Romániai Magyar Szó, 1993. április (5. évfolyam, 993-1016. szám)
1993-04-01 / 993. szám
Romániai Magyar Szó 2 Csendes nap Moszkvában Kedden viszonylagos béke jellemezte az orosz politikai csatamezőt. Jelcin államfő a hozzá hű parlamenti képviselőkkel tanácskozott, a parlament pedig 20,4 milliárd rubelt, azaz mintegy 35 millió dollárt szavazott meg az április 25-i referendum lebonyolítására. A Jelcin mellett álló képviselők igyekeztek lebeszélni az államfőt egy alternatív népszavazás megtartásáról. Szerintük lehet vitatni a parlamenti népszavazás feltételeit, ám sokkal jobb részt venni egy olyan referendumon, ami van, mint olyanon, ami esetleges. Jelcinnek sokkal nagyobb esélye van arra, hogy sokan mennek el szavazni és sokan adják rá a voksukat, ha a parlamenti referendumon vesz részt és nem ír ki ellen-népszavazást, amire nincs pénz — nyilatkozott Jelcin egyik támogatója. Az elnök maga is pontosan érti, hogy nem szabad kiírni ellene népszavazást — mondta egy másik képviselő, aki részt vett a tanácskozáson. A honatyák azonban azt is értésére adták Jelcinnek, hogy a kongresszusi feltételekkel ezt a szavazást aligha lehet megnyerni. Elképzelhető, hogy a feltételek jogosságáról az alkotmánybíróságnak kell majd döntenie. Béke ’93 AZ ÍREK elítélik AZ ERŐSZAKOT Az egyre terebélyesedő Béke ’93 mozgalom egész Nagy-Britanniában és Írországban tüntetéseket, tömeggyűléseket, felvonulásokat szervez a terrorcselekmények elleni tiltakozásul. A békemozgalmat egy dublini családanya indította a vasárnapi húszezres nagygyűlésen, amelyet a warringtoni merénylet két gyermekáldozatának emlékére és számossebesültjének tiszteletére rendeztek. A mozgalom felhívását több politikus, közöttük észak-írországi pártok vezetői és a brit kormány észak-ír kérdésekben illetékes miniszterei is támogatták. Nem kis meglepetésre még az IRA politikai szárnyának a vezetője is megengedhetetlennek minősítette a merényletet, és felszólította az íreket, katolikusokat és protestánsokat egyaránt, vegyenek részt a megmozdulásokon. A mozgalom célja nyomást gyakorolni a terroristákra és a szervezet értésére adni: az írek vallási hovatartozásától és állampolgárságtól függetlenül nem támogatják az erőszakot. Kiosztották az Oscar-díjakat Nem hozott meglepetést Különösebb meglepetések nélkül zajlott le Los Angelesben az Amerikai Szín- és Filmművészeti Akadémia évi díjainak kiosztása, ezúttal már 65. alkalommal. Sajtóhírek szerint műholdas vételben a tv-nézők milliárdjai láthatták a nagy eseményt helyszíni közvetítésben, felvételről a román tv is sugározni fogja szombaton a Tranzit TV adás keretében. Oscar díjas az idén: az Unforgiven című alkotás a legjobb filmként, Al Pacino a legjobb férfi alakításért (A hölgy illata), Emma Thompson a legjobb női alakításért (Howards End), Gene Hackman a legjobb férfi alakításért epizódszerepben (Unforgiven), Marisa Tomei a legjobb női alakításért epizódszerepben (My Cousin Winny), Clint Eastwood a legjobb rendezőként (Unforgiven), valamint az Indokína című produkció a legjobb külföldi filmként stb. Ugyanebből az alkalomból átnyújtották a Jean Hersholt-díjat Audrey Hepburn számára post-mortem (fia, Sean Ferrer vette át) az UNICEF javára végzett munkásságáért és Elizabeth Taylornak az AIDS-kutatások támogatásáért. Egész filmművészeti munkásságáért tiszteletdíjjal jutalmazták Federico Fellinit • A NAGYVILÁG HÍREI • A sátor nem emberbaráti segély Újabb ENSZ-segélykonvoj érkezett Szrebrenicába 150 tonna élelemmel, műanyagtakarókkal. Az eredetileg 16 teherautóból álló konvoj 14-re apadt, miután a boszniai szerb alakulatok Bratunacban két kamiont feltartóztattak. Mindkettőben sátrak voltak, s a szerbek szerint a sátor nem emberbaráti segély. Az előző segélyszállító gépkocsi-oszloppal kapcsolatban, amely távozóban kétezer embert menekített ki az ostromlott Szrebrenicából ,utólag arról érkezett jelentés, hogy a menekülők felszállásakor dulakodás támadt, hat személy halálát lelte. A történtek után ENSZ-hivatalosságok megbeszéléseket tartottak annak tisztázására, miként kerülhető el a tülekedés, a teherautók megrohamozása. Felmerült annak lehetősége is, hogy helikoptereken szállítsák el a nőket, gyermekeket, a betegeket és sebesülteket. Ám a szárazföldi szállítás több ember elmenekítésére nyújt lehetőséget, mint a légi. A bosznia-hercegovinai válság politikai megoldásának lehetőségéről tárgyalt Belgrádban Szlobodan Milosevics szerb elnökkel Vitalij Csurkin orosz külügyminiszterhelyettes, aki Jelcin elnök különmegbízottjaként érkezett Belgrádba. Szó esett arról is, hogy a boszniai szerbek milyen erőfeszítéseket tesznek az igazságos és tartós béke megteremtése érdekében. A bosnyák fővárosból érkező hírek szerint Philippe Morillon tábornok, a boszniai ENSZ-erők parancsnoka javasolta a Szarajevó körüli ostromgyűrű feloldását. A francia hírügynökségnek adott nyilatkozatában kijelentette, hogy a szerbek készek erre, így nem kell megvárni a New York-i tárgyalások befejezését. Morillon tábornok szerint Szarajevó ostromának folytatása Alija Izetbegovics elnök arra vonatkozó politikai döntésének a következménye, hogy az etnikai tisztogatás elkerülendő, nem engedi meg a lakosság tömeges exodusát a városból. És Morillon megerősítette: ez a boszniai kormány joga és kötelessége volt. Szerinte lejárt az etnikai tisztogatás és a túszejtés ideje, s most az a fontos, hogy csökkentsék a feszültséget Szarajevóban és egész Boszniában, és lehetővé tegyék a lakosság szabad mozgását. A legsürgősebb teendő a Szarajevóba vezető humanitárius folyosó megnyitása és a város körüli zárlat feloldása. Az ENSZ további szerepet vállal a volt Jugoszlávia területén: a Biztonsági Tanács három hónappal meghosszabbította békeerői, az UNPROFOR mandátumát. A háborús bűnöket kivizsgáló szarajevói bíróság halálra ítélt két boszniai szerb katonát az etnikai tisztogatás jegyében boszniai muzulmánok ellen elkövetett bűnök vádjával. Az egyik vádlott, Boriszlav Herak elismerte, hogy 30 embert — hadifoglyot és polgári lakost — ölt meg, köztük 11 nőt a 16 közül, akiket előzőleg megerőszakoltak. Herak kijelentette: megérdemli a halálbüntetést. Vádlott társa, Szretko Demjanovics ártatlannak vallotta magát, és azt mondta, hogy veréssel-kínzással bírták vallomásra, öt ember meggyilkolása bűnének vállalására. Védőügyvédje megfellebbezi az ítéletet. Morillon tábornok felszólította a bíróságot: vonja vissza ítéletét, és adja át az ügyet nemzetközi bíróságnak. Megalakult a francia kormány Két nappal a franciaországi választások és 24 órával az új miniszterelnök kinevezése után Párizsban megalakult az új francia kormány. A kormánynak 30 tagja van, 16 tárcát a kisebb parlamenti képviselettel rendelkező centrista UDF kapott A BBC kommentárja szerint a kormány összetétele igen körültekintő keveredése a jobboldalnak és a centrumnak, a réginek és újnak, és erőteljesen képviselve vannak benne az Európa-barát politikusok. Amikor régi és új jelenlétéről szól, arra céloz, hogy a mostani kormánytagok közül jó néhányan voltak már miniszteri tárca birtokosai korábbi kormányokban. A négy államminiszteri posztból hármat a giscardisták kaptak, vagyis az UDF. Ezek az igazságügy, a védelem, valamint az egészségügy, népjólét és városfejlesztés. Utóbbiért Simone Veil asszony, Franciaország egyik, legnépszerűbb politikusa, volt egészségügy-miniszter és az Európa Parlament volt elnöke felel. A negyedik államminiszter Charles Pasqua, akiről úgy tudják, igen szigorú a bevándorlás és a törvénytisztelet kérdésében. A külügyeket a gaulle-ista Alain Juppe, Jacques Chirac közeli munkatársa irányítja. A mezőgazdaság és a halászat élére egy kevéssé ismert szenátort állított a kormányfő, Jean Duec személyében, akinek már kezdettől fogva több válsággal kell megküzdenie, közöttük a francia és a brit halászok között fennálló viszállyal. A kormány összetétele a BBC szerint arra enged következtetni, hogy Francois Mitterrand nem próbálta befolyásolni Balladurt, holott korábban ellenezte, hogy Francois Léotard-nak, az új védelmi miniszternek bármilyen tárcát adjanak. A budapesti rádió megemlítette, hogy az új francia kormánynak van egy magyar származású tagja, a technokrata Nicolas Sárközy. A Jacques Chirac jobbkezének is nevezett politikus a kormány szóvivője, illetve a költségvetés felelőse. A kormánytagok átlag életkora 52 év. A kormánynak három nőtagja van. A miniszterek fele, vagyis tizenöten közülük még nem vettek részt korábbi kormányokban. Kettőt közülük először választottak nemzetgyűlési képviselővé, de a francia törvények értelmében a kormánytagság a nemzetgyűlési mandátumról való lemondással jár. Lemondott az olasz pénzügyminiszter Letartóztatási hullám Nápolyban Giulio Amato olasz kormányfő felkérte Scalfaro elnököt, hogy nevezzen ki egy új kormányt, amely foglalkozhat az országos méreteket öltött korrupciós botránnyal. A szocialista párti Amato munkatársai kijelentették, hogy az államfővel folytatott megbeszélésen a kormányfő kifejezte hajlandóságát az azonnali lemondásra. Előzőleg az államfő találkozott a parlament két házának elnökével. Közben Franco Reviglio pénzügyminiszter lemondásával kedden tovább mélyült az itáliai politikai válság. Az ügyészség értesítette Revigliót, hogy vizsgálatot indítottak ellene állítólagos orvgazdaság címén, amelyet mint az állami energiakonzorcium, az ENI elnöke követett el. Lemondásakor Reviglio új kormány kinevezését kérte. Nápolyban tovább tart a letartóztatási hullám. Harminchat óra leforgása alatt több mint háromszáz személyt vett őrizetbe a rendőrség. A politikai pártokat meglepetésszerűen érte a hatóságok maffiaellenes akciója. A letartóztatottak között több tucat helyi pártképviselő van, akiket maffiás kapcsolatokkal gyanúsítanak. Letartóztatások történtek a toscanai Fiena és Luca városokban, ahol a rendőrség lefoglalta a Rosario Gava lakásán talált dokumentumokat. Rosario a kereszténydemokrata vezető Antonio Gavának a testvére, akit szintén azzal vádolnak, hogy kapcsolatban állt a maffiával. Elemzők szerint fennáll annak a veszélye, hogy az egyre súlyosbodó politikai válság előidézi a nemzeti pénznem zuhanását. Kedden a tőzsdéken a líra elérte minden idők legalacsonyabb árfolyamát, az olasz jegybank pedig két nap egymásután kénytelen volt közbelépni a nemzeti pénznem támogatására. LESZ KATARI KŐOLAJUNK? Teodor Melescanu külügyminiszter meghívására háromnapos látogatást tesz Bukarestben Dzsaber Al-Tani sejk, Katar állam külügyminisztere. Amint a vendég megérkezésekor kijelentette, látogatásának célja a kapcsolatfelvétel szoros energetikai és pénzügyi együttműködés kialakítása érdekében. Dzsaber Al-Tani megbeszélést folytatott román kollégájával, Teodor Melescanuval, de programján találkozás szerepelt Iliescu elnökkel, Vacároiu miniszterelnökkel, más kormányszemélyiségekkel és parlamenti vezetőkkel. Dzsaber Al-Tani sejk bukaresti látogatása előkészíti Ion Iliescu elnök áprilisra tervezett látogatását az Egyesült Arab Emírségekbe, Ománba és Katarban. VALAMI BIZTATÓ A Kárpátaljai Magyarok Kulturális Szövetségének közgyűléséről Március közepén Nagyszőllősön tartották meg a Kárpátaljai Magyarok Kulturális Szövetségének 4. közgyűlését. Az Ukrajnához — egykor a Szovjetunióhoz — tartozó magyar területek népe a nagy kommunista kolosszus iszonyú nemzetietlenítő nyomása alól szabadulva, hozzákezdett saját sorsának a rendezéséhez, az ukrán törvények keretében. Móricz Kálmán, a Magyar Demokrata Fórum határokon túli magyarok osztályának munkatársa részt vett a közgyűlésen, itt kérdeztem az alábbiak szerint. • Mi újat hozott a szövetség és a kárpátaljai magyar néprész életében a közgyűlés? Miben többet vagy kevesebbet, mint az előző három? Mindenképpen többet és jelentőset hozott ez a tanácskozás. Tulajdonképpen két mozzanatot kell kiemelni. Az egyik a KMKSZ programjának elfogadása. Ugyanis eddig a szövetségnek nem volt elfogadott programja. Létezett korábban egy programtervezet, amelyet annak idején a választmány el is fogadott, és amelyet a közgyűlésnek kellett volna jóváhagynia. Ám erre nem került sor. Tehát a szövetség gyakorlatilag eddig hivatalosan elfogadott program nélkül működött. Azok a követelmények, amelyek általában egy-egy programot szoktak jellemezni, az alapszabályba voltak beépítve. De hozzá kell tennem, hogy eredetileg az volt az elképzelés, már az alapszabály megfogalmazásánál, hogy nem készítenek külön programot a szövetség számára. Tehát semmiképp sem beszélhetünk valamilyen mulasztásról. Viszont ennek most jött el az ideje. Ez volt a mostani közgyűlés egyik lényeges meghatározója. • Ez a döntés szervezetileg előbbre lépést jelent? Hordoz-e bizonyos távlati elképzeléseket a szövetség mai és jövendőbeli tevékenységére vonatkozóan? — Igen. Hosszú távú, messzire előre tekintő program ez. • Úgy is tekinthetjük, hogy a magyar nemzetiségi autonómia felé közelít? Hiszen ez lenne az adott körülmények között, annyi diktátum után, az eszményi megoldás, Ukrajnán belül. — Igen, közelít az autonómia felé. Bár ez bonyolult kérdés másutt is a magyar néprészek számára, és Ukrajnában is. • Ezzel a jövendőt tervező programmal esetleg lépett a szövetség egyet a párttá való alakulás felé? Semmiképp sem akarom s akarjuk sürgetni a párt minőségét, de marad az érdeklődő kérdés... — Ez a kérdés a közgyűlésen is elhangzott. Az újjáválasztott elnök, Fodó Sándor is fontosnak tartotta a beszámolóban kitérni erre a lehetőségre. Határozottan kijelentette, hogy egyelőre nincs napirenden a szövetség párttá való alakulása. Ugyanakkor ha a helyzet és a kárpátaljai magyarság érdekei kívánják, nem lehet kirekeszteni a lehetőségét egy ilyen fordulatnak sem. Egyelőre az látszik célszerűnek, hogy továbbra is mozgalomként, szövetségként működjék, képviselve az anyanemzettől elszakított magyarság megmaradási, fölfejlődési érdekeit. Jelenleg érdekképviseletként határozza meg magát, és csak másodsorban politikai szervezetként. A mostani tisztújító közgyűlés sajátosságait elemezve meg kell említenem, hogy az eddig létezett alapszabály is megváltozott, módosításokat fogadtak el. Ezek azért váltak szükségessé, mert a tavaly elfogadták Ukrajnában a kisebbségi törvényt. Az alapszabályt, a tevékenységet ehhez a törvényhez kellett igazítani. Az új alapszabály kimondja, hogy a KMKSZ az önálló magyar intézményrendszer kialakítására törekszik, Kárpátalján. Tovább célozza az önigazgatási intézményrendszer megteremtését a magyarság számára. Ez a másik, ami új a szövetségben és ezen a tisztújító közgyűlésen. Milyen lehetőségei vannak ma a magyar önigazgatás megteremtésének Ukrajnában, Kárpátalján? — Elmondhatom, hogy a törvényes keretek tulajdonképpen meglehetősen tágak. Az ukrajnai törvények és a helyi önkormányzatok törvényrendszere nagyjából megfelel a magyar érdekeknek, és azoknak a követelményeknek, melyeket az ottani magyarság joggal támaszthat. A kutya viszont nem itt van elásva, hanem ott, ahol és ahogyan a törvényeket értelmezik és alkalmazzák! A meglévő törvények alkalmazásában számtalan bürokratikus nehézség mutatkozik. Megszületnek a törvények, ám az intézkedések, a végrehajtási törvények elmaradnak. Ez hátráltatja többek között a nemzetiségi törvények alkalmazását is. Tehát valahol a parlament alatti lépcsőfokokon akadunk el. Hónapokat, éveket késnek az alkalmazás rendjén ezek a törvények, melyek létkérdést jelentenek az ottani magyarok számára. Az ok lehet az akadályozó szándék, vagy egyszerűen az ügyvitel nehézkessége. Helyi szinten azt mondhatja egy tisztviselő, hogy kérem szépen, én még nem kaptam konkrét utasítást a törvény alkalmazásának módjára. És ennel leáll a folyamat! • Visszatérve az önkormányzat kérdésére: ez időben és szervezésbelileg menynyire közelíti meg az autonómia állapotát? — A helyzet az, hogy most egy bizonyos játék folyik a fogalmakkal: önkormányzat, önigazgatás, autonómia... Ezek egymással rokon fogalmak, és hogy a gyakorlatban melyik valósul meg és hogyan működik majd, azon múlik minden. Az ukrán vezetés többször kinyilvánította, hogy irtózik az autonómia szótól. Hallani sem akar róla... • Akár a román politikusok. — Igen. Annak idején Kravcsuk elnök ezt a szót a „különleges önkormányzati státussal“ cserélte föl. Aztán, hogy ez az életben mennyire fog különbözni az autonómiától, azt csak találgatni lehet. Mikor Kravcsuk Kárpátalján járt, megígérte személyesen mindent megtesz, hogy az a magyar különleges önkormányzati státus életbe lépjen. De ahogy hatalomra került, valahogy megfeledkezett az ígéretéről... Elvben most sem tagadja, nem vonja kétségbe az önigazgatás valamilyen fokához való jogát a kárpátaljai magyarságnak, de hogy hol van a határ ebben, ameddig elmegy az ukrán vezetés és mi az, amit a magyarság követel és elfogad, azzal megelégszik, nem tudni. Mert hiszen hatalmas a különbség az autonómia és a helyi önigazgatás között. Egyébként megszületett már a kárpátaljai különleges önigazgatási törvénytervezet, hónapok óta ott fekszik a kijevi parlament vezetőinek valamelyik asztalán, vagy egy minisztériumi fiókban. Egyszerűen neim foglalkoznak vele, „nem időszerű“, mondják. • Hogyan képviselteti magát a parlamentben Kárpátalja? — Tucatnyi képviselővel, ám azok között egyetlen magyar sincs. • Ha párttá alakulna a KMKSZ, akkor nagyobb súlya lehetne-e a kijevi parlamentben ? — Megítélésem szerint a jelenlegi helyzeten lényegesen nem változtathatna a magyar párt sem. Hogy magyar képviselő jusson be a parlamentbe, ahhoz választások kellenek, de mikor lesz választás, ki tudja azt? És egy-két magyar képviselőnek is csak jelképes szerepe lenne a parlamentben. .Jelenlétével figyelmeztető szerepű a magyar képviselő. Nem engedné altatni a kedvező törvényeket. • A nagy szovjet összeomlás után miben gazdagodott a kárpátaljai magyarok kulturális, művészeti intézményrendszere ? • Elég furcsa kettősség jellemzi ez ottani magyarság helyzetét. Megszűnt a független Ukrajnában a szörnyű politikai nyomás. Ám az az érzésem, hogy a magyarság ugyanakkor egy légüres térbe került, sokszor nem tud élni a saját lehetőségeivel sem, részben saját szervezetelensége, részben anyagi zűrzavar miatt. Az oktatás, az iskolarendszer terén elfogadhatónak mondható most a magyarság helyzete. A szakközépiskolákkal, a főiskolai oktatással vannak anyanyelvileg hátrányban. Megvan a sajtószabadság, lapok, könyvkiadók létesültek, de ott kísért mindenütt a példátlan szegénység. És egyelőre nem is látszik a sötét alagút vége... • Észlelhető-e, román Funar-jelenség? Hiszen Ukrajna jelentős, nagy ország. Milyen szemmel nézik az ukrán hatóságok, hogy végre lélegzethez jutottak a magyarok Kárpátalján? Nem létezik az az elvadult gyűlölködés, sem a magyarság irányába, sem más nemzetiségeket illetően! Intézményesített formában, tehát az ukrán hatalom részéről megnyilvánuló elnyomás nincs. Ez tény. Természetesen vannak politikai csoportok, melyek részéről érezhető az ellenvélemény. De a politika szintjén nincs visszaszorítás, elnyomás. CZEGŐ ZOLTÁN Egy nyomozás részletei A 300 halálos és 1250 sebesült áldozatot követelő bombayi merényletsorozat ügyében folyó nyomozás részleteiről nyilatkozott Szing Szamra helybeli rendőrfőnök a sajtónak. Amint a France Presse közli, elmondotta, hogy néhány tonna robbanószer és kétszáz darab AK—56 típusú fegyver pár nappal előbb érkezett csempészúton az indiai városba. Fegyvercsempészeken és gyilkosokon kívül azonban nagyhatalmaknak és sok pénznek van köze a terrorakciókhoz. A jelek szerint egyik szomszédos ország második frontot szeretne nyitni Bombayen keresztül — hangoztatta azokra a hírekre utalva, hogy a merényletek ihletője a pakisztáni titkosszolgálat. A szervezők — tette hozzá — az olyan érzékeny pontokat támadták, mint a hindu közületek, hogy interetnikai konfliktust robbantsanak ki, de eredeti tervük valószínűleg rossz egyeztetés miatt nem sikerült. RMSZ-FOLYTATÁSOS 0 RMSZ-FOLYTATÁSOS0 RMSZ-FOLYTATÁSOS 0 Anne MecElvoy aláírásával riport jelent meg a THE TIMES című angol lapban egy magánkórházról, amelyben a szovjet vezetőket kezelték szenilis korukban. Amikor oroszul szóltam hozzá, a moszkvai Kremlinovka kórház portása csak odavetette, hogy akár be van fáslizva, akár nem, el kell bicegnem a röntgenre. De aztán meglátta a nyugati kocsit meg a külföldi tudósítóknak fenntartott sárga rendszámtáblát, és egyből udvarias segítőkészségi roham jött rá. Az elektronikus fémajtók szétnyíltak, és begurultunk a volt zárt kórházba. A dollár megnyitja az ajtókat Oroszországban. A titkos kórház, ahol a szovjet elit szenilis tagjait jól képzett orvosok tartották életben nyugati gyógyszerekkel és felszereléssel, most a Központi Kórház nevet viseli, és pénzért gyógyít olyan pácienseket, akik nem szívesen bíznák magukat az állami egészségügyre. A külföldi kolóniának a gyógyászati vállalkozások közelmúltbeli bevezetése nagy megkönnyebbülést jelent. Nem volt túl megnyugtató a régi bokasérülésemmel, hogy hallottam tudósítótársaimtól olyan emberek történeteit, akik mandulaműtétre mentek be, és vakbélműtétet végeztek rajtuk. És a tudósító feleségének horrortörténetét, aki itt adott életet ikreinek, és a szülés közben sterilizálta. Manapság azok számára van megbízható kezelés, akik megengedhetik maguknak. Az én kezelésem egy francia orvosnál 40 dollár volt, a vérvétel 15, a gyógyszer 5 és a röntgen 30 font; remélem, jól mondom. A kórház új piaci szemléletű vezetése olyan környezetet biztosít, amelynek luxusa megszégyeníti a brit magánkórházakat. A kórházkert tágas, és gyönyörűen karban van tartva. Odabent a hosszú folyosókon faburkolat és süppedős vörös szőnyeg. A falakat ókori görög orvosok képei díszítik a szovjet társaikról készült szocreál rézkarcok mellett. A kimerült vagy beteg funkcionárius fehér bőrdiványra rogyhatott le az egyéni várószobákban. A hierarchiamániás rendszerben az itteni kezelést csak a felső szintű kádereknek tartották fönn. „Minden páciensünk rendkívül befolyásos volt“ — mondja dr. Vlagyimir Szibirszkij, aki tíz éve az intenzív osztály vezetője. Diszkrét az egykori híres páciensek betegségeit illetően, de hozzáteszi: „Hadd mondjak csak annyit, hogy intenzív osztályokon három vezető is tartózkodott utolsó napjaiban“ (Brezsnyev, Andropov és Csernyenko). „A kommunista pártfunkcionáriusok engedelmes páciensek voltak — tűnődik el. — Még a leghatalmasabb államférfi vagy KGB-ezredes is tehetetlen, amikor beteg. A betegség volt az egyetlen dolog, amit nem zavarhattak csak úgy el. Azokban az időkben, amikor a halandóságot méltatlannak tartották a párt választott fiaihoz, az ország vezetőinek hivatalosan bejelentett egyetlen betegsége az „erős megfázás“ volt (halálos ágyon) és a „nagyon erős megfázás" (halál). A halál hírét napokig titokban tartották. Andropov orvosai nemrég fedték föl, hogy a KGB egy speciális átlátszó támasztókeretet készíttetett, amely tartotta őt de nem látszott a fotókon, mert gyenge állapotát rossz ómennek vélték a szuperhatalmak között akkor előrehaladó atomfegyver-tárgyalásokra nézve. A kórházi ágyak kétharmadát még mindig a kormányzati betegek foglalják el, de a Jelcin-kormányzat legalább megnyitotta a létesítményt az olyan oroszok előtt, akik megengedhetik maguknak a napi 3 ezer rubelt — 8 font, félhavi fizetés — egy ágyért Az orvosok híresek arról, hogy a legjobban képzettek Oroszországban, és az ellátás színvonala kiváló. Amikor orvosom rájött, hogy a sérülésem a tornától van, behívott egy sportorvost, aki kikérdezett a brit edzésmódszerekről, és sóhajtott, hogy Olga Korbuttal sokat kellett foglalkozni. Egyetlen enyhe kételyem a fordítások megbízhatóságát illette. A fordítás egy nagy orvosi szótár segítségével történt. Amikor fölfeküdtem a röntgenasztalra, hogy megnézzék a bal bokámat, a röntgenes mondta nekem, ne aggódjak, minden rendben lesz, majd mosolyogva hozzátette: „Tehát a jobb kéz bokája, ugye?“ Az alakuló demokrácia árnyoldalai A HAJDANI KÁDERKÓRHÁZBAN A magyar nemzet a legszétdaraboltabb (Folytatás az 1. oldalról) településszerkezetét, nyelvét és kultúráját. Az általa lakott terület túlnyomó részén számbeli többségben él. A felek hangsúlyozták, hogy Közép- Európa békés fejlődése érdekében minden nemzetnek hozzá kell járulnia a biztonsági tényezők erősítéséhez és a népek közötti együttműködés kialakításához. A térségen belül a kérdés legelfogadhatóbb megoldásának a nemzeti közösségek alulról építkezését, a szubszidiaritás elve szerint kiépülő önkormányzati rendszert tartják. E rendszer alkalmas a helyi és regionális önkormányzatok kialakítására, és a polgári egyenrangúság feltételeinek megteremtésével hozzájárul ahhoz, hogy az adott ország területén minden állampolgár nemzetiségétől függetlenül teljes életet élhessen, ezáltal az ország stabilizálódjék. A jelenlegi viszonyok között a szlovákiai nemzeti közösségek számára optimális megoldásnak tartják a helyi és regionális önkormányzati rendszer megteremtését, amely az adott önkormányzat körében többségben élő lakosság érdekeit fejezi ki, s az ezt kiegészítő személyi elvű autonómiát, amely az adott területen a számbeli kisebbségben élők védelmét teremtené meg. Antall József és a felvidéki magyar pártok képviselői egyetértettek abban, hogy az európai integráció és a közép- európai stabilitás érdekében meg kell teremteni kontinensünkön az egyenrangú nemzetek kapcsolatrendszerét, amely Európa nyugati térfelén már kialakulóban van. (MTI) ■ .» „Csak“ félmilliárd dollár A New York-i Világkereskedelmi Központ épületében végrehajtott február 28-i bombamerénylet nem egymilliárd, hanem csak 510 millió dollárjába került a biztosító társaságoknak — közölte az egyik érdekelt cég, az AISG képviselője a France Presse szerint Mint a sajtónak kijelentette, a különbözet abból adódik, hogy tévesen becsülték fel az épület teherhordó szerkezetében keletkezett károkat, illetve, hogy a központban működő és a robbanás folytán károsult cégek a vártnál hamarabb munkához láthattak. Így több már március 1-jén, a második szinten levők március 18-án, az elsőn levők pedig március 30-án folytathatták tevékenységüket. 1993. április 1-- i* Nesze neked is, maradjon nekem is A nyugati és a volt Szovjetunió területén alakult országokban működő maffiák találkozót készítenek elő Lengyelországban, hogy megvitassák a közép-európai országok befolyási övezetekké történő felosztását — közölte Varsóban az „Európa 2000“ nevű társaság elnöke. Sleeswijk Visser a maffia és a terrorizmus elleni küzdelemről Európa minden részéből érkezett magas rangú rendőrtisztek részvételével rendezett nemzetközi tanácskozást követő sajtóértekezletén elmondta, hogy az orosz, az ukrán, a csecsen maffiák és a szicíliai Cosa Nostra közötti érintkezéseket már több mint egy éve figyelik. A szakmai titoktartásra hivatkozva az elnök megkerülte az újságíróknak a találkozó helyére, időpontjára vonatkozó kérdéseire a választ. Visser a befolyási övezetekkel kapcsolatban sem közölt részleteket. Az orosz belügyminisztérium képviselője a szakértői tanácskozást követően elmondta: a volt Szovjetunió területén mintegy négyezer szervezett banda működik, s közülük háromszáz már elérte az olasz maffiáéhoz hasonló méretet és tevékenységi kört. Több résztvevő szerint bizonyítékok vannak a keleti és nyugati bűnszövetkezetek erősödő kapcsolataira. A kapcsolatok erősödése nyomán egész Európában terjed az autólopás, a prostitúció, a radio, aktív anyagok csempészése, a kábítószer, kereskedés és növekszik a maffiagyilkosságok száma. • RÖVIDEN • RÖVIDEN • RÖVIDEN • RÖVIDEN • • A Biztonsági Tanács továbbra sem oldja fel az Irak elleni büntető intézkedéseket A testület hangsúlyozza, hogy az amerikai elnökváltással a BT politikája nem változott Ugyanakkor a politikai nyilatkozatban már nem kötik Szaddam Husszein távozásához az Irak elleni szankciók feloldását. • Az 1992-es sevillai világkiállítás lebonyolításával megbízott Expo ’92 vállalat 2,4 milliárd pesetát (20,8 millió dollár) könyvelt el haszonként — derül ki a vállalat igazgatótanácsa által jóváhagyott összesítésből. A legnagyobb tételű bevételek a belépőjegyekből (50 milliárd) és a kereskedelmi tevékenységekből (43,8 milliárd) folytak be. A világkiállítást 41,8 millióan látták, a látogatók 34 százaléka külföldről érkezett . Az izraeli kormány lezárta Ciszjordániát, megtiltva az ott élő több mint egymillió palesztinnak, hogy Izrael területére lépjen. Az újabb intézkedésig fenntartott tilalmat azt követően rendelte el az izraeli kabinet, hogy szerda reggel ismeretlen tettesek Tel-Avivban meggyilkoltak két izraeli rendőrt. Ezt megelőzően az izraeli katonák felhatalmazást kaptak arra, hogy ezentúl figyelmeztetés nélkül rálőhessenek minden fegyveres palesztinra, még akkor is, ha a katonák élete nem forog veszélyben.