagy változat számára, az igénybevett technológiának megfelelően; — maximális személyzeti létszám a munkálatok volumene és a munkanormák arányában; — az építő-szerelő munkálatoknak az objektum általános költségelőirányzatában szereplő maximális értéke. A vállalkozó intézkedik az anyagok, munkadíj, berendezések és a többi költségfejezeti tételek takarékos felhasználásáról a tervben és a szabványokban előirányzott minőségi feltételek betartása mellett. Az ilyen körülmények között elért megtakarítás a vállalkozót illeti meg. A beruházási illetékesek kötelesek biztosítani a terveknek és a műszaki-gazdasági dokumentációknak a szerződéses határidőn belüli kidolgozását és átadását, a műszaki segédletet a munkálatok egész kivitelezése folyamán a kapacitások üzembe helyezéséig és a tervezett műszaki-gazdasági mutatók eléréséig. 3. A vállalkozó globális akkord-szerződést köt a komplex brigádokkal teljes objektumok vagy komplex objektumrészek kivitelezésére. Kisebb munkálatok elvégzésére globális akkord-szerződést lehet kötni munkáscsoportokkal is. Hasonló szerződéseket kell kötni a kisipari szövetkezeti munkacsoportokkal. A globális akkord-szerződések magukban foglalják a következőket: — a munkálat terve és költségelőirányzata; — a szerződés tárgyát képező munkálatoknak megfelelő munkadíj értéke; — a munkálatok kivitelezési grafikonja; — az anyagfogyasztás határérték-űrlapja az objektumra vonatkozóan; — más sajátos feltételek. A globális akkord-szerződésben a komplex brigád kötelezi magát a szerződés tárgyát képező munkálatok hiánytalan kivitelezésére egészen az objektum befejezéséig és átvételéig, a megszabott anyag- és munkaráfordítás betartásával, az előírt minőségi feltételek szigorú betartásával. A vállalkozó kötelezi magát, hogy biztosítja a szükséges műszaki-anyagi alapot, a szakmunkálatok egybehangolását, a műszaki segédletet, a laboratóriumi munkálatokat és a minőségellenőrzést. 4. A fővállalkozó, amennyiben alárendeltségébe vállalkozások tartoznak, globális akkord-szerződést köt ezekkel. E szerződés magában foglalja a következőket: — a munkálatok volumene objektumonként; — a munkadíj értéke a vállalkozás dolgozó személyzetének és a komplex brigádoknak a javadalmazásához; — a termelési költségek maximális szintje (kiadási költségvetés); — kivitelezési grafikonok; — a szerződés tárgyát képező munkálatok sajátosságai által megkövetelt általános és különleges feltételek. 5. A munkálatok kivitelezését állandóan figyelemmel kell kísérnie a megrendelőnek, a vállalkozónak és a finanszírozó bankoknak. A munkálatokat a megvalósított fizikai stádiumok alapján havonta számolják el. A fizikai stádiumoknak megfelel. A minisztériumok, a többi központi és helyi államigazgatási szerv az iparközpontok, a vállalatok és a többi egységek a törvénynek megfelelően, kötelesek biztosítani az egységes országos tervben előirányzott összes főjavítások idejében és minőségi feltételek közötti kivitelezését. A főjavítási tevékenység — mindahányszor az a gazdasági körülmények között csak lehetséges — felöleli a berendezések és felszerelések korszerűsítését is, a technológiai paraméterek tökéletesítése, a teljesítőképesség javítása, az energetikai és nyersanyagfogyasztások csökkentése, az automatizálási fok növelése és a termelőkapacitás bővítése céljából. 2. A főjavítások kivitelezésére globális akkord-szerződés alapján kerül sor, melyet a megrendelő és a dolgozók kollektívája köt meg egymás között; utóbbi arra kötelezi magát, hogy a költségelőirányzatban megállapított globális összeg fejében teljes egészében elvégzi a kijelölt javításokat. A főjavításokat közvetlenül elvégezhetik a megrendelő egységek is — saját csoportjaikkal vagy brigádjaikkal —, vagy a felvállaló vállalatok, brigádok és komplex brigádok, melyek rendszerint építkezésiszerelési munkálatokat végeznek az illető beruházási területen. A minisztériumok és központok keretében a törvénynek megfelelően, saját szakosított vállalatokat és brigádokat szerveznek a főjavítások elvégzésére. 3. A főjavítási költségelőirányzatokat az anyag-, enerlő munkálat-értéket a szerződések megkötésével egyidejűleg szabják meg, kiküszöbölve így igen munkaigényes dokumentumok összeállítását. A munkálatok elszámolása a megkötött vállalkozási szerződésben előirányzott összértéken belül történik. A nem megfelelő minőségű munkálatokat nem számolják el. 6. A globális akkord-szerződés tárgyát a beruházási objektumok jellegzetességei és összetettsége arányában állapítják meg. A szerződésben megszabott és a munkadíj kifizetésére szolgáló összegeket a típustervek, a költségelőirányzatok és a normák alapján határozzák meg a kivitelezendő munkálatok arányában, fizikai egységekben, azaz négyzetméterben,köbméterben stb. kifejezve. a) Lakások, szociális-kulturális és műszaki-közművesítési létesítmények építésénél a globális akkord-szerződést egy lakótömb vagy lakótömbcsoport, iskola, óvoda, víztisztító állomás, ivóvízhálózat, csatornahálózat, távfűtési hálózat vagy utca kivitelezésére kötik meg, tekintetbe véve az alábbiakat: — a lakótömböknél a lakások számát, ezek összterületét és a tömbház építésmódját (nagy falmezők, vasbeton teherhordó szerkezet, falazat); — a műszaki-közművesítési berendezéseknél a hálózat hosszát és az előregyártás fokát. b) Az ipari építkezéseknél a globális akkord-szerződést egy iparcsarnok, technológiai berendezés, automatizálási berendezés, tartály, siló, füstkémény, technológiai hálózat kivitelezésére kötik meg, tekintetbe véve az alábbiakat: — az iparcsarnokoknál az épület területét, a technológiai feladatokat, az építkezési rendszert és az épület más sajátos összetevőit; — tartályoknál és silóknál a tonnában vagy köbméterben kifejezett befogadóképességet, az építésmódot és a tárolandó termék sajátosságaihoz kapcsolódó más feltételeket; — utaknál és vasutaknál a kilométerekben kifejezett hosszúságot, az áteresztőképességet, a töltésépítés volumenét és az útrendszer jellegzetességeit ;— a berendezések szerelésénél ezek számát és összetettségét, az előreszereltség fokát, a berendezések közötti technológiai összekötő szerkezetek volumenét. c) Az agro-zootechnikai építkezéseknél a globális akkord-szerződést egy farm, istálló, siló, öntöző vagy lecsapoló csatorna, öntözött vagy lecsapolt területegység stb. kivitelezésére kötik meg, tekintetbe véve az alábbiakat: — egy istálló kivitelezésénél az épület területét, építésmódját, a beosztásával és technológiai berendezésével kapcsolatos munkálatok volumenét; — öntöző és lecsapoló csatornák kivitelezésénél a hoszszúságot, az átmérőt és a hozamot, a öntözési vagy lecsapolási létesítményeknél a berendezett parcellák területét, a földmunkák volumenét és az alkalmazott öntözési vagy lecsapolási módot. gia- és tüzelőanyagfogyasztás normáinak, a munkanormáknak és -normatíváknak megfelelően állítják össze, a legszükségesebbekre méretezve a többi más kategóriájú költségeket, a törvényben előírt állóalapok javítására vonatkozó műszaki normatívák tiszteletben tartásával. Abban az esetben, amikor a berendezések és technológiai vonalak szétbontásakor és ellenőrzésekor azt állapítják meg, hogy nincs szükség a főjavítási normákban előirányzott valamennyi munkálat elvégzésére, illetve ha pótlólagos munkálatokra van szükség, a költségelőirányzatot megfelelőképpen módosítják. 4. A főjavítási tevékenységek kivitelezésére szervezett felvállaló vállalatok és komplex brigádok az önigazgatás és önálló gazdálkodás elvei alapján fejtik ki egész tevékenységüket, s teljes egészében a leszerződött és kivitelezett munkálatok értékéből finanszírozzák magukat. 5. A vállalkozás dolgozó személyzete — brigádok és csoportok — mely globális akkordban végzi a főjavítási munkálatokat, a leszerződött és átvett munkálatok befejezésével teljes egészében megkapja a szerződésben előirányzott munkadíjért megállapított öszszeget. Menet közben a munkadíj 80 százalékát kitevő havi előleget vehetnek fel a megvalósított fizikai stádiumoknak megfelelően. A vállalatok személyzetének javadalmazásáért járó összeget az alárendelt brigádok és csoportok által végzett munkálatok értékéből százalékos 1. A külföldön végzett egész építkezési, tervezési tevékenységet, építkezési-műszaki segédletet a gazdaságipénzügyi és valutáris önálló gazdálkodás elvei alapján szervezik meg és bontakoztatják ki, biztosítván a tervezett valutahozam megvalósítását. 2. Az építkezési-szerelési tevékenységben külföldön dolgozó személyzetet globális akkordban javadalmazzák a felvállalt munkálatok révén, az egész objektum megvalósításáért a normák után megállapított globális összeget kapva meg, a jóváhagyott költségvetésbe való szigorú beilleszkedés alapján. 3. Az építkezési-szerelési profilú külkereskedelmi egységek fővállalkozó minőségükben az országban hasonlatos felvállaló vállalatokat és komplex brigádokat szerveznek külföldön. A vállalatokat és a brigádokat a szükségletek szerint méretezik a leszerződött objektumok nagyságának és komplexitásának arányában; ezeknek az egységeknek a személyzetét rendszerint az országnak ugyanabból az építkezési-szerelési egységéből toborozzák. 4. A külföldi szerződéseket a fővállalkozó köti meg az exportautorizáció és a törvény által jóváhagyott gazdasági hatékonysági alapjegyzéknek megfelelően, minden egyes akció számára. Az egyes külföldi objektumok megvalósítására megkötött szerződések befejeztével figyelemmel követik, hogy biztosítva legyen a román anyagok, felszerelések, berendezések, technológiák, tervek és szolgáltatások exportja, az előnyös árak és fizetési feltételek, a magas gazdasági hatékonyság és a megfelelő valutahozam. Az alapjegyzékben előirányzott hatékonysági mutatókat az ajánlatban foglalt tárgyakra vagy munkálatokra megállapított költségelőirányzatok alapján, a feladatfüzet előirányzatainak megfelelően öszszeállítva határozzák meg. Az árkínálat összeállításánál a helyi vagy konkurrens nemzetközi cégek által az illető piacon használatos árakat, a kiadások teljes fedezését és a tervezett nyereség megvalósítását veszik figyelembe. A lejben, helyi valutában és konvertibilis valutában eszköz. Abból a célból, hogy az állam ellenőrzést gyakoroljon az építkezés minősége terén, bevezetik az építkezési állami felügyelet egységes rendszerét. Az építkezési állami felügyeletet a Beruházási Építkezési Állami Főfelügyelőség keretében szervezik meg. Az építkezési állami felügyelet a Gazdasági és Társadalmi Tevékenység Munkásellenőrzési Központi Tanácsának is az alárendeltségébe tartozik. Minden egyes megyében építkezési szakfelügyeletet szerveznek, amely a gazdasági és társadalmi tevékenység megyei munkásellenőrzési tanácsai keretében működik. 2. Az építkezési állami felügyelet főbb hatásköre és felelőssége a következő: — a tervezésben figyelemmel kísérni a típustervek alkalmazását és a hatályos szabványok és normatívák betartását. A minisztériumok és a megyei néptanácsok, illetve a Bukarest municípiumi néptanács és a Beruházási Bank intézkedik az építkezési szervezetek és bankfiókok személyzetének kiképzéséről a globális akkordban végzett munkálatok szervezési és lebonyolítási rendszerének tartalma és az ilyen vonatkozású törvényes szabályozások ügyében. A minisztériumok és a többi központi szerv, amelynek alárendeltségébe építő-szerelő egységek tartoznak, valamint a megyei néptanácsi végrehajtó bizottságok és a Bukarest municípiumi néptanács végrehajtó bizottsága intézkedik alárendelt egységeinek felvállaló vállalatokba és komplex brigádokba való szervezéséről. Az 1984. február 1 után kezdődő lakás- és szociális-kulturális építő-szerelő munkálatokat, valamint az 1984. március 1 után kezdődő ipari, agro-zootechnikai és más ágazati építő-szerelő munkálatokat a jelen normák szerint globális akkordban szerződik le. A kivitelezés alatt álló objektumoknál az elért fizikai stádium arányában globális akkordban szerződik az objektumok befejezéséig és átvételéig hátramaradt többi munkálatot. Kett költségelőirányzatot a szigorú takarékosság körülményei között állítják össze az országban készült valamennyi tartozékra törvényesen jóváhagyott árak alapján, fizikailag és értékben kifejezett maximális fogyasztásokat állapítván meg a következőkért: anyagok, munkadíj, berendezések, szállítás, munkatelepszervezés, általános költségek és egyebek. 5. A jóváhagyott költségelőirányzat és költségszerkezet alapján a fővállalkozó globális akkord-szerződést köt a külföldön szervezett felvállaló vállalatokkal és komplex brigádokkal építő-szerelő munkálatok kivitelezésére. A komplex brigád globális akkord-szerződésben felvállal egy vagy több teljes objektumot és hiánytalanul kivitelezi egészen a munkálatok átvételéig. A brigádok dolgozó személyzete a globális akkordszerződés alapján a felvállalt objektum vagy munkálat befejezésekor kapja meg a javadalmazásként megszabott teljes összeget. Időközben a megvalósított fizikai stádiumok arányában a munkadíj értékének 80 százalékáig terjedő előleget kap. A teljes összeg és a havi előlegek az egyéni hozzájárulás és a ténylegesen ledolgozott idő arányában oszlik meg a brigádtagok között. 6. A vállalkozások, a fővállalkozó fiókjai és képviseletei dolgozó személyzetét a megkötött globális akkordszerződések alapján százalékarányos kvóták formájában javadalmazzák a szerződés alapján felvállalt objektumok természete, nagysága és összetettsége arányában. Havonta ezeknek az összegeknek a 80 százalékáig terjedően előleget fizetnek, a többi 20 százalékot az objektumok befejezésekor és átvételekor, a komplex brigádok dolgozó személyzetének járó összegek teljes folyósításával egyidejűleg fizetik ki. A külföldön építő-szerelő munkálatokat végző fővállalkozó, vállalatok és brigádok felelnek az elvégzett munkálatok minőségéért, a fogyasztási normák szigorú betartásáért, az ellátmány és a termelő kapacitások hatékony kihasználásáért, a szerződéses határidők és többi kötelezettség tiszteletben tartásáért és a jóváhagyott hatékonysági mutatók eléréséért. — a kivitelezés során ellenőrizni az építéstervek, az építő-szerelő munkálatokra vonatkozó szabványok és a normatívák előirányzatainak betartását; — felülvizsgálni az építőtelepeken használt építőanyagok és az elvégzett munkálatok minőségét. Amennyiben megállapítja, hogy az építő-szerelő munkálatok kivitelezésénél nem tartják be a tervet vagy a normatívák és a szabványok előírásait, az építkezési állami felügyelet köteles elrendelni: — a munkálatok leállítását a tervekben és a normákban előirányzott összes feltételek teljesítéséig; — a nem megfelelő munkálatok helyrehozását, a vétkesek megbüntetését a törvényes előírások szerint. Az építkezési állami felügyelet megszervezését, hatáskörét és felelősségét törvény szabja meg. A globális akkord-szerződések megkötéséhez szükséges feltételek megteremtése érdekében a beruházást illetékesként szereplő minisztériumok intézkednek a szükséges tervek és költségelőirányzatok biztosításáról. A fentebb előirányzott intézkedéseknek megfelelően az Iparépítkezési Minisztérium, a Néptanácsügyi Bizottság, a Külföldi Építkezési Főosztály a Munkaügyi Minisztériummal és a Pénzügyminisztériummal együtt 1984. február 1-ig megfelelőképpen módosítja a globális akkord építkezési-szerelési szektorban történő alkalmazására vonatkozó, illetve a javadalmazási alap tervezésére és kibocsátására vonatkozó módszertechnikai normákat. A nyilvántartás egyszerűsítése és az adminisztratív személyzet csökkentése érdekében az Állami Tervbizottság, a Pénzügyminisztérium, a Munkaügyi Minisztérium és az Iparépítkezési Minisztérium 1984. február 15-ig intézkedéseket javasol az építő-szerelő tevékenység felvállalásos szervezésével és a dolgozó személyzet globális akkordban történő javadalmazásával kapcsolatos normáknak és elveknek megfelelően. Az építő-szerelő vállalkozások megszervezése TEVÉKENYSÉG DOLGOZÓ SZEMÉLYZETÉNEK AKKORDBAN A MUNKÁLATOK FELVÁLLALÁSA ÚTJÁN Az építőszeres munkálatok szerződéses felvállalása, megtervezése, kivitelezése és elszámolása A főjavítási tevékenységben foglalkoztatott dolgozó személyzet javadalmazása globális akkordban kvótákkal határozzák meg, volumene és komplexitása amely kvótákat a munkálatok iányában állapítják meg. A külföldi építő-szerelő munkálatokat végző személyzet javadalmazása globális akkordban Az építkezési állami felügyelet megszervezése és hatásköre A minisztériumok és a többi központi szerv feladatai ELŐRE — 1984. február 1