Sălăjeanul, septembrie 2005 (Anul 2, nr. 307-332)

2005-09-01 / nr. 307

editorial în sănătatea alegătorilor Daniel SAUCA_____________________ daniel.sauca@salajeanul.ro „Negocierea“ dintre Tipătescu și Cațavencu, scena IX din actul II al piesei de teatru „O scrisoare pierdută" de I.L Caragiale este firește cunoscută. Cațavencu, cu siguranța că deține „un lucru care-i trebuie“ lui Tipătescu, prefectul județului, încearcă să-l șantejeze pe acesta pentru a obține candidatura de deputat. Tipătescu însă nu se lasă așa ușor înduplecat „Dacă s-ar retrage Comitetul Permanent și am rezerva un loc pentru prea iubitul d. Cațavencu?“; Dacă în postul de advocat al statului s-ar numi același d. Cațavencu?“; „Dacă în locul de primar, vacant acum, și în locul de epitrof-efor la Sf. Niculae s-ar numi tot nenea Cațavencu? ‘Ai? (Cațavencu surâde cu un gest de refuz.) Și dacă și moșia «Zăvoiul» din marginea orașului...“ Tipătescu se înfierbântă: „...Spune, unde să fie bărbătește, ce vrei de la mine? (Se ridică fierbând.)“ Cațavencu: „Ce vreau? Ce vreau? Știi bine ce vreau. Vreau ce mi se cuvine după o luptă de atâta vreme; vreau ceea ce merit în orașul ăsta de gogomani, unde sunt cel dintâi... între fruntașii politici... Vreau...“ Tipătescu (fierbând): „Ce vrei?“ Cațavencu (asemenea): „Vreau... mandatul de deputat, iată ce vreau: nimic altceva! nimic! nimic!“... Continuarea, la fel, o cunoașteți. Tipătescu refuză, iar între timp vine o depeșă „fete urgentă” de la București: „Cu orice preț, dar cu orice preț, colegiul d-voastră al IMea trebuie să aleagă pe d. Agamemnon Dandanache. (...) Se face din aceasta pentru d-voastră o înaltă și ultimă chestiune de încredere“....Ei, Zoe își recuperează scrisori ca de amor către Tipătescu. Cațavencu se obligă să „prezideze“ banchetul popular din grădina Primăriei și toate personajele „după piața independenți“, iar Agamiță Dandanache rămâne alesul întregului oraș. Dandanache (îndemnat de Zoe și Tipătescu, trece în mijloc cu paharul în mână), „în sănătatea alegătorilor...cari au probat patriotism și mi-au acordat.. (nu nemerește) asta... cum să-i zic de!... zi-i pe nume de!...a! sufradzele lor, eu, care familia mea de la patuzs opt în Cameră, și eu ca românul imparțial, care va să zică... cum am zice... în sfârșit să trăiască! (Urale și ciocniri)“. P.S. Firește, orice asemănare cu realitatea este pur întâmplătoare. Am reluat această poveste pentru că, din păcate, după unii, din fericire, pentru alți, realitatea politică a României anului 2005 nu diferă prea mult de cea descrisă (artistic?) de Caragiale în secolul 19 al mileniului trecut cu ratap editorialul de vineri, apropo de sănătatea alegătorilor în contextul alegerilor „interne” din PD și PNL în Sălaj. Al treilea muzeu al Holocaustului din țară Cel de-al treilea muzeu al Holocaustului din țară va fi găzduit la Șimleu Silvaniei. Muzeul Memorial al Holocaustului din Nordul Transilvaniei va ființa în clădirea sinagogii din centrul orașului Șimleu Silvaniei, clădire care a intrat în lucrări de reabilitare anul trecut, însă deschiderea oficială a lucrărilor va avea loc pe 11 septembrie. Lucrările vor fi inaugurate cu o expoziție - muzeu a Holocaustului și a vieții evreilor din Sălaj, pregătită de trei istorici din București, printre care Oliver Lustig și Lia Beniamin. Muzeul Holocaustului de la Auschwitz COMPLEX COMERCIAL „AMBIENT Vinde în condiții și la prețuri avantajoase toată gama de materiale de construcții, amenanajări și finisaje • materiale pentru fundații • materiale pentru zidărie și sisteme de acoperit • materiale pentru amenajări interioare, exterioare și finisaje • instalații sanitare • apă, accesorii • ceramică fină - gresie, faianță • adezivi, ipsos gret • uni din lemn masiv, M.D.F. • sistemul gips-carton, profile și accesorii lacuri și vopsele • materiale pentru pardoseli: parchet clasic, parchet laminat • materiale hidro-fono termoizolante • produse metalurgice: oțel beton, PC striat, bare • abrazive ___ __ ___ _ Ce l-a apucat pe Bălănean? Reabilitări de școli din banii Băncii Mondiale Șeful SGA, membru PD „în viata privata” Cemacon Zalău în top Rasdaq Aij! Primarul Șimleului a aflat din presă noutăți despre școala cu predare în limba maghiară curs valutar EURO USD EUR 3,5111 2,8750 40,0253 * + \ vremea Joi Cer senin Maxim 24 ° C Joi noaptea Nori risipiți Minim 11 ° C